Nieuw paardenkoekje maakt medicatie geven gemakkelijker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuw paardenkoekje maakt medicatie geven gemakkelijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 20:36

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Cover-Up Cookie. Foto: Carleigh's Cookies.

Een nieuwe uitvinding kan paardeneigenaren met zieke maar slimme paarden mogelijk helpen om gemakkelijker hun medicatie te geven. Een paardensnoepje genaamd "Cover-Up Cookie" is een handgemaakt koekje waarin medicatie verborgen kan worden zodat het paard de medicatie zonder problemen binnen krijgt.

De koekjes bestaan uit lijnzaad, gerst, haver, tarwezemelen, rummelasse en een dadel. Om het koekje te gebruiken dient de dadel verwijderd te worden en kan de pil in een holling geplaatst worden. De dadel kan terug op het koekje die vervolgens aan het paard kan worden gegeven.

Het camouflagekoekje werd bedacht door de springamazone Hope Glynn. De eigenaar van Charleigh's Cookies, Cordelia Wolf, besloot het idee in uitvoering te brengen. "Met de Cover-Up Cookie kun je je paard de juiste dosering medicatie geven zonder dat het paard direct wegloopt als hij je aanziet komen."

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:39

Ze verzinnen eens wat :')

Destination

Re: Nieuw paardenkoekje maakt medicatie geven gemakkelijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:42

Als het werkt, is het wel een uitkomst voor sommige paarden!

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:49

Die van mij nam het ook nooit aan,maakte niet uit waar het in zat.
In een appel, boterham, peer, slobber, appelmoes... Hij ging gewoon in hongerstaking, zou wel benieuwd zijn of hij dit ooit aangenomen zou hebben, sommige paarden zijn echt kieskeurig en heeeel slim als het om medicatie gaat..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:51

Lang leven de banaan. Mijn pony is gek op bananen en hier stop ik alles lekker in wat hij aan medicijnen moet hebben.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:56

Ik heb nog nooit een pil aan een paard moeten geven? :? altijd poedertjes of vloeistoffen.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:01

Annemeik schreef:
Ik heb nog nooit een pil aan een paard moeten geven? :? altijd poedertjes of vloeistoffen.

Ik moest nog weleens vloeistoffen op een stuk brood geven. Sommigen wilden dit absoluut niet opeten.

Misschien kan je de druppels alsnog op een stukje brood doen en in dit koekje doen. Al lijkt me dit nogal onrealistisch...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:07

Annemeik schreef:

Voor cushing/ppid heb je pillen nodig, klein en ronduit smerig. Daar is dit misschien een optie voor, al gaat een vieze smaak wel eens zo overheersen dat ze ook deze oplossing weigeren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:11

Het grootste probleem bij het geven van medicatie is het baasje zelf. Die geeft al met de houding aan dat er iets met hetgeen er gegeven wordt aan de hand is, en paard (of hond, of kat, of weet ik veel wat) reageert daarop door het te weigeren. Of je nou doet alsof het heel speciaal is, of je maakt je van te voren (onbewust!) al druk of paardlief het wel gaat innemen, dan is de kans dat paardlief weigert heel veel groter dan als je gewoon doet alsof je een normaal snoepje geeft.

Werkt ook met wormenspuiten. Doe je vanaf de eerste keer dat ie zo'n spuit krijgt alsof het een snoepje is en het lekker is, dan is de kans dat ie het opeet heel veel groter dan als je zelf al twijfelt of het wel gaat lukken. Bij alle paarden (en ezels, en honden, en katten) kan ik met de wormspuit in de aanslag vrolijk zwaaiend komen aanlopen en ze doen stuk voor stuk hun mond (of bek) al open zodra ze hem zien (het spul is dus in elk geval niet vies). Ook bij dieren die bij hun eigen baasje de kaken stijf op elkaar houden.

En met dit soort snoepjes pas je je eigen houding niet aan. Bij de meeste paarden zal het dus niet gaan helpen. Die hebben de houding van de baas allang begrepen. Er is iets niet volledig in de haak, dus ik eet het lekker niet.

sugarcoons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:52

mijn akhal teke heeft cushing en is bijzonder lastig. Toch gaat iedere ochtend zijn medicatie naar binnen met een wortel, ik boor een gaatje in de wortel, stop daar 1,5 pil in , en met wat wortelpulp stop ik het weer dicht. Het is zijn dagelijks wederkerende behandeling die hij inmiddels graag toegediend krijgt Ha, ha. Eerste werk iedere dag, voor het andere eten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:19

mick75 schreef:
Het grootste probleem bij het geven van medicatie is het baasje zelf. Die geeft al met de houding aan dat er iets met hetgeen er gegeven wordt aan de hand is, en paard (of hond, of kat, of weet ik veel wat) reageert daarop door het te weigeren. Of je nou doet alsof het heel speciaal is, of je maakt je van te voren (onbewust!) al druk of paardlief het wel gaat innemen, dan is de kans dat paardlief weigert heel veel groter dan als je gewoon doet alsof je een normaal snoepje geeft.

