Ponyruiters veroorzaken overlast in Veenendaal-Oost

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Ponyruiters veroorzaken overlast in Veenendaal-Oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 22:48

http://www.ad.nl
Ingezonden door Keet en Amaryllis

Twee meisjes op pony's veroorzaken de laatste maanden overlast in de wijk Veenendaal-Oost. Diverse bewoners geven aan dat ze bang zijn voor ongelukken als de twee door speeltuinen en over groenstroken blijven galopperen.

Deze dieren horen niet in de wijk, meent Netty van de Lustgraaf. Ze heeft de meisjes een aantal keer gezien in haar straat. Afgelopen maandag zag ze de twee opnieuw. "Ik heb twee honden. Pony's kunnen er op reageren.", vertelt de Veenendaalse. "Ze zijn schrikkerig. Ik moet er niet aan denken als één van de dieren op hol slaat. Een volwassene kan een pony dan amper in bedwang houden, laat staan een meisje van 14, 15 jaar."

De meisjes galopperen met hun dieren door twee speeltuintjes en slalommen om de bomen op de groenstrook. Van de Lustgraaf: "Kinderen spelen er en ik heb gezien dat ze schrikken van die twee pony's. Ik vind dat het niet kan. Een pony kan de snelheid van een brommer halen, maar heeft behoorlijk meer massa."

Van de Lustgraaf heeft de twee al een paar keer aangesproken, maar zonder resultaat. "Van de week weer, maar ik kreeg alleen maar een grote mond. Ik snap die meiden wel. Ik heb zelf lang op een paard gereden. Dat is erg leuk, maar kan niet in een woonwijk. Rustig op een fietspad lopen gaat, maar niet meer dan dat."

De buurtbewoners weten niet wie de twee zijn en waar ze wonen. Ze zijn volgens Van de Lustgraaf niet van de dichtbijgelegen manege Dragonder. "Ze komen van een boerderij of zo. Ik denk ergens richting Ede. Een wijkbewoner heeft ze wel proberen te volgen, maar raakte ze aan de andere kant van Veenendaal kwijt. We moeten proberen foto's te maken en de politie waarschuwen. Of ze het bewust doen? Ik weet het niet. Ze zijn gewaarschuwd. Ze zoeken het gevaar als ze het toch doen."

Volgens een woordvoerder van de hippische bond is het verboden om binnen de bebouwde kom pony's en paarden te laten galopperen. Daarnaast moet een ruiter zich aan de verkeersregels houden, net als een automobilist of een fietser.

Benfan

Re: Ponyruiters veroorzaken overlast in Veenendaal-Oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:58

Moet toch niet gekker worden? Ik word persoonlijk altijd woest van dat soort streken. Je zou ze het liefst van hun paard slingeren. Geen respect voor je dier of je omgeving. Het is zo jammer dat dit soort mensen het lastiger maken voor andere ruiters om te kunnen genieten buiten tijdens een ritje. Mensen raken toch sneller geirriteerd door ruiters.

Hier in Wormer rijden er vaak 5 haflingers in rengalop over de polderweggetjes. Rakelings langs fietsers, wandelaars, auto's, tractors, kinderen, en honden. Je hebt maar aan de kant te gaan want dat doen ze zelf niet. Ze nemen werkelijk de hele polderweg in beslag. iedereen weet waar ze vandaan komen, maar de manege is erg laks en wil er niks aan doen. Is afwachten dus tot er ongelukken gebeuren.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:02

Ik zat al op dit topic te wachten... zal zo even mijn reactie uit een ander topic kopiëren...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:03

Blacky94 schreef:
Die link die jij plaatste gebeurt bij ons in de wijk en het ligt net even iets gecompliceerder dan dat ;)

Het, volgens haar, galopperen over speeltuinen praat ik niet goed, echter zien mn ouders ze tijdens het uitlaten van de hond met enige regelmaat rustig stappend de wijk/omgeving doorgaan.

