Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 16:31

www.ad.nl
Ingezonden door Bokker Globetje

Er is een hevige strijd ontbrand rond paarden en pony's in een weiland bij Park Schothorst in Amersfoort. Buurtbewoners uiten, vooral anoniem, beschuldigingen dat de dieren worden verwaarloosd. Eigenaren Wendy en Klaas Bakker van stalhouderij Martin Bakker zijn des duivels en deden gisteren op het politiebureau aangifte van laster.

Gistermiddag haalden de stalhouders uit Hoevelaken de vier paarden en drie pony's van het weiland. Ze zijn onder dak gebracht bij de stalhouderij. ,,Maar dat was al lang zo gepland vanwege het vuurwerk met oud en nieuw, en heeft niets te maken met beschuldigingen van verwaarlozing. Die slaan echt nergens op, en komen van een paar mensen zonder verstand van paarden,'' zegt Wendy Bakker.

Volgens omwonenden kregen de paarden in de wei aan de Molenweg bij de Schothorsterlaan nauwelijks te eten, werden ze slecht verzorgd, en hadden ze op het land geen enkele beschutting tegen kou en sneeuw. ,,Ze vinden nergens beschutting tegen de vrieskou, staan met hun onderbenen in het water en worden nauwelijks bijgevoerd,'' schrijft een verontruste buurtbewoner.

Wendy en Klaas Bakker noemen het kletspraat en weerspreken alle aantijgingen. Al sinds mensenheugenis houdt de familie Bakker paarden in het weiland dat wordt gepacht van de gemeente.

Vader Martin Bakker genoot bekendheid als paardenhandelaar en groenteboer. ,,Het was lang goed weer, ze hebben een wintervacht en je doet ze geen groter plezier dan ze buiten te laten. We hebben eerder grote balen kuilgras voor ze neergezet. En we voeren ze 's morgens en 's avonds steeds bij. Helaas mag er van de gemeente geen overkapping worden gebouwd.''

Jongeren uit de buurt richten bovendien voortdurend vernielingen aan de waterpomp, de drinkbak en het hek aan, vertelt Wendy Bakker. ,,Er wordt ook van alles in brand gestoken. En we merken dat er op de paarden wordt gereden.''
Paardenbeul

Eén van de pony's in een weiland aan de Molenweg in Hoogland is slachtoffer geworden van de paardenbeul die met regelmaat dieren toetakelt door het hele land. ,,We kwamen er pas achter dat die paardenbeul één van onze pony's met een mes heeft bewerkt. Er is zelfs ook een veulen verdwenen,'' vertelt Bakker. ,,Iemand heeft blijkbaar het hek doorgeknipt. We hebben er een hele tijd tevergeefs naar gezocht.''

Het conflict rond de aantijgingen over de verwaarlozing loopt intussen hoog op. Mede-eigenaar Klaas Bakker zegt met de dood te zijn bedreigd. Anderzijds stelt een auteur op de website Hoogland-online dat hij een artikel over de verwaarlozing van de paarden heeft verwijderd omdat hij zou zijn bedreigd. De zaak is in handen van de politie gegeven. Volgens Wendy Bakker weigerde de schrijver het stuk te verwijderen. ,,Terwijl er echt niets van klopte.''

Linnie050

Re: Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:35

En woont er een bokker in de buurt of zijn er foto's over de paarden en de locatie?

Vreselijk dat 1 van de paarden aangevallen is en er een veulen weg is.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:43

linnie050 schreef:
En woont er een bokker in de buurt of zijn er foto's over de paarden en de locatie?

Vreselijk dat 1 van de paarden aangevallen is en er een veulen weg is.

Was ik ook al benieuwd naar..
Ik ben er een aantal keren langs gekomen, maar het is mij eigenlijk nog nooit opgevallen...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:44

Tja, meestal in dit soort zaken hebben beide een punt.
De dieren zullen niet optimaal verzorgd worden, maar buurtbewoners zien niet zelden een paard liever 24-7 in een stalletje.

