Importverbod op paardenvlees uit Mexico

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Importverbod op paardenvlees uit Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 16:51

http://www.eyesonanimals.com/ / http://www.bokt.nl

De Europese Commissie verbiedt per maart 2015 de import van paardenvlees uit Mexico. Eigen onderzoek van de Europese Voedsel en Veterinaire Dienst (FVO) heeft de gruwelijke bevindingen bevestigd van Eyes on Animals en collega-dierenwelzijn-organisaties over de lijdensweg van Noord-Amerikaanse paarden die worden vervoerd en geslacht voor Europese consumptie. Ook kan de voedselveiligheid niet worden gegarandeerd. Ingrid Ramaan van Eyes on Animals: “Wij zijn heel blij met deze eerste goede stap. Eyes on Animals verwacht dat dit importverbod grote impact zal hebben op de Nederlandse importeurs van paardenvlees en snackfabrikanten.”

Nederland importeert jaarlijks vlees van bijna 60.000 paarden uit zowel Zuid-Amerika als Noord-Amerika en behoort daarmee tot de top-3 importeurs van paardenvlees in Europa. Deze paarden worden stelselmatig mishandeld en verwaarloosd en de Europese gezondheids- en welzijnseisen worden overtreden, blijkt uit jarenlang gezamenlijk onderzoek van Eyes on Animals met Animals’ Angels USA, Tierschutzbund Zürich (Zwitserland), Animal Welfare Foundation (Duitsland), GAIA (België) en L214 (Frankrijk). Zij publiceerden eind maart een rapport over de productie van paardenvlees in de VS, Canada, Mexico, Argentinië en Uruguay en riepen de EU op tot een importstop voor paardenvlees uit al deze landen. Naar aanleiding van dit rapport heeft de FVO eigen onderzoek ingesteld. Voor Mexico heeft dat nu tot een importstop geleid. Ingrid Ramaan: “Wij verwachten in ieder geval ook voor Canada aangescherpte eisen en hopen dat ook voor de andere landen een importverbod volgt.”

“De situatie voor paarden die in Mexico geslacht worden is exemplarisch voor Canada en heel Zuid-Amerika. Paarden worden onder vreselijke omstandigheden dagenlang vervoerd, dicht op elkaar, zonder voedsel en water en vaak in extreme weersomstandighden.” Jaarlijks worden rond de 160.000 paarden vanuit de VS, waar een slachtverbod voor paarden geldt, naar Mexico en Canada geëxporteerd om daar geslacht te worden. Een groot deel van dit paardenvlees komt in Europa terecht. Ramaan: “Handelaars in afgedankte sport- en rijpaarden, kill buyers genoemd, rijden op het Amerikaanse continent alle veemarkten af. Na ellenlange transporten komen veel paarden uitgeput, zwaargewond en ziek aan bij Mexicaanse slachthuizen.”

Onaanvaardbare risico’s voor de voedselveiligheid
In het FVO-rapport valt te lezen dat hun onderzoek van kadavers uitwijst dat tijdens vervoer veel verwondingen zijn ontstaan. Bovendien gebeurt het bedwelmen van dieren voor de slacht op onprofessionele wijze en bezwijken veel paarden nog vóór de slacht aan verwondingen of longontsteking. De FVO constateert dat de Mexicaanse slachthuizen niet voldoen aan de EU-eisen én concludeert dat dit onaanvaardbare risico’s voor de voedselveiligheid oplevert. Er wordt veel gesjoemeld met paspoorten en de registratie van medicijnen die gevaarlijk zijn voor menselijke consumptie. Ramaan: “Ook voor voedselveiligheid geldt dat in de andere landen dezelfde risico’s bestaan. Eyes on Animals hoopt dat Nederlandse verwerkers en verkopers van paardenvlees hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en overstappen op alternatieven. Eyes on Animals hoopt ook dat het Nederlandse parlement dat begin volgend jaar over ons rapport vergadert, aanvullende maatregelen neemt.”

Supermarkten Deen en Coop hebben het goede voorbeeld gegeven en zijn direct na Eyes on Animals’ onthullingen gestopt met de verkoop van paardenvlees uit Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Zij gebruiken nu West-Europese leveranciers. Eyes on Animals is in gesprek met snackfabrikant Ad van Geloven/Mora en supermarkt Jumbo. Ramaan: “Die contacten zijn hoopgevend. Wij hopen dat zij doorpakken en stoppen met ál het foute paardenvlees en de banden verbreken met de Latijns- en Noord-Amerikaanse leveranciers. Dat is in het belang van de consument én van paarden.” Eyes on Animals roept ook Albert Heijn, Plus, C1000, Sligro, Beckers, Groenveld Vlees en Visser & Van Walsum op om over te stappen op alternatieven voor hun paardenvleesproducten die nu in genoemde landen worden geproduceerd.

