KNHS Reglementswijzigingen springen en toelichting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

KNHS Reglementswijzigingen springen en toelichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:32

https://www.knhs.nl
Ingezonden door Tammy_

Op 1 april 2015 gaan de reglementswijzigingen van de KNHS voor de discipline springen in. Het springforum wil de sport nóg toegankelijker maken. Waar mogelijk proberen we het aantal regels met elkaar te vereenvoudigen en verminderen om de paardensport nog leuker te maken.

In het kader hiervan heeft het springforum enkele parcoursen uit het reglement geschrapt die de laatste twee jaar niet of nauwelijks zijn uitgeschreven.

Parcoursen die overblijven zijn :
•Kracht en vaardigheidswedstrijden (Puissance, Barrièrespringen en Hindernissen-in-lijn)
•Jachtspringparcours
•Progressief Springparcours
•Speel uw spel
•Wedstrijd in twee manches
•Wedstrijd in twee fasen
•Wedstrijd in twee ronden met winnaarsronde
•Derby
•Masters springen
•Rijsstijlwedstrijden
•Wedstrijden voor jonge paarden

Tabel A parcours
De mogelijkheden bij een tabel A parcours (het ‘klassieke’ parcours beschreven in artikel 238) worden beperkter. Na 1 april 2015 kan er alleen nog een tabel A direct op tijd en een tabel A met een barrage op tijd worden uitgeschreven. Van de zes mogelijke twee fasen parcoursen blijven de drie meest uitgeschreven parcoursen over. Een twee fasen met een tweede fase volgens tabel A, een twee fasen met een tweede fase volgens tabel C en een twee fasen ‘speciaal’ waarbij altijd de tweede fase mag worden gereden (mits niet uitgesloten in de eerste fase) en waarbij het klassement wordt opgemaakt over de fouten behaald over beide fasen.

Internationaal starten
De eisen om op internationale wedstrijden te mogen starten zijn sterk vereenvoudigd. In het kort komt het er op neer dat een combinatie startgerechtigd moet zijn in de klasse waarin deze internationaal wil starten ongeacht of dit op een CSI* of CSI*** is.

Wijziging winstpuntenregeling B-springen
•Een combinatie krijgt 1 winstpunt bij een foutloos parcours en een stijlcijfer van 60 tot 75.
•Een combinatie krijgt 2 winstpunten bij een foutloos parcours en een stijlcijfer van 75 of hoger
•Een combinatie krijgt 1 winstpunt bij 1 t/m 4 strafpunten en een stijlcijfer van 75 of hoger.

Toelichting hierop naar aanleiding van reacties op internet:

Het springforum is van mening dat een goede rijstijl belangrijk is als men succesvol wil promoveren naar de >L- klasse. Daarom is besloten om één winstpunt te geven bij een foutloos parcours en een stijlcijfer van 60 tot 75. Een combinatie krijgt 2 winstpunten bij een foutloos parcours en een stijlcijfer van 75 of hoger en 1 winstpunt bij 1 t/m 4 strafpunten en een stijlcijfer van 75 of hoger. Het springforum heeft zich gerealiseerd dat hierdoor de doorstroming naar de L klasse minder snel zal gaan, maar is van mening dat veiligheid en belang van een goede rijstijl belangrijker zijn. Deze wijziging per 1 april 2015 heeft geen gevolg voor de klassering in de klasse B.

Extra aandacht scholing stijljuryleden
Er komt extra aandacht voor de scholing van stijljuryleden springen die voor de klasse B worden ingezet. Het springforum is van mening dat de beoordeling te vaak te wensen over laat en pleit dan ook voor een gedegen opleidingsplan voor de komende jaren.

Bijscholing in Ermelo
Tijdens de finale van de stijlcompetitie klasse B op 20 maart (pony’s) en 27 maart (paarden) in Ermelo wordt de eerste bijscholing gehouden. Het springforum heeft ook aandacht gevraagd voor de kwaliteit van de parcoursbouwers, met name voor de lagere rubrieken. Kris van Gelder (voorzitter vereniging parcoursbouwers en lid van het springforum) neemt deze punten mee in de bijscholing die binnenkort start. Eind van het jaar wordt er geëvalueerd of er voldoende verbetering in het land heeft plaatsgevonden of dat er extra maatregelen noodzakelijk zijn.

