Landelijk nummer voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Landelijk nummer voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:22

www.rtvoost.nl

Op initiatief van Enschedeër Henk ten Napel van Stichting Zinloos Geweld Tegen Dieren komt er een landelijk telefoonnummer tegen dierenmishandeling.

Ten Napel telt extreem veel paardenmishandelingen de afgelopen tijd. "Het is vaker dan één keer per week raak. De politie kan het niet aan. Die zit ook met de handen in het haar", zegt hij. Een 24-uurs meldkamer die bereikbaar is via een landelijke telefoonnummer is volgens hem een effectief middel tegen het aanhoudende geweld tegen paarden. "De mensen die erbij zijn aangesloten kunnen snel reageren op een melding", zegt Ten Napel.

"Het nummer wordt over een paar weken bekend gemaakt", zegt Ten Napel. "Als iemand een mishandeling ziet, kan hij dat nummer bellen. Dan krijgen alle mensen die meedoen binnen een minuut een gesproken boodschap en kunnen ze de straat op om te kijken of ze wat zien."

hafjelinger

Re: Landelijk nummer voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:26

Nog een nummer? Waarom niet gewoon 144 bellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:27

Mooi initiatief. Vraag me alleen af of het werkt in geval van de paardenmishandelingen aangezien deze vaak pas een paar uur later worden opgemerkt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:28

Omdat 144 niet alleen voor mishandeling is. Ik denk dan dat dat nummer ook overbezet wordt. Het is de laatste tijd zo vaak raak dat je er waarschijnlijk echt beter een apart nummer voor kunt inzetten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:29

Toen ik de titel las dacht ik inderdaad ook: hoezo? Er is toch al een nummer? Waar dient 144 dan voor?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:30

Ja maar als degene op heterdