Heb je wel eens te horen gekregen dat je niet mag afstappen omdat 'je paard dan wint'? Of dat je hem zo leert dat hij door bepaald gedrag 'onder het werk uit komt'?
In meerdere situaties is het niet mogelijk om zomaar af te stappen. Bij een flinke bok- of steigerpartij zul je alle zeilen moeten bij zetten om er ongeschonden af te komen. Maar is jouw paard gespannen of opgewonden en zorgt dat bij jou voor een oncomfortabel gevoel, dan mag je van mij afstappen.
Een paard is niet competitief ingesteld. Rijden is geen strijd tussen paard en ruiter. Er zijn altijd redenen voor een paard om zich te gedragen zoals hij op dat moment doet. Het paard heeft vanuit zijn evolutie gezien andere belangen dan wij als mensen. Dat jij niet begrijpt waarom het paard bepaald gedrag toont wil niet zeggen dat het voor het paard geen logische keuze is.
Mijn ruiters laat ik weten dat ze af mogen stappen als ze zich onveilig voelen op de paardenrug. Angst kan alles omvattend zijn. Of je nu ooit een ongeval hebt gehad of dat je gedachten met je op de loop gaan omdat je denkt aan alles wat er zou kunnen gebeuren. Gedachten worden door je brein net zo echt ervaren als een werkelijke gebeurtenis.
Lees hier verder.

. En bij groot verkeer wil ik nog wel eens afstappen, afhankelijk van de locatie/situatie.