Ik zit in de plaatselijke (besloten) facebook pagina en daar zegt de persoon zelf al dat het in de media ook wel iets anders staat dan zij verteld had. ECHTER hebben de meeste mensen die er nu een probleem van maken ook totaal geen verstand van paarden.
Zo werd er op die pagina bijvoorbeeld geroepen dat men het onverstandig vond dat 1 meisje voor de supermarkt beide ponies vasthield terwijl de ander binnen wat ging halen. Bang dat ze "zomaar" of door geblaf van een hond aan de kletter zouden gaan en dat ze ze dan niet beide zou houden. "Ze moesten ze in het vervolg maar vastbinden" niet realiseerende wat voor nare gevolgen dat zou kunnen hebben mochten ze eventueel wel een keer schrikken van iets.

Daarnaast ook bang zijnde dat de paarden überhaupt van het minste of geringste aan de kletter zouden gaan (iedereen met een béétje verstand zou niet naar buiten gaan met een paard dat niet verkeersmak is plus het gaat om een haflinger en appaloosa; meestal al wel redelijk koele rassen) terwijl daar verder geen aanleiding voor is.

Net zo goed dat men er nu moeilijk over doen dat hun honden reageren op die paarden en men daar nu "hun handen aan hun honden vol hebben" als die meiden in de buurt zijn. Dan lijkt het mij imo niet zo moeilijk de andere kant op te lopen als je paarden ziet toch?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:04

Mischien moeten ze die mijsjes eens t ruiterbewijs boek laten lezen, stelletje aso's...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:08

Allemaal jong geweest toch? Misschien hebben die meisjes hun pony wel prima onder controle. Altijd zo makkelijk om kritiek te hebben op een ander. Deze kids zijn lekker buiten bezig. Voor hetzelfde geld gaan meiden jatten of pesten. Dan is het ook weer niet goed. Ik was er in ieder geval niet bij en heb geen zin om ach en wee te roepen en met de meute mee te huilen, laat die kids toch.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:10

LiannePuthzy schreef:
Mischien moeten ze die mijsjes eens t ruiterbewijs boek laten lezen, stelletje aso's...

misschien moet jij het groene boekje eens wat beter bekijken? :D

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:11

piezze schreef:
Allemaal jong geweest toch? Misschien hebben die meisjes hun pony wel prima onder controle. Altijd zo makkelijk om kritiek te hebben op een ander. Deze kids zijn lekker buiten bezig. Voor hetzelfde geld gaan meiden jatten of pesten. Dan is het ook weer niet goed. Ik was er in ieder geval niet bij en heb geen zin om ach en wee te roepen en met de meute mee te huilen, laat die kids toch.

K ben nog steeds jong, 16 maar ik haal t uit mijn hoofd om in de groenstrook te gaan galloperen of galloperend zichzaggen, of door speeltuintjes te gallopere

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:13

Ach, een keer gedaan toen ik 12 was, m'n beugelriem brak, het grind stond in m'n billen en ik heb het nooit meer gedaan.

Praten met de dames op een normale manier lijkt mij voldoende.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:18

En toen moesten ze ons ook van de paarden trekken en duidelijk maken hoe je met je paard om moet gaan. Vind dit zo'n domper van een reactie zo kun je werkelijk alles goed praten.

piezze schreef:

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:20

Blacky94 schreef:
Blacky94 schreef:
Die link die jij plaatste gebeurt bij ons in de wijk en het ligt net even iets gecompliceerder dan dat ;)

Het, volgens haar, galopperen over speeltuinen praat ik niet goed, echter zien mn ouders ze tijdens het uitlaten van de hond met enige regelmaat rustig stappend de wijk/omgeving doorgaan.

