Blog: Dr. Inga Wolframm - Paardrijden is als de Hunger Games

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Dr. Inga Wolframm - Paardrijden is als de Hunger Games

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:23

http://www.paardvisie.nl/

“Ik val bijna flauw van hoe mijn kuit eruit ziet. Het vlees is vuur rood en zit helemaal onder de blaren. Ik dwing mezelf om diep en langzaam in te ademen, bijna zeker dat er camera’s op mij gericht zijn. Ik mag geen zwakte laten zien in verband met deze blessure. Niet als ik help wil. Van medelijden krijg je geen help. Maar van bewondering dat je niet opgeeft wel.”

Als je de Hunger Games (Hongerspelen) hebt gelezen ben je het wellicht met me eens dat dit een van de meest centrale scenes in het boek is. Terwijl de scène op verschillende niveau’s ontzettend pakkend is, werd de sportpsycholoog in mij vooral door Katniss haar reactie geraakt. Want ondanks alle tegenslagen wilde ze gewoon niet opgeven.

Oké, ik geef het toe, de kans dat je als ruiter vuurballen moet afweren is niet héél groot. En toch kan het leven met paarden soms net zo gemeen, onverbiddelijk en gevaarlijk voelen als de Hongerspelen.

Lees verder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:59

Sammie schreef:
En toch kan het leven met paarden soms net zo gemeen, onverbiddelijk en gevaarlijk voelen als de Hongerspelen.

Meh. Als paardrijden aanvoelt alsof je in een letterlijk levensgevaarlijke arena met vuurballen wordt bekogeld (:+ ) moet je er onmiddelijk mee ophouden zou ik zeggen . Wat een absurde analogie.

Anoniem

Re: Blog: Dr. Inga Wolframm - Paardrijden is als de Hunger Games

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:01

Zodra paardrijden zo gaat voelen gaat mijn paard linea direct de deur uit. Wat een waardeloze vergelijking. Het zijn geen moordende mutanten en ik heb nog nooit een jury gezien die met vuurballen gooit. Of een tegenstander die mij letterlijk een mes in mijn rug steekt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:01

Ik snap die vergelijking ook niet hoor. En wat ik ook niet snap is dat je door een dergelijke opmerking mee wilt liften op het succes van een boek....Hunger Games gaat om overleven....paardrijden in onze contreien toch echt niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:03

Waarschijnlijk een beetje een dramaqueen deze dr. Inga Wolframm....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:03

Jeetje wat een overdreven blog, gevalletje van zichzelf een beetje te serieus nemen. Paardrijden en ook wedstrijdsport moet gewoon leuk blijven. Sterker nog, ik denk dat er meer dan genoeg mensen dat gelukkig wel begrepen hebben, gewoon rijden en alsnog aan hun punten komen, met plezier en ontspanning.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:13

Kuggur schreef:

_O-

Of degene die het artikel heeft vertaald... Naar mijn weten is ze Duits en spreekt ze in het engels of duits... Ze heeft wel vaker artikelen en die komen niet echt overeen hiermee...

Als je het niet leuk vindt dat je beoordeeld wordt door een jury, dan moet je er heel erg snel mee ophouden!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:57

Oh ik vind er wel een kern inzitten. Ik heb regelmatig pijn verbijtend een wedstrijd gereden omdat ik hem niet af wilde zeggen. Je MOET niet perse, maar wel van mezelf. Ook aanpak van problemen is heel herkenbaar.

Ik denk dat iedereen wel eens gefrustreerd is geweest, dingen niet opgelost kreeg zoals hij of zij gewild zou hebben. Ik denk ook dat er VEEL ruiters zijn die de vermijdtactiek hebben, want zelfreflectie valt nog niet mee. Want hoeveel ruiters wijzen niet meteen naar t paard of hebben 100 externe excusses.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:02

Weer een artikel gelinkt naar paardvisie, als ik mij niet vergis staan er de laatste tijd meer van op VN. Ook dit vind ik een onzinstuk, sorry.

