"It Swarte Goud" nieuwe documentaire over het Friese paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

"It Swarte Goud" nieuwe documentaire over het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:33

http://www.bokt.nl / It Swarte Goud

AfbeeldingAdelprag Anders

Een nieuwe documentaire over het Friese paard is in de maak en gaat "It Swarte Goud" heten. Het wordt geproduceerd door Omrop Fryslân en het Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek en onderzoekt waarom de zwarte paarden zo populair zijn, waar ter wereld je ook komt. En dat terwijl er 60 jaar geleden nog maar een paar “Friezen” over waren. Ze waren niet meer nodig, afgedankt voor het boerenwerk als gevolg van de uitvinding van de tractor. Inmiddels zijn er weer zo’n 70.000 Friese paarden. Van Aegum tot China en van Nieuw Zeeland tot Paraguay. Nu geroemd om hun schoonheid, kracht, uitstraling, karakter en die diep, diepzwarte onbevlekte huid. Het waren al de grote Romeinse krijgshelden die vielen voor die machtige zwarte verschijningen.

De documentaire probeert te ontrafelen waarom. En hoe het ras overeind bleef en blijft. En wat het Friese paard met mensen doet. Want, waarom reed Zorro op een Fries? Waarom heeft thrillerschrijver Dan Brown Friese paarden? Of guitarist Kirk Hammett van Metallica? En waarom heeft een Chinese textiel-tycoon een compleet paardendorp met wel honderd Friezen… Waarschijnlijk om die moeilijk te verwoorden reden waarom Friese emigranten emotioneel worden als het over Friese paarden gaat… beelden zeggen wellicht meer dan woorden.

In de documentaire komt onder andere de Nederlandse amazone Tineke Bartels aan het woord. Op haar stal wordt de Friese hengst Adelprag Anders getraind voor de Zuid-Afrikaanse amazone Chere Burger. "Wat Anders zo speciaal maakt is dat hij de eerste Fries is die op de Wereld Ruiterspelen heeft gelopen in de dressuur." aldus Bartels.

Klik hier om de trailer van de documentaire te zien

SteffiSara

Re: "It Swarte Goud" nieuwe documentaire over het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:39

Ik ga zeker kijken. Lijkt me intressant ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:48

Ik zien! , alleen die voice over vind ik niet zo :')

Vroeg me altijd af wat als ze waren uitgestorven en nog er zitten zoveel defecten in het ras door de inteelt , Friezen horen gewoon bij Friesland

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:52

Word het Ook op NPO 1-2-3 uitgezonden? (Zal ik wel overeen hebben gelezen :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:21

wanneer komt het op tv

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:35

Focussed schreef:
Het waren al de grote Romeinse krijgshelden die vielen voor die machtige zwarte verschijningen.

Ik hoop dat dit niet letterlijk bedoeld is, want dat is complete onzin. Het Friese paard zoals wij dat kennen bestond echt nog niet in de Romeinse tijd... maakt een docu lekker geloofwaardig, dit soort kreten. :o

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:07

rider schreef:
Focussed schreef:
Het waren al de grote Romeinse krijgshelden die vielen voor die machtige zwarte verschijningen.

Ik hoop dat dit niet letterlijk bedoeld is, want dat is complete onzin. Het Friese paard zoals wij dat kennen bestond echt nog niet in de Romeinse tijd... maakt een docu lekker geloofwaardig, dit soort kreten. :o

Volgens mij weet helemaal niemand wanneer de eerste friese paarden er waren, dus waar jij deze wijsheid vandaan haalt?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:12

pillow schreef:
Volgens mij weet helemaal niemand wanneer de eerste friese paarden er waren, dus waar jij deze wijsheid vandaan haalt?

Uit mijn uitgebreide collectie boeken over paarden van de oudheid tot de vroegmoderne tijd.

Romeinen gebruikten vooral paarden met inheems bloed, verreikt met invloeden van de berber en de arabier. Paarden waren een stuk kleiner dan nu, zeg tussen de 1.30m en de 1.50m. Meer pony's dus. Daarbij zijn Friezen veel te zwaar van bouw om nuttig ingezet te kunnen worden als cavaleriepaard, vooral voor lichte cavalerie. Je hoort ook altijd van die onzinverhalen over de Fries als ridderpaard, daar klopt ook niets van.

Overigens is het heel makkelijk te duiden wanneer de eerste Friese paarden ontstonden, namelijk toen iemand besloot een stamboek op te richten voor Friese paarden. :D En, hint, dat was niet in de Romeinse tijd.

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:05

Wanneer komt dit op tv? En zender?

friske54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:39

Ben heel benieuwd..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:47

rider schreef:
Focussed schreef:

_/-\o_ Het eerste wat ik dacht inderdaad. Zo'n uitspraak wekt nou niet bepaald vertrouwen in de kennis en weetjes die in het programma gebruikt worden. :+

DWLdaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:57

ben het met je eens julius_juut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:36

Reed Zorro op een fries? :+

geloofde al heel m'n leven dat het een andalusiër was.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:42

Robin_S schreef:
Reed Zorro op een fries? :+

geloofde al heel m'n leven dat het een andalusiër was.

Ik dacht precies hetzelfde ja :')

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:30

Dan hebben jullie niet goed opgelet tijdens de film, want het ene moment is het zwarte paard een Andalusiër, het andere moment is het plotseling een Fries ;) Er werd voor de opnames van Zorro van verschillende paarden gebruik gemaakt die allemaal hun eigen speciale vaardigheden hadden.

