Onderzoek naar link tussen dummyveulens en autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Onderzoek naar link tussen dummyveulens en autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 13:40

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Diergeneeskundige onderzoekers werken samen met hun collega’s uit de humane geneeskunde om een zorgwekkende stoornis bij pasgeboren veulens te onderzoeken. Ze zoeken daarbij mogelijke verbanden met autisme bij kinderen. Volgens de onderzoekers ligt het verband bij abnormale gehalten van natuurlijk voorkomende neurosteroïden.

De stoornis bij paarden, neonataal onaangepastheidssyndroom, zorgt al een eeuw voor hoofdbrekens bij paardeneigenaars en dierenartsen. Veulens met deze stoornis lijken afstandelijk, herkennen hun moeders niet en willen niet drinken. “Dat abnormale gedrag bij veulens lijkt op bepaalde symptomen bij kinderen met autisme,” zegt John Madigan, professor diergeneeskunde en expert in neonatale gezondheid bij paarden.

Het onaangepastheidssyndroom bij veulens trok ook de aandacht van Isaac Pessah, professor moleculaire biowetenschappen, die onderzoek doet naar de omgevingsfactoren die mogelijk een rol spelen bij de ontwikkeling van autisme bij kinderen. “Er zijn duizenden potentiële oorzaken voor autisme, maar vaak zijn kinderen met autisme afstandelijk,” zegt Pessah.
Madigan, Pessah en andere onderzoekers hebben een gemeenschappelijke onderzoeksgroep opgericht en hebben de nodige financiering verzameld om de link tussen het onaangepastheidssyndroom en autisme te onderzoeken.

Onaangepastheidssyndroom bij veulens.

Zo’n drie tot vijf procent van de pasgeboren veulens lijdt aan het neonatale onaangepastheidssyndroom. Ze worden ook wel eens dummyveulens genoemd. 80% van die veulens herstelt, dankzij flesvoeding of sondevoeding en intensieve verzorging in een dierenkliniek. Maar dat is voor de eigenaars erg tijdsintensief en duur. Het syndroom is jarenlang gelinkt aan zuurstoftekort tijdens het geboorteproces. Madigan en zijn collega zijn echter op zoek gegaan naar andere mogelijke oorzaken en merkten op dat zuurstoftekort vaak ernstige en blijvende schade veroorzaakt. De meeste veulens met het onaangepastheidssyndroom overleven dat echter zonder blijvende gezondheidsproblemen.
Ze onderzochten daarop een groep natuurlijk voorkomende neurosteroïden, die cruciaal zijn voor drachtige paarden, vooral om het veulen rustig te houden voor de geboorte.

Veulens blijven rustig in de baarmoeder

Madigan pleegt graag te zeggen dat “veulens niet galopperen in de baarmoeder”. Daarmee wijst hij op de gevaren voor de merrie als een vierbenige foetus met hoeven plots actief zou worden in de baarmoeder. Die prenatale kalmte wordt mogelijk gemaakt door neurosteroïden, die als een verdovend middel fungeren voor het ongeboren veulen. Net na de geboorte moeten de veulens echter bij bewustzijn zijn. In een natuurlijke situatie zouden ze anders een makkelijke prooi zijn voor natuurlijke vijanden. Het veulen moet dus na een paar uur in staat zijn om te vluchten.
Kort gezegd, tussen het moment dat het veulen indaalt in het geboortekanaal en het moment waarop het de baarmoeder verlaat, moet een biochemisch knopje omgedraaid worden, waardoor het veulen de merrie herkent, gaat drinken en mobiel wordt. Madigan en zijn collega denken dat de fysieke druk tijdens het geboorteproces dat belangrijke signaal is.
“We denken dat de druk van het geboortekanaal tijdens de tweede fase van de bevalling, die gewoonlijk 20 tot 40 minuten duurt, een belangrijk signaal is waardoor het veulen de verdovende neurosteroïden niet meer produceert en wakker wordt,” zegt Madigan.