Als je paardrijden zodanig ervaart kun je misschien beter een andere hobby zoeken...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:08

Ik denk toch dat mensen met een hoge drive, prestatie gericht bezig zijn dit soort dingen tegenkomen. Wil je grenzen verleggen loop je tegen dingen aan.. punt. Wel je beter worden moet je grenzen gaan verleggen, reflecteren op jezelf etc.

Maar schijnbaar hier alleen heilige maagden, die alles bereiken zonder slag op stoot. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:10

vencedor schreef:
Ik denk toch dat mensen met een hoge drive, prestatie gericht bezig zijn dit soort dingen tegenkomen. Wil je grenzen verleggen loop je tegen dingen aan.. punt. Wel je beter worden moet je grenzen gaan verleggen, reflecteren op jezelf etc.

Maar schijnbaar hier alleen heilige maagden, die alles bereiken zonder slag op stoot. :D

Dat je als topsporter tegen hindernissen aanloopt, allemaal mooi goed en aardig en daar kan ik me gerust in vinden, maar de vergelijking met Hunger Games slaat als een tang op een varken. Sorry hoor, ook al is het topsport (tobsport) je leven hangt er niet vanaf, en je mag doorgaans na het einde van een wedstrijd gewoon levend en met je paard naar huis.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:11

vencedor schreef:

Hier geen heilige maagd.. Wel iemand die accepteert en begrijpt dat je niet alles zonder slag of stoot kan bereiken ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:13

Ok, iets genuanceerder dan...

Het kan best interessant zijn om eens bij copingstijlen stil te staan. Het kan ook bijzonder zinvol zijn te reflecteren op eigen handelen.

Ik vind het stuk alleen zo vreemd geschreven dat het mij niet 'pakt'. Een vergelijking tussen de hunger games en wedstrijdrijden... En jury's die mij willen vermoorden...

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:27

Kuggur schreef:

Je hebt haar zeker nooit ontmoet IRL? :n

Slechte vertaling hier weer waardoor het moraal van het verhaal weer eens verloren gaat..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:37

nacho_lein schreef:
Kuggur schreef:

Je hebt haar zeker nooit ontmoet IRL? :n

Slechte vertaling hier weer waardoor het moraal van het verhaal weer eens verloren gaat..

Ik ga er van uit (sorry, aanname, ik weet het dat mag ik niet doen) dat er genoeg Bokkers zijn die de Duitse taal machtig zijn. Daarom de vraag aan het modteam om in het vervolg misschien niet alleen beroerde vertaalde versie in de openingspost te zetten maar het origineel. Zodat iedereen zelf kan beoordelen hoeveel er in de vertaling verloren is gegaan.

Ik kan met niet voorstellen dat de strekking in het Duits anders is dan in de vertaling in het Nederlands.

De vergelijking met de Hunger Games slaat gewoon vierkant nergens op. Punt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:51

Mijn 4 bolletjes wol lijken meer op pink fluffy unicorns (dan wel van 600kg maar toch) dan op de Hunger Games... Maar dat zal wel aan mij liggen :-) ;-).
Ik denk dat iedereen wel eens tegenslagen kent en dan is coping idd belangrijk maar ik denk niet dat het paardenvolkje daarin uitzonderlijk is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:53

Laatste keer dat ik bij een lezing van inga wolfram was, sprak ze prima Nederlands hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:55

Anoeska schreef:
Laatste keer dat ik bij een lezing van inga wolfram was, sprak ze prima Nederlands hoor.

Spreken is nog wat anders dan schrijven...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:56

Ik zal je moeten teleurstellen Cassidy, maar Inga is een blogger van Paardvisie.nl. Evenals andere bloggers bij paardvisie kun je er vanuit gaan dat ze dit zelf geschreven heeft. Deze blog's en teksten van paardvisie kunnen om een aantal redenen niet zomaar (compleet) aangepast worden. Dat hier uiteenzetten is alleen ontzettend off-topic, maar heeft iig met copyright e.d. te maken. In andere gevallen kan het wel en proberen we dat ook te doen, maar bij dit kan het niet zomaar.

