Gita A breekt records tijdens IBOP voor dressuurpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Gita A breekt records tijdens IBOP voor dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:22

http://www.kwpn.nl

De IBOP in Wamel voor dressuurpaarden gisteren had wel een heel bijzondere afloop. Drie paarden scoorden 80 punten of hoger, maar één merrie brak alle records.

Gita A (Jazz uit Tavita Platinum elite pref v.Ferro) van Paardencentrum de Dalhoeve uit Wamel kreeg een duizelingwekkende 91,5 punten in totaal. Dirk Reijne, die samen met Toine Hoefs de beoordeling mocht doen, vertelt: “De merrie was nog vrij groen maar werd zeer goed voorgesteld. Wat een formidabele draf heeft deze merrie: zoveel tritt, zoveel ‘go’, altijd met de schoft omhoog en ze kan heel goed gaan zitten. Echt precies zoals je het wilt zien. Ik zei tegen Toine: ‘Wat doen we?’, en hij zei: ‘Een tien!’. En daar ben ik met plezier in mee gegaan, zonder discussie. Wat een genot om naar te kijken, iedereen was onder de indruk van dit paard. Echt machtig, als je zo’n paard ziet, dan krijg je daar kippenvel van.” Naast de niet te overtreffen tien voor de draf kreeg Gita A ook nog een 9,5 voor de galop en de houding en balans en negens voor de souplesse , rijd- en bewerkbaarheid en de aanleg als dressuurpaard.

Hiermee was de koek nog niet op voor de jury, want ook de Nationaal Kampioene van afgelopen zomer wist te imponeren en slaagde met niet minder dan 87 punten. Afgelopen woensdag liet Gamante D (Contango uit Urmante keur EPTM-dr pref v.Jazz) zich nog zeer goed zien tijdens de zeer geslaagde dressuuravond georganiseerd door de regio Drenthe in Assen, in samenwerking met Johan Hamminga. “Een zeer royaal ontwikkelde merrie met heel veel zelfhouding en ook veel balans en zeer veel tritt in de benen. Ze heeft een heel goed achterbeengebruik en een mooi afloop van het voorbeen en geeft een heel mooi beeld onder het zadel. Ze heeft bewezen dat haar hoge cijfers van de stamboekopname meer dan terecht waren!” De houding en balans leverden een 9,5 op, de draf een 9. Gamante is gefokt uit de moederlijn van Jazz zelf.

Precies 80 punten scoorde Bordeaux-dochter Geseda (uit Reseda ster pref PROK v.Cocktail) van Dressuurstal Nathalie Smeets uit Rhenoy. “Een mooi bloedpaard met een hele goede houding en balans, zeker voor een driejarige. Ze heeft een goede beentechniek met veel buiging in de gewrichten met in de draf een mooi afloop van het voorbeen.” De draf leverde dan ook een 8,5 op, de galop een 7,5 en de overige onderdelen een 8. Uit de moederlijn van Geseda komt onder andere ook Nadine (v.T.C.N. Partout), het vroegere toppaard van Hans Peter Minderhoud.

Naast deze drie merries was er verder ook sprake van een goede groep, zeventien van de zevenentwintig aangeboden merries slaagden waarvan ook veel met een puntentotaal van rond de 77/78 punten.

Anoniem

Re: Gita A breekt records tijdens IBOP voor dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:26

Jammer dat er geen beeldmateriaal is!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:58

Wat tof dat Gita hier ook bij het nieuws staat, echt leuk om haar zo terug te zien :)

Hier in ieder geval een foto van haar KoudbloedKim ;)
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:59

Een plaatje <3

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:03

Ja, fokker Dhr Aalberts zou echt trots geweest zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:05

Tritt, is dat weer wat nieuws? Ik ben ook benieuwd naar bewegend beeldmateriaal :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:08

Joolien schreef:
Tritt, is dat weer wat nieuws?

Ik vind het in elk geval lekker klinken :D Daar bestaat gewoon geen nederlands woord voor :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:14

Niks nieuws. Tritt is toch algemeen gebruikt?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:16

Jep ! :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:17

Lante schreef:
Niks nieuws. Tritt is toch algemeen gebruikt?

