Blog:We zouden anders trainen als paarden niet zo stil waren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog:We zouden anders trainen als paarden niet zo stil waren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:22

* http://www.paardvisie.nl/

Afbeelding

Paarden zijn te stil. Zouden we ze anders trainen als ze gingen gillen of huilen van pijn, zoals honden doen? Vermoedelijk wel.

Op ‪#‎ToughTopicTuesday‬ las ik het volgende:
If horses expressed pain by vocalizing - like dogs do - would this affect how we train them?
A large part of how horses communicate is through body language. Horses have a limited vocal repertoire, and they don't tend to make vocalizations in response to sudden or chronic pain. As a result, when people do things that cause the horse pain - like jerking on the bit, or hitting, smacking, kicking, spurring or whipping - there isn't the equivalent marker of a sharp yelp that a dog would make in a similar situation. How much do you think this silence in response to pain affects the methods used to train and handle horses?

Toen ik deze stelling onder ogen kreeg dacht ik gelijk BINGO!

Een paard kan niet gillen of huilen, want dat is niet handig voor een prooidier. Maar een paard communiceert wel. Hij communiceert zich zelfs suf. Maar mensen missen de meeste signalen.

Lees hier meer.

Kaus

Re: Blog:Zouden we anders trainen als paarden niet zo stil waren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:25

Dat is een mooie visie! Daar ga ik me eens in verdiepen.

Mopjemop

Re: Blog:Zouden we anders trainen als paarden niet zo stil waren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:49

Zie mijn onderschrift :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:15

Ik weet niet of ik anders zou trainen. Hooguit eerder echte pijnen eerder ontdekken. Ik denk dat je namelijk je paard wel kent. En als jij weet dat je paard slecht pijn uit en iets mank loopt, zou er een lichtje moeten gaan branden. Kleine veranderingen opmerken begint het al mee. Sommige ruiters zie ik rijden en dan denk ik: Bah, arm dier. Maarja, jíj zit niet in het zadel. Kun je dan wel werkelijk een mening hebben over het rijden?
Gisterenavond bij een springwedstrijd. Optomingen zie je voorbij komen waarvan je denkt: waarom? Totdat je ze ziet gaan. Paarden die zo groot galopperen en zo graag willen gaan dat je gelijk denkt: ah, daarom dus...

Er werd op Facebook al gelijk geroepen dat "al het metaal" zoveel pijn doet, maar dat maak je mij niet wijs. Een bit die verkeerd gebruikt word zal net zo veel pijn doen als een verkeerd gebruikt neckrope of bitloos hoofdstel. Alles wat je verkeerd gebruikt, zal pijn doen. En soms wíl je dat het pijn doet (denk aan een paard wat té heet word in een springwedstrijd, of tijdens een buitenrit ineens een rollback maakt en naar huis schiet) zoals het zweepje, aangezien hij niet vooruit wilt etc.

Het zou geweldig zijn als een paard kan praten. Want dan kan hij eindelijk vertellen of dat zadel goed ligt zonder dat het pijn doet en kan hij je eindelijk vertellen wat hij niet snapt aan de oefening die je van hem vraagt. Maargoed, dat kan nu eenmaal niet en daarom moet je goed naar je paard kijken en er niet alleen op rijden :) .

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:33

Het feit dat wij paarden rijden staat natuurlijk al loodrecht op dit artikel. Als wij geen paarden zouden berijden, zou dit artikel ook niet geschreven hoeven worden (even niet meegenomen dat paarden vroeger gebruikt werden voor het werk). Ik vind dit zeker een mooie visie, maar het zet mij ook aan het denken.

Ik probeer zo vriendelijk en eerlijk mogelijk te rijden, maar dit gaat helaas niet altijd op. Het gebeurt maar zelden dat onze hond jankt door toedoen van een mens, omdat daar helemaal niet zo veel aanleiding voor is.

Maar een paard zal dan veel vaker zeggen dat iets 'pijn' doet, misschien wel zo vaak, dat je haast zou stoppen met rijden.

Naar mijn mening zijn er zat ruiters waarbij het een stuk zachter en eerlijker kan, die op wedstrijd gaan met een paard die duidelijk niet helemaal zuiver is. Maar wordt dit dan niet veel te confronterend en wil deze visie dan niet zeggen dat we gewoon niet meer op paarden moeten willen rijden?