Ik zit in de plaatselijke (besloten) facebook pagina en daar zegt de persoon zelf al dat het in de media ook wel iets anders staat dan zij verteld had. ECHTER hebben de meeste mensen die er nu een probleem van maken ook totaal geen verstand van paarden.
Zo werd er op die pagina bijvoorbeeld geroepen dat men het onverstandig vond dat 1 meisje voor de supermarkt beide ponies vasthield terwijl de ander binnen wat ging halen. Bang dat ze "zomaar" of door geblaf van een hond aan de kletter zouden gaan en dat ze ze dan niet beide zou houden. "Ze moesten ze in het vervolg maar vastbinden" niet realiseerende wat voor nare gevolgen dat zou kunnen hebben mochten ze eventueel wel een keer schrikken van iets.

Daarnaast ook bang zijnde dat de paarden überhaupt van het minste of geringste aan de kletter zouden gaan (iedereen met een béétje verstand zou niet naar buiten gaan met een paard dat niet verkeersmak is plus het gaat om een haflinger en appaloosa; meestal al wel redelijk koele rassen) terwijl daar verder geen aanleiding voor is.

Net zo goed dat men er nu moeilijk over doen dat hun honden reageren op die paarden en men daar nu "hun handen aan hun honden vol hebben" als die meiden in de buurt zijn. Dan lijkt het mij imo niet zo moeilijk de andere kant op te lopen als je paarden ziet toch?

Grappig dat dit soort verhalen soms ontstaan uit angst en onwetendheid van mensen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:24

Nee allemaal mee gaan janken hoe vreselijk erg het is. Die meiden vinden het waarschijnlijk prachtig al die aandacht. Je kan ze beter aanspreken op hun gedrag als je ze "betrapt" maar kulredenen van honden of gevaarlijk om in je eentje twee ponies vasthouden, nee hoor dat vind ik echt zoeken. Denk eerder dat buurtbewoonster verzuurd is van de jaren dat ze paardloos is geweest. :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:25

Jep, ze ziet de pennydroom voorbij komen en baalt gewoon.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:25

Ik vind dat het wel een beetje opgeblazen wordt, ok, galopperen door de woonwijk is misschien niet ideaal, maar mensen hebben ook algauw de neiging om helemaal van leer te trekken om niets.

Wij rijden ook gewoon door het dorp heen, gaan naar de supermarkt (mijn paard hoeven ze niet eens vast te houden, die blijft zelf wel staan :') ), wij galopperen ook over straat, en ook wel eens door het dorp, wel over de weg, niet in de woonwijk, dat dan weer niet. Zolang je je paard onder controle hebt is dat niet zo'n drama. Heb nog nergens zien staan dat ze als ongeleide projectielen overal doorheen scheuren. Soms moet je mensen ook wel eens hun plezier gunnen, neemt niet weg dat die meiden zich netjes moeten gedragen en geen grote mond moeten geven als iemand ze erop aanspreekt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:26

nou ik vraag me af hoe ernstig t nou allemaal is hoor. Deze mevrouw doet alsof ze een midaad plegen omdat de paarden haar honden zouden kunnen zien? en dan weg rennen :') dan kun je toch helemaal niets meer?
het galoperen in een speeltuin vind ik not done maar de groenstrook , ik zie t probleem niet. ik reed vaak door de woonwijk, naar de speeltuin dan een half uurtjes kinderen erop en eraf en dr omheen en weer naar huis vooral als het te donker is voor t bos. op de stukjes groen maak ik ook genoeg vaart..
deze vrouw lijkt vooral bang te zijn dat de paarden aan de ren gaan maar hoe gegrond is dit? ja ze mogen niet langs honden rijden, dan schrikken ze.

binnen bebouwde kom niet galoperen? :oo waarom heb ik daar nooit wat van gehoord? :') en ja heb mn ruiterbewijs. bos was hier ook bebouwde kom dus dan mocht ik nergens galoperen lekker dan

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:27

Uh, paardrijden in een woonwijk kan best hoor. Ik doe het al jaren en heb eigenlijk alleen maar positief commentaar. Maar goed, dan ga je dus uiteraard beslist niet in galop door de speeltuintjes en al helemaal niet als er kinderen spelen.

Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die van iedere mug een olifant maken en graag dramatisch doen omdat ze zoiets gewoon niet in hun wijk willen. Zie al in het bericht van Blacky94 dat het toch iets anders in elkaar steekt dan dat ik na het lezen van het bericht in mijn hoofd had (iets met een halve stampede en kindjes die als rolbosjes door de speeltuin stuiteren - mijn fantasie kent geen grenzen :') ).

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:31

Klopt de titel wel? Moet het niet zijn "mevrouw Van de Lustgraaf ergert zich aan/ maakt zich zorgen over ponyruiters"? Zoals hierboven al gezegd, een verhaal heeft vaak twee kanten..
Laatst bijgewerkt door san4nie op 30-01-15 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:32

piezze schreef:
Nee allemaal mee gaan janken hoe vreselijk erg het is. Die meiden vinden het waarschijnlijk prachtig al die aandacht. Je kan ze beter aanspreken op hun gedrag als je ze "betrapt" maar kulredenen van honden of gevaarlijk om in je eentje twee ponies vasthouden, nee hoor dat vind ik echt zoeken. Denk eerder dat buurtbewoonster verzuurd is van de jaren dat ze paardloos is geweest. :')

Sorry dat ik het even cru zeg maar dat vind ik echt een k** reactie. Slaat nergens om dat te zeggen. Ik zou die meiden aan hun haren van hun pony aftrekken. Zijn ze nou helemaal gek geworden?

Blacky94

Haha nou het zijn er meerdere want die opmerking mbt die ponies vasthouden kwam van iemand anders die naar mijn weten verder helemaal niks met paarden heeft :')
En zo zijn er een paar opmerkingen, ook mbt honden.. wij hebben een grote, jonge, speelse American bulldog en toch kunnen we langslopen zonder dat ook maar een mens of dier in de stress schiet. En dan zijn er daar een paar die bang zijn dat ze misschien wel eens zouden kunnen schrikken en op hol kunnen slaan als hun hond blaft ofzo. Dan denk ik van naja, zo lang jij je hond gewoon bij je houdt zal het gemiddelde paard echt niet zoveel doen...

Edit; overigens schijnt dezelfde mevrouw ook bang te zijn voor onze hond. Mn stiefvader zei vanmiddag dat ze altijd roept dat ie m bij zich moet houden (beest loopt aan een korte riem :'))
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 30-01-15 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

HAHAHA lachwekkend dit.

Resultaat; Zometeen mag niemand meer met een pony een woonwijk in. Terwijl dat nu een van de veiligste plekken is om te rijden, zeker voor kinderen ;-)

Ik ben allang de penny leeftijd gepasseerd en oeioei, ik draaf ook gewoon door de woonwijk hoor.
Levensgevaarlijk hoor :+ hahaha

En honden opvoeden is tegenwoordig ook al iets zeldzaams. En maar zeiken op alles waardoor je hond niet luisterd, maar het probleem is eigenlijk je eigen hond }:0

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:33

Bralindy schreef:
piezze schreef:

Sorry dat ik het even cru zeg maar dat vind ik echt een k** reactie. Slaat nergens om dat te zeggen. Ik zou die meiden aan hun haren van hun pony aftrekken. Zijn ze nou helemaal gek geworden?

van de pony aftrekken omdat ze in de buurt van honden komen waardoor het paard kan schrikken? :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:33

Hahaha ja inderdaad z'on stofwolk en overal gewonde kindjes, de was van de waslijnen en overal blaffende honden die baasjes achter zich aanslepen aan de riem, yeah!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:35

Bralindy schreef:
[

Haha waarom zou je ze ervan trekken dan? Omdat ze door een woonwijk rijden? Wie is er nou gek dan?:P

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:37

Nouja er aftrekken als ze rond zouden galopperen en een grote mond geven kan ik in komen maar verder.. :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:38

Erger me ook wel eens aan voetballende etters op het strand maar ja, leven en laten leven, dus als je dan eens een bal tegen je kop krijgt, gewoon schouders ophalen, jammer dan. De wereld zou eens wat verdraagzamer moeten worden.