Dat jullie de vergelijking een beetje scheef vinden gaan of dat jullie je niet kunnen vinden met de inhoud kan natuurlijk en het lijkt mij meer dan prima als jullie daarover willen discusseren. Persoonlijk vind ik het dan wel een beetje jammer dat hierbij de schrijfster door een aantal als een halve malloot wordt versleten. Er staat niet voor niks dr. voor haar naam. Ze heeft ontelbare boeken op haar naam staan en inhoudelijk op de tekst in gaan zou zonder enkel probleem moeten lukken zonder haar persoonlijk aan te vallen, toch? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:58

Sammie, juist daarom had ik niet de indruk dat dit door Inga zelf geschreven was... Omdat ik haar normaal hele goede punten vindt hebben. Met name met betrekking tot de jurering...

Anoeska, is ze dan niet Duits van origine? Dan heb ik dat helemaal verkeerd begrepen! :o

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:59

vencedor schreef:

Helemaal mee eens.. En het is wel vanzelfsprekend dat je dit niet heel letterlijk moet nemen. Vind het een leuk stuk.

En Inga een Duitse? Ze staat hier op stal en heb haar altijd Nederlands horen spreken. Dus neem aan dat dit haar eigen tekst is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:00

Sammie schreef:
Ik zal je moeten teleurstellen Cassidy, maar Inga is een blogger van Paardvisie.nl. Evenals andere bloggers bij paardvisie kun je er vanuit gaan dat ze dit zelf geschreven heeft. Deze blog's en teksten van paardvisie kunnen om een aantal redenen niet zomaar (compleet) aangepast worden. Dat hier uiteenzetten is alleen ontzettend off-topic, maar heeft iig met copyright e.d. te maken. In andere gevallen kan het wel en proberen we dat ook te doen, maar bij dit kan het niet zomaar.

Dat jullie de vergelijking een beetje scheef vinden gaan of dat jullie je niet kunnen vinden met de inhoud kan natuurlijk en het lijkt mij meer dan prima als jullie daarover willen discusseren. Persoonlijk vind ik het dan wel een beetje jammer dat hierbij de schrijfster door een aantal als een halve malloot wordt versleten. Er staat niet voor niks dr. voor haar naam. Ze heeft ontelbare boeken op haar naam staan en inhoudelijk op de tekst in gaat zou zonder enkel probleem moeten lukken zonder haar persoonlijk aan te vallen, toch? :)

Sorry, ik heb zelf in Duitsland gestudeerd om te weten dat een titel voor de naam niet altijd evenveel voorstelt, en al helemaal geen garantie is dat iemand respect hoort te krijgen. Die ga je moeten verdienen, en niet krijgen op grond van een titel. En op grond wat ze in dit artikel roept, ga ik roepen: vergelijking compleet misplaatst. En wat het plaatsen van artikelen met dit soort inhoud nog verder met haar carriere gaat doen, zal de tijd moeten leren. Een Doktortitel gaat haar iig niet redden....

En om even in het goed Duits te quoten: Es gibt Idioten und Fachidioten....

'nuff said.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-11-14 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:02

Janine1990 schreef:
Anoeska, is ze dan niet Duits van origine? Dan heb ik dat helemaal verkeerd begrepen! :o

Volgens mij zei ik alleen dat ze prima Nederlands spreekt, en niks over waar ze vandaan komt.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:07

Hunger games <3.

Hoofdgedachte van The Hunger Games is dat je niet opgeeft, bij paardrijden ook. Alleen heeft het allebei een hele andere betekenis.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:51

Zoals hierboven lees ik het ook. En er zijn wel degelijk ruiters die ZO zenuwachtig zijn voor de beoordeling van de jury dat het LIJKT of ze ruiters willen vermoorden, denk dat het ook een stuk sarcasme is. Hunger games nu hot item en ik denk daarom die vergelijking. Ze had net zo goed utopia kunnen nemen :D