Heart B Dyna. Foto: GoFundMe
Laura Hermanson en Heart B Dyna laten iedereen achter zich die denken dat dressuur een elitaire sport is. Toen Hermanson een e-mail kreeg waarin stond dat zij mee mocht doen aan de US Dressage Finals in Lexington, Kentucky, dacht zij dat het een grap was. Hermanson rijdt namelijk op muildieren.
Sinds 2004 mogen muildieren mee doen aan de competities aan de USEF, maar nog nooit had een het geschopt tot de US Dressage Finals. Toen Hermanson een e-mail kreeg dat ze gekwalificeerd was om mee te doen aan de competitie, belde ze de USDF om te vragen of er geen fout gemaakt was. "U weet dat ik een muildier rij, toch?" vroeg ze.
Laura ontmoette de twaalfjarige Dyna in 2006. Laura wilde een muildier kopen met gangen die goed genoeg waren voor de dressuur. "Het is moeilijk om te vertellen wat deze dieren zo speciaal maakt." zegt ze. "Ze zijn in alles net een paard, maar alles in hun karakter is krachtiger. Ze onthouden alles zeer gemakkelijk, dus het grootste gevaar is dingen te vaak herhalen. Je moet erg accuraat en eerlijk zijn, en een goed gevoel voor humor hebben. Dyna was erg stout in het begin, maar erg getalenteerd en atletisch. Ik heb alle disciplines met haar geprobeerd, waaronder western en springen. Maar dressuur paste het best bij ons."
"Dressuur heeft een reputatie om een elitesport te zijn. Maar ik ben het levende bewijs dat dit niet waar is. Wanneer je een droom hebt, kun je deze waar maken!"

Lijf heeft het meeste weg van een paard, maar de oren en staart komen duidelijk van de ezel.