Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 09:41

http://www.bokt.nl / http://www.gva.be

Afbeelding
bron: Home Made Photography

Het nieuwe jaar duurde maar kort voor het paard Pullo uit Nijlen, het dier overleed aan een hartaderbreuk door het vuurwerk. De eigenaar, Peter Huyskens, wil zich nu sterk maken voor een vuurwerkverbod in zijn gemeente om dierendrama's te voorkomen in de toekomst.

In Nijlen, België geldt geen vuurwerkverbod. Elk jaar wordt de overlast van het vuurwerk erger vermeldt Huyskens. "We wonen op een plek waar veel vuurwerk wordt afgeschoten, het geknal begint steeds vroeger", aldus Huyskens. Omdat de paarden voorgaande jaren de stallen afbraken van schrik besloot de man om de paarden dit jaar in het weiland te laten zodat ze door rennen een beetje stoom af konden blazen. Huyskens en zijn vrouw besloten om half twaalf 's nachts naar de wei te gaan om de paarden in het oog te houden en ze te steunen.

Toch kregen ze de paarden niet rustig. "Het geknal was verschrikkelijk. We zagen Pullo plotseling in elkaar zakken, het was toen net drie minuten na middernacht. Binnen een halve minuut was Pullo overleden", vertelt Huyskens. Volgens de vaste dierenarts van het echtpaar is Pullo overleden door een hartaderbreuk van de stress.

Nog tijdens de jaarswisseling belde Huyskens naar de burgermeester. "Ik ben zo boos, mensen die vuurwerk afsteken lijken niet te beseffen hoeveel angst ze dieren aanjagen."

Drogon

Re: Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:49

Het lijkt mij een beter idee om gewoon een gedeelte van een dorp\stad\gemeente af te zetten waar mensen het dan af mogen steken. Alles illegaal maken zorgt er toch alleen maar voor dat er meer illegaal vuurwerk komt omdat alles toch al illegaal is. (is dat logisch?)

Sterkte voor de eigenaren van het paard, dit is natuurlijk een verschrikkelijke manier om je paard te verliezen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:52

Ik wens de eigenaren van Pullo veel sterkte, het lijkt me vreselijk om zo je dier te verliezen!

Gebruik van vuurwerk door particulieren moet worden afgeschaft, er vinden ieder jaar dieren en mensen de dood of mensen worden voor hun leven invalide, branden in gebouwen, milieuvervuiling, etc. etc. Stoppen dus die idioterie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:56

Vreselijk om zo je dier te moeten verliezen. Sterkte voor de eigenaren.
Het is gewoon heel erg jammer dat vuurwerk zo nodig moet. HIer in Frankrijk wordt regelmatig professioneel door de verschillende gemeente vuurwerk afgeschoten door het jaar heen. Dit horende bij een feest.
Een beetje vuurwerk kan het hele jaar door gekocht worden in de winkels door iedereen, maar wordt niet veel gedaan dus ook niet veel afgestoken. Hier geen knallen gehoord (alleen van de jagers }> elk weekend in de herfst/ winter.)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:57

Wat betreft de paniek die dieren kunnen ervaren van vuurwerk ben ik het met deze man eens.
Met het feit dat hij de keuze heeft gemaakt om de paarden dan maar los in het weiland te laten weet ik het niet zeker.
Ik snáp de achterliggende gedachten, maar kan me niet voorstellen dat het echtpaar écht gedacht heeft de dieren op deze manier rustig te kunnen houden.

Juist als ze weten dat de paarden daar extreem op reageren ga je ze toch niet voor de leeuwen gooien.
Ik zou er voor gekozen hebben om al dan niet met rustgevende middelen op stal te laten.
Er zelf bij te zijn en iets van een muziekje meenemen dat het geknal enigszins op een prettige manier overheerst.

Ook dán zouden zijn paarden misschien wat opgefokter kunnen zijn geweest, maar zou de kans op een dood geschrokken paard aanzienlijk kleiner zijn geweest.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:58

Met alle respect, maar ik woon in die gemeente, er is niet meer vuurwerk als ergens anders.
Plus als ik wist dat mijn paarden zo fel reageerden, zou ik ze verplaatste hebben voor een aantal dagen.
Paard loslaten vind ik sowieso niet slim.

