Oplossing voor dazenprobleem in Het Beste Idee van Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Oplossing voor dazenprobleem in Het Beste Idee van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 15:03

http://www.paardvisie.nl

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Het is zomer, en je wilt lekker met je paard het bos in. Maar je paard heeft daar geen zin in, want ze zijn er weer. Akelige zwermen bloeddorstige dazen, blinzen of blinde vliegen zoals ze in bepaalde gebieden van Nederland worden genoemd. Ze hebben een snuit met kleine mesjes, en daarmee snijden ze een gat in de huid. Zo’n beet doet echt pijn, daar kom je wel achter als zo’n daas zich een keer vergist
en je door je T-shirt heen te grazen neemt. Michelle Scherpenborg was de gevleugelde kwelgeesten meer dan zat en bedacht een oplossing. Haar idee stuurde ze naar Het Beste Idee van Nederland. ‘Neem je dan ook een paard mee?’ wilde het productieteam belangstellend weten.

‘Ik dacht nog: haha, geintje’, lacht Michelle. ‘Daarom mailde ik terug: Pas op wat je wenst hoor, want voor je het weet komt ’t uit! Ik moet dat soort grappen toch eens afleren, want in de volgende mail was het: 'Dat zouden we serieus enig vinden!' Toen moest ik ineens halsoverkop op jacht naar een razendknap koelbloedig paard en een trailer. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Marije Rauwerda van Stoeterij Frà Skoti, en zij stelde de prachtige goedgekeurde hengst Seifur, een trailer en een heel begeleidingsteam ter beschikking. Echt waanzinnig!’

Het volledige artikel, inclusief filmpje, kun je hier nalezen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:11

Leuk idee, maar eerst zien en dan geloven. Hoe moet het dan met de achterhand, de benen etc.
Zebrastrepen helpen ook niet.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:21

Leuk geprobeerd, maar ik denk niet dat het voldoende is :n Alleen de hals wordt beschermd, dus de borst, benen, buik en achterhand liggen nog steeds voor het grijpen. Juist de hals is nog wel zelf te beschermen door ze weg te slaan, die andere gebieden zijn moeilijker te bereiken. Daarnaast zullen die lintjes net als vliegenfrontriemen ook wel plekken open laten door de wind of beweging, dus is alsnog niet de hele hals bedekt. En ik denk ook dat dazen niet wegvliegen van wat lintjes die af en toe tegen ze aan komen als ze aan het prikken zijn, je moet ze er zelf ook altijd echt hard af meppen voordat ze loslaten.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:27

Ik denk niet dat dit de oplossing is. Ik heb wel eens weg moeten vluchten in galop voor een zwerm dazen. Ik denk niet dat een paar slierten uitkomst bieden.

Wel een geweldige ervaring om mee te doen in het programma. Veel plezier en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:28

Ijslander heeft toch al van zich zelf al zoveel manen zodat ze geen last hebben van dazen op de nek en hoofd. In ieder geval geld dat voor mijn Fjord.

Jarmo

Re: Oplossing voor dazenprobleem in Het Beste Idee van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:30

Misschien dan een staartriem met die slierten eraan ?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:30

Ik zie hier niet veel in. De dazen zitten overal, niet alleen op de hals.
Daarnaast ken ik genoeg paarden met enorm lange manen die evengoed last hebben van de dazen op de hals.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:31

Het werd gisteravond niet het beste idee van Nederland, dat werd een wegwerp snijplank. Dat zou hygienisch zijn.
Ik vond het leuk gepresenteerd, echter was mijn idee ook, dat niet het hele paard wordt beschermd tegen dazen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:32

Eigenlijk wel jammer, ik hoopte echt dat je DE oplossing had voor die rot beesten.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:33

Ik heb het ook gezien en dacht ook en rest van lichaam dan?
Denk dat het onvoldoende beschermt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:34

Nou komop!!!! Wie gaat die slierten voor het hele lichaam ontwerpen? :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:36

Dribbelkont schreef:
Ik heb het ook gezien en dacht ook en rest van lichaam dan?
Denk dat het onvoldoende beschermt.