In mijn wereld wel. :+

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:00

Jets schreef:
Wat tof dat Gita hier ook bij het nieuws staat, echt leuk om haar zo terug te zien :)

Hier in ieder geval een foto van haar KoudbloedKim ;)
[ Afbeelding ]

Mooie foto :D

Ze is echt heel gaaf Jets!

Er staan nog meer foto's op mijn site

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:26

Leuk dat er een foto bij staat. Wel jammer dat het een zwaar achter de loodlijn foto is. Het doet me gelijk denken aan dit topic [VN] Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger. Maar wellicht dat er nog een betere foto komt. Of een filmpje waar we deze perfecte draf kunnen bewonderen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:41

prachtig zeg, wat een paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:54

Inderdaad een heel gaaf dier!
En tritt is gewoon een veel gebruikt woord in de paardensport. :j

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:35

Jennyj01 schreef:
Leuk dat er een foto bij staat. Wel jammer dat het een zwaar achter de loodlijn foto is. Het doet me gelijk denken aan dit topic [VN] Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger. Maar wellicht dat er nog een betere foto komt. Of een filmpje waar we deze perfecte draf kunnen bewonderen.

Zwaar achter de loodlijn :? Overdrijven is ook een vak >;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:10

yvonnepuntnl schreef:
Jennyj01 schreef:

Zwaar achter de loodlijn :? Overdrijven is ook een vak >;)

Overdrijven wordt er zeker niet gedaan door Jennyj01

Niet alleen achter de loodlijn en de nek niet het hoogste punt, maar ook behoorlijk op de voorhand.

Zo bevestigen die juryleden wederom dat "achter de loodlijn beter scoort" ;(

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:25

De foto is ook uit een moeilijke hoek genomen Vind hem dan weer niet op de voorhand

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:29

cherie78 schreef:
Jennyj01 schreef:

Overdrijven wordt er zeker niet gedaan door Jennyj01

Niet alleen achter de loodlijn en de nek niet het hoogste punt, maar ook behoorlijk op de voorhand.

Zo bevestigen die juryleden wederom dat "achter de loodlijn beter scoort" ;(

Ik ben benieuwd hoe jullie paarden lopen als ze pas onder het zadel zijn :7 dier is pas 3, zowat net zadelmak!

Bokt tegenwoordig :roll:

Gaaf dier hoor!! Ik hou van veel tritt in de benen!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 02-11-14 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:30

Tritt in de benen hebben is een voor mij zeer bekend begrip.

En ze loopt een tikkie achter de loodlijn,... Nou en?.... Het is een jong paard. Valt echt niet mee om die op een spannende locatie effe met de neus er mooi uit te rijden.

Het is een IBOP he,...geen dressuurwedstrijd.

Prachtige merrie met inderdaad heel veel kwaliteit in de benen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:34

Wat een super score!! Gefeliciteerd! Veel mensen kunnen slechts dromen van zo'n paard :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:12

Ik heb het paard in haar eerste twee jaar bij de fokker verzorgd en meegemaakt als erg nerveus paard. Daarnaast is het een jong paard, alles is nieuw, dus spanning lijkt mij niet heel vreemd.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:50

Geweldig dier om zo op de foto te zien. Ben benieuwd wat deze gaat doen in de sport (indien deze uitgebracht gaat worden en niet volledig voor de fokkerij wordt ingezet)
Voor een jong dier vind ik haar geweldig lopen. Nu al zo beweging hebben terwijl er nauwelijks mee is gewerkt (want afgericht kan je het nog niet echt noemen)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:51

Volgens mij is de fokker trouwens ook de fokker van mijn vorige paard, al kwam die uit een ander lijntje :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:31

Pletje123 schreef:
Volgens mij is de fokker trouwens ook de fokker van mijn vorige paard, al kwam die uit een ander lijntje :)

Leuk! Mag ik vragen hoe ze heet en uit welke lijn? :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:38

Black Pearl A v Rhodium x Jackson x Symfonie :) een zwarte ruin met veel wit. Niet zo groot. Leek veel op zn moeder.