Syrische springruiter lijdt onder dictatuur Assad-regime

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Syrische springruiter lijdt onder dictatuur Assad-regime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 08:39

http://www.telegraaf.nl / http://www.bokt.nl

Tot twee jaar geleden was de 39-jarige Syrische Wassim Anzarouti nog een gevierd springruiter, die over de wereld reisde om wedstrijden te rijden. Hij was trots op zijn land, leidde jonge Syrische talenten op en vond het een eer om hen goede paarden ter beschikking te stellen.

Ondertussen knaagde zijn geweten onder het regime van dictator Assad: nog altijd verdwijnen er mensen, worden er lijfstraffen uitgedeeld en is er veel geweld. Anzarouti en zijn familie besloten dit loyaliteit-eisende regime niet meer te willen steunen en vluchtten uit angst het land uit naar alle windstreken.

Wassim kocht zijn paarden meestal in Nederland en vertrouwde erop zijn bestaan, zijn topsportcarrière als springruiter en paardenhandelaar te kunnen voortzetten in het Drentse Zuidwolde. Hij trouwde met de Friese Reinske en samen hebben ze inmiddels een zoontje.

Helaas reikt de macht van de Syrische dictator Assad ver: Wassim Anzarouti wordt niet meer als springruiter erkend in eigen land door de presidente van de Syrische hippische bond, de schoonzus van Assad.

Concreet: Anzarouti mag niet meer deelnemen aan internationale springwedstrijden. De organisaties kennen hem allemaal, maar laten hem niet meer toe in de springpistes. Zijn eigen pogingen om te kunnen starten door zelf de organisaties te bellen, de FEI en KNHS om hulp te vragen haalden niets uit. De KNHS zit vast aan internationale regels; de FEI heeft druk uitgeoefend op de Syrische bond maar kreeg "Mind your own business" (vertaling: bemoei je met je eigen zaken) als antwoord.

Voor Wassim Anzarouti zit er niets anders op dan nationale wedstrijden rijden in Nederland en hopen dat hij over twee jaar voor Nederland mag uitkomen. Hij heeft geen keuze; nooit zal hij trouw zweren en zijn ziel verkopen aan Assad. Als hij ooit nog voor Syrië zou willen uitkomen, moet hij wachten tot het regime omvalt.

belle_boef

Re: Syrische springruiter lijdt onder dictatuur Assad-regime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:49

Jeetje. Bijzonder land hoor. Hopelijk lukt het hem hier om wat op te bouwen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:06

Euuuh, er zijn er daar duizenden vermoord en een paar miljoen op de vlucht MAAR deze meneer heeft het pas zwaar want hij kan geen internationale wedstrijden meer rijden?????

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:12

maximuss schreef:
Euuuh, er zijn er daar duizenden vermoord en een paar miljoen op de vlucht MAAR deze meneer heeft het pas zwaar want hij kan geen internationale wedstrijden meer rijden?????

In die context moet je het bericht niet lezen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:13

Je ontvlucht het land, maar je wilt dan wél voor dat land ( met alles wat het nog steeds vertegenwoordigd) uitkomen op wedstrijden?
Niet erg consequent lijkt me.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:17

Raar dat dit zo kan. Maar hij woont nu in NL en dus moet hij maar goed zijn best doen om er hier tussen te komen.

En Maximus; dus jij baalt nooit ergens van, want het kan altijd erger?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:21

Zoals ik het lees en begrijp: "dat als de flauwerds hun zin krijgen en hij alleen maar voor Syrië kan (=mag) uitkomen, dat hij dan moet wachten op de val van het regime".

En dit is gewoon de paardensport variant van het pesten van vluchtelingen.
Ik zou zeggen: iedereen die de benen neemt en dat regime ontloopt, daar moet je blij mee zijn.
Helaas denkt de FEI er kennelijk anders over: "banden met dictators die hun eigen mensen vermoorden zijn belangrijk". Bah.

En accoord, deze meneer hoefde niet al zijn geld in te leveren bij een louche mensensmokkelaar en is dus nog steeds rijk ipv aan de bedelstaf. Maar zelfs dan word je getreiterd....

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:36

het enige wat ik hier op kan zeggen is wat super kinderachtig dat zulke 'politieke spelletjes' zelfs in de sport moeten doorwerken :(

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:38

@Lante: noem het beroepsmisvorming (werk bij de Ambu/ brandweer) maar ik kan me idd niet meer ergeren aan/ laten opjagen door futiliteiten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:45

Het regiem Assad zit helaas toch nog stevig in het zadel.
Syrië heeft mensen nodig met een ruggengraat.

Als mensen als Wassim Anzarouti nationaliseren, kunnen die niet meer helpen aan de wederopbouw en dat is natuurlijk precies de bedoeling van Assad. In zulke gevallen zou ik een dubbele nationaliteit geen probleem vinden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:45

Wst een gedoe zeg...
Nooit geweten dat hij inmiddels in NL woonde trouwens (en dan ook nog om de hoek :'))

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:47

Ja, hij leeft en kan sporten - dat is reden tot grote vreugde.

Maar hij is ook een vluchteling die wordt getreiterd. Blijft staan dat de mensen zonder papieren het lastiger hebben, maar dat is GEEN reden om zijn rechten te schenden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:51

Jannepauli schreef:
Je ontvlucht het land, maar je wilt dan wél voor dat land ( met alles wat het nog steeds vertegenwoordigd) uitkomen op wedstrijden?
Niet erg consequent lijkt me.

Je kunt toch gewoon trots op je land zijn maar het niet eens zijn met de manier van bewind voering?

Maximuss, volgensmij mis jij compleet de essentie van het bericht.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:56

Je kan heel goed trots zijn op je land, alleen dan niet met alles wat dat nog steeds vertegenwoordigd.
Door zo'n rotte plek in het systeem, hoef je je toch niet af te keren van wat wel goed is?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:01

Nee hoor :-) , jullie staren jullie blind op de naam Assad. Elke nationale hippische bond (of sportbond) heeft de macht (en het discutabel recht) om leden te schrappen en zodus ook deelname aan wedstrijden te ontzeggen. Dat kan overal gebeuren als je maar hard genoeg tegen de schenen van de bond schopt, daarvoor hoeft er echt geen dictator aan te pas te komen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:03

maximuss schreef:

Sorry dat ik het zeg en het klinkt heel hard maar dit is een paardenforum. Bovendien kan je bij alles wel zeggen "Ja, maar daar is het erger dus je mag niet zeuren".
En zoals je het nu zegt klinkt het alsof niemand hier het erg vindt dat duizenden mensen vermoord worden :roll:.

Hopelijk gaat het hem lukken en kan hij ooit nog internationale wedstrijden gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 22-11-14 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:03

@Maximus Alleen heel toevallig is de presidente van de Syrische hippische bond, de schoonzus van Assad.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:13

Myca schreef:
@Maximus Alleen heel toevallig is de presidente van de Syrische hippische bond, de schoonzus van Assad.

Inderdaad. Je maakt mij niet wijs dat dit allemaal zuiver is gebeurd.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:19

Hier heet dat vriendjespolitiek en ginder heet dat familiepolitiek. ;-)
Wat er wel niet bij staat is dat het hier om een vete gaat tussen twee families (soort van vrienden worden vijanden) en dat deze meneer al veel langer in Nl verblijft (al van voor het conflict) en dit conflict nu handig gebruikt om zichzelf als slachtoffer te profileren...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:20

Wat triest voor deze man. Natuurlijk zijn er mensonterende toestanden in het land, en uiteraard kan het erger. Wij weten niet wat deze man allemaal in zijn familie heeft zien voorbij komen. Misschien zijn er directe naasten we slachtoffer geworden van de situatie in Syrië.
Dit bewuste artikel komt uit de Telegraaf en ik denk dat we allemaal wel weten hoe geloofwaardig die krant is.

Ik vind het bijzonder moedig dat hij deze stap genomen heeft! Je moet het maar durven. Als springruiter en handelaar moet je jezelf in the picture rijden anders ben je snel vergeten. Ik denk niet dat hij zo zeer perse wil uitkomen voor zijn geboorteland maar vooral om zijn bedrijfsbestaan staande te houden.

Ik zag iemand zeggen dat de FEI liever banden onderhoudt met een dictator dan een ruiter te helpen. Ik vind dat echt een vorm van tunnelvisie, niet verder kijken dat je neus lang is. De FEI heeft regels en daar hebben ook zij zich aan te houden. Om aan internationale wedstrijden mee te mogen doen moet je een land vertegenwoordigen. Syrië kan niet meer omdat de bond daar een stokje voor steekt en in Nederland zal hij dezelfde wegen moeten bewandelen die iedere andere topsporter ook moet begaan. De FEI is dus met andere woorden gebonden aan eigen regels. Als zij nu een uitzondering voor deze meneer maken dan staan er morgen honderden op de stoep. Ik begrijp dus dat zij hem geen uitzonderingspositie kunnen geven.

Ik hoop dat deze meneer gelukkig is en Nederland en snel aan de top verschijnt want een slecht ruiter is hij geenszins.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:16

Ik heb er juist respect voor dat deze man zo duidelijk laat zien dat hij het niet eens is met de misstanden in zijn land. Menig persoon die gekozen had voor zekerheid in zijn sportcarriere ipv deze stap te nemen.
Verder is het een goed voorbeeld van hoever zo'n dictatuur strekt. Dat het niet alleen de arme mensen en het 'gewone' volk treft, maar alle lagen van de bevolking in elke hoek die je maar kan bedenken. Natuurlijk is het heel erg dat er zoveel mensen sterven, maar dit bericht verbreed wel het perspectief op de situatie.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:29

maximuss schreef:
Hier heet dat vriendjespolitiek en ginder heet dat familiepolitiek. ;-)
Wat er wel niet bij staat is dat het hier om een vete gaat tussen twee families (soort van vrienden worden vijanden) en dat deze meneer al veel langer in Nl verblijft (al van voor het conflict) en dit conflict nu handig gebruikt om zichzelf als slachtoffer te profileren...

Zou je iets meer kunnen uitleggen? Nu ben ik wel nieuwsgierig!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:34

belle_boef schreef:
maximuss schreef:

In die context moet je het bericht niet lezen ;)

Waarom niet, ik had dezelfde gedachte als Belle. Met name de topic titel vind ik niet getuigen van veel gevoel voor perspectief; de Syrische springruiter lijdt onder dictatuur.... :roll:

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:42

maximuss schreef:
@Lante: noem het beroepsmisvorming (werk bij de Ambu/ brandweer) maar ik kan me idd niet meer ergeren aan/ laten opjagen door futiliteiten.

Het is maar wat je een futiliteit noemt. ;)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:12

Ietwat off topic: maar meneer de Syrier is een aardig stulpje aan het (ver)bouwen in Zuidwolde, staan ook al een hoop paarden...