Anoniem

Re: Blog:We zouden anders trainen als paarden niet zo stil waren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:50

Ik kijk daarom naar lichaamstaal en gedrag van mijn paard zodat ik weet wanneer er iets is en weet wat hij wel en niet fijn vindt.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:15

Helemaal mee eens. Sterk geschreven! Er lopen veel te veel paarden stilzwijgend rond terwijl ze eigenlijk hun lichamelijke beperkingen hebben of met een ruiter moeten omgaan die niet het inzicht heeft of niet in wil zien hoe de vork werkelijk in de steel zit. Ik vind dat heel kwalijk, want als ruiter heb je de verantwoordelijkheid over het paard. Dat paard maakt namelijk echt niet de beslissing voor zichzelf om te forceren op wedstrijd, maar er word wel verwacht dat het paard presteert.

Mijn vriend is atleet, mid-lange afstanden en horden. Hoewel hij momenteel niet heel fanatiek meer is heeft hij in het verleden wel op hoog niveau gelopen. Hij heeft me onwijs veel bijgebracht over het correct trainen van een paard ookal wist hij toen nog niks van paarden af. Puur dingen als spierenleer, conditie training, een goede opbouw en vooral herstel, rust! Behoorlijk wat ruiters doen maar wat en zijn dan verbaasd waarom het niet lukt en waar de blessures vandaan komen.

Om een situatie te schetsen. Een jaar terug op een wat koude avond met redelijk wat wind bereid mijn vriend zich voor op een 400 meter. Hij warmt op zo goed als het kan in lange broek, doet zijn best om ondanks de kou soepele spieren te krijgen. Voor de start doet hij zijn overbroek uit, maar de start loopt uit. Even is hij afgeleid, praat met trainingsmaten aan de kant waar hij een wedje legt dat hij wel even onder de 56 seconden loopt. Hij staat te lang stil, maar dan mogen ze eigenlijk starten. Hij komt goed weg, maar voelt al snel dat hij souplesse verliest. Met de weddenschap toch in zijn achterhoofd forceert hij door, maar dan gaat het mis. Net over de 100 meter knapt het in de achterkant van zijn bovenbeen en stort hij op de grond. Hij weet gelijk hoe laat het is, want hij kan geen stap meer zetten, een fikse hamstring scheuring. Hij kan zichzelf wel voor z'n kop slaan, maar in deze sportsituatie is in ieder geval hij nog verantwoordelijk voor zijn eigen blessure . In de paardensport en met name in de basis is dat dikwijls echt niet de schuld van het paard, maar van de ruiter. Het weer is dat weekend nog precies het zelfde als ik als fotografe aanwezig ben op een wedstrijd. Het is net zo guur en er word buiten losgereden, toch is het opvallend hoeveel ruiters meer bezig zijn met kletsen aan de zijlijn in plaats van fatsoenlijk los te rijden. Als het paard de proef in moet krijgt hij nog snel een paar porren voor z'n ribben om hem 'vlug' te maken. Even laten komt ze met een lang gezicht de ring uit. Hij doet het niet, hij is niet aan de been, hij komt niet van de grond, hij laat me in de steek. Dan vraag ik me toch serieus af wie nou wie in de steek laat.

Juist daarom vind ik het essentieel dat er meer aandacht komt en de paarden door hun ruiters ook weer als atleten gezien worden. Daar valt nog heel veel winst op te behalen!

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:25

Wat betekent schrapen dan?
Aandacht trekken heb ik vaak de indruk, als het lang staat en iemand doet iets anders. Maar is dat ook zo?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 01:16

Kaus schreef:
Dat is een mooie visie! Daar ga ik me eens in verdiepen.

Ik ga mijzelf daar ook eens mee bezig houden :)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 07:20

Gelukkig merk ik het meteen aan mijn paard als er iets aan de hand is, zelfs als voordat ik opstap. Ze vertelt me genoeg en ik luister naar haar.

Maar goed geschreven stuk, kunnen veel mensen wat van leren

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 07:28

Ik heb het idee, dat hoe meer je luisterd, hoe meer ze gaan vertellen. Mijn merrie kletst me iig de oren van mijn hoofd. :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 07:46

"A large part of how horses communicate is through body language".

Dit is voor mij de belangrijkste zin uit de tekst en veel mensen met paarden snappen zeer weinig van deze communicatie.
Dit wordt bewezen door het grote aantal misverstanden tussen paarden en mensen en door de vele grote en kleine ongelukken.

Maar als je dan iemand die problemen heeft, zegt dat hij zich in deze communicatie en de leef- en denkwereld van paarden moet verdiepen dan krijg je meestal negatieve reacties omdat je dan het probleem bij hen en niet bij het paard legt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 07:54

Paarden zijn niet stil, mensen willen of kunnen gewoon niet kijken, voelen en luisteren ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:16

Paarden kunnen zeker wel gillen. Bij stierengevechten werden bv de stembanden van paarden doorgesneden zodat ze niet konden gillen als de stier ze op de hoorns nam..

