Paardenvijgen politie irriteren Fietsersbond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenvijgen politie irriteren Fietsersbond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 20:43

http://www.ad.nl

De Fietsersbond Drechtsteden en hondenbezitters vinden het asociaal politiegedrag dat de bereden politie paardenvijgen op het fietspad laat liggen. De politie reageert dat er geen opruimplicht is. Na de wedstrijd FC Dordrecht tegen FC Groningen bleef zaterdagavond mest achter van politiepaarden op het fietspad. En dat alles in het zicht van het politiebureau Overkampweg. Op twitter spuwde een groepje Dordtenaren haar gal over asociaal politiedrag. Maar de politie vindt dat de ruiters niets te verwijten valt.

,,De beredenen zijn ingezet rondom de wedstrijd FC Dordrecht - FC Groningen. Een wedstrijd met een potentieel risico waardoor politie te paard nodig is voor het waarborgen van de veiligheid van supporters en agenten. Daar ligt voor de ruiters de prioriteit'', aldus Roland Ekkers van de politie-eenheid Rijnmond.

Het groepje Dordtenaren noemt het hypocriet dat hondenbezitters die hun hondenpoep niet opruimen een boete voor de kiezen krijgen. Terwijl de bereden politie kennelijk de vijgen naar goeddunken kan laten liggen, zonder sancties.

Voor het waarborgen van de veiligheid stappen de ruiters niet af als het paard zijn behoefte doet. Volgens de gemeente is de boete voor hondenpoep 147 euro: ,,Op het achterlaten van paardenvijgen hebben we geen beleid in deze stad. Daar staat dus ook geen boete op'', aldus de gemeente.

De Fietsersbond baalt. ,,De vervuiler hoort de boel op te ruimen'', vindt William Nederpelt van de fietsers. ,,Je ziet rare bewegingen door fietsers die de mest ontwijken. Dat kan gevaarlijk zijn. Bovendien is de aanblik onsmakelijk.''

De politie-te-paard zegt dat het onmogelijk is mestzakken mee te nemen. ,,We kunnen niet overal de mest opruimen. In de wagen staat een schep, daar kan het wel'', aldus de ruiters die wel zorgen dat poep snel opgeruimd wordt op echt vervelende plekken. ,,Zoals voor een deur.'' Wie overlast heeft, kan de gemeente bellen.

Volgens Ekkers stapt een ruiter nooit af in het werkgebied. Hij is immers kwetsbaar tussen mensenmassa's zoals voetbalsupporters. ,,Voor het waarborgen van de veiligheid stappen de ruiters niet af als het paard zijn behoefte doet.''

Kaus

Re: Paardenvijgen politie irriteren Fietsersbond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:47

Lastige kwestie inderdaad.
Ik denk dat de meeste recreatieruiters wel even afstappen en de mest opruimen. Maar als agent met een rel op komst doe je dat natuurlijk niet.
Wel is het nogal dubbel dat er dreigementen zijn voor boete's op paardenmest, maar vervolgens werkt de politie er zelf aan mee.

Iemand met de fiets mee laten gaan om de mest op te ruimen dan maar. :Y)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:47

misschien kan irriteren in ergeren veranderd worden

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:54

Mijn god zeg...hebben sommige mensen geen verstand in die bovenkamer of doen ze graag alsof.. }:0

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:02

Kaus schreef:
Ik denk dat de meeste recreatieruiters wel even afstappen en de mest opruimen. :Y)

Echt? Hoe dan, met een hondenpoepzakje? :D

Ik vind het geneuzel om niks, laat de politie gewoon zijn werk doen. Als het echt dramatisch is kunnen ze daarna even met een auto langs om het fietspad schoon te maken,

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:05

Ach, als de mensen op zo'n voetbalwedstrijd zich gewoon netjes konden gedragen, waren er ook geen politie-te-paard nodig...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:08

Nikass schreef:
Echt? Hoe dan, met een hondenpoepzakje? :D

In de goot of in de berm schoppen. Dan ligt het in ieder geval niet in de weg.

Rowenah

Ik ruim altijd de poep van mijn paard op en dan nog zijn er mensen die me uitschelden om paardenpoep (ook als ik al sta op te ruimen) ook dat ik met mijn paard op een ruiterpad alleen zou mogen rijden(onzin) maar nu is het ruiterpad een paar straten verder weg dus rijd ik er naar toe. Hoop gezeik van mensen onderweg!!! Ik hoop echt dat hij binnenkort veranderd in een eenhoorn, dan kan ik erheen teleporteren. Tot die tijd moeten mensen niet zo zeuren. Ik ruim de poep achter me op!

Onali

Vind het makkelijk gepraat van de politie. Heb ze zelf gezien in de binnenstad, voor de deur van een winkel (koopavond) en idd niet opruimen :n

Was ook in Dordt.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:11

@Nikass O ik heb altijd pedaalemmerzakken bij die zijn niet zo groot en dan heb ik een plastic schepje en schep ik het erin en hang het rond de nek van mijn paardje tot ik een geschikte vuilnisbak gevonden heb. Duurde wel even voor hij eraan gewend was hoor! Denk ook niet dat elk paard dat kan. Dan vind ik aan de kant schoppen ook een goede optie.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:26

Het moet toch niet gekker worden zeg. Die mensen en paarden zijn er voor de veiligheid helaas nodig. Ze durven zeker niet teklagen over die suporters.
Ik die klagers wel eens willen horen als hun auto op zijn kant word gelegt en de politie doet niks.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:30

Precies!!