Precies wat ik dus ook dacht, en de rest van het lijf dan?
Ik zet elke zomer Zebrastrepen en ja,hier helpt het echt wel.Ze zijn dan niet helemaal verlost van de Dazen,maar het scheelt enorm.Zonder strepen worden ze lek gestoken, met strepen kom ik af en toe een verdwaalde daas tegen.Er zitten er nooit meer dan 2 op hun lijf met strepen.
Ik moet alleen nog iets zien te vinden wat langer blijft zitten dan die Vee merkstiften,dit spul is er snel vanaf.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:47

Heel grappig, maar dit gaat hem niet worden. Ze zitten bij mijn paard zelden op de hals, maar op de boeg, buik, billen en benen. Oh, en op haar hoofd... Leuk, maar het zal door mij niet aangeschaft worden. Bovendien is het heel gemakkelijk zelf te maken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:52

Ja, dat is mijn nichtje! *\o/* Ben hoe dan ook uiteraard trots op haar. Het idee is misschien niet perfect maar ze stond er toch maar met stoer demopaard en alles in die studio.

Ben wel benieuwd of en hoe ze het verder gaat ontwikkelen, ze weet uit ervaring zelf ook hoe dazen een gezellige buitenrit kunnen verknallen en dat die dingen niet alleen op de nek gaan zitten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:53

Op de boeg gaan die rotbeesten ook al zitten, daar zou misschien een voortuigje met die slierten dan moeten hangen, maar ja, dan heb je ook nog de achterkant, je zou het dan met een uitrijdekentje achterop moeten combineren...

Op zich is het natuurlijk wel heel leuk dat ze meedoet!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:03

Er is 1 middel wat wél werkt tegen Dazen,alleen is dat niet te doen.Het stinkt,het is smerig en zwart én je mag dan niet in de volle zon komen.Miss. kan het gebruikt worden als er een vliegendeken overheen ligt?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:14

Agossie schreef:
Heel grappig, maar dit gaat hem niet worden. Ze zitten bij mijn paard zelden op de hals, maar op de boeg, buik, billen en benen. Oh, en op haar hoofd... Leuk, maar het zal door mij niet aangeschaft worden. Bovendien is het heel gemakkelijk zelf te maken.

Dit idd. Hier ook voornamelijk op plekken waar die linten dus niet zitten. En die enkeling die op de hals land sla ik zelf wel dood; kan daar met gemak bij. Die op de buik kan ik gelukkig nog redelijk succesvol met de zweep weg vegen, geeft paard niks om als ik met mn zweep langs dr buik veeg. Maar ja zitten ze echt helemaal onderop dan kan ik er ook met de zweep niet meer bij natuurlijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:16

Het eerste wat mijn vriend vroeg "Gaan die ook alleen maar op de nek zitten?" Niet dus... Nee ik vond het geen goed idee, nog altijd het meest tevreden met een deken. En zo warm zijn die nu ook alweer niet als dat ze deed beweren.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:17

gohya schreef:
Ik zet elke zomer Zebrastrepen en ja,hier helpt het echt wel.Ze zijn dan niet helemaal verlost van de Dazen,maar het scheelt enorm.

Met wat maak je die streepen Gohya? Met wat voor stiften?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:20

Wat een slecht idee was dat :+ als je denkt dat dat voldoende is dan ben je nog nooit een zwerm dazen tegengekomen ;)
Wel leuk dat ze een paard in de studio laten komen :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:21

Hobbyhorse schreef:
gohya schreef:
Ik zet elke zomer Zebrastrepen en ja,hier helpt het echt wel.Ze zijn dan niet helemaal verlost van de Dazen,maar het scheelt enorm.

Met wat maak je die streepen Gohya? Met wat voor stiften?

Vee Merkstiften,zijn er in vele kleuren.Maar het gaat er best wel snel weer vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:22

Ja! Slierten voor het hele lichaam! En rijbroeken en shirts met zebrastrepen: waarom zijn die er eigenlijk nog niet?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:22

safina schreef:
En rijbroeken en shirts met zebrastrepen: waarom zijn die er eigenlijk nog niet?

Geloof me, die zijn er :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:26

Echt? Te gek!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:48

Mensen kopen toch ook vliegenfrontriemen en vliegen gaan ook niet alleen op het hoofd zitten :n , dus op zich is het idee zo slecht nog niet. Als je bescherming voor het hele lichaam wilt kom je al snel op een deken en hoofdkap uit natuurlijk!