Blog Monya: Bang? Vijf redenen om wél af te stappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog Monya: Bang? Vijf redenen om wél af te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 10:29

http://www.paardvisie.nl

Afbeelding

Heb je wel eens te horen gekregen dat je niet mag afstappen omdat 'je paard dan wint'? Of dat je hem zo leert dat hij door bepaald gedrag 'onder het werk uit komt'?

In meerdere situaties is het niet mogelijk om zomaar af te stappen. Bij een flinke bok- of steigerpartij zul je alle zeilen moeten bij zetten om er ongeschonden af te komen. Maar is jouw paard gespannen of opgewonden en zorgt dat bij jou voor een oncomfortabel gevoel, dan mag je van mij afstappen.

Een paard is niet competitief ingesteld. Rijden is geen strijd tussen paard en ruiter. Er zijn altijd redenen voor een paard om zich te gedragen zoals hij op dat moment doet. Het paard heeft vanuit zijn evolutie gezien andere belangen dan wij als mensen. Dat jij niet begrijpt waarom het paard bepaald gedrag toont wil niet zeggen dat het voor het paard geen logische keuze is.

Mijn ruiters laat ik weten dat ze af mogen stappen als ze zich onveilig voelen op de paardenrug. Angst kan alles omvattend zijn. Of je nu ooit een ongeval hebt gehad of dat je gedachten met je op de loop gaan omdat je denkt aan alles wat er zou kunnen gebeuren. Gedachten worden door je brein net zo echt ervaren als een werkelijke gebeurtenis.

Lees hier verder.

leonie1988

Re: Blog Monya: Bang? Vijf redenen om wél af te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:32

Fijn om te lezen, hier kan ik zeker wat mee! Bedankt voor het delen :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:36

Nee zelf doe ik dat niet meer. Ben een keer afgestapt en heb er uiteindelijk veel spijt van gehad. Angst werdt er alleen maar erger door. Liever dan een persoon erbij roepen die dan even langs de bakrand gaat staan

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:39

Idem. Ik zit ook met een angstprobleem met mijn eigen paard. Het zit voor 90% gewoon tussen mijn oren. Als ik elke keer niet zou doorbijten, dan hoef ik gewoon niet meer op te stappen want dan sta ik er meer naast dan ik er op zit. Als instructeur is het belangrijk om de situatie in te schatten en of de angst gegrond is. Als die gegrond is, mag je in mijn ogen direct af stappen maar als die ongegrond is, zul je er hoe dan ook toch even door moeten.

Ik heb net iemand nodig die zegt dat er daadwerkelijk niets aan de hand is en me er gewoon doorheen pushed. Dit heeft elke keer al geholpen en kunnen we een flinke tijd vooruit.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:40

Als mijn pony ook echt iets heel eng vind (wat hij eigenlijk nooit is), en ik krijg hem er niet op de "normale" manier er langs oid. stap ik ook af. Maar dat is ook meer omdat hij mij wel graag wil volgen, en hoe eng hij het dan ook vind, hij vertrouwd mij dan wel zodanig dat hij wel met spanning, maar zonder vluchtneigingen bij mij blijft. Ik vind het belangrijk en fijn dat hij dat vertrouwen in mij heeft en ga die ook niet schaden. Je merkt vanzelf wel wanneer je er naast moet lopen of niet. Maar als hij gewoon zit te kloten ga ik er ook echt niet af. In de lente heeft hij nog wel eens van die buien dat hij gaat bokken en daarna keihard gaat galopperen, maar dan ga ik er ook echt niet af. Maargoed, hij blijft wel bestuurbaar wat ik erg fijn vind. Er even afgaan is echt niet altijd slecht.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 10-12-14 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:41

Ik stap juist wel af. Dat geeft mijn haf veel meer vertrouwen dan dat ik hem erop wil overtuigen. Wegens een slechte start is zijn vertrouwen in een ruiter minder dan in iemand op de grond. Mijn eerste buitenritje van 3 kwartier ben ik zeker 15 keer afgestapt, nu rijden we gerust een paar uur (2-4) en stap ik zelden meer af. Maar als ik merk dat hij het écht heel eng vindt, zal ik nog steeds afstappen.

