Jaarlingen opstallen heeft negatief effect op de botgroei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Jaarlingen opstallen heeft negatief effect op de botgroei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:15

* http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Er is veel bezorgdheid over het aantal problemen met het skelet bij jonge sportpaarden. Jonge paarden die nog vol in de groei en die worden verplaatst van weide naar stal, bijvoorbeeld voor een veiling, keuring of training, kunnen al voorbestemd zijn voor botproblemen. Een vermindering in botdichtheid is eerder al aangetoond bij jonge racepaarden, kort nadat zij begonnen waren met de training. Echter was het niet bekend of de vermindering van de botdichtheid kwam door de training of door het opstallen, gezien de paarden vlak voor de training uit de weide werden gehaald.

Het lijkt nu dat het opstallen van jaarlingen een negatief effect heeft op de normale botgroei in vergelijking met jaarlingen die op de weide staan. Het verplaatsen van jonge paarden van de weide naar stallen zorgt voor een vermindering van oasteocalcine concentraties, een calcium bindend eiwit wat zich in botten bevindt. Hierdoor vindt er minder botontwikkeling plaats. Onderzoek bij andere diersoorten toonde dezelfde resultaten wanneer de dieren opgesloten werden.
Ondanks dat paarden misschien niet veel rennen, zijn die enkele sprintjes die zij trekken toch belangrijk voor de botontwikkeling. Het skelet van jaarlingen die in de weide worden gehouden zal beter voorbereid zijn op de toekomstige training, aldus het onderzoek.

Zestien Arabische jaarlingen met een gemiddelde leeftijd van 18,6 maanden werden aan elkaar gematcht op leeftijd en random verdeeld in twee groepen. Een groep werd in een stal gehouden, terwijl de andere groep op de weide werd gehouden. Iedere 28 dagen werden er röntgenfoto's genomen van de linkervoorbenen van de jaarlingen. Ook werd het bloed en urine geanalyseerd op indicaties van minerale excretie. Na 84 dagen werden uit iedere groep zes paarden gekozen die vervolgens 56 dagen werden getraind. Analyse van de röntgenfoto's toonde dat de paarden die op stal werden gehouden verminderde botdichtheid hadden opgelopen in de eerste 28 dagen, terwijl bij de weidepaarden juist een verhoging van botdichtheid was te zien.

De onderzoekers concluderen dat het houden van jaarlingen in stallen een negatief effect kan hebben op de botgroei. De resultaten tonen dat een en twee jaar oude paarden geen normale botgroei vertonen wanneer zij geen toegang hebben tot vrij of verplichte beweging. Vroege training van de paarden kon de verminderde botdichtheid niet compenseren.

tamary

Re: Jaarlingen opstallen heeft negatief effect op de botgroei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:59

Wei is ook zon en dus vit. D Op stal krijgen ze die niet/minder binnen. Daar kan je met voer en training inderdaad niet voor compenseren.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:09

tamary schreef:
Wei is ook zon en dus vit. D Op stal krijgen ze die niet/minder binnen. Daar kan je met voer en training inderdaad niet voor compenseren.

Je beschrijft precies de eerste gedachte die ik had bij het lezen van dit stuk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:12

dat daar onderzoek naar is gedaan... :7 dat kan ieder weldenkend mens toch ook wel bedenken?
Voor andere dieren geldt dat ook.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:15

Niet alleen voor dieren ook voor mensen :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:43

Collie2008 schreef:
Niet alleen voor dieren ook voor mensen :)

Bij mensen hebben ze er een naam voor, Engelse ziekte oftewel Rachitis. En daarom wordt er oa in Margarine Vitamine D toegevoegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rachitis

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:54

Het zal niet alleen vanwege daglicht komen. Ik denk dat de beweging ook een belangrijke rol speelt. Je kan je afvragen of veulenopfok waarin de dieren in de winter in groepstallen worden gehouden wel zo goed is.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:55

en dan is de vraag, of opstallen wil zeggen echt opstal houden?? Hier stan ze winters ook opstal,maar overdag 4 op zeven toch een hele dag buiten ..

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:01

geerke schreef:
dat daar onderzoek naar is gedaan... :7 dat kan ieder weldenkend mens toch ook wel bedenken?
Voor andere dieren geldt dat ook.

