Meldpunt paardenmishandeling donderdag open

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Meldpunt paardenmishandeling donderdag open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:03

http://nos.nl
Ingezonden door Stephanie, litilaura en Eirikur

Donderdag gaat een speciaal meldpunt voor paardenmishandeling open. Circa 600 vrijwilligers zijn daarbij aangesloten. Zij kunnen worden opgeroepen op het moment dat er een verdachte situatie wordt gemeld.

Het meldpunt is een initiatief van de stichting Zinloos Geweld tegen Dieren. Het is een reactie op de meer dan tachtig gevallen van paardenmishandeling het afgelopen jaar. Vooral in Twente werden veel paarden het slachtoffer van een paardenbeul. De politie zoekt met een landelijk team naar de dader, maar tot nu toe is er nooit iemand betrapt.

Volgens initiatiefnemer Henk ten Napel is de politie vaak niet snel genoeg ter plaatse. Door de meldkamer vrijwilligers te laten oproepen in het gebied waar de melding binnenkomt denkt Ten Napel sneller te kunnen reageren.
"Dan zijn er al snel zo'n tien personen ter plekke en de kans is dan veel groter dat zij de dader zien en een goed signalement kunnen doorgeven aan de politie. Het is niet de bedoeling dat de vrijwilligers zelf gaan optreden tegen verdachten. Als ze zien dat iemand een paard verwondt, bellen ze het alarmnummer 112", aldus Ten Napel.

Hoe werkt het?

Dierenleed Preventie werkt eenvoudig:
* Iemand ziet een verdachte situatie
* Belt de 24/7 bereikbare meldkamer (085 – 273 17 99)
* Vertelt wat hij/zij ziet
* De meldkamer zorgt vervolgens dat alle deelnemers in die omgeving binnen enkele minuten automatisch worden gealarmeerd.

Door op afrasteringen bordjes met het alarmnummer te hangen, kan iedereen, dus ook een toevallige voorbijganger een melding doen. Op het bordje staat een code waardoor de meldkamer direct weet welk gebied gealarmeerd moet worden.

Een melding zorgt ervoor dat het hele gebied alert is. Mensen zullen naar buiten kijken of gaan. Hierdoor zijn er veel waakzame ogen, waardoor een potentiële dader zich betrapt voelt en zich uit de voeten zal maken. Bovendien wordt de kans op een goed signalement van de dader zo vergroot. Dit is belangrijke informatie voor de politie en verhoogt de pakkans.

Hoe meer mensen in een gebied gewaarschuwd worden, hoe effectiever Dierenleed Preventie werkt en de veiligheid van uw paard(en) verhoogd wordt. Om gewaarschuwd te worden, dient u zich hier aan te melden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:56

we hebben 144 toch al dieren politie?? :o

Zamora

Re: Meldpunt paardenmishandeling donderdag open

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:25

goed initiatief!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:11

Dat word vandaag gefilmt door t.v. Utrecht en SBS bij mij op het weiland.
Laatst bijgewerkt door gohya op 04-12-14 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:15

Nou we gaan het zien hoop enorm dat het resultaat heeft

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:29

en als je gealarmeerd wilt worden moet je nog betalen ook....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:32

Maar dat bedrag is zo minimaal.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:40

Het eerste wat ik dacht toen ik dit hoorde; Nu pas????
In de zomer zijn deze onplezante mensen voornamelijk actief......liever in geen enkel seizoen actief hoor begrijp me niet verkeerd.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:23

dushishoeve schreef:

Dat is best wel kansloos dat je dr voor moet gaan betalen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:27

NathalietjeB schreef:
dushishoeve schreef:

Inderdaad.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:29

NathalietjeB schreef:
dushishoeve schreef:

Het moet toch ergens van betaald worden dunkt mij...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:43

Nou, ik wil daar best dat luttele bedrag voor betalen....... Degene die dat kansloos vinden hebben vast niet van dichtbij de mishandelingen mee gemaakt. Tunnelvisie......
Als daardoor de kansen groter worden om de dader(s) te pakken dan prima!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:19

MarlindeRooz schreef:

We betalen al genoeg belasting denk?
En we betalen toch ook niet voor amber alert? En wat je allemaal wel niet nog meer van die dingen heb, dat mensen in een straal van zoveel km worden gealarmeerd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:39

NathalietjeB schreef:
MarlindeRooz schreef:

We betalen al genoeg belasting denk?
En we betalen toch ook niet voor amber alert? En wat je allemaal wel niet nog meer van die dingen heb, dat mensen in een straal van zoveel km worden gealarmeerd.

Het meldpunt is een initiatief van de stichting Zinloos Geweld tegen Dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:46

Ik zou eerder overwegen om mijn eigen GSM-nummer aan het hek te hangen. En als ik een alarmerend telefoontje krijg en ik ben niet thuis: even de buren te bellen. Dan weet je tenminste zeker dat er direct gereageerd wordt. Of een whatsapp groep maken met paardenliefhebbers uit de buurt. Op de één of andere manier heb ik daar meer vertrouwen in dan dit initiatief van deze stichting, die ik toch een beetje vaag vind. :oo

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:52

Als je de Landelijke Politie belt sta je vaak in de wacht voor je iemand aan de lijn krijgt,dan is de dader ondertussen alweer verdwenen.
Vanavond is er een uitzending te zien op t.v. Utrecht vanaf 17.00 uur en op SBS om 19.00 bij Hart van Nederland vroege Editie.
De opname's zijn een uur geleden afgerond.
Ik vind dit meldpunt wél een goed iets,en dat je ervoor betaald? ook een stichting heeft kosten en dat bedrag is te verwaarloozen,zo weinig.
Maar niemand is verplicht om zich aan te melden,vind je het niets,prima,maar kraak het dan ook niet af.

