Valegro en Dujardin vorige week in de RAI, Amsterdam.
Valegro, het beste dressuurpaard van de wereld, zal waarschijnlijk na de Olympische Spelen in Rio met pensioen gaan, dit heeft zijn mede-eigenaar Carl Hester bekend gemaakt. De ruin is dan pas veertien jaar oud.
De Negro-zoon staat met zijn amazone Charlotte Dujardin al ruim twee jaar bovenaan alle ranglijsten in de dressuur. Zij wonnen Olympisch goud, werden Wereld- en Europees kampioen, behaalden de Wereld Beker titel en reden recordscore's in alle drie de Grand Prix niveau's.
Carl, die zelf 49 jaar oud zal zijn op het moment van de Olympische Spelen in 2016, zegt dat de Spelen een goede tijd zijn om wat dingen te gaan veranderen voor zowel Valegro als voor hemzelf. "Het zou een goed moment zijn om mijn wedstrijdlaarzen in de boom te hangen." zegt de Brit. "Valegro kan op dit moment nog net een beetje meer. Ik hoop dat hij over de 90% kan gaan in Rio. Rio zal dan de grote finale voor hem zijn. Na een goed carrière wil ik hem niet door laten lopen, puur en alleen omdat hij het kan."
Het afscheid van het publiek zal waarschijnlijk tijdens de jaarlijkse show Olympia in London zijn, dat rond de Kerst gegeven wordt. "Ik kan me niet voorstellen om Valegro te verkopen en ik denk dat ik dan ook mijn hoofd verlies, als ik dat doe. Hij zal met pensioen gaan op mijn stal. De waarheid is dat Valegro niets liever doet dan met z'n hoofd naar beneden op de weide staan. Hij zal na zijn wedstrijdpensioen nog wel gereden worden, misschien voor wat demonstraties. Ik denk niet dat het goed is om hem volledig stil te zetten.
amen voor dit paard! Zo verdiend!
Maar ik kan mis zijn natuurlijk....