Inderdaad. Mijn paard heeft nog een tijd inspuitingen nodig gehad dagdagelijks. Hij stond in de paddock en ik ging ze gewoon zo gaan geven. Niet te speciaal doen. Naast hem, aai over de hals, klopje, even ontsmetten en naald erin.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:19

Zit daar dan ook een specifieke lucht aan die medicinale geurtjes verdoezelt?
Denk trouwens dat wortelen toch goedkoper zijn. We hebben er nou eentje met cushing staan en die moet elke ochtend een pil. Stuk winterpeen, uithollen, pil er in, prut er op, dan krijgen ze alle drie een stuk wortel en meneer vreet het dan ook zonder moeite op. Al was het maar omdat hij dan het laatst krijgt, en tja, dan móét zo'n wortel er wel in. Of er nou een deksel op zit of niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:44

Wat ook kan: een dadel zonder pit. Pit eruit, pil erin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 05:17

Ben nog steeds heel blij dat pilletje met oud brood super makkelijk naar binnen gaat. Gelijk ook afval verwerking.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:08

tamary schreef:
Annemeik schreef:

Voor cushing/ppid heb je pillen nodig, klein en ronduit smerig. Daar is dit misschien een optie voor, al gaat een vieze smaak wel eens zo overheersen dat ze ook deze oplossing weigeren.

Die van mij heeft idd cushing, maar prop het in de banaan of kneed het binnenste van een snee brood om de pil en dat gaat super en een stuk goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:25

Het klinkt goed, maar ik kan mij voorstellen dat als mijn paard het snoepje doorbijt en de smaak van pil proeft, het hele spul met het grootste gemak weer uit spuugt. Doet ze ook met een appel die een beetje melig is of gewoon de verkeerde smaak heeft in haar ogen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:58

Ik heb liever dat ze wat verzinnen om zand-weg op een fatsoenlijke manier mijn paard in te krijgen. De rest lukt me nog wel in een emmer slobber of tussen de brokken. Alleen alle kuurtjes tegen zandkoliek slaat ze af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:37

Snadrem schreef:
Ik heb liever dat ze wat verzinnen om zand-weg op een fatsoenlijke manier mijn paard in te krijgen. De rest lukt me nog wel in een emmer slobber of tussen de brokken. Alleen alle kuurtjes tegen zandkoliek slaat ze af.

Ja, dat is bij mijn merrie ook een drama! Eet rustig een paar weken niet....

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:39

Snadrem schreef:

Gebruik je dan de zaadjes of het poeder? Die van mij wil het poeder niet hebben wat ik er ook overheen of bij doe. De zaadjes gaan redelijk goed.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:40

Anne_vD schreef:
In een appel, boterham, peer, slobber, appelmoes... Hij ging gewoon in hongerstaking, zou wel benieuwd zijn of hij dit ooit aangenomen zou hebben, sommige paarden zijn echt kieskeurig en heeeel slim als het om medicatie gaat..

Vooral dit! Lijkt me dat de geur ze al kan weerhouden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:45

ik denk niet dat dit werkt.. met brokjes ook zoeken ze het er gewoon uit en spugen de rest weer uit.

Cathy_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:54

Ben benieuwd of dit zal werken!
Alleen een dadel is dan misschien ook een optie. Pil kan er dan echt "ingeplakt" worden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:52

Tabaluga12 schreef:
Anne_vD schreef:

Vooral dit! Lijkt me dat de geur ze al kan weerhouden.

En over vochtige brokken voeren of in handje vol snij mais ? Veel minder lucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:10

snorkel1986 schreef:
En over vochtige brokken voeren of in handje vol snij mais ? Veel minder lucht

Helaas, allemaal geprobeerd, maar lukt niet.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:11

Tabaluga12 schreef:
Snadrem schreef:

Gebruik je dan de zaadjes of het poeder? Die van mij wil het poeder niet hebben wat ik er ook overheen of bij doe. De zaadjes gaan redelijk goed.

Het poeder. Ik begreep dat je de zaadjes eerst moet koken en dat die dan ook al weer wat slijmeriger zijn. En dat slijmerige vertikt ze gewoon te eten (snap ik ook wel).