Neurosteroïden zitten in de bloedsomloop

De theorie wordt gesteund door het feit dat het onaangepastheidssyndroom bij veulens vaker voorkomt bij paarden die ter wereld kwamen met een keizersnede of een ongewoon snelle geboorte meemaakten. Madigan vermoedt dat die veulens de significante fysieke druk niet hebben ervaren, die de verandering in het gehalte neurosteroïden triggert. Daarnaast heeft het team het bestaan van die neurosteroïden ontdekt en gezien dat het gehalte daarvan hoger is in de bloedsomloop van veulens die geboren worden met symptomen van het onaangepastheidssyndroom. Die neurosteroïden kunnen door de grens tussen de bloedsomloop en de hersenen gaan en invloed uitoefenen op het central zenuwstelsel. Ze werken daar op dezelfde receptor als verdovende middelen en anesthesie.
De onderzoekers hebben ook aangetoond dat de symptomen van het onaangepastheidssyndroom kunnen opgewekt worden bij normale, gezonde veulens, door allopregnanolone (een soort neurosteroïde) toe te dienen. Als het gehalte daarvan weer zakt, gedraagt het veulen zich weer normaal.

Techniek om de dummyveulens wakker te maken

Afbeelding

De onderzoekers ontdekten ook dat ze de symptomen van het onaangepastheidssyndroom bij veulens konden verminderen door zachtjes druk uit te oefenen op het bovenlichaam van het veulen, met een soort harnas uit zacht touw. Daarmee bootsen ze de druk na die het veulen normaal ervaart in het geboortekanaal. Wanneer de druk wordt uitgeoefend, gaat het veulen liggen en lijkt het te slapen. Na 20 minuten, ongeveer de tijd die het veulen zou doorbrengen in het geboortekanaal, wordt het touw losgemaakt en de druk verwijderd. De veulens reageerden goed op de procedure: sommigen stonden al na enkele minuten op en renden naar de merrie om te drinken.
De onderzoekers vermoeden dat de druk biochemische veranderingen triggert in het centrale zenuwstelsel die cruciaal zijn voor de transitie van de slaaptoestand in de baarmoeder naar het bewustzijn bij de geboorte. Er zal nog meer onderzoek gedaan worden, maar de onderzoekers hebben alvast hun resultaten gepresenteerd aan dierenartsen. Verschillende dierenartsen en klinieken behandelen dummyveulens al met de Madigan Foal Squeeze Procedure.

Link met autisme bij kinderen?

De onderzoekers bekijken ook de mogelijke verbanden met autisme bij kinderen. De symptomen van autisme zijn heel uiteenlopend, maar vaak zijn er moeilijkheden met sociale interactie, verbale en non-verbale communicatie en repetitief gedrag.
Pessah zegt: “Het idee dat een onderbreking in de transitie van het foetale bewustzijn gelinkt kan worden aan kinderen met autisme is intrigerend.” Hij merkt op dat het gedrag bij veulens met het onaangepastheidssyndroom doet denken aan het gedrag van sommige kinderen met autisme. Daarnaast groeien kinderen volgens Pessah vaak over hun autistisch gedrag in hun tienerjaren. Kan dat een parallel zijn met het herstel van veulens met het onaangepastheidssyndroom?

Onderzoek van mogelijke verbanden

Een nieuwe onderzoeksgroep wil dat verder onderzoeken. Madigan werkt samen met onderzoekers van de Stanford School of Medicine, om de mechanismen van bewustzijnstransities na de geboorte te bekijken, en die te linken aan neonatale zorg voor kinderen.
Pessah en Madigan gebruiken de gegevens uit het veulenonderzoek en werken ook samen met omgevingsepidemioloog Irva Hertz-Picciotto. Ze onderzoeken neurosteroïden bij kinderen met verschillende graden van autisme. De onderzoekers willen bekijken of een abnormale regeling van de neurosteroïden rond het moment van de geboorte een van de vele factoren kan zijn die een rol spelen bij autisme en neuro-ontwikkelingsstoornissen. Een recente studie heeft verhoogde gehalten neurosteroïden gerapporteerd bij kinderen met een autismespectrumstoornis.
Pessah en de collega’s zullen bekijken of bepaalde schommelingen in het gehalte neurosteroïden in het bloed een marker kunnen zijn voor autisme. Ze waarschuwen er echter voor dat het verband momenteel slechts een theorie is, die nog gevalideerd of afgekeurd kan worden.

Bekijk hier een filmpje:

hafjelinger

Re: Onderzoek naar link tussen dummyveulens en autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:44

Interessant!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:54

Dit vind ik nou ook interessant om te lezen. Het eerste wat er in mij op komt Is of autisme dan ook iets temaken kan hebben met de geboorte bij een mens. Gaat het kind dat ook te snel door het geboortekanaal heen wardoor de trigger bij een mens ook uit blijft ennpas in de tienerjaren er overheen groeit door ervaringen.

Zou zo'n soort therapie bij kinderen dan ook werken om het hoofd samen te drukken en zo de geboorte op nieuw te laten beleven. Echter zal dat denk ik wel bij een baby moeten, waar de schedel schijven nog niet vergroeid zijn en zal er dus door ouders erg snel aan de bel getrokken noeten worden als ze autisme verwachten.

Nu denk ik uiteraard niet dat dit dé oplossing Is voor alle autisme, maar misschien wel een oplossing voor een soort autisme aangezien er 1000 redenen zijn waarom een kind autisme heeft.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:02

heel interessant!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:04

Interessant om te lezen, behalve dan dat mensen absoluut niet over autisme heen groeien, maar hoogstens leren om zich wat aan te passen. Ik ga er echter vanuit dat de vermeende link tussen de aandoening bij veulens en autisme wel op wat meer gestoeld is dan dit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:21

Interessant verhaal dit! Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:23

Wat ontzettend boeiend! De natuur zit toch maar bijzonder in elkaar!

En VogeltjeM: zeker waar, autisme gaat veel verder. Maar ik kan me de interesse zeker voorstellen: allereerst als men iets meer kan ontdekken over welke hormonen / neurosteroiden het betreft, want het kunnen toch wel degelijk die stoffen zijn die een rol spelen (zeker bij de kinderen die vanaf het eerste moment het contact met hun ouders afwijzen en niet willen drinken. Dat geldt lang niet voor alle kinderen met autisme maar ze zijn er wel.)
En ook omdat zoiets simpels als druk dus best een flinke reactie in gang kan zetten. (En ook dat het ontbreken ervan dus toch wel aardig verstrekkende gevolgen kan hebben.)

Ik denk dat het trouwens toch iets positiever is dan dat je kinderen alleen maar wat aan kunt laten passen: ontwikkeling, echte ontwikkeling, komt zeker voor. Onder welke omstandigheden en waarom bij sommige kinderen wel en bij andere niet, dat is allemaal nog niet echt bekend, maar er vanuit gaan dat het altijd onmogelijk is, is naar mijn mening te sterk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:27

Fijn artikel, geeft stof tot nadenken, vrij hoog percentage trouwens, mensen hier bekend met dergelijke veulens?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:28

Ik vind het knap hoe ze er op zijn gekomen om zo'n harnasje om het veulen te doen en het naar achteren te trekken.
Wonderbaarlijk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:34

Het is me wel eens opgevallen met een veulen dat domweg wegliep van zijn moeder, precies zoals ik heb gezien bij een paar autistische kinderen die ook weglopertjes waren.

Toen vond ik dat ook al "autistisch" (of erg eigenwijs) overkomen van dat veulen, immers je verwacht van zo'n ukkie dat het "aan de voet" loopt...

Leuk dat ze het onderzoeken.

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:37

Boeiend dit!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:38

Ik vind het ook boeiend.
Als ik naar mijn eigen ervaring bekijk betwijfel ik echter of de oorzaak voor autisme in een snelle of langzame geboorte moet worden gezocht bij mensen.
Ik heb een kind met autisme, hij was echter degene die er het langst over heeft gedaan om geboren te worden. Zijn broers waren er veel sneller en zijn zusje kwam met een keizersnee, zij zou dus de "ideale" kandidaat zijn, want helemaal niet door het geboortekanaal gekomen.
Daarnaast is er een duidelijke erfelijke component bij autisme bij mensen, daar lees ik hier niets over terug, noch lees ik iets over duidelijk zichtbare afwijkingen bij hersenscans bij autisten.

Overigens denk ik ook dat een significant aantal autistische kinderen tot veel meer in staat zijn dan alleen maar aanpassen. Van onze zoon werd in eerste instantie weinig verwacht, medisch kinderdagverblijf, speciaal onderwijs, maar hij is uiteindelijk via het regulier basisonderwijs op het gymnasium terecht gekomen.
Dat zal zeer zeker niet mogelijk zijn voor alle autisten, maar er zijn gradaties in autisme.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:47

Heel boeiend onderzoek, al is het maar als hieruit een methode gevonden wordt om veulens een vlottere start te geven.