Tussen bedenken en wetenschappelijk onderbouwen zit een wereld van verschil. Ik neem althans aan dat "ieder weldenkend mens" in elk geval geen röntgenogen heeft of een automatische detector voor de aanwezigheid van bepaalde stoffen in het bloed, waardoor men kan aantonen wat de precieze effecten zijn. "Slecht voor de botten" zegt immers niets over welke aspecten van de botontwikkeling aan de nadelen van opstallen onderhevig zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:10

Allemaal goed en wel in theorie, maar bij dezelfde groep mensen zal het nooit doordringen.
Hier bij mij in de buurt vind ik geen enkele stal waar ze dagelijks standaard buiten komen. Enkele in de zomer, maar in de winter worden alle sportpaarden hier 23/24 binnen gehouden.
Paddock's maken kost geld en enkele hectare grond bij een stalling ook om dan maar te zwijgen over het werk van ze binnen en buiten te zetten.
Je hebt 2 soorten paardenhouders: degenen die kijken naar hun eigen comfort en degenen die kijken naar het comfort van het paard. Daar mogen nog tig tal van onderzoeken naar komen, maar het zal er niet voor zorgen dat stalhouders plots gaan investeren in uitloop voor de paarden. Wel merk ik al een lichte verbetering qua aanbod hier doordat meer en meer mensen selectiever worden bij het kiezen van een stal. Als afspraken qua uitloop niet worden nagekomen verhuis ik mijn paard, maar ik moet hierdoor wel 30 minuten rijden naar stal -O-
Gelukkig kunnen ze in de zomer op de eigen weide.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:32

whats new??

dat was het eerste wat ik dacht, deze onderzoeken zijn er idd allang en er is allang wetenschappelijk aangetoond dat het slecht is voor paarden om in een stal te staan en voor jonge paarden nog veel slechter!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:45

Ik vraag mij af of de wijze van opfok ook mede verantwoordelijk kan zijn voor de vroege beenproblemen die er bij veel sportpaarden zijn. Ooit heb ik gelezen dat de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er 7 jaar is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:12

Er zijn nog steeds mensen die hun jaarling gewoon op een pensionstal zetten op stal. En die er dan om de dag een uurtje uitkomt in de paddock...
Ja die mensen bestaan nog echt.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:15

Wat mij betreft mogen ze nog dit soort dingen nog vaker wetenschappeijk onderzoeken maar de conclusie verbaasd mij niet. Paarden zijn en blijven bewegingsdieren :j

Sammyoo schreef:
Ik vraag mij af of de wijze van opfok ook mede verantwoordelijk kan zijn voor de vroege beenproblemen die er bij veel sportpaarden zijn. Ooit heb ik gelezen dat de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er 7 jaar is.

Opfok en genetische aanleg en het feit dat de huidige KWPN-ers te groot gefokt worden hebben daar naar mijn idee zeker mee te maken :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:03

Het is alleen niet duidelijk of dat onderzoek gebaseerd is op hele dagen op stal of enkel s'nachts en overdag buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:24

petraaken schreef:
Het is alleen niet duidelijk of dat onderzoek gebaseerd is op hele dagen op stal of enkel s'nachts en overdag buiten.

Heb even het onderzoek gedownload en de stalpaarden lopen dagelijks 1 uur op een loopband.
Het rantsoen voor beiden groepen is gelijk onbeperkt hooi en 1,8 kg krachtvoer. Onderzoek is speciaal in de winterperiode gedaan omdat er dan geen gras groei.

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:21

Onze jaarling heeft 6 maanden met leeftijdsgenootjes op het land gelopen deze zomer. Begin oktober hebben we haar weer opgehaald, omdat ze bij ons dagelijks nog uren op het land loopt, weliswaar niet met leeftijdsgenootjes maar met volwassen paarden. Ze kan heerlijk haar ei kwijt (bokken, rennen, etc) en daar maakt ze dankbaar gebruik van. Ik was blij dit te lezen, maar als leek verbaast mij het niks...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:33

No shit Sherlock...

Zou je denken... Wowwwww dat daar een onderzoek voor nodig is -O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:41

Ik ben zo blij dat mijn paard in een pensionstalling staat waarbij ze elke dag buitenkomt! Helaas in de wintermaanden wat korter, maar wel elke dag.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:35

Daarom staat mijn 2,5 jarige 24/7 buiten met schuilstal... Geen minuut spijt van!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 07:26

Fijn dat dit onderzocht is. Mijn paarden lopen altijd 24/7 buiten in de gemengde kudde. Heerlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:21

Ik denk dat wetenschappelijk onderzoek zeker wel nut heeft. Uiteraard kan iedereen dit ook zelf wel bedenken, maar om een punt te kunnen maken moet je het ook echt kunnen aantonen.

Wie weet worden zulke manieren van huisvesten ooit nog wel verboden. Dan moet er in elk geval voldoende wetenschappelijk bewijs zijn.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:37

Dan ben ik zo blij dat die van ons de eerste 2 jaar en 10 maanden dag en nacht buiten in een opfok hebben gestaan. |En nu elke dag minstens in de wintermaanden 5 uur buiten komt hij is nu bijna 4

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:39

Ik zou eerder kijken naar de hoeveelheid krachtvoer die ze krijgen. Die vind ik namelijk wel erg veel voor een jaarling. Hier krijgen ze dat niet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:40

'Dat wisten we toch al?' is de standaard reactie van Bokt op wetenschappelijk onderzoek. :\
Maar aannames kunnen onjuist blijken en zijn ook geen basis voor politieke besluitvorming.

FriesWytske, de controlegroep kreeg toch dezelfde hoeveelheid voer?