Dat verdwenen veulen blijf ik een heel raar verhaal vinden. Weet niet at ik daar nu van moet vinden.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:47

gekvanfleur schreef:
Tja, meestal in dit soort zaken hebben beide een punt.
De dieren zullen niet optimaal verzorgd worden, maar buurtbewoners zien niet zelden een paard liever 24-7 in een stalletje.

Dat verdwenen veulen blijf ik een heel raar verhaal vinden. Weet niet at ik daar nu van moet vinden.

Vind ik ook een punt.
Qua type mensen die daar wonen zijn het ook denk ik echt mensen die 24/7 buiten zielig vinden.
Maar de omgeving om daar paarden neer te zetten zou ik zelf niet ideaal vinden. (Betekent niet dat het niet kán, maar aan de verzorging zal vast wel iets ontbroken hebben)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:49

Geen idee wat en hoe hier.

Maar het valt me wel op dat je tegenwoordig steeds vaker hoort over mishandeling en trauma. Ik heb de indruk dat dat steeds vaker meer een kwestie van interpretatie is, dan van echte mishandeling.

Voeten in de blubber vind ik op dit moment geen mishandeling, als de dieren ook ergens droog kunnen staan (Of bijvoorbeeld 's nachts droog binnen staan)
Modderige vacht vind ik geen mishandeling.
In de kou en regen buiten vind ik geen mishandeling.

Maar het lijk wel of mensen steeds sneller roepen dat iets mishandeling is, zonder echt te weten hoe en wat.

Overigens, als er daadwerkelijk! sprake is van verwaarlozing of mishandeling, dan heb ik daar uiteraard wel moeite mee. Je hebt je dier fatsoenlijk te verzorgen.
Maar dat fatsoenlijk lijkt tegenwoordig soms wel in een hotel met gouden rand te moeten zijn. ZO niet, dan mishandel je je paard.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:50

iemand op mijn tijdlijn was er langs gegaan poslhoogte halen en voeren maar zover ik zag viel t allemaal best mee hoor..

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:52

Wat vervelend dat ze geen overkapping mogen bouwen van de gemeente. Zo is het moeilijk om naar oplossingen te vinden om een beschutte plek te creëren. Vreemd ook dat mensen zoveel vernielen, ik zou mijn paarden op zo'n plek niet met een gerust hart daar kunnen laten staan, al helemaal niet als schijnt dat er andere mensen op de paarden rijden en dus in het land komen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:56

Femke_Tweety schreef:
Geen idee wat en hoe hier.

Maar het valt me wel op dat je tegenwoordig steeds vaker hoort over mishandeling en trauma. Ik heb de indruk dat dat steeds vaker meer een kwestie van interpretatie is, dan van echte mishandeling.

Voeten in de blubber vind ik op dit moment geen mishandeling, als de dieren ook ergens droog kunnen staan (Of bijvoorbeeld 's nachts droog binnen staan)
Modderige vacht vind ik geen mishandeling.
In de kou en regen buiten vind ik geen mishandeling.

Maar het lijk wel of mensen steeds sneller roepen dat iets mishandeling is, zonder echt te weten hoe en wat.

Overigens, als er daadwerkelijk! sprake is van verwaarlozing of mishandeling, dan heb ik daar uiteraard wel moeite mee. Je hebt je dier fatsoenlijk te verzorgen.
Maar dat fatsoenlijk lijkt tegenwoordig soms wel in een hotel met gouden rand te moeten zijn. ZO niet, dan mishandel je je paard.