Ik denk niet dat er voor mij iets zou veranderen qua training, ik zie het heel snel als er iets mis is, maar voor veel mensen zou het vast een verschil uitmaken..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:55

Ik heb wel een pony staan die als je haar opsluit in een stal, begint te gillen. Geen trauma, gewoon boos. Ook flink tegen de wanden meppen. Tegenwoordig begrijpt ze dat het maar voor 30 min hooguit is en dat ze er daarna heus weer uit mag. Van mij mochten meer paarden zo duidelijk hun mening uiten. :D

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:03

Het zou voor sommige combinaties inderdaad fijn zijn als paard zelf ook commentaar zou kunnen leveren.
Ik ken me paarden gelukkig zo goed dat ik aan hoe ze het land uit komen al kan beoordelen of ze goed zijn of niet en dan heb ik het niet alleen over de benen.
Helaas kan ik dit bij alle paarden die dagelijks voorbij komen alleen lang niet alle eigenaren kan je mee in gesprek

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:43

Kathleen_vW schreef:
Helemaal mee eens. Sterk geschreven! Er lopen veel te veel paarden stilzwijgend rond terwijl ze eigenlijk hun lichamelijke beperkingen hebben of met een ruiter moeten omgaan die niet het inzicht heeft of niet in wil zien hoe de vork werkelijk in de steel zit. Ik vind dat heel kwalijk, want als ruiter heb je de verantwoordelijkheid over het paard. Dat paard maakt namelijk echt niet de beslissing voor zichzelf om te forceren op wedstrijd, maar er word wel verwacht dat het paard presteert.

Mijn vriend is atleet, mid-lange afstanden en horden. Hoewel hij momenteel niet heel fanatiek meer is heeft hij in het verleden wel op hoog niveau gelopen. Hij heeft me onwijs veel bijgebracht over het correct trainen van een paard ookal wist hij toen nog niks van paarden af. Puur dingen als spierenleer, conditie training, een goede opbouw en vooral herstel, rust! Behoorlijk wat ruiters doen maar wat en zijn dan verbaasd waarom het niet lukt en waar de blessures vandaan komen.

Om een situatie te schetsen. Een jaar terug op een wat koude avond met redelijk wat wind bereid mijn vriend zich voor op een 400 meter. Hij warmt op zo goed als het kan in lange broek, doet zijn best om ondanks de kou soepele spieren te krijgen. Voor de start doet hij zijn overbroek uit, maar de start loopt uit. Even is hij afgeleid, praat met trainingsmaten aan de kant waar hij een wedje legt dat hij wel even onder de 56 seconden loopt. Hij staat te lang stil, maar dan mogen ze eigenlijk starten. Hij komt goed weg, maar voelt al snel dat hij souplesse verliest. Met de weddenschap toch in zijn achterhoofd forceert hij door, maar dan gaat het mis. Net over de 100 meter knapt het in de achterkant van zijn bovenbeen en stort hij op de grond. Hij weet gelijk hoe laat het is, want hij kan geen stap meer zetten, een fikse hamstring scheuring. Hij kan zichzelf wel voor z'n kop slaan, maar in deze sportsituatie is in ieder geval hij nog verantwoordelijk voor zijn eigen blessure . In de paardensport en met name in de basis is dat dikwijls echt niet de schuld van het paard, maar van de ruiter. Het weer is dat weekend nog precies het zelfde als ik als fotografe aanwezig ben op een wedstrijd. Het is net zo guur en er word buiten losgereden, toch is het opvallend hoeveel ruiters meer bezig zijn met kletsen aan de zijlijn in plaats van fatsoenlijk los te rijden. Als het paard de proef in moet krijgt hij nog snel een paar porren voor z'n ribben om hem 'vlug' te maken. Even laten komt ze met een lang gezicht de ring uit. Hij doet het niet, hij is niet aan de been, hij komt niet van de grond, hij laat me in de steek. Dan vraag ik me toch serieus af wie nou wie in de steek laat.

Juist daarom vind ik het essentieel dat er meer aandacht komt en de paarden door hun ruiters ook weer als atleten gezien worden. Daar valt nog heel veel winst op te behalen!

Toch klopt het niet helemaal. Paarden zijn geen mensen.

Paarden moeten vanuit relatieve rust (grazen, stappen, grazen, stappen) ineens weg kunnen rennen voor een roofdier.

Dan gaat een paard ook niet eerst even relaxt warmlopen om dan na 10 minuten eens te gaan galopperen. Dan is ie namelijk al opgegeten.