Voor mij niets nieuws dus. Maar voor de mensen die de opmerking "Dan wint je paard" vaak horen of gebruiken kan dit wel een eyeopener zijn. Fijn stuk :j

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:44

Kan me hier helemaal in vinden. Werkt bij mij ook goed. Ben bij de hooglanders in het bos zeker vier of vijf keer afgestapt en aan de hand er langs gegaan. De keer erna liep mijn pony relaxed met mij op haar rug er langs.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:46

Ik stap ook af en toe eens af, vooral wanneer ik merk dat mijn paard in een 'bok'bui is, of als ik zelf niet goed in mn vel zit waardoor ik oneerlijk zou reageren ten opzichte van mn paard. Dan stap ik af, doe ik wat grondwerk en stap vervolgens weer op, desnoods om enkel nog uit te stappen. Voor mij helpt dit, minder druk, waardoor ik nu steeds meer echt ontspannen kan rijden.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:49

Mijn paard is niet snel angstig maar soms wel erg druk. Als ik op een buitenrit richting stal rijd dan wil hij wel eens vervelend gaan doen door te gaan dribbelen en te willen rennen. Soms lukt het mij dan niet meer om ontspannen te blijven zitten en door mijn spanning vererger ik dan zijn gedrag. Als ik dan afstap kan ik hem veel rustiger leiden en op deze manier toch onder controle houden. Is fijner voor mij en voor het paard. (Aan het meer ontspannen zitten werk ik wel aan! Om uiteindelijk het gedrag ook onder het zadel onder controle te hebben)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:49

Ik ken het van beide kanten, en vind ook dat je af moet stappen als je je niet veilig of fijn voelt. Het is hobby! en een voorwaarde daarvan, is dat het leuk moet zijn!

Als je bang bent, betekent het meestal dat je paard iets doet waardoor je het gevoel hebt geen controle te hebben. Als een paard fris is, wat heb je er dan aan om erop te blijven zitten? Afstappen en longeren of even losgooien is dan toch veel beter? En als hij dan uitgebokt en gerend is kun je weer opstappen en verder rijden.
Een paard wat streken heeft kun je door een handiger iemand een tijdje laten rijden, om vervolgens onder begeleiding het weer over te pakken en te zorgen dat je het voor kunt blijven.

Ikzelf ben een keer opgestapt terwijl ik het paard niet vertrouwde, dat heb ik geweten....binnen een rondje zaten we in volle rengalop onstuurbaar. Toen hij dus bijna stilstond en iemand hem vastpakte ben ik er gauw afgestapt. Ik heb daar geen zin in want het is voor mij hobby.
Bij mijn eigen paarden zie ik of ze fris zijn of in wat voor bui ze zijn, en daar pas ik me op aan.

Als een ruiter het niet vertrouwd, is de kans juist heel groot dat er iets gebeurd, omdat het paard zal merken dat iemand onzeker is.

En als je echt bang bent (om bijv. niks), waarom zou je dan uberhaupt willen rijden? dan is er toch niks aan?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:17

nou je nek breken kan altijd nog is het te gevaarlijk...dan sta ik er naast (dat doe ik al jaren en ik rij dan wel 98 % buiten in het drukke verkeer)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:23

Als ik het stuk doorlees en link aan mijn eigen ervaringen kom ik tot de conclusie dat ik in het verleden misschien beter af had kunnen stappen.

Mijn paard heeft een periode gehad dat ze erg gespannen was in onze (open)buitenbak, dus zonder omheining. Na een aantal keren 4 benen in de lucht gevolgd door een sprintje werd ik onzeker.
Ja ik bleef zitten en reed door maar wel met spanning in mijn lijf en een strakke hand (lost dus helemaal niets op...).
Achteraf had ik haar beter aan de longe kunnen pakken, alleen tijdens de les moeten rijden in de buitenbak of een binnenbak op moeten zoeken...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 10-12-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

isp1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:28

mee eens!
door zo'n grapje is mijn cap doormidden gebroken..

Op een jong paard die ''braaf'' was, terwijl ik opstapte was het een en al spanning.
dacht mooi in beweging houden, en aan het werk zetten zodat hij bij mij blijft met zn koppie
Toch bleef de spanning en kwam er spanning bij mij en jahoor, daar ging ik
een en al rodeo vervolgens er afgeklapt en cap door midden..

als ik het niet vertrouw, en dr komt spanning
stap ik mooi af en ga ik wel verder longeren..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:32

Ik luister heel goed naar mijn eigen gevoel en dat is gebaseerd op mijn eigen rijkunsten. Als ik denk dat het niet meer rijbaar is voor mij dan stap ik af en los ik het op de grond op. Ik check een paard ook altijd eerst met wat oefeningen vanaf de grond voordat ik opstap en als ze i.m.o. niet rijbaar zijn stap ik niet eens op.