Eyes on Animals gaf gisteren uitleg over de zaak bij Radar. Bekijk hier de uitzending terug.

Haarbal

Re: Importverbod op paardenvlees uit Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:53

Amerika moet het slachten gewoon weer gaan toestaan, en dan dit keer WEL op een diervriendelijke wijze, dan is er meteen een einde aan dit soort vreselijke transporten!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:56

Alle begin is iets.

De moderne mens, waar is de logica gebleven, er worden in Nederland toch ook paarden geslacht!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:48

Wat ik dan totaal niet snap is, waarom nl paardenvlees uit t buitenland haalt?
Terwijl t nederlandse paardenvlees naar t buitenland verkocht word.
Dan kun je toch beter t vlees van slachthuizen uit eigen land afnemen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:01

NathalietjeB schreef:
Wat ik dan totaal niet snap is, waarom nl paardenvlees uit t buitenland haalt?
Terwijl t nederlandse paardenvlees naar t buitenland verkocht word.
Dan kun je toch beter t vlees van slachthuizen uit eigen land afnemen?

Omdat ons kwalitatief goede vlees meer opbrengt naar het buitenland dan het ons kost om het vlees uit Amerika en Midden-Amerika te halen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:34

En zo gaat dat met bijna al het vlees.
Ons kwaliteitsvlees gaat grotendeels naar het buitenland, terwijl wij goedkope Nederlanders het liefste kiloknallers kopen. Het gepraat over dierenwelzijn wordt ineen klap vergeten bij het zien van een goede aanbieding vlees.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:45

T zal dan wel aan mij liggen maar als bedrijf zijnde kies je toch liever kwaliteit vlees ipv vlees wat minder van kwaliteit is?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:47

Als je klanten dan liever bij de buurman het kwalitatief mindere, maar wel goedkopere vlees gaan kopen, dan ga je daar natuurlijk in mee als supermarkt. Dat is ook de reden dat het vlees over het algemeen bij de slager duurder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:53

Ik heb net een prima bonenschotel met rijst in mijn kraag. Als je minder vlees eet spaar je geld uit om beter vlees te kopen, mijn kids eten graag (scharrel) kip.
Mijn vriezer ligt wild in
Ik haal morgen een kerst vleespakket bij de boerderijwinkel op 2 km afstand, de vleeskoeien van hun zie ik vanuit mijn huis lopen.
Ik heb geen frituurpan, ben ik eens ergens aangewezen op fastfood dan neem ik een kaassoufle.
Vroeger wel eens een kroket maar ik was zo beroerd van de radar uitzending over dat vervoer, slachten en het stelen van paarden in Zuid Amerika dat ik echt probeer te vermijden om dergelijk vlees te eten. Maar ik probeer daarin niet hypocriet te zijn richting ander dierenleed, wij eten gewoon vlees maar een plofkip of kistkalf komt er hier ook niet in. En zeker geen vlees uit het buitenland. Over het algemeen is Nederlands vlees beter geproduceerd dan buiten de EU

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:21

hier nog iemand die alleen bekende koeien/kippen/varkens eet, gelukkig woon ik op het platteland en als je dan een beetje je best doet kan je vrij makkelijk aan goed vlees komen (net een bieflap op van een koe die ik haar hele leven heb gekent...zo lekker).
ik denk dat het al een stuk zou schelen als er op verpakkingen zou worden vermeld waar vlees vandaan komt, ook op verpakkingen van bv worst en kant en klaar maaltijden.
uiteindelijk is het de klant die bepaald wat er wordt ge/verkocht maar dan moet die klant wel eerst weten wat er in de winkel ligt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:40

Het trieste van een verbod is dat bij minder afname ook minder paarden geslacht gaan worden en er dus weer meer in de VS kunnen creperen van verwaarlozing. Regelgeving in het veetransport lijkt me interessanter.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:42

Gewoon GEEEEEEN paardenvlees eten. De producenten/fabrikanten die met eten lopen te knoeien en er stiekem paard in doen MEGA straffen uitdelen. IEDEREEN die willens en wetens paard eet is hier mede schuldig aan. Dus NEEEE niet zeggen dat paarden meestal een beter leven hebben gehad dan andere dieren.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:43

Hier ook een alleen maar een goed leven vlees eter, ALS we al vlees eten.
Super dat deze import verboden wordt, kan alleen maar zeggen: CHAPEAU !!! *\o/* *\o/*

Er zijn, helaas, nog heel veel Europese landen die nog wel vlees afnemen maar dat dit een probleem in de toekomst gaan worden is wel een feit ja. Wat dan met de afgedankte paarden en andere slacht dieren......

