Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LolietaDiego schreef:Ik snap niet wat gemeentes hier in Nederland tegen paarden hebben, echt pure bullshit dit.![]()
NatasjavE schreef:Ik geloof dat ze daar niet helemaal doorhebben dat de BV Nederland meer geld verdiend aan paarden dan aan bloembollen.
.. elenaMM77 schreef:NatasjavE schreef:Ik geloof dat ze daar niet helemaal doorhebben dat de BV Nederland meer geld verdiend aan paarden dan aan bloembollen.
even terzijde.. dat denk ik niet.. de opbrengst van een hectare bloembollen is echt wel groter dan de voor de welzijn geldende regel 1 hectare per paard. wat betaal je voor zo'n stukje land? ook de teler moet het pachten.. dus verschil in kosten zal al niet heel groot zijn.. en de btw over iedere geexporteerde bloembol van die grond plus inkomstenbelasting etc etc, is de grond echt meer waard als bloembollen teelt dan paardenhoefjes..
vind het knap sneu.. maar je argument klopt niet helemaal denk ik, maar ik kan helemaal fout zitten natuurlijk.
NatasjavE schreef:Nee sorry,...qua exportcijfers staan paarden in geld boven de bloembollen. Waren officiele cijfers van een paar jaar terug.
Die paarden kwamen inderdaad niet allemaal uit het westland. Dat klopt dan weer wel. Maar ook in Noord-Holland worden sportpaarden gefokt en naar het buitenland verkocht.
Of het qua argument steek houd,...mwoh okee. Alleen de paardenfokkerij kan alleen floreren als er ook heel veel hobby ruiters zijn die een stukje land pachten.
Denk dat het alleen lastig in cijfers is te vatten.
Ik vind het heel erg dat als je een stuk land pacht er dan wel schapen maar geen paarden op gehouden mogen worden. Heel idioot.
elenaMM77 schreef:maar nu heb het over de export van gefokte paarden..
de meesten zullen hier een issue hebben omdat ze paarden willen houden (die nooit verkocht worden)..
Dus als huisvesting van paarden..
en als huisvesting levert een paard minder op dan bloembollen..
als je het hebt over een sportfokkerij v.s. bloembollenteelt.. dan geef ik je helemaal gelijk
Eirikur schreef:Bottom line wil "de provincie" gewoon geen paard(achtig)en op "hun" weilanden en het interesseert ze geen hol van wie die zijn. De motivatie hiervoor kan inderdaad zomaar eens met die verrommeling van het landschap te maken hebben. Zeker landjes die door particulieren worden gehuurd, willen het landschap nogal eens ontsieren met wapperende witte schriklinten en - vaak illegaal opgerichte - schuilstalletjes of spullenboetjes, die vanwege hun status (of beter: het gebrek daaraan) zo cheap-ass mogelijk in elkaar zijn geknutseld, zodat de eigenaar niet een hoop geld kwijt is als hij wordt gesommeerd het weer af te breken.