Documentaire over Nederlands tuigpaard als exportproduct

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Documentaire over Nederlands tuigpaard als exportproduct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 12:58

http://www.bokt.nl / http://www.eo.nl

Afbeelding
Foto: EO

Het televisieprogramma 2doc besteedt dinsdag 17 februari aandacht aan de Nederlandse export van tuigpaarden naar de Verenigde Staten. Daar is het Nederlandse tuigpaard erg gewild bij de Amish. Toonaangevende tophengsten Patijn en Colonist zijn verkocht naar Amerika. Een ontwikkeling met twee kanten.

In deze documentaire krijgt de kijker een unieke kijk in de wereld van de Amish geloofsgemeenschap. Over de schouder van paardenhandelaar Wim Cazemier krijgen we een beeld van hun manier van leven en anderzijds gaan we zien hoe de Amish-leden worstelen met hun eigen oneffenheden. Hoe houden zij hun Amish-waarden in stand als ze kapitalen over hebben voor de tuigpaarden om zich daarmee te kunnen onderscheiden? Niets menselijks lijkt ze vreemd.

2doc is dinsdag 17 februari te zien om 23.00 uur op NPO2

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:00

leuk, ga ik opnemen, vind die Amish altijd wel interessant!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:07

Op NPO2 dus , het is laat maar ik wil het graag zien.
Laatst bijgewerkt door Cil_ op 13-02-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Documentaire over Nederlands tuigpaard als exportproduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:11

We gaan kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:55

Ah interessant! ik ga ook kijken.
Wel grappig die Wim wordt ie ook nog bekend in de tv wereld :D .
Ik ben benieuwd naar zijn Groningse Engelse accent :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:15

Ja ga ik ook naar kijken. Ik snap namelijk niet dat ze mogen gaan voor een paard puur gefokt voor de show.
Lijkt me erg interessant en Patijn kijken...helaas nu dood.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:28

Vanavond dus! ik ga zeker kijken, en anders kijk ik 't wel terug via uitzending gemist.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:45

Leuk ! Ik weet nog niet of ik vanavond ga kijken, maar anders kijken we het gewoon terug !

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:10

Heb nu de eerste vijf minuten gezien (de rest neem ik op) maar de paardenwelzijnsregels worden iig niet al te nauw genomen... alle tastharen eraf en de oren leegscheren met de praam erop. Hmmm. Om over de stallen en het gedrag op stal van het arme dier maar helemaal niet te spreken...

Edit na drie kwartier: Verder vind ik het een ongefocuste documentaire. Wat willen ze nu belichten: de Amish leefgemeenschap, kritische geluiden daarover of het Nederlandse tuigpaard als exportproduct?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:09

Dat kreeg ik ook niet helemaal duidelijk.

Toch vind ik het wel interessant om een kijkje te kunnen nemen al is het maar een beknopt beeld van amish.
Ze worstelen wel wat met de luxe uitstraling van de tuigpaarden omdat ze het wel mooi vinden En dat graag willen laten zien.
Maar het ligt heel dicht bij het pronken (pochen, hoogmoed) en dat is iets wat niet mag binnen hun leefstandaart.

Ik vraag mij af hoelang ze het kunnen volhouden om aan hun tradities vast te kunnen houden.
De moderniteit lijkt ook hen beetje bij beetje in de greep te krijgen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:19

ik moet het nog terugkijken, ben benieuwd......

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:43

Vond het een interessante docu om te zien, maar er blijven inderdaad genoeg dingen onbeantwoord. Grotendeels doordat ze op sommige dingen geen antwoord willen geven of geen goede verklaring voor hebben.

Ik denk dat de docu op zichzelf draait over de Amish en hun conflict om trouw te blijven aan hun geloof. Verleidingen zoals technologie (bv. mobieltjes) en dure tuigpaarden om mee te pronken (en okay ook om geld mee te verdienen, zoals één van de mannen het zelf goed praatte ;)) staan lijnrecht tegenover het geloof. Het tuigpaard bij de Amish was sowieso niet het hoofdonderwerp van de docu. Ik denk dat het voor de makers ook een mooie ingang was om de gemeenschap in beeld te brengen. Het heette ook niet voor niets de verleidingen voor Amish. Het tuigpaard werd natuurlijk wel wat meer uitgelicht, omdat we grotendeels meekeken over de schouder van de hengstenhouder Wim Cazemier.

De man in de meubel/keukenzaak vond het duidelijk moeilijk om met het conflict geconfronteerd te worden. Jammer dat de eigenaar van Colonist niet langer aan het woord mocht komen van zijn vrouw. Dat had vast nog wel wat interessante antwoorden opgeleverd.

Wat zullen ze gebaald hebben dat Patijn koliek kreeg en is overleden, hij is maar heel kort in hun bezit geweest.

Eigenlijk zou dit verhaal nog wel een vervolg waard zijn! Ben ook benieuwd of Wim + gezin de stap naar Amerika gaan zetten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:47

Ik vond het te laat worden, dus ik moet het nog terugkijken.
Dat ga ik vanavond even doen denk ik. Ben wel nieuwsgierig. Heb in het verleden ook een jaar stagegelopen bij Wim, dus ook daarom is het leuk :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:31

Interessant om te zien hoe moeilijk ( of zelfs onmogelijk) het voor de Amish is om trouw te blijven aan hun cultuur/ gebruiken.
Amerikanen in dienst hebben zodat die je met de auto rond kunnen rijden of email werk kunnen verrichten.
Het schoonpraten dat het bezitten van Colonist geld oplevert en dus niet uit ijdelheid/ luxe gekocht is.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:53

Heb het zonet teruggekeken !
Vond het erg intresant !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:58

Sakkia zo heb ik Wim ook leren kennen.
Mooie leerzame tijd gehad bij hem.