Zowel paard als ik hebben er niets aan als ik me te barsten val.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:38

Ik stap ook af, omdat ik van mezelf weet dat als ik blijft zitten ik alleen maar de spanning van m'n pony ga versterken. Ik zie het ook niet als opgeven of m'n pony laten winnen ofzo, als ik rustig ernaast de spanning kan laten afvloeien heb ik meer het gevoel dat ik iets bereikt heb dan als ik doorrijd en we steeds meer spanning opbouwen. Uiteindelijk gaat het er voor mij om dat ik lol heb met m'n pony en als dat erop even niet kan, doen ik het ernaast :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:59

Ik ben ook een angstige ruiter. Als ik merk dat paardlief echt bang is en ik het gevoel heb dat ze er elk moment vandoor kan gaan, stap ik af. Ik stap niet af bij elk schrikje maar echt als ze gaat dansen en een bommetje wordt. Ik wordt er zelf nerveus van en als ik afstap en rustig wordt, wordt zij ook rustiger en kunnen we verder rijden. Altijd zo gedaan. Als ik blijf zitten is t een kwestie van tijd voor t misgaat.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:09

Ik heb al jaren geen eigen paard meer (daar kon ik mee lezen en schrijven), maar op vreemde paarden en zeker grotere dieren, stap ik ook af als ik me onprettig voel. Ook op de manege toen ik daar nog reed. Ik rijd sowieso voor mijn lol en angstig en gespannen is er geen klap aan.

Vreemde is wel dat ik op IJslanders wel gewoon stap en die vind ik dan ook niet eng. In IJsland een aantal verschillende IJslanders gereden en dat voelde prima.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:35

ik ben geen angstige ruiter, maar heb wel een angstig paard. Ik stap eigenlijk alleen af bij situaties in het verkeer, in de bak zijn onze problemen rijtechnisch op te lossen.

Mijn pony is bang voor groot verkeer op smalle wegen, en laat zich veel makkelijker leiden bij iets engs wanneer ik er naast sta. op een smalle weg kies ik er liever voor om af te stappen en mijn pony zo het vertrouwen te geven achter mij aan te lopen, dan dat pony onzeker en bang wordt en de sloot naast de weg als optie gaat zien :+

opstappen na zo'n moment is geen enkel probleem trouwens.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:37

Helemaal mee eens. Ik heb bij al mijn paarden (en heb er heel wat gehad en in verschillende disciplines op verschillend niveau gereden) nooit gemerkt dat ze het tegen me gingen gebruiken. Denk eerder dat het positief werkt. Behalve bij één.... die heb ik uiteindelijk ook verkocht omdat het gewoon niet klikte.

En wat je zegt Tammy, opstappen na die tijd is dan ook totaal geen probleem. Afstappen op tijd overigens ook niet. Als je dat zonder stress en gedoe doet, dus je angst of wat het ook is nog even opzij schuift en je jezelf de 'rust' gunt van ff ernaast, is er niets aan de hand.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:40

Als mijn paard loopt te eikelen, in andere woorden steigeren en bokken. Kolder in de kop ofzo..
Ja dan stap ik af! Want zulk gedrag vertoont ze niet zo snel. Zal vast wat wezen.
Morgen weer een dag :p
Beter ongeschonden eraf stappen dan zover doordrijven dat ik eraf val.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:44

Ik kwam hem al tegen op fb, mooi artikel! Zelf heb ik geen last van angst, maar ben het wel met haar eens!
De keren dat ik afstap is omdat mijn paard opeens denkt dat die tak op de grond hem gaat opeten. Maar dan stap ik af, om samen te gaan ontdekken dat die tak eigenlijk heel vriendelijk is ;) . En bij groot verkeer wil ik nog wel eens afstappen, afhankelijk van de locatie/situatie.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:48

Ja en nee.. en dat ligt helemaal aan de situatie en het paard.. :+

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:53

Ik stap af als mijn pony aangeeft dat het teveel is. Zoals laatst, een compleet hysterische ezel in een wei en wij stonden op een weggetje ernaast en ineens kwam er een aanspanning de bosjes uit gedraafd, iets wat ze nog nooit gezien had en ik wist dat het voor haar fijner was als ik afstapte want het kwam een beetje van overal. Maar voor mezelf stap ik nooit af, alleen als dat beter is voor het paard zijn stresslevel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:01

Men zegt niet voor niets; angst is een slechte raadgever.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:13

Super dat de mentaliteit hierover aan het veranderen is! Heel veel ruiters stellen afstappen gelijk aan zwak zijn verloren hebben... Maar dat je toegeeft bang te zijn is net sterk!
Ik stap ook soms af om eerder mijn paard gerust te stellen dan mezelf, die voelt zich zekerder als ik naast hem loop :)