Natuurlijk is een goede warm-up en cooling-down belangrijk, maar om nu te stellen dat het net hetzelde is als bij mensen, nee, niet helemaal.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:18

Het is misschien niet één op één te vergelijken, maar het is maar een voorbeeld. Zo lees ik het althans.
Het zet aan tot overdenken.
En ja, de morele vraag die ik me stel als ik lees hoeveel paaren rugproblemen hebben is wel degelijk: mag ik wel rijden op mijn paard?
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 03-11-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:22

Hmmm , ik weet het zo net nog niet... Ook wij moesten heel vroeger sprinten om aan ons eten te komen anders hadden we niets. Ik denk dat we toen ook niet aan warming-up en cooling-down deden. Maar nu wel, omdat we toch iets meer weten dan toen. Daarbij komt dat paarden vaak uit een 'onnatuurlijke' situatie gereden worden. Vanuit toch meestal een paar uren op stal staan of op concours uit de trailer. Dan is warming-up zeker gewenst. Dus ja, ik geloof zeker dat een paard het voelt als hij een flinke krachtinspanning moet doen zonder warming-up.

Verder vind ik het kwalijk dat er vergelijkingen gedaan worden die tussen ons en paard afspelen en tussen paarden zelf. Bijvoorbeeld: iemand geeft een paard een paar heuse hoeken omdat hij zich verzet bij het uitscheren van de oren. Daarna wordt dat 'uitgelegd' met: paarden onder elkaar zijn ook niet zo zachtzinnig... Nee, dat klopt maar die hebben elkaar al een paar keer gewaarschuwd en kunnen dan weglopen en zullen elkaar dus niet 'aanvallen' om onzinnige dingen.

Dan maar niet meer scheren? Hoeft niet, maar wij zijn volgens mij slimmer dan een paard met pijn te dwingen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:24

8nnemiek schreef:
Paarden kunnen zeker wel gillen. Bij stierengevechten werden bv de stembanden van paarden doorgesneden zodat ze niet konden gillen als de stier ze op de hoorns nam..

Ik denk niet dat er voor mij iets zou veranderen qua training, ik zie het heel snel als er iets mis is, maar voor veel mensen zou het vast een verschil uitmaken..

Tijdens de Eerste Wereldoorlog is men op een gegeven moment ook stembanden van paarden preventief gaan doorsnijden tegen het vreselijke gegil van de gewonde paarden op het slagveld....

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:33

Interessant!

Nou is het weggalopperen van een roofdier vanuit rust natuurlijk ook weer heel andere belasting dan hoe wij willen dat paard in de proef loopt... Het een is het paard voor gemaakt en zal het relatief eenvoudig moeten kunnen met koude spieren, het ander tja...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:48

Amaris schreef:
Kathleen_vW schreef:

Toch klopt het niet helemaal. Paarden zijn geen mensen.

Paarden moeten vanuit relatieve rust (grazen, stappen, grazen, stappen) ineens weg kunnen rennen voor een roofdier.

Dan gaat een paard ook niet eerst even relaxt warmlopen om dan na 10 minuten eens te gaan galopperen. Dan is ie namelijk al opgegeten.

Natuurlijk is een goede warm-up en cooling-down belangrijk, maar om nu te stellen dat het net hetzelde is als bij mensen, nee, niet helemaal.

Maar doordat paarden continue lopen, blijven de spieren continue warm en hoeven ze niet op te warmen. En wat inderdaad al eerder gesteld word, een paard word uit stal gehaald en op de trailer gezet en moet dan ineens presteren.

Daarbij, vind ik de dressuurproef een iets ander verhaal dan het wegsprinten voor een roofdier eerlijk gezegd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:48

Ik denk dat sommige ruiters dan inderdaad heel anders zouden gaan rijden, maar lang niet iedereen. Net zoals dat bij honden gebeurt, zul je altijd volk houden die gewoon door blijven drammen en zich niet bekommeren om het welzijn van hun beesten.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:11

En wie zegt er dat na het wegsprinten voor een roofdier een paard daarna geen spierpijn heeft. Ja hij moest het van nature kunnen maar dat wil niet zeggen dat ie dr geen last van heeft dat ie het deed.... En als je dat met een goede warming-up voor de training kan voorkomen is dat toch juist mooi!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:27

Paarden kunnen wel degelijk vocaal pijn aangeven, maar dan moet het wel extreme pijn zijn.
Bij een paard dat met gebroken been in een veewagen wordt gesleurd bijvoorbeeld.
Bij lichtere pijn zal een paard eerder proberen te ontwijken (hoofd omhoog doen bij een pijnlijke ruk aan de teugels, of wegrennen) of terugvechten (bijten als het aansingelen te ruw gaat.)
Verder zal het voor een prooidier voor de hand liggen dat er niet om het minste geringste gepiept wordt, om niet de aandacht van roofdieren te trekken.

Verder hebben vissen een nog groter probleem: die kunnen niet alleen niet schreeuwen, ze hebben ook geen gelaatsuitdrukking...