Ruiterroutes onderbroken door dichte spoorwegovergangen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Ruiterroutes onderbroken door dichte spoorwegovergangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 12:32

http://www.bokt.nl / http://www.sport.nl

Afbeelding
Bron: wikimedia commons

In de toekomst kunnen ruiters voor verrassingen komen te staan. De ruiterroute kan niet meer gereden worden door een plotseling afgesloten spoorwegovergang.

Ruiters kan dit zomaar overkomen tegenwoordig. Een voorbeeld hiervan is de plotselinge sluiting van het Laantje van Alverna bij Heemstede. Deze bleek in de nacht permanent afgesloten te zijn voor gebruik door ProRail en als het aan hen ligt zullen er nog veel meer onbewaakte spoorwegovergangen afgesloten worden. Niet alleen ruiters zullen hier hinder van ondervinden, ook wandelaars, fietsers en hardlopers zullen voortaan een flinke omweg moeten maken om hun weg te vervolgen.

ProRail sluit onbewaakte spoorwegovergangen vanwege veiligheidsredenen. Toch is niet iedereen het daar mee eens, een aantal belangenorganisaties hebben een stuurgroep gevormd. Deze stuurgroep bestaat uit Wandelnet, Landelijk Fietsplatform en Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. Samen willen zij ProRail adviseren over het recreatieve belang van spoorwegovergangen. Daarnaast hebben ze een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. Met deze brief vragen ze om een oplossing die de veiligheid van iedereen garandeert maar ook de noodzakelijkheid van de verbinding tussen de routes omvat.

In november 2014 werden er al vragen gesteld over dit onderwerp tijdens het algemeen overleg spoorveiligheid. Zo heeft de VVD gevraagd of er geen andere oplossing mogelijk is in de vorm van een app waarmee te zien zou zijn waar een trein zich bevindt. De Christenunie maakte zich vooral zorgen om de weging van belangen tussen vervoerders en recreanten. Voor alsnog lijkt deze weging vooral te tellen voor de vervoerders, overgangen worden namelijk zomaar gesloten.

Staatssecretaris Mansveld heeft laten weten dat het aantal niet-beveiligde spoorwegovergangen terug moet in aantal, maar dat overgangen niet zomaar allemaal mogen verdwijnen. Er zal per situatie gekeken moeten worden naar de juiste oplossing. Mansveld heeft ProRail de kans gegeven om met een plan van aanpak te komen. ProRail hoopt hiermee in het voorjaar van dit jaar te komen.

Tot die tijd blijft het onzeker wat er gaat gebeuren met de onbewaakte spoorwegovergangen.

NatasjavE

Re: Ruiterroutes onderbroken door dichte spoorwegovergangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:09

Tja ik kan me er alles bij voorstellen dat ze af willen van die onbewaakte overgangen.
Alleen kan het behoorlijk onhandig zijn als je nu een omweg moet maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:12

"Deze bleek in de nacht afgesloten te zijn"

Euh tja... Hoeveel mensen rijden/wandelen/fietsen er 's nachts door het bos?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:13

Vraag mij af of het altijd mogelijk is om een omweg te maken. Je mag immers niet overal te paard komen,...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:24

een onbewaakte overgang is gevaarlijk en van mij mogen ze allemaal weg, afsluiten is echter wel erg kort door de bocht. omzetten naar bewaakte overgangen of een fietstunnel zou beter zijn.
alleen dat kost geld en dat is er natuurlijk nooit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:33

LadyMadonna schreef:

Geen, dus goede moment om er een hek neer te zetten (meeste bossen/natuurgebieden zijn tussen zonsondergang en zonsopgang gesloten), zodat de volgende dag er niemand meer door kan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 13:35

LadyMadonna schreef:

Hij is die nacht permanent afgesloten, de volgende dag kon er niemand meer door. Zal het even aanpassen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:36

Ah, mijn uitleg was dat het alleen 's nachts afgesloten was ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 13:36

LadyMadonna schreef:
Ah, mijn uitleg was dat het alleen 's nachts afgesloten was ;)

Ja dat dacht ik al, daarom heb ik het aangepast in het bericht.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:49

Wat zijn eigenlijk de cijfers van ongelukken op het spoor?

Hoeveel gebeurt er bij een onbewaakte overgang, tegenover een bewaakte overgang?
Want ik lees toch ook wel over mensen die toch even tussen de slagbomen door slalommen omdat ze het te lang vinden duren.

Dan nog zijn er ook nog aanrijdingen waarbij iemand er zelf voor kiest om voor een trein te springen, dat voorkom je denk ik nooit helemaal.