En Rowenah sorry maar ik ga niet afstappen als ik over straat rij, en al helemaal geen pedaalemmerzak om mijn paard zijn nek leggen :+ Ik vind het bewonderenswaardig dat jij dat doet hoor, maar ik ben van mening dat mensen niet overal over moeten zeuren. ;)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:32

Een politie ruiter kan inderdaad niet zomaar even afstappen, maar ik zou het netjes vinden als de politie aan het einde van de dag dan wel regelt dat de mest opgeruimd wordt.

Overigens vind ik de vergelijking met hondenpoep een beetje onjuist.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:33

Ik trap het gewoon de goot in of de bosjes in.
Probleem ook opgelost.

Misschien als er zulke wedstrijden zijn en het is een gedeelte van een fietspad dat dan een politiewagen daarna wat mest de berm in veegt.
probleem ook opgelost.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:36

Sorry hoor maar ik stap echt niet af. Mijn paard is alles behalve verkeersmak en als ik afstap raak ik er nooit meer op. Ik wil wel achteraf gaan opruimen maar vaak heb ik tegen dan al klachten.. Mensen kunnen ook gewoon meer nergens tegen. Als ze de mest zelf zouden opruimen en in hun bloementuintje strooien zijn ze er zelf nog wat mee :) na een flinke regenbui is alles toch zo goed als weg...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:42

Probleem is dat de fietspaden daar smal zijn en het is de randstad dus enorm druk met fietsers die naar hun werk gaan en alle scholen. Slalommen is geen optie.
Dus ja ik snap dat de mensen klagen.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:51

Nee mieke dat zie je verkeert. Als ze de mest in hun tuintje dumpen, hebben ze toch niks meer teklagen. Dan geven ze liever geld uit voor een zakje compost.

Dat er soms geklaagt word over al die paarden hopen kan ik overigens wel begrijpen. Er zijn routes waar echt heel veel stront ligt op de weg. Kleine moeite om even je paard in de berm of goot te draaien denk ik dan.
Maar klagen over een hoop stront van een ME paard slaat dus echt nergens op.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:23

Miekemuis, veel plezier met je paard lang die weg die "alles behalve verkeersmak is". _O-

Maar, als er voor een deur van een winkel gemest word, snap ik best dat er geklaagd word dat het niet opgeruimd word, maar dat een politie te paard aan het werk niet even afstapt kan ik ook helemaal begrijpen. Heeft een beetje twee kanten dit.. Vooral omdat er best veel nieuws artikels zijn geweest over boetes op mest/mestzakken etc en dan dit van de politie; "er is geen opruimplicht".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:25

Meestal loop ik met mijn paard niet recht voor iemands huis ofzo, mocht hij daar toch poepen schop ik het wel even aan de kant.

Maar de politie moet gewoon hun werk kunnen doen en kan natuurlijk niet even afstappen om mest op te ruimen als er een melding binnenkomt. In dat geval zouden er gewoon vanuit de gemeente schoonmaakploegen moeten worden opgezet zodat dit schoongemaakt word. Net als de mensen die de prullenbakken legen in de binnenstad enzo. Of een mooi taakje voor mensen met een taakstraf ofzo.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:30

En al die wielrenners die ons irriteren dan?

Het zal vast geen dagelijkse kost zijn die politievijgen op dezelfde plek lijkt mij?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:30

Gix schreef:
En al die wielrenners die ons irriteren dan?
Die moeten we dan ook gewoon maar verbieden! -:)

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:32

Ja voor sommigen is het inderdaad wel veel moeilijker. En als je nooit buiten komt wordt hij ook idd nooit verkeersmak.

En on-topic :p : paarden bestaan langer als vervoersmiddel dan fietsen/auto's of wat dan ook dus respect voor onze oldtimers:p en idd veiligheid tegen agressieve supporters gaat toch voor paardenpoep.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:33

Citaat:
Na de wedstrijd FC Dordrecht tegen FC Groningen bleef zaterdagavond mest achter van politiepaarden op het fietspad.

Agent jaagt groepje rellende hooligans uit elkaar * paard poept * agent stapt af met mestzakje.... Zie je het voor je? :')

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:36

Wat antidepressiva in het kraanwater kan dit probleem misschien ook wel oplossen.
Al dat ge-erger kan ook niet goed zijn voor een mens.

Maar ontopic, levert dit gevaarlijke situaties op? Misschien voor motorrijders of scooters? Maar overal in Nederland kun je in principe uitwijken omdat de paden breed genoeg zijn toch?

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:40

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Na de wedstrijd FC Dordrecht tegen FC Groningen bleef zaterdagavond mest achter van politiepaarden op het fietspad.

Agent jaagt groepje rellende hooligans uit elkaar * paard poept * agent stapt af met mestzakje.... Zie je het voor je? :')

Hahaha omg! Zie het voor me! Lol!