Rider, als jouw uitgebreide collectie boeken inderdaad alle informatie bevat over de herkomst van rassen dan hoop ik dat je erin hebt kunnen lezen dat er ver voor het stamboek werd opgericht in 1879 al sprake was van "Friesche paarden" in oude geschriften, anders heb ik nog wel wat literatuur voor je liggen die je in dat opzicht blijkbaar nog iets kunnen bijbrengen. Of denk jij dat als een stamboek wordt opgericht er dan als donderslag bij heldere hemel opeens Friese paarden ontstaan?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:22

horseyfries schreef:
Rider, als jouw uitgebreide collectie boeken inderdaad alle informatie bevat over de herkomst van rassen dan hoop ik dat je erin hebt kunnen lezen dat er ver voor het stamboek werd opgericht in 1879 al sprake was van "Friesche paarden" in oude geschriften, anders heb ik nog wel wat literatuur voor je liggen die je in dat opzicht blijkbaar nog iets kunnen bijbrengen. Of denk jij dat als een stamboek wordt opgericht er dan als donderslag bij heldere hemel opeens Friese paarden ontstaan?

Nee, maar ik denk wel dat een stamboek zorgt voor bepaalde kaders binnen het fokken. Een bepaald beeld wordt gevormd waaraan een paard moet voldoen en daar wordt naar gefokt. Vanaf dat moment kun je spreken van een ras.

Dat daar voorouders aan vooraf gaan die gemeenschappelijke eigenschappen hebben lijkt me logisch. Betekent trouwens niet dat die corresponderen met het huidige beeld.

FYI, zoals je kunt zien heb ik het over de klassieke tot vroegmoderne tijd. In die periode bestonden misschien wel voorouders van het Friese paard (maar goed, dan kun je door redeneren dat alle inheemse rassen een gemeenschappelijke voorouder hebben, dus tsja, zo'n argument is weinig steekhoudend) maar er is geen bewijs dat die ook maar enigzins leken op de moderne Fries.

Ik heb overigens in primaire bronnen van tot ca. 1600 niets gevonden over 'paarden uit Friesland' dus dat is voor mij een reden om aan te nemen dat er dan ook geen internationale loftrompet over werd geblazen. De 'populaire' paarden in bv. de Late Middeleeuwen waren de paarden van Lombardije en Napels, die nauw verwant zijn aan Lusitano/PRE/Murghese. Logisch ook, want cavalerie in die tijd had een wendbaar paard met veel uithoudingsvermogen nodig en geen showy wat zwaar koetspaard...

Er zijn ook geen primaire bronnen, tekst dan wel beeld, van paarden die voldoen aan rastypische eigenschappen van de Fries. Dus als jij zo'n primaire bron kan aandragen dan zie ik die graag (of eventueel een gerenommeerde secundaire bron met goed academisch fundament). En dan heb ik het over specifieke voorouders die aantoonbaar kenmerken droegen van het ras, geen random zwarte paarden...

En om nog even terug te komen op de stamboeken, in ieder geval tot de Late Middeleeuwen werd gefokt naar type/gebruiksdoel en niet naar ras. Er kan dus sowieso geen sprake zijn geweest van een "Fries paard" als ras, hooguit van een "bepaald type paard uit Friesland", maar zoals gezegd, in mijn bronnen komt die niet terug, dus ik ben benieuwd naar jouw bronnen...

Het stamboek is opgericht in 1879 zeg je, gewoon moderne tijd dus. Vanaf ca. 1700 werden grote koetspaarden populair dus het is logisch dat de (directe voorouder van) de Fries toen ontstaan is. Pastte in het tijdsbeeld en fokdoel pastte bij de gebruikswensen van de tijd.

Neemt nog steeds niet weg dat Romeinse krijgsheren niet op Friezen reden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:24

horseyfries schreef:
Dan hebben jullie niet goed opgelet tijdens de film, want het ene moment is het zwarte paard een Andalusiër, het andere moment is het plotseling een Fries ;) Er werd voor de opnames van Zorro van verschillende paarden gebruik gemaakt die allemaal hun eigen speciale vaardigheden hadden.

Ik had het meer over de oude vertrouwde serie.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:56

Zaten de Romeinen überhaupt wel op een paard? Ik zie in Asterix alleen maar grote lopende legioenen

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:12

pillow schreef:
Zaten de Romeinen überhaupt wel op een paard? Ik zie in Asterix alleen maar grote lopende legioenen

Ja. "De Romeinen" is natuurlijk een nogal algemene term, het betreft hier een lange periode en een groot gebied, er was van het begin tot het einde van het Romeinse rijk wel sprake van de beschikking over cavalerie troepen. Soms "echt Romeinse" troepen, maar vaak ook geallieerde troepen die ingelijfd werden bij het Romeinse leger.

annaanoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:15

Weet iemand wanneer de documentairefilm "it swarte goud" voor tv te zien is?

m.v.g,

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:25

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:39

Heb je een SmartTV? Toevallig zag ik een app ... even denken wat de naam is... voorbij komen waarbij je al die regionale zenders kunt zien.

x103femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:41

@ Zidore omrop Fryslân heeft een site met uitzending gemist, ik denk dat hij daar wel bij komt te staan omropfryslan.nl/utstjoering/tv

Ik weet verder zeker dat hij 2 april op npo 2 komt om 15:30 en 3 april op npo 2 om 12:25
Op omrop fryslan komt het op 3 april om 17:10
Dit staat op hun site itswartegoud.nl het zijn vijf afleveringen en je kan de dvd ook bestellen via die site

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:44

zou super zijn als ik het op internet kan nakijken, ben erg benieuwd. Oh lees nu ook NPO, helemaal top. ik ga het nakijken, dvd zie ik mezelf nog niet aanschaffen.. thnx voor de tips :)