Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
petraaken schreef:Ik heb al paarden zien schrapen gewoon omdat hun vriendje weg gaat en zij op de wagen moeten blijven staan of aan de wagen moeten blijven. Ik heb er zien schrapen net voordat gaan rollen om een modder- of stofbad te nemen.
Het duid echt niet altijd op pijn.
liedjuh2 schreef:petraaken schreef:Ik heb al paarden zien schrapen gewoon omdat hun vriendje weg gaat en zij op de wagen moeten blijven staan of aan de wagen moeten blijven. Ik heb er zien schrapen net voordat gaan rollen om een modder- of stofbad te nemen.
Het duid echt niet altijd op pijn.
Er staat toch ook dat het ook voorkomt als aangeleerd gedrag tijdens bv vaststaan en dat dat gevoed wordt door aandacht of voer te geven.
Karlijnxxx schreef:Dit is slechts een eerste onderzoek waarbij gekeken wordt of schrapen stereotype gedrag is of duidt op iets anders.
De pijn die het hier wordt genoemd word in eerste instantie een 'discomfort' genoemd.
Later pas komen ze via de observaties uit bij de mogelijkheid dat het ter verlichting van de voorbenen is.
Wat precies het schrapen veroorzaakt is nog niet duidelijk er roept verdere vragen op. Het is echter, volgens dit onderzoek, dus geen stereotype gedrag maar 'iets anders'.
Een causaal verband moeten we altijd voorzichtig mee zijn. Ooit is er een onderzoek geweest naar bijziendheid in kinderen die vanaf baby zijnde met een nachtlampje hadden geslapen. Het bleek dat de kinderen met, tegenover de controle groep zonder, significant vaker bijziend waren.
Je zou zeggen: komt door die nachtlamp. Maar bijziendheid is hartstikke erfelijk! En de bijziende ouders vonden een lampje in de slaapkamer wel fijn snachts van hun pasgeborende zodat ze nergens tegenaan liepen.
Mooi causaal verband hoor....
Dus je moet altijd voorzichtig zijn in je beredenatie. Er zijn te vaak lurking variables die je niet kan onderzoeken.
Terug naar onze schrapen de racepaarden. Ik mag toevallig in de database dus ik heb het onderzoek gelezen. In de discussie wordt gehamerd dat er meer onderzoek nodig is en geeft enkele ideeën voor vervolg onderzoek.
Toch vind ik het een mooi onderzoek dat kan leiden tot verdere onderzoeken om te zien waardoor schrapen nog meer wordt veroorzaakt.
Vervolgens wordt er direct al geschreven over pijn, terwijl dat in het (voor)onderzoek helemaal niet de hoofdgedachte is?