Ik heb zelf ook paarden, ben er elke keer al geweest, ze hebben al in verschillende gemeentes gestaan. Ze zijn allemaal rustig op stal. Muziek op, hooi erbij en er is geen probleem.

Van mij mogen ze het allemaal verbieden, maar dat zorgt dan toch weer voor illegale acties.

Hoe de tekst op fb staat, is ook anders dan hier. Daar is er amper een verhaallijn te ontdekken en staat een vreemd verhaal over de reactie van de burgemeester etc. Beetje vreemd allemaal.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:17

Fijn dat hier iemand is die weet hoe het echt zit. Zo kun je zien dat mensen verhalen vele malen erger maken.

Het is ook niet leuk dat je paard overlijd door vuurwerk, maar door ze inderdaad in een land te zetten voelt waarschijnlijk niet veilig voor ze.

Hier in Nederland maken ze overal een drama van. Hoe meer er gesproken wordt over verbieden, hoe meer vuurwerk er komt. Illegaal vuurwerk wordt ook gekocht, omdat het lekker niet mag! Ik wordt er kotsmisselijk van dat je op het nieuws allemaal cijfers hoort met slachtoffers en incidenten tijdens oudejaarsdag. Die drie doden zijn niet eens door vuurwerk gekomen, maar toch moet het genoemd worden... Ook dat er een oud winkelcentrum in de brand is gegaan. Een vuurpijl krijgt meteen de schuld.

Ik snap best dat dierenvrienden het willen verbieden. Alleen ik denk dat het alles veel erger maakt.

Onze hond is ook bang, wij nemen hem mee naar waar we het vieren. Hij is rustig en voelt zich veilig. De konijnen zitten lekker binnen en geen sprake van dat de katten buiten komen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:31

Kirrr schreef:
Met alle respect, maar ik woon in die gemeente, er is niet meer vuurwerk als ergens anders.
Plus als ik wist dat mijn paarden zo fel reageerden, zou ik ze verplaatste hebben voor een aantal dagen.
Paard loslaten vind ik sowieso niet slim.

Ik heb zelf ook paarden, ben er elke keer al geweest, ze hebben al in verschillende gemeentes gestaan. Ze zijn allemaal rustig op stal. Muziek op, hooi erbij en er is geen probleem.

Van mij mogen ze het allemaal verbieden, maar dat zorgt dan toch weer voor illegale acties.

Hoe de tekst op fb staat, is ook anders dan hier. Daar is er amper een verhaallijn te ontdekken en staat een vreemd verhaal over de reactie van de burgemeester etc. Beetje vreemd allemaal.

Ik heb 'm op fb gelezen en snapte alleen dat het paard was overleden door vuurwerk inderdaad..

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:35

dit is zeker niet leuk natuurlijk , maar als je weet dat je dieren zon angst hebben dan kun je ze toch tijdelijk ergens anders onderbrengen en ze terug halen als de rust wedergekeerd is .......

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:36

Niet alleen voor de dieren is vuurwerk erg,( denk ook vooral aan alle vogels die om 12 uur hoog de lucht in gaan uit pure paniek!) maar het is een ontzettende milieuvervuiling, dus zeer slecht voor de aarde en haar bewoners.
Toen roken werd verboden in openbare ruimtes wilde ook niemand geloven dat het zou werken....

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:40

Vuurwerk verbieden vind ik ook weer zo iets.. Veel mensen gaan er wél goed mee om, hebben er veel lol aan en doen niemand kwaad. Het is maar 1 dag in het jaar, tuurlijk hebben een hoop dieren er hartstikke last van, (en dat vind ik ook erg! Toen we nog een hond hadden kende ik het probleem), maar als iedereen goede maatregelen neemt voor zijn dieren, ja.. Lastig iets vind ik hoor. Sta niet graag in een burgemeester o.i.d. zijn schoenen..

Heel veel sterkte voor de eigenaren in ieder geval, niet leuk zo het nieuwe jaar in gaan.. :(:)

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:44

Het is maximaal 1 week per jaar dat je echt "last" hebt van vuurwerk, en maar 1 dag dat het echt een boel lawaai maakt. Ik snap niet waarom mensen er zo'n groot probleem van maken, en niet gewoon een beetje extra opletten in dat ene weekje.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:45

Ik woon in dezelfde gemeente en mijn paard staat hier vlakbij op stal.