Geen idee hoe dat zit met autisme en mensen alleen. Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoe autistische mensen de geboorte zijn doorgekomen. Snel of juist niet, complicaties, keizersnede enz.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:18

Echt enorm interessant :j
Maar ik ben het wel eens met o.a. Shad0w en MairiMacBran over dat je over autisme heen groeit. Was het maar zo'n feest ;)
Onze zoon heeft ook ASS en is via de normale weg geboren, waarbij hij overigens wel korte tijd wat in het nauw gezeten heeft - maar niks dramatisch. Maar het zóu effect gehad kunnen hebben natuurlijk.
En het is natuurlijk ook al veel langer bekend dat autisten vaak rustig worden van fysieke druk; er zijn bijvoorbeeld verzwaarde dekens en jasjes waar zij veel plezier van hebben.

Wat gebeurt er met een 'autistisch' veulen dat met de fles wordt groot gebracht; blijven die zo apart reageren of gaat het tzt toch over??

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:29

Interessant dit ! Ik wist niet eens van het bestaan af ... :o
Filmpje is ook leerrijk !

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:20

Wat denken jullie dan van de mensen die geboren zijn mbv een keizersnee?
Dan wordt je er eigenlijk gewoon uitgeplukt en komt er geen geboortekanaal of iets aan te pas :P

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:33

sadekeshia schreef:
Wat denken jullie dan van de mensen die geboren zijn mbv een keizersnee?
Dan wordt je er eigenlijk gewoon uitgeplukt en komt er geen geboortekanaal of iets aan te pas :P

Tja, er zijn ook mensen die op de natuurlijke wijze zijn geboren en autistisch zijn. In ieder geval zou angst voor autisme nooit mee mogen spelen als het eruit ziet dat een keizersnede nodig is. In Nederland krijgen mensen vrijwel nooit "voor het gemak" een keizersnede, dus als het moet dan moet het.
Meestal is autisme (of beter gezegd de aanleg ervoor) erfelijk.

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:38

Dit is nog eens interessant! Apart om de werking van dat harnasje te zien, en zeker mooi dat het werkt!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:04

Heel interessant!

Als kind zei ik wel eens dat ik dierenpsycholoog wilde worden. Volwassenen zeiden dan een beetje lacherig dat dat niet bestond. Maar dit is gewoon pure dierenpsychiatrie! Net als de mechanismen achter bijvoorbeeld stereotyp gedrag. Er is nog zo veel te leren op dat gebied! Fijn dat er nu steeds meer wetenschappers komen die zich ermee gaan bezig houden.

Of het toepasbaar is op autistische kinderen betwijfel ik wel ten zeerste. Maar misschien is het een opening om tot nieuwe inzichten te komen wat betreft menselijk autisme.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:53

Interessant.
Wat een rustige mensen in het filmpje. Mooi.
Geweldig dat het sommige veulens een veel betere start geeft, dan weken flesvoeding en waken.
En als het onderzoek dan ook nog een autistische kinderen zou kunnen helpen, zou dat helemaal geweldig zijn. Ze zeggen dat het zeker niet voor iedere vorm van autisme geldt, maar het is zeker de moeite van het onderzoek waard en wie weet waar het naar toe leidt.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:14

Als jullie dit interessant vinden moeten jullie de film Temple Grandin maar eens kijken. Zij is zelf autistisch en ontdekte zelf wat bepaalde druk doet bij autisme.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:22

Dit is zeker interessant. Bijzonder dat een dergelijke simpele behandeling, om het maar even zo te noemen, al zoveel effect heeft bij een veulen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:34

Heel interessant!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:36

Zeer interessant.
Dummyveulens herstellen vaak idd wel met intensieve zorgen maar dit opent nieuwe perspectieven.

Wat autisme betreft. Een collega van me heeft een autistische zoon (8 jaar, kan nog steeds niet praten) en wijt het al altijd aan de bevalling. Bevalling was hels, moeder alleen gelaten omdat ernaast een spoedkeizersnede begon, kind kwam heel moeizaam ter wereld en heeft zuurstoftekort gehad (verstrikt in navelstreng).
Ergste is nog dat ze dus vooral zichzelf de schuld geeft omdat er een zeer snuggere dokter haar vlak nadien gezegd heeft dat het haar fout was dat de bevalling zo moeizaam ging |o *ik zou zo'n dokter persoonlijk vierendelen, maar zij is veel te braaf en onzeker om haar mannetje te staan*.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:17

Wat een interessant artikel.
Het mooie is ook dat er zo'n relatief simpele oplossing gevonden is die in veel gevallen helpt.

Ik heb zelf twee autistische kinderen, ik denk wel dat dit bij mensen een complexer geheel is.
Of zou het helpen als ik een keer een touw om ze heen bindt? :D