Dlpv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:24

Beste mensen,
Voor de duidelijkheid: Ons doel is paardenmishandeling voorkomen, niet geld verdienen. De meldkamer bellen is voor iedereen gratis, meldingen ontvangen kost 1,75 pm. Dit is nodig om voor de continuïteit te zorgen: systeem onderhouden, opvolgen en ontwikkelen, 24/7 meldkamer bemannen etc. Zoals al terecht werd opgemerkt, dit wordt niet vanuit de overheid opgezet of gesubsidieerd, dit is een initiatief van paardenliefhebbers en wij moeten de kosten zelf zien te dekken.
Wij zijn er van overtuigd dat we met een professioneel ingerichte dienst veel meer bereiken dan een gratis en vrijblijvende dienst, maar iedereen is natuurlijk vrij om dat voor zichzelf te beslissen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:27

Dlpv schreef:
Beste mensen,
Voor de duidelijkheid: Ons doel is paardenmishandeling voorkomen, niet geld verdienen. De meldkamer bellen is voor iedereen gratis, meldingen ontvangen kost 1,75 pm. Dit is nodig om voor de continuïteit te zorgen: systeem onderhouden, opvolgen en ontwikkelen, 24/7 meldkamer bemannen etc. Zoals al terecht werd opgemerkt, dit wordt niet vanuit de overheid opgezet of gesubsidieerd, dit is een initiatief van paardenliefhebbers en wij moeten de kosten zelf zien te dekken.
Wij zijn er van overtuigd dat we met een professioneel ingerichte dienst veel meer bereiken dan een gratis en vrijblijvende dienst, maar iedereen is natuurlijk vrij om dat voor zichzelf te beslissen.

Ik vind het een goede zet.
Ga mij denk ik binnenkort ook aanmelden.
Jammer dat ik de enige dan ben uit mijn omgeving, hopen dat er nog meer komen.
Is jullie site up-to-date?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:36

Wat ik trouwens ook nog mis bij deze opzet is een iets bredere straal.
Nu gaat het tot 3 km.
Opzich is dat niet erg, maar ik zit de halve week op een km op 15 in een andere stad.
Twee straten van mijn school is ook een paard mishandeld, het zou dus opzich makkelijk zijn als je (zelf zou kunnen aangeven dat je ook) meldingen van die plek wilt ontvangen :j

Dlpv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:36

WillBokkers schreef:
Dlpv schreef:

Is jullie site up-to-date?

Ja, de kaart wordt automatisch bijgewerkt. We doen ons best zo veel mogelijk naamsbekendheid te krijgen (vandaag Hart van NL en RTV Utrecht, morgen TV Oost, volgende week TV Gelderland), hopelijk levert dat snel een grotere dekking op.

Dlpv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:44

WillBokkers schreef:
het zou dus opzich makkelijk zijn als je (zelf zou kunnen aangeven dat je ook) meldingen van die plek wilt ontvangen :j

Als je je aanmeldt, koppel je je postcode aan het telefoonnummer dat je opgeeft. Als dat je mobiele nr is, krijg je dus ook meldingen als je niet thuis bent (kun je evt online aanpassen als je dat niet wilt). Het is technisch niet mogelijk (op dit moment) om iedereen zelf een gewenste straal aan te laten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:03

gohya schreef:
Als je de Landelijke Politie belt sta je vaak in de wacht voor je iemand aan de lijn krijgt,dan is de dader ondertussen alweer verdwenen.
Vanavond is er een uitzending te zien op t.v. Utrecht vanaf 17.00 uur en op SBS om 19.00 bij Hart van Nederland vroege Editie.
De opname's zijn een uur geleden afgerond.
Ik vind dit meldpunt wél een goed iets,en dat je ervoor betaald? ook een stichting heeft kosten en dat bedrag is te verwaarloozen,zo weinig.
Maar niemand is verplicht om zich aan te melden,vind je het niets,prima,maar kraak het dan ook niet af.

Was jij het :oo , bijna bner :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:36

Yes it was me. ;)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:59

Dlpv schreef:
WillBokkers schreef:
het zou dus opzich makkelijk zijn als je (zelf zou kunnen aangeven dat je ook) meldingen van die plek wilt ontvangen :j

Als je je aanmeldt, koppel je je postcode aan het telefoonnummer dat je opgeeft. Als dat je mobiele nr is, krijg je dus ook meldingen als je niet thuis bent (kun je evt online aanpassen als je dat niet wilt). Het is technisch niet mogelijk (op dit moment) om iedereen zelf een gewenste straal aan te laten geven.

Nou misschien nog iets voor in de toekomst dan!
We zullen het zien.

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:56

En je kan dus niet ergens online via een formulier doorgeven als je bijvoorbeeld een auto (mogelijk) verdacht hebt zien doen in een omgeving waar later melding van mishandeling werd gedaan?
Dat lijkt mij dus juist waardevol om die mogelijkheid te bieden, wie weet komt er tussen alle meldingen een lijn tevoorschijn van bepaalde auto / kenteken?