Wijziging juryleden
•Ongeacht het aantal deelnemers moeten er altijd minimaal 3 juryleden zijn.
•Een 1.40m rubriek op een categorie 2 wedstrijd mag beoordeeld worden door een jurylid met een licentie t/m ZZ.

Het disciplinereglement moet altijd in samenhang worden gelezen en toegepast met het algemeen wedstrijdreglement. Als het disciplinereglement afwijkt van het algemeen wedstrijdreglement, dan gaat het disciplinereglement voor. Bieden de reglementen helemaal geen uitkomst? Dan moet worden gehandeld in de geest van de sport, waarbij fairplay en welzijn van mens en dier altijd voorop moeten staan.

Op 1 maart 2015 gaan de reglementswijzigingen voor de disciplines (m)endurance en voltige in. De wijzigingen in de overige disciplinereglementen worden deze week toegelicht en gepubliceerd op http://www.knhs.nl.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:17

Ik vind de wijziging in het springen qua winstpuntenverdeling een achteruitgang. Omdat het op dit vlak toch weer een jurysport is, en ik op wedstrijd toch regelmatig meemaak dat er praktisch niet boven de 75 stijlpunten gereden wordt. Ik vind het jammer dat op deze manier zelfs de 'beste' van een categorie op deze manier het risico loopt om slechts een winstpunt te behalen in een foutloze ronde, omdat de jury laag zit in de punten. Om nu 2 punten in een parcours te halen dien je dus een gemiddelde te hebben van een 7.5, dat erg hoog is.

gomir

Re: KNHS Reglementswijzingen springen en toelichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:39

Aan de andere kant is tien keer foutloos door een B-parcours rijden ook geen onmogelijke opgave. De jonge paarden en onervaren ruiters moeten toch kilometers maken voor ze klaar zijn voor het L ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:11

Dan nog slaan deze hoog te rijden punten nergens op. Er zijn genoeg mensen, die keurig een parcours rondrijden, maar waarbij bijvoorbeeld het lichaam groot is en de bewegingen wat minder elegant.
Deze mensen krijgen hier in de buurt nooit hoge punten, terwijl ze beter rijden, dan welke ruiter ook.
Ook zijn er juryleden, die zonder te kijken bepaalde namen al punten geven.

Ik zou het goed hebben gevonden als ze wat meer richting de dressuur scores waren gegaan.
60% 1 wp. 65% 2 wp. En 70 of 75% 3 wp.
Zo moet je toch netjes rijden voor een punt, maar hoeft het geen modeshow te zijn. En mensen, die altijd in de prijzen zitten moeten sneller doorstromen.

Sommige jury's durven krap een 7 te geven en die gaan ook na de bijscholing niet veranderen.

Ik denk dat er volgend jaar wel weer gewijzigd zal worden.

Jammer dat de opgerichte sprinforums de ideeën uit het veld, die ze zouden moeten vertegenwoordigen, niet meenemen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:34

Begrijp ik uit "Een combinatie krijgt 1 winstpunt bij 1 t/m 4 strafpunten en een stijlcijfer van 75 of hoger" dat tijdfouten mee gaan tellen in de winstpunten regeling? Dat is volgens mij wel helemaal nieuw.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:35

oji schreef:
Begrijp ik uit "Een combinatie krijgt 1 winstpunt bij 1 t/m 4 strafpunten en een stijlcijfer van 75 of hoger" dat tijdfouten mee gaan tellen in de winstpunten regeling? Dat is volgens mij wel helemaal nieuw.

Nee hoor, tijd telt al langer mee

Mmm hoe zit het met de nu behaalde punten? Ik had afgelopen wedstrijd 65 stijl, en foutloos. Dit was volgens mij 2 wp, worden die nu geschrapt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:38

Geldt pas vanaf 1 april dus die 2 wp blijven staan. Maar na 1 april zou dit 1 wp zijn.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:30

Ik vind het echt een waardeloze regeling, nog slechter dan de regeling voor de huidige.
Ook volstrekt ongeloofwaardig dat de winstpuntenregeling voor de 3e keer in een paar jaar op de schop gaat.

Ik vind het vooral heel demotiverend voor ruiters dat ze bij een foutje van zichzelf of hun paard meteen met lege handen naar huis gaan.
In de dressuur heb je nog de mogelijkheid om te compenseren als een onderdeel de mist in gaat. Bij het springen ben je met een foutje nu meteen weg.