In het filmpje zegt die ene amish man dat hij Wim op zijn woord gelooft en dat vind ik wel mooi.
Wim is ook iemand die goud eerlijk is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:56

Ik las gisteren pas dat Patijn dood is..... na een koliekoperatie ...jammer en zooo zonde. Ik vroeg me meteen af. Worden hun kinderen in geval van een blindedarmontsteking ook geopereerd?..... Als ze hun kinderen al niet willen inenten voor kinderziekten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:03

Rije schreef:
Heb nu de eerste vijf minuten gezien (de rest neem ik op) maar de paardenwelzijnsregels worden iig niet al te nauw genomen... alle tastharen eraf en de oren leegscheren met de praam erop. Hmmm. Om over de stallen en het gedrag op stal van het arme dier maar helemaal niet te spreken...

Edit na drie kwartier: Verder vind ik het een ongefocuste documentaire. Wat willen ze nu belichten: de Amish leefgemeenschap, kritische geluiden daarover of het Nederlandse tuigpaard als exportproduct?

Helemaal mee eens, ik vind de AMish reuze interessant, maar dit met inderdaad die tastharen en alles eromheen, en hij wilde dan naar Amerika gaan omdat de paardensport daar nog in de kinderschoenen staat, ik kreeg wel een beetje de bibbers en ben gestopt met kijken. Beetje ouderwetse manier van omgang met paarden vond ik.
Edit ; al geloof ik zeker wel dat Wim een integer mens is hoor en op zijn manier zijn best doet.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 19-02-15 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:08

Freya6 schreef:
Rije schreef:

Helemaal mee eens, ik vind de AMish reuze interessant, maar dit met inderdaad die tastharen en alles eromheen, en hij wilde dan naar Amerika gaan omdat de paardensport daar nog in de kinderschoenen staat, ik kreeg wel een beetje de bibbers en ben gestopt met kijken. Beetje ouderwetse manier van omgang met paarden vond ik.
Edit ; al geloof ik zeker wel dat Wim een integer mens is hoor.

Dat vd tastharen ed wegscheren heeft verder niks met de Amish te maken. Is iets Noord-Amerikaans. Bij ons op stal werden alle showpaarden/arabieren ook zo geschoren en iedereen was daar toch echt hartstikke "Engels".

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:10

@yarrah
Ik begreep gisteren van mijn collega dat dat wel gebeurd, maar dat de vrouw er eerst toestemming voor moet vragen aan de man en dat er eigenlijk over een doktersbezoek al heel moeilijk wordt gedaan. Ik vind het een erg interessant geloof en levensstijl.

Ik ga de docu vanavond terugkijken, vond het ook een beetje te laat worden.

Freya6

Nee, ik zeg ook niet dat dat iets van de Amish is. Maar het is wel een dingetje voor het paardenwelzijn, kennis daarover is blijkbaar nog niet aanwezig, dan vind ik het jammer dat hij de paardensport daar in de kinderschoenen vind staan en ze wil gaan helpen terwijl hij dus zelf ouderwetse methoden gebruikt.

Dat kan, maar voor mij is dat niet om aan te zien.

Olympia96

Ik vond het mooi. Zo'n Groningse paardenboer ingeburgerd in de Amish gemeenschap.
Fascinerende leefstijl en veelal niet te volgen voor mij, maar daardoor wel very interesting!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:12

EvaC schreef:
@yarrah
Ik begreep gisteren van mijn collega dat dat wel gebeurd, maar dat de vrouw er eerst toestemming voor moet vragen aan de man en dat er eigenlijk over een doktersbezoek al heel moeilijk wordt gedaan. Ik vind het een erg interessant geloof en levensstijl.

Er zijn op youtube een paar hele interessante docu's te vinden over de Amish. O.a. over de zgn. Rumspringa van de jongeren, die dan naar Europa gaan om even losser te mogen leven en dan mogen kiezen of ze weer in de gemeenschap willen. En eentje over een gezin wat wat vrijer gaat denken en daardoor ge excommuniceerd wordt.

https://www.youtube.com/results?search_query=amish+

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:17

Blacky94 schreef:
Freya6 schreef:
Dat vd tastharen ed wegscheren heeft verder niks met de Amish te maken. Is iets Noord-Amerikaans. Bij ons op stal werden alle showpaarden/arabieren ook zo geschoren en iedereen was daar toch echt hartstikke "Engels".

Ook niet noord-amerikaans het is gewoon goed, ook in nederland kijk eens naar de merrie-veulens en hengsten keuringen. Maar ook op een dressuur wedstrijd om de hoek ook daarvoor worden de haren geschoren. Vele doen er niet aan, maar veel doen het nog steeds ook de jongere generatie.
Maar daar gaat deze docu ook niet over..... toch?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:31

Freya6 schreef:
EvaC schreef:
@yarrah

Er zijn op youtube een paar hele interessante docu's te vinden over de Amish. O.a. over de zgn. Rumspringa van de jongeren, die dan naar Europa gaan om even losser te mogen leven en dan mogen kiezen of ze weer in de gemeenschap willen. En eentje over een gezin wat wat vrijer gaat denken en daardoor ge excommuniceerd wordt.

https://www.youtube.com/results?search_query=amish+

Dankjewel! Daar ga ik vanavond eens naar kijken.