Maar aan de andere kant is iemand onder je trein krijgen wel de grootste nachtmerrie van een machinist, dan is rijden op een traject met veel onbewaakte overgangen een hel.

We gaan in Nederland wel steeds meer naar een cultuur waar mensen moeilijk zelf verantwoording nemen, er komen steeds meer regels en maatregelen, omdat mensen blijkbaar steeds meer moeite krijgen om zelf te bedenken wat handig is en wat niet.
Beetje de Amerikaanse sfeer waarbij een magnetron fabrikant wordt aangeklaagd omdat er niet in de gebruiksaanwijzing stond dat je geen katten, hamsters en baby's in de magnetron mag stoppen.
Men kan dat blijkbaar niet zelf bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:08

De meeste ongelukken gebeuren inderdaad op bewaakte overwegen maar die zijn er in verhouding natuurlijk ook veel meer.

Onbewaakte overwegen willen ze mede om aansprakelijkheid discussies graag vanaf. Er beveiligde overwegen van maken is duur en geeft weer extra risico op (ver)storingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:13

Ik denk dat eerder de snelheid een probleem is.
Want hoe wil je een trein die 140km/h rijdt goed van te voren zien aankomen om vervolgens rustig over te kunnen steken?
Alleen wel jammer dat ze geen bewaakte overgang van willen maken. Misschien dat de provincie hier iets in kan betekenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:22

Tobbes schreef:
Ik denk dat eerder de snelheid een probleem is.
Want hoe wil je een trein die 140km/h rijdt goed van te voren zien aankomen om vervolgens rustig over te kunnen steken?
Alleen wel jammer dat ze geen bewaakte overgang van willen maken. Misschien dat de provincie hier iets in kan betekenen?

Ik heb een behoorlijke wegbekendheid op het spoor maar kan me zo geen onbewaakte overpaden bedenken waar je een trein onvoldoende aan ziet of hoort komen. Bij een zicht van minder dan 300 meter zijn machinisten ook verplicht om de tyfoon te gebruiken op baanvakken met onbewaakte overpaden.

Ja als provincie en andere organisaties willen dat deze paden over blijven dan zullen ze zelf ook een steentje moeten bijdragen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:32

Er was laatst ergens een stuk over, ik meen in noordholland, waar ook een onbewaakte overgang was afgesloten. Want, het was te gevaarlijk. Waar men aan voorbij gaat, is dat bij die specifieke overgang in (ik meen) de afgelopen 40 jaar nog nóóit iets was gebeurt!! (hou mij de details even ten goede, het gaat me even om de strekking van het verhaal)

Leven houd risico in, zo simpel is het. Laten we daar nou gewoon weer mee leren omgaan met zijn allen (en dat betekend ook niet continu een ander aansprakelijk stellen als er wat gebeurt, want dat is waarom dit soort dingen gebeuren).

Overwegen afsluiten levert echt behoorlijke problemen op voor ruiters en wandelaars, maar ook voor fietsers en aanwonende. Bovendien is de overgang van prorail, maar de wég zelf niet. En juist díe sluiten ze dus nu simpelweg af.

In mijn ogen is het echt te zot voor woorden wat hier gebeurt.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:26

Grappig, hier in de buurt zit een stalling gelegen nabij bos en daar moet je dus een onbewaakte spoorwegovergang oversteken om op hun oprit te kunnen komen :'). Wordt flink lastig voor de bewoners daar en voor de pensionklanten om de stal nog te bereiken en te verlaten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:01

Cinderella schreef:
Grappig, hier in de buurt zit een stalling gelegen nabij bos en daar moet je dus een onbewaakte spoorwegovergang oversteken om op hun oprit te kunnen komen :'). Wordt flink lastig voor de bewoners daar en voor de pensionklanten om de stal nog te bereiken en te verlaten :+

Tussen Santpoort Noord en Driehuis toevallig? Plaatselijke snelheid is daar geloof ik 100.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:15

Anoli schreef:
Zo heeft de VVD gevraagd of er geen andere oplossing mogelijk is in de vorm van een app waarmee te zien zou zijn waar een trein zich bevindt.

Wij als ProRail weten niet eens waar treinen zich exact bevinden op de vrije baan XD

Maar goed, er zit nog wel een groot verschil tussen onbewaakt en 'ADOB' (overweg met dubbele overwegbomen).

Wat is er mis met het gewoon plaatsen van alleen lampen/bellen? Stuk goedkoper dan hele overwegboom installatie en men weet precies wanneer er een trein aan komt.
Natuurlijk wel een kleine kans op meer overwegstoringen maar toch veilig.