De stijljurering is in veel gevallen niet om over naar huis te schrijven en blijkbaar erkent de KNHS dat zelf ook aangezien ze aangeven dat ze dmv opleidingen de kwaliteit van de jurering omhoog willen brengen.

Hier in de regio wordt er zelden meer dan 75 punten gegeven. En doordat er week in, week uit dezelfde jury's op de kar zitten staat je cijfer al vast voordat je de ring in komt zo ongeveer.

Nog een nadeel is dat door deze regeling de doorstroming naar de L belemmert wordt waardoor de toch al enorme B rubrieken (80 starts is meer regel dan uitzonding) alleen maar groter worden.

EN ik vraag me af wat er met de voorstellen voor aanpassingen in de BB is gebeurd. Die zie ik niet terug in de wijzigingen. Jammer, want daar kon ik wel enthousiast over zijn.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:15

Ga helemaal met je mee! hier in de regio het zelfde liedje, erg jammer....
Heb met verbazing gekeken de laatste wedstrijd hoe er gepunt werd.

Tendance schreef:
Dan nog slaan deze hoog te rijden punten nergens op. Er zijn genoeg mensen, die keurig een parcours rondrijden, maar waarbij bijvoorbeeld het lichaam groot is en de bewegingen wat minder elegant.
Deze mensen krijgen hier in de buurt nooit hoge punten, terwijl ze beter rijden, dan welke ruiter ook.
Ook zijn er juryleden, die zonder te kijken bepaalde namen al punten geven.

Ik zou het goed hebben gevonden als ze wat meer richting de dressuur scores waren gegaan.
60% 1 wp. 65% 2 wp. En 70 of 75% 3 wp.
Zo moet je toch netjes rijden voor een punt, maar hoeft het geen modeshow te zijn. En mensen, die altijd in de prijzen zitten moeten sneller doorstromen.

Sommige jury's durven krap een 7 te geven en die gaan ook na de bijscholing niet veranderen.

Ik denk dat er volgend jaar wel weer gewijzigd zal worden.

Jammer dat de opgerichte sprinforums de ideeën uit het veld, die ze zouden moeten vertegenwoordigen, niet meenemen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:16

Na 1 balk kun je bijna afgroeten en je paard sparen voor het 2e parcours.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:19

Ja precies, heel krom en ik snap de reden wel om sneller te promoveren te voorkomen.
Dan nog snap ik idd niet waarom ze idd niet naar de dressuur punten keken.

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:21

Wanneer er dan toch een tweede parcours is :( Bij ons altijd max 1 en eigenlijk in de buurt (binnen 75 km enkele reis) 1 wedstrijd per maand

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:42

Idd, hier praktisch nergens 2 parcoursen. De rubrieken zijn zo al enorm groot. 80 starts in de B is geen uitzondering

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:44

Ik vind het - in tegenstelling tot de meeste - juist wel een goede regeling.

Als je gewoon netjes (dus min 60 punten) een parcours rijdt, krijg je in elk geval 1 winstpunt. Dat is bij de dressuur ook zo (en hoe blij is iedereen als ze 1 winstpunt rijden).
Is het heeeel netjes krijg je er 2. Oke, je kan bij dressuur 2 proeven rijden, nou ja, het is toch niet zo dat we allemaal zo snel mogelijk naar een klasse hoger willen/moeten?
Het is geen straf om dan dus iets meer B parcoursen te moeten rijden, dat is juist goed voor de ervaring. Hoe vaak zie je niet dat je je hart vast houdt, maar iemand toch foutloos rond rijdt?? Dat deze mensen iets langer in de B moeten blijven vind ik dus alleen maar een goede zaak.

Bar

Re: KNHS Reglementswijzigingen springen en toelichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:59

Het gaat er niet perse om dat je zo snel mogelijk naar een hogere klasse wil promoveren.
Ik vind deze nieuwe regeling vooral heel demotiverend voor de ruiter die misschien best netjes rijdt, maar toevallig nog wel eens een balkje heeft of een paard heeft dat nog wel eens wil weigeren.

In de nieuwe regeling sta je dan dus gelijk met lege handen. Dan ga je dus eigenlijk voor "niets" op wedstrijd. En daar is wedstrijden rijden gewoonweg ook te duur voor.
Je wil graag het gevoel hebben dat je het ergens voor doet en een winstpunt helpt daarbij. Dan hoef je nog niet eens prijs te rijden oid. Je winstpunt is al "beloning" genoeg.