De ouders van de staleigenaresse zijn bij de paarden gebleven en hebben de muziek luider gezet dan anders om de knallen te overstemmen. Paarden hebben er weinig van geweten.

Loslaten was idd de verkeerde keuze volgens mij. Héél jammerlijk voorval ;(

janouk

Sterkte, wat een ellende om dat mee te maken :(:)

Ik heb drie kwartier bij de schapen in de wei gezeten om middernacht. Ze waren zo bang. Ze wilden allemaal zo dicht mogelijk bij mij staan; ik werd zo wat geplet.
En wij wonen buiten de stad...........maar ook daar is het paniek voor de dieren.
Uit de stad komen honderden vogels in het donker aanvliegen; ze zijn zo bang en waar moeten ze heen?
Van mij hoeft dat vuurwerk niet

horseyfries

Het paard was toch gestorven aan een hartaderbreuk? Vuurwerk zorgt niet voor een zwakke wand in de ader toch?
Verder sluit ik me aan bij Kirr, het is niet de beste keuze om paarden los op een wei te laten lopen. Het vuurwerk komt niet onverwacht, dat is elk jaar hetzelfde. Dus dien je als eigenaar je verantwoordelijkheid te nemen en voorzorgsmaatregelen te treffen.
Ik ben helemaal niet voor vuurwerk en vind het ook ellendig dat er dieren zo bang en gestresst van worden, maar dat neemt niet weg dat ik dan nog wel zelf de verantwoordelijkheid heb om, wetende dat het toch wordt afgestoken, zo goed mogelijke voorzorgsmaatregelen te nemen. Dus de paarden blijven op stal met de radio aan en we voeren om kwart voor twaalf nog een keer, de hond blijft binnen of is aangelijnd, en zo gaat het allemaal zonder problemen voorbij.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:52

Persoonlijk vind ik het een stomme aktie om je paard in het weiland te doen met de jaarwisseling. Een paard is een vluchtdier. Hij gaat altijd rennen in paniek.
Doe ze op stal. Licht aan, radio hard en als dat nog niet genoeg is iets verdoven.

Ik verbaas me er wel over hoeveel paarden ik nog buiten heb zien lopen hoor. Maar ja dat is aan ieder voorzich.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:54

Ik heb ook geen problemen met het vuurwerk afsteken op zich. Maar heel veel mensen houden zich niet aan de afspraken en beginnen dagen van te voren al met het afsteken.
Ze gooien rotjes naar auto's en andere voorbijgangers.
Ik probeer er ook zo rustig mogelijk op te reageren maar soms gaan ze echt te ver.
Ik hou mijn katten binnen en mijn honden aan de lijn maar moeten ze nou in mijn achtertuin vuurpijlen schieten en rotjes gooien.
Dagen van te voren kun je al niet meer buiten rijden omdat er van die rot jongens op pad zijn!

Sorry maar van mij mogen ze de commerciële vuurwerkverkoop ook verbieden.
Maak er een publiek evenement van dan iedereen ervan genieten, het kost veel minder en de brandweer en politie hoeft niet meer in te grijpen, en je houdt het op die manier veel veiliger voor mens en dier!

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:58

wij vonden vuurwerkpijlen in de weide :( gelukkig kijkt mijn paard er niet naar :p
Wij hebben wel alle stallen, paddock en alle weides opengezet zodat ze ook konden lopen indien nodig.
vorig jaar pijlen gevonden dicht bij het hooi, echt levensgevaarlijk :( vandaar dat de paarden de nacht van oud naar nieuw niet op stal bleven

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:07

Uiteraard zorgt het vuurwerk niet voor een zwakke plek in de aders. Het paard is gestorven doordat het stress kreeg en toen een zwakke plek bij zijn hart het begaf. De stress werd veroorzaakt door het vuurwerk, maar blijkbaar liep dit paard wel met een tijdbom in zijn/haar lijf.

Heel erg voor de eigenaren, die de goede keus dachten te maken. Ze hebben niet gedacht: we gooien het beest naar buiten en hij zoekt het maar uit. Ze zijn er zelfs nog om half 12 naar toe gegaan. Was de keuze verstandig? In mijn ogen niet. Maar niemand kan in de toekomst kijken.

Van mij mogen ze particulier vuurwerk ook verbieden. Allerlei wilde en tamme dieren bang, gewond, mensen die gewond raken, ook door toedoen van anderen. Veel ellende dus.