Of afsluiten veilig is is ook maar de vraag want dan gaan mensen (ruiters dan niet, maar hardlopers) andere levensgevaarlijke dingen uitvinden om de baan over te steken; die sowieso garant staat voor ongelukken.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:51

Gloa schreef:
Cinderella schreef:

Tussen Santpoort Noord en Driehuis toevallig? Plaatselijke snelheid is daar geloof ik 100.

Nop! Het is een dorp naast alkmaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:53

Ohh daar. Tussen Heiloo en Alkmaar liggen meerdere onbewaakte overpaden. Snelheid ligt daar hoog maar is ook een lang recht stuk dus wel overzichtelijk.

@Toydoll: duidelijk een gevalletje van interessant willen doen :') . Daarnaast rijden er zoveel treinen vlak achter elkaar dat je helemaal gek zou worden van zo'n app. Al zou je wel precies weten tot op de meter waar een trein rijdt dan zit je weer met aansprakelijkheid als het toch mis gaat...........trage internetverbinding..........trein iets te laat..........defecte gps zender in de trein........enz enz. Er gaat niets maar dan ook helemaal niets boven gewoon uit je doppen kijken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:10

Gloa schreef:
@Toydoll: duidelijk een gevalletje van interessant willen doen :') .

Wie?

Citaat:
Daarnaast rijden er zoveel treinen vlak achter elkaar dat je helemaal gek zou worden van zo'n app. Al zou je wel precies weten tot op de meter waar een trein rijdt dan zit je weer met aansprakelijkheid als het toch mis gaat...........trage internetverbinding..........trein iets te laat..........defecte gps zender in de trein........enz enz. Er gaat niets maar dan ook helemaal niets boven gewoon uit je doppen kijken.

Ja zoals ik al zei, slaat nergens op. Ga je wandelen zonder smartphone en dan? Echt bullshit opmerking van die VVD.
Uit je doppen kijken is 1 ding maar niet op alle locaties is het zicht natuurlijk zo goed dat je veilig kan oversteken als ze daar 130 rijden. Dus gewoon bellen/lampen installatie lijkt mij prima. En in de loop der jaren alle overwegen vervangen door spoor op dijk te leggen en tunneltjes te maken, zoals zo'n beetje heel regio amsterdam al heeft. Nooit meer problemen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:15

Ik heb nooit geweten dat prorail eigenaar is van al die grond waar het spoor over ligt; maar heb je dan toch niet het recht van overpad?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:15

sanne1221 schreef:
Ik heb nooit geweten dat prorail eigenaar is van al die grond waar het spoor over ligt; maar heb je dan toch niet het recht van overpad?

Gemeentes ja maar als die er mee akkoord gaan te sluiten mag dat.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:18

op wat voor basis 'mag dat'?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:20

Gelukkig is de overweg die wij altijd nemen wel bewaakt, anders zouden ze bij ons ook zomaar een heel stuk bos af kunnen gaan sluiten. Ik vind het trouwens een beetje onzinnig, want wij kijken bij de bewaakte overgang met paarden ook altijd nog extra zelf, want die bellen gaan niet vroeg genoeg af als je met een groepje rijdt, beetje schijnveiligheid dan die lampen en bomen.

Het lijkt me trouwens niet per definitie veiliger dat recreanten dan dus naar drukkere verkeerssituaties zullen moeten om het spoor nog over te kunnen? iig niet voor de ruiters?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:28

Toydoll schreef:
Anoli schreef:
Zo heeft de VVD gevraagd of er geen andere oplossing mogelijk is in de vorm van een app waarmee te zien zou zijn waar een trein zich bevindt.

Wij als ProRail weten niet eens waar treinen zich exact bevinden op de vrije baan XD

Maar goed, er zit nog wel een groot verschil tussen onbewaakt en 'ADOB' (overweg met dubbele overwegbomen).

Wat is er mis met het gewoon plaatsen van alleen lampen/bellen? Stuk goedkoper dan hele overwegboom installatie en men weet precies wanneer er een trein aan komt.
Natuurlijk wel een kleine kans op meer overwegstoringen maar toch veilig.

Of afsluiten veilig is is ook maar de vraag want dan gaan mensen (ruiters dan niet, maar hardlopers) andere levensgevaarlijke dingen uitvinden om de baan over te steken; die sowieso garant staat voor ongelukken.

Inderdaad, beetje stoplicht-idee. Voor een kruising staan ook geen slagbomen maar je moet gewoon stoppen bij rood licht.
Zo zou het bij overwegen toch ook moeten kunnen?