In de dressuur kun je je een foutje veroorloven en dan nog winst rijden. In het B springen wordt dat nu dus praktisch onmogelijk.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:37

Ik ben nooit fan geweest van het Stijlbeoordeling in de klasse B.
Zeker hoe het nu word, erg lastig...

Doe dan het volgende:

Een combinatie rijd 70 stijlpunten met 1 balk. Dit is -4 punten en dan kom je dus uit op 66 stijlpunten, dan heb je altijd nog 1 winstpunt.

Met -5 punten (weigering/balk + tijdfout) heb je geen winstpunt meer.
Iemand die dus heel erg netjes rijd kan zich een balk realiseren.

En ik vind dat de grens ook anders moet, doe dan met 70 stijlpunten = 2 winstpunten.
Dan houden we de sport toegankelijk voor iedereen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:11

xtvax schreef:
Ik vind het - in tegenstelling tot de meeste - juist wel een goede regeling.

Als je gewoon netjes (dus min 60 punten) een parcours rijdt, krijg je in elk geval 1 winstpunt. Dat is bij de dressuur ook zo (en hoe blij is iedereen als ze 1 winstpunt rijden).
Is het heeeel netjes krijg je er 2. Oke, je kan bij dressuur 2 proeven rijden, nou ja, het is toch niet zo dat we allemaal zo snel mogelijk naar een klasse hoger willen/moeten?
Het is geen straf om dan dus iets meer B parcoursen te moeten rijden, dat is juist goed voor de ervaring. Hoe vaak zie je niet dat je je hart vast houdt, maar iemand toch foutloos rond rijdt?? Dat deze mensen iets langer in de B moeten blijven vind ik dus alleen maar een goede zaak.

Maar in dressuur mag je een dikke fout halen en heb je nog kans op een winstpunt. 1 balk in het springen en je bent weg.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:01

sanurie schreef:
Doe dan het volgende:

Een combinatie rijd 70 stijlpunten met 1 balk. Dit is -4 punten en dan kom je dus uit op 66 stijlpunten, dan heb je altijd nog 1 winstpunt.

Iemand die dus heel erg netjes rijd kan zich een balk realiseren..

Dit is in 2013 zo geweest. Dat houdt in dat iemand die niet foutloos is kan eindigen boven combinaties die foutloos zijn. Helemaal een onredelijke regel.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:37

sanurie schreef:
Ik ben nooit fan geweest van het Stijlbeoordeling in de klasse B.
Zeker hoe het nu word, erg lastig...

Doe dan het volgende:

Iemand die dus heel erg netjes rijd kan zich een balk realiseren.

En ik vind dat de grens ook anders moet, doe dan met 70 stijlpunten = 2 winstpunten.
Dan houden we de sport toegankelijk voor iedereen.

Hier ben ik ook voor ;)

Maar dan in de klasseringen dat de 0-ers er boven staan. Maar wel dit voor de wp telling

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 06:11

Ik zie het probleem niet zo. Als je gewoon netjes met een goed grondritme en passend op de sprong met enige regelmaat foutloos rijdt, hark je ook met die nieuwe regeling die punten zo binnen. Doe je dat niet...tja, dan heb je denk ik ook nog niets in de L te zoeken.
Groot verschil met de dressuur vind ik in springen wel veiligheid voor ruiter en paard. Heb je in het springen je basis niet voor elkaar en je promoveert toch naar de L, is de kans op blessures voor paard en ruiter heel groot. Doe je dat in de dressuur, ach, dan rijdt je slechts voor schut en spek en bonen. No harm done.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 07:50

oji schreef:
Ik zie het probleem niet zo. Als je gewoon netjes met een goed grondritme en passend op de sprong met enige regelmaat foutloos rijdt, hark je ook met die nieuwe regeling die punten zo binnen. Doe je dat niet...tja, dan heb je denk ik ook nog niets in de L te zoeken.
Groot verschil met de dressuur vind ik in springen wel veiligheid voor ruiter en paard. Heb je in het springen je basis niet voor elkaar en je promoveert toch naar de L, is de kans op blessures voor paard en ruiter heel groot. Doe je dat in de dressuur, ach, dan rijdt je slechts voor schut en spek en bonen. No harm done.

