Italiaans dressuurpaard overleden na werk aan de longe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Italiaans dressuurpaard overleden na werk aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 08:45

http://www.bokt.nl / http://www.dressage-international.com

De Italiaanse Paardenwelzijns associatie heeft laten weten dat de Italiaanse dressuurruiter Paolo Margi betrokken is bij een training met dubbele longe waarbij een paard is overleden. Het paard viel en brak daarbij zijn vierde en vijfde wervel. Volgens de advocaat van Margi zou het dier overleden zijn aan koliek, maar de autopsie bevestigde dat het dier overleden is aan twee gebroken wervels.

De Italiaanse dressuurwereld is geschokt door het nieuws over het paard genaamd Flambo. Het dier was in eigendom van de dressuurruiter Laura Romanelli. Het incident gebeurde enkele weken geleden en is vervolgens onderzocht door de Italiaanse hippische federatie en de politie.

Margi is ooit al betrokken geweest bij een dierenmishandeling in 1998 maar werd niet schuldig bevonden aan de dood van de vijfjarige Geronimo.

Volgens de welzijnsorganisatie viel Flambo tijdens het longeren en kon niet meer overeind komen. Het dier zou op een agressieve manier omhoog zijn geholpen door de staljongens en ruiters en terug zijn gezet in zijn stal. Een paar uur later werd het dier daar dood aangetroffen. Het dier is niet bezocht door een dierenarts en ook zijn eigenaresse werd niet geïnformeerd over het ongeval.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 08-12-14 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Italiaans dressuurpaard overleden na werk aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:59

Wat bizar zeg. Goed dat het aan het licht is gekomen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:05

Vreselijk

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:11

En dan zeggen dat het dier overleden is aan koliek? Walgelijk :n

Goed dat het verder onderzocht is!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:19

Jeetje dat is wel heel ernstig...sowieso als een paard valt bij het werken aan de dubbele longe {kan altijd een keer natuurlijk} maar heel normaal is het niet.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:34

Jeetje wat een gek 'ongeluk'

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:39

dit moet wel grof en hard zijn geweest voor het paard.
zulke mensen die een paard op zo manier laten overlijden moeten nooit meer een paard tot hun beschikking krijgen..
(sorry dat ik het zeg er zullen vast mensen zijn die het niet met mij eens zijn)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:00

Ik heb dit al meegemaakt 10 jaar geleden. Paard aan de longe met losse bijzetteugels. Begon naar achter te gaan en viel opzij maar daar stond de muur. Is opgegaan, terug lis aan de longe en dan ineens gaan stijgen en viel. Bloed uit de oren, maar ademde wel nog. DA heel vlug ter plaats en heeft direct afgemaakt. Is wel vreselijk zo n ongeluk als je dat meemaakt. Was hersenbreuk.
Laatst bijgewerkt door ptiteblue op 06-12-14 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:01

Melissapupa je hoeft echt je excuses niet aan te bieden hoor, denk precies hetzelfde erover. Bah wat een naar verhaal zeg...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:05

In mijn Geval, had ik het paard niet verder laten lopen en ook direct op stal gezet, was ze Dan ook n'a uren lijden overleden aan die hersenbloeding.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:13

Vreselijk dit......maar ik bedenk me ook dat dit soort ongelukken misschien wel veel vaker voor komen, waarbij de doodsoorzaak wél onder het tapijt kan worden geveegd.
"In de sport "is héél veel geoorloofd en dan komt de ware aard van mensen boven.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:17

ptiteblue schreef:
In mijn Geval, had ik het paard niet verder laten lopen en ook direct op stal gezet, was ze Dan ook n'a uren lijden overleden aan die hersenbloeding.

Dit paard is volgens dit artikel niet door de trainer op stal gezet maar kon zelf niet meer opstaan en is toen door o.a. stalhulpen en ruiters omhoog getrokken en in de stal gezet.

In het artikel staat dat er "compound fractures of the fourth and fifth cervical vertebrea" waren.
Dat is een open fractuur van de vierde en vijfde halswervel. Dus zichtbaar.

http://www.dressage-international.com/?p=25759

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:18

Wat erg zeg!Ik ben bang dat er toch een hoop dingen gedaan worden bij het trainen van sportpaarden die niet door de beugel kunnen..Je weet het natuurlijk niet maar ik vind het vrij bizar overkomen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:33

Het stuk op dressage international suggereerd dat er geprobeerd is om het paard op de grond te leggen met twee longeerlijnen ivm dominantie problemen -O-

Als dat waar is verbaast het me niet dat ze dat hebben geprobeert te verbergen, echt schandelijk!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:36

Het rare is dat het vorige incident (1998) van deze beste meneer er verdacht veel op lijkt. Paard had toen ook 2 ruggenwervels gebroken en overleed.

Is iets niet helemaal in het haakje daar..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:38

Ik hoop toch dat ze deze trainer zijn vergunningen onmiddellijk intrekken en hem verbieden paarden te benaderen! Wat een idioten weer!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:39

troi schreef:
Het stuk op dressage international suggereerd dat er geprobeerd is om het paard op de grond te leggen met twee longeerlijnen ivm dominantie problemen -O-

Als dat waar is verbaast het me niet dat ze dat hebben geprobeert te verbergen, echt schandelijk!

Meen je niet zeg!!Meteen verbieden om nog ooit paarden te houden!!

Het dominantie probleem is in elk geval nu wel verholpen :r

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:41

Goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt en dat niet alleen de politie maar ook de Hippische Federatie er onderzoek naar doet.

Gaat dat hier in Nederland ook zo?
Ik weet dat bij overlijden op een wedstrijd er wel autopsie gedaan moet worden, maar dit ongeluk is thuis gebeurd begrijp ik uit het verhaal.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:19

LBLGypsyCobs schreef:
Goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt en dat niet alleen de politie maar ook de Hippische Federatie er onderzoek naar doet.

Gaat dat hier in Nederland ook zo?
Ik weet dat bij overlijden op een wedstrijd er wel autopsie gedaan moet worden, maar dit ongeluk is thuis gebeurd begrijp ik uit het verhaal.

Ik weet niet of het echt "thuis" was gezien dat de eigenaresse niet geïnformeerd was.
Ik vind het schandalig dat dit soort dingen kunnen gebeuren
Ongeluk kan altijd maar op het moment dat je geen veearts belt en ook de eigenaar niet inlicht is het naar mijn idee geen ongeluk meer

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:30

Het feit dat ze over de oorzaak liegen en zeggen dat het koliek was, zegt voor mij genoeg... -:(-

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:37

Te vreselijk voor woorden. Arm beest.
Misschien moet die meneer ook maar eens gelongeerd worden met dubbele lijnen.

Leotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:41

Dat zulke mensen op aarde rondlopen. Te ziek voor woorden :(

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:59

@ bastiaan, ik longeer ook regelmatig met dubbele lijnen. Niets mis mee hoor.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Ik heb geen idee wat voor mensen bij die welzijnsorganisatie zitten. Voor hetzelfde geld ook mensen die besneeuwde ponies in een wei met hooi zielig vinden en bij alle hulpen sterker dan een opgeheven vinger en een foei mishandeling vinden.

Laat ik voorop stellen dat het vreselijk is dat het paard dood is. Maar ik ben er niet bijgeweest. Wellicht dacht de ruiter dat hij er goed aan deed het paard rustig op stal te zetten en is dit helemaal fout uitgepakt. Vreselijk in ieder geval

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:01

Vreselijk moet dit zijn geweest voor het paard , dit moet met veel grof en hard geweld zijn gebeurt anders kan het niet. Het zal je paard maar zijn geweest. En wat belachelijk om niet eens een DA erbij te halen en de eigenaar van het paard niet eens op de hoogte stellen en dan maar gewoon zeggen dat het door koliek komt , dit vind ik diep triest. Nou als het mij paard was dan had die meneer een heel groot probleem ! Hopen dat ze nu de meneer aan gaan pakken , want hij is niet paard waardig !

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:55

Compound zegt niets over het feit of het een open fractuur is, als dat het wel was geweest was het gelijk opgevallen (bloed, huid stuk e.d.), zoals ik het nu interpreteer had het paard de 4 & 5 nekwervel gebroken en was het een samengestelde breuk / gecombineerde breuk, niet zichtbaar van buitenaf.

Erg sneu voor het paard, ook het feit dat men er geen DA naar laat kijken is erg sneu voor het dier te noemen ik vind het niet blijken dat het welzijn van het dier voor op heeft gestaan.