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:11

Moet zeggen dat ik het ook geen handige actie vind om je paarden dan maar buiten te zetten. Als je weet dat ze zo heftig reageren op het vuurwerk is dat toch helemaal niet slim? Vooral als ze buiten staan en het vuurwerk komt van alle kanten.
Die van ons staan gewoon lekker binnen met de radio aan en onbeperkt hooi. Niks aan de hand, staan gewoon lekker te knabbelen en af en toe bewegen de oortjes wat.
Wel heel sneu voor de eigenaren maar het helemaal af schaffen is denk ik niet de oplossing.
Bij Oud en Nieuw hoort nou eenmaal vuurwerk en jij bent als eigenaar verantwoordelijk om voorzorgsmaatregelen voor je paard te nemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:12

Ik las het gisteren al op FB... Wat een drama zeg. Verschrikkelijk om zo het nieuwe jaar te beginnen...

Ik ben ook altijd blij dat het weer voorbij is. Mijn paarden zijn er gelukkig niet zo panisch voor en mijn andere dieren (hond & katten) zijn al helemaal niet onder de indruk. Ik zorg wel altijd dat ik op stal ben om 12 uur. (alleen al vanwege het brandgevaar) Omdat ik midden in de bossen woon ervaar ik elke keer weer de paniek van de wilde dieren die daar leven en een veilige haven proberen te vinden. De vogels, de reeën... Dat vind ik wel heel zielig. En zo ken ik ook nog wel een paar mensen met huisdieren die de hele maand al van streek zijn vanwege het vuurwerk.

Ik ben wel voor een verbod of in elk geval voor aangewezen afsteekplaatsen. Zodat er betere controle is en mens en dier de kans hebben om zich eruit terug te trekken.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:15

Heel erg voorhet paard.

Ook mijn paarden stonden buiten.
Wij zijn recent verhuist en heb bij de buren gaan vragen of ze ginge knallen. Iedereeb keek me aan eum nee wij gaan geen vuurwerk afschieten. Dus met een gerust hart.
Helaas op nog geen 20m van de weide besloten ze ineens gaan te knallen.
Paarden snel korrel gegeven en volgens mij vonden ze de pijlen fascinerend.
Enkel 1paard dat zenuwachtig werd maar door dat de mijn 5 ander rustig bleven heeft hij enkel rondjed gelopen.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:16

heb zelf mijn paarden verplaatst voor twee dagen, achteraf was het nu niet heel erg geweest, maar ja dat zul je altijd zien, als je had blijven staan was het misschien net zo erg als het jaar ervoor

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:26

Ik heb mijn paarden vorig jaar ook op de wei gelaten... Doe ik niet meer. Ze blijven gelukkig wel binnen hun terrein, maar vond het gewoon zielig om ze zo bang te zien.
Langs de andere kant, paarden zijn vroeger massaal ingezet om oorlog te voeren. Zo veel anders was dat niet denk ik dan...

Ik wens de eigenaars veel sterkte toe met het verlies van hun paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:29

Ik snap het verhaal zeker.

Zelf had ik de drie rijpaarden binnen. Voor de superbomproofe pony van mijn dochter (dit jaar sinterklaaspaard geweest en al) had ik de keuze tussen buiten laten of opsluiten in de buitenstallen. Aangezien ze altijd buiten staan en paarden van hun stress afkomen door te rennen gekozen voor buiten met de staldeur open.

Gingen de buren hun vuurwerk in de tuin afsteken, tja, dat was er teveel aan. Pony stond compleet in shock tegen het gaas geperst. Met moeite kunnen lokken en dan maar bij mijn ruin in de box gewrot. Hele nacht in de stress gezeten omdat mijn drachtige merrie ook trillend en over de flos in stal stond, bang voor verwerpen. Zat een muur tussen en nog geen tien meter. Daar kan ik met een radio en voer gewoon niet tegenop.

Ik weet zeker dat mijn buren het vreselijk hadden gevonden als de pony gewond was geraakt of als hun half uurtje plezier me mijn veulen gekost had maar vooraf staan mensen die geen dieren hebben er gewoon niet bij stil.
Van mij mag er daarom reglementering op, een aparte zone in het centrum of helemaal niet particulier afsteken kunnen dan opties zijn.