En dit ben ik dus niet met je eens.
Met het paard wat ik nu niet meer spring startte ik in het begin in de B en haalde nooit meer dan 69 punten. Gelukkig wel elke keer foutloos, maar dit kwam grotendeels omdat ik een groot lijf heb en de bewegingen dan niet zo elegant zijn als een klein lijf.
Vervolgens in het L win ik alles wat er te winnen valt met onze merrie.
Het moet veilig zijn, klopt, maar het hoeft geen modeshow te worden!!!

Overigens reed ik met deze merrie in de L1 dressuur gewoon regelmatig boven de 200 punten.

Die scores in het springen zijn grotendeels puur op smaak en ook de manier van springen van het paard maakt uit.
Die van mij sprong safe, maar niet speciaal. Dat kreeg altijd minder punten, dan die paarden, die zo overdreven hoog over de sprong gingen. Wat eigenlijk helemaal niet safe is.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:47

Ik sluit me aan bij Bar en Tendance, veiligheid staat voorop, maar hoe kan er nou van een B ruiter verwacht worden dat deze hoger dan een 7,5 haalt voor de houding en het rijden? Ik heb altijd geleerd dat B staat voor Beginners. En beginners moeten zich een foutje kunnen veroorloven, is mijn mening. In de dressuur heb je ook de kans om een slecht cijfer door een fout weer op te halen door ergens anders een beter cijfer te halen. Als je met de nieuwe regeling een balk tikt of een weigering hebt moet je houding en zit een 9 waard zijn wil je nog een winstpunt kunnen halen...

Ik rij zelf met een Arabische volbloed pony tussen de paarden, en wij tikken helaas regelmatig een balk met gemiddeld 69 stijlpunten. Dit zou betekenen dat wij met de nieuwe regeling nooit meer een winstpunt rijden. Het is niet specifiek mijn doel om een klasse hoger te gaan met deze pony, maar een winstpunt is voor mij een prijs op zich. Zeker wanneer we netjes door een parcours gegaan zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:40

Voor inderdaad een paard dat af en toe een balk heeft wordt het zo heel lastig om nog winstpunten te halen :\

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:49

Een balk of weigering is vaak onkunde van de ruiter. Wat vaak weer komt doordat de ruiter iets niet goed doet in de wijze van rijden of de houding en zit waardoor het paard verstoort word. Ik zie dus persoonlijk geen verkeerd idee in deze regeling. Zelf ben ik ook geen super stijlheld en scoor ik hierin dus ook niet hoog, maar vind dit juist een stimulans om wel aan mijn houding en zit en de wijze van rijden te blijven werken.

omarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:38

Tendance schreef:
Ik sluit me aan bij Bar en Tendance, veiligheid staat voorop, maar hoe kan er nou van een B ruiter verwacht worden dat deze hoger dan een 7,5 haalt voor de houding en het rijden? Ik heb altijd geleerd dat B staat voor Beginners. En beginners moeten zich een foutje kunnen veroorloven, is mijn mening. In de dressuur heb je ook de kans om een slecht cijfer door een fout weer op te halen door ergens anders een beter cijfer te halen. Als je met de nieuwe regeling een balk tikt of een weigering hebt moet je houding en zit een 9 waard zijn wil je nog een winstpunt kunnen halen...

Tuurlijk als je een lastig, heet of druk paard hebt is het ook moeilijker winstpunten rijden en is het een maar net wat de jury graag ziet. Maar wat is er dan op tegen om nog iets langer in de B te blijven. Bij gewoon voldoende rijden heb je toch al een winstpunt,.... hoe blij is elke dressuurruiter met 180 punten.. die willen er toch ook niet gelijk 2 per proef. En dan rij je soms maar geen winst, dat hoort er ook bij. En je kan nu dus ook met balk en een 7,5 (geen 9) nog wel zelfs winst rijden! Als je als combinatie echt klaar bent voor het L, dan haal je die punten in no-time en heb je geen 'last'meer van stijl beoordeling. Op iedere regeling is wel op aan te merken, maar de basis moet goed zijn en als het alleen maar leuk is als we winstpunten rijden vind ik beetje kort door de bocht.

Apple schreef:
Voor inderdaad een paard dat af en toe een balk heeft wordt het zo heel lastig om nog winstpunten te halen

ALs je af en toe een balk gooit en verder netjes rijdt, dan kun je toch ook af en toe wel winst rijden... zelfs met een balk kun je in dit geval nog winst rijden. Maar als ie zo vaak een balk gooit... tja, dan hoor je misschien ook wel niet in het L thuis nog.