Nou, ik zou de boktstandaard niet graag gebruiken voor mijn paarden..24-7 binnen is niet goed, maar als ik zie waar veel paarden van bokkers instaan..nou nee, bedankt. Die van ons staan echt nooit met moddervoeten. Goede paddock aangelegd en als ze in het kleine weitje staan waar wel blubber komt in de winter, kunnen ze altijd naar de droge paddock en droge inloopstal. Met minder neem ik geen genoegen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:58

Op de site Hoogland-online, zie begin post, staat een foto van een gedeeltelijk nat weiland en daarnaast een droog weiland met paarden en een rol met kuilvoer.
Zo vanaf een afstand lijkt aan de basic-needs te zijn voldaan. Voldoende voer, water en een plek om droog te staan.
Onze pony staat er niet veel anders bij, groot stuk land, grotendeels droog alleen blub bij de ingang, bomen voor beschutting, veel vriendjes en een flinke baal voer. Zet hem een halve dag op stal en hij sleurt je terug naar het weiland.

Paarden zijn paarden en geen mensen!

Prima dat de eigenaar zijn paarden even naar binnen haalt voor het vuurwerk!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:24

Maar blijkbaar staan deze paarden daar niet veilig. Ook al hebben ze hier al jaren paarden staan. Als er in mijn weiland dingen vernield worden en ik het idee heb dat mensen ongevraagd op mijn paarden rijden zou ik ze daar niet laten staan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:35

tiwi1969 schreef:
Op de site Hoogland-online, zie begin post, staat een foto van een gedeeltelijk nat weiland en daarnaast een droog weiland met paarden en een rol met kuilvoer.
Zo vanaf een afstand lijkt aan de basic-needs te zijn voldaan. Voldoende voer, water en een plek om droog te staan.
Onze pony staat er niet veel anders bij, groot stuk land, grotendeels droog alleen blub bij de ingang, bomen voor beschutting, veel vriendjes en een flinke baal voer. Zet hem een halve dag op stal en hij sleurt je terug naar het weiland.

Paarden zijn paarden en geen mensen!

Prima dat de eigenaar zijn paarden even naar binnen haalt voor het vuurwerk!

Ik weet niet wat jij ziet, maar op die foto´s is onmogelijk te zien dat het weiland waar het eten ligt droog is..sterker nog op die foto´s met die twee kleine Welsh-achtige pony´s, lijkt het dat het witte paard erachter van die baal staat te eten, en de grond ziet er niet uit als droog..

edit: volgens mij zie ik ook prikkeldraad en ik mag hopen dat in dat paaltje naast die pony´s geen sprake is dat het spijkers zijn. :7

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:41

Ach er gaan vaak zoveel verhalen rond door leken.Mensen die totaal geen verstand van paarden hebben.Mensen die zowat álles zielig vinden! Ik ken het maar al te goed.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:02

Dat geloof ik graag, maar de dingen die ze zelf vertellen zullen toch wel waar zijn...

Klinkt mij ook als een plek waar ik nog geen aanhangwagen zou willen parkeren, laat staan mijn dieren zou achterlaten :=

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:09

Bij deze mensen weet ik dat de verzorging van de pony's echt voorop staat.

Niet alle weilanden zijn nu goed te houden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:11

Gaat mij niet om nattigheid, maar om veiligheid!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:37

Reageer meestal niet zo vaak op dit soort "rel"topics. Ik ken de eigenaren persoonlijk (al jaaaaren). De paarden en pony's die hier staan krijgen al wat hen nodig hebben. Ja het klopt ze hebben geen schuilstal, dit omdat dit simpelweg niet mag. Ze gaan er smorgens en avonds heen om te voeren. Deze paarden zijn belangrijk voor ze en een stel al jaaaren in hen bezit.

Wat zouden hen eraan hebben om hen naam te vergooien, de naam van de zaak van hen vader die jaren lang deze heeft opgebouwd en hen verder hebben gezet naar zijn overlijden.

Ze hebben ook stallen aan huis en bij slecht weer oid halen ze ze gewoon naar huis.