Ik ken mensen Dakota, die ik vertel hoe dieren lijden voor ons voedsel of uit de bont industrie en die noemen zichzelf dieren liefhebber/ster en steken ondertussen een snack in hun mond en het lijkt ze niet te schelen, vraag ik of ze filmpjes willen zien? nee, liever niet!! Wat je niet ziet is er niet, veel van dat soort mensen houden zichzelf graag voor de gek, dan kunnen ze lekker doorgaan met hun vertrouwde leventje.........................

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:42

Bah vreselijk!!
Kunnen jullie erbij zetten dat er wel schokkende beelden bij zitten? Ik vind dat eigenlijk wel nodig, omdat veel mensen dit niet willen zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:50

Schoentje schreef:
En zo gaat dat met bijna al het vlees.
Ons kwaliteitsvlees gaat grotendeels naar het buitenland, terwijl wij goedkope Nederlanders het liefste kiloknallers kopen. Het gepraat over dierenwelzijn wordt ineen klap vergeten bij het zien van een goede aanbieding vlees.

Klopt, k vind het ook schrijnend dat er nu bij de Aldi black angus biefstuk is te verkrijgen voor een schijntje(edit: 2 grote stukken voor 6 euro), uit Zuid-Amerika ja.

Ook interessant te vermelden, dat ik dit jaar een mail heb gestuurd naar Mora, met de vraag of ze mij konden garanderen of het paardenvlees wat zij uit Zuid-Amerika halen 'diervriendelijk' is. Zij zeiden van wel, maar ik ben dan wel heel benieuwd of ze het vlees ook uit Mexico halen...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:05

maar wat ik mij vooral afvraag gelijk is... die slachterijen moeten dan dicht? stoppen dr mee? waar gaan al die lijdende paarden dan heen?
altijd fijn die wetten maar ik vraag me dan gelijk af waar alle dieren naar toe moeten, wat er met de dieren gaat gebeuren.
of zouden ze de dieren nog meer verwaarlozen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:12

Weer in Amerika zelf slachten met goede regelgeving zou een stap voorwaarts zijn

Maar mensen moeten de troep die ervan gemaakt wordt gewoon niet meer eten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:13

Want, als we dat niet meer eten worden er geen paarden meer geslacht? :?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:34

ruitje schreef:
Want, als we dat niet meer eten worden er geen paarden meer geslacht? :?

vraag en aanbod.....we eten ook geen katten en die worden dus ook niet geslacht

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:04

Die vergelijking kan je echt niet maken :')

Paarden worden niet geslacht omdat er vraag is naar hun vlees, ze worden geslacht omdat ze dood moeten.

Kwestie van vraag en aanbod: blijkbaar is er genoeg aanbod, anders bestonden er wel bedrijven vol met vleespaarden ipv vleeskoeien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:22

Eh, die bestaan ook!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:30

In Zwitserland en Oostenrijk wordt inderdaad gefokt voor vlees. Niets mis mee zolang er goed voor gezorgd wordt.
Ben blij met deze nieuwe ontwikkeling. Nu ook nog het transport en de slacht methodes aanpakken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:48

Ook dat vind ik geen vergelijk, ik heb het over een echte industrie. Het ging over het vraag en aanbod deel, waarbij er eigenlijk gezegd word: er worden paarden geslacht omdat er vraag naar paardenvlees is.

Imo is dat niet zo, er word geslacht omdat ze dood moeten.

Deze importwet is een typisch geval van ' nu kan ik lekker slapen want het ligt niet meer op mijn bord' , maar er veranderd voor die paarden daar helemaal niks, behalve dan dat ze nog tragischer aan hun eind komen. Het is stap 1, hopen dat dit Amerika onder druk zet om het slachten weer toe te staan want anders heeft deze actie meer negatieve gevolgen voor het welzijn dan positieve.

flugelgirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:21

Wij importeren paardenvlees heel veel voor andere EU-landen, dus het is niet alleen voor nederland. Maar ik vind ook dat er iig een begin is maar dan certificeren ze het wel weer zo dat het via een ander land binnenkomt. Ik denk dat een slachtverbod opheffen in de VS en daar die arme beesten uit hun lijden moeten verlossen een beter idee is, je moet het probleem bij het begin aanpakken toch?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:25

Het meeste paardenvlees dat Nederland binnenhaalt uit Canada gaat naar Frankrijk. Ik weet wel dat de Fransen graag een stukje paardenvlees eten. Niets mis mee, maar waarom het via nederland gaat ik heb geen idee. Misschien kunnen ze op deze manier een stukje regelgeving omzeilen.... (dat zit er vaak achter).