WOrd zo moe van dit soort zaken. EN het artikel waar naar verwezen word die verwijderd is onder dreigenment van de redacteur is gewoon opgeblazen. Er is verzocht het artikel te certificeren omdat het gewoon simpel niet waar was.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:39

Shirley schreef:
Gaat mij niet om nattigheid, maar om veiligheid!

Ik woon in de buurt en kom er vaak langs. Ze staan wat nattig inderdaad. Er zou ook sprake zijn van wonden op de benen. Dat weet ik niet.

Wat ik wel de eigenaren verwijt is de plek waar ze staan. Het is zowat midden in de woonwijk met veel hangjongeren. Vragen om problemen, verbaasd mij al enkele jaren. Als je ziet dat er veel vernielt word en mensen met hun poten er niet vanaf blijven dan haal je die beesten daar toch lekker weg? Ze trekken nu handen er vanaf. Snap dat je ze niet zo ergens anders kunt plaatsen maar heb niet het idee dat iets is wat sinds gisteren speelt..

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:43

Er heeft er 1 idd paar jaar geleden wonden op zijn benen gehad, waarom omdat een 1 of andere malloot grappig vond om 15 cm hoogte prikkeldraad door de wei te spannen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:44

Hoe kan er nu een veulen verdween zijn? Vindt het maar een vreemd verhaal.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:48

Het is geen veilige plek. En dan ben je als eigenaar nalatig. Hoe gek je ook op je beesten bent.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:49

Waar heb je tegenwoordig wél een veilige plek? bijna nergens meer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:52

Dat veulen is verdwenen na die mishandeling, merrie was drachtig. Maar ze konden niks vinden, dat topic heeft hier ook op bokt gestaan.

Laat het maar hoog oplopen, zou ik zeggen. Als het goed is, dan valt de eigenaar niks te verwijten en anders dan zal hij die consequenties ook wel merken. Maar van wat ik begreep staan ze nu vanwege het vuurwerk ook keurig binnen, dus mensen zullen echt wel begaan met hun dieren zijn!

Van de gemaakte foto's kan ik in ieder geval niet oordelen.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:55

toen met de mishandeling van Imke is er politie reserche en da bij geweest, eum als er sprake zou zijn van verwaarlozing oid zou er toen misschien niet al iets gedaan zijn??

Ik zou ook volgens vele een dierenbeul zijn als ik met mijn pony aan het mennen ben ja en hij is ook zoo mager (eum nee een shetXmini kruising die is niet moddervet is)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:56

Wat een raar verhaal. Mijn paarden zien er ook als varkentjes uit elke dag hoor, natte wei.. maar gaan wel elke avond lekker dik opgestrooide binnenstallen in in de schuur. Ze zijn liever in die natte bagger dan in hun stal .... Met regen etc staan ze gewoon binnen en gaan ze de paddock in. Het is gewoon afzien met zulk weer en ik merk ook aan mijn ouders dat veel mensen een beeld van paarden hebben : helemaal brandschoon in een schone box en nooit geen zand op ze etc... ze denken dat deze brandschone opgestalde dieren gelukkiger zijn dan vieze dieren buiten met plassen of modder in de wei ;-).
Ze krijgen hier altijd een hele berg hooi in de wei, en ja, ik let wel op dat er nog een droog stuk is waar ze kunnen staan.
Misschien is er ook zoiets aan de hand in dit geval? overbezorgde mensen? Idd wel handig als er iemand polshoogte neemt.
Dat er zomaar mensen op hun paarden gaat rijden??? Heel raar verhaal, dan zou ik toch wel tig keer per dag even langsrijden om te kijken of ze er nog staan? Of zelfs camera plaatsen. Waardeloos van die vernielingen, het kost al allemaal zo'n berg geld deze hobby :-(.
Hopelijk komt er een oplossing, jammer dat het altijd zo'n vage toestand is zo'n verhaal en je niets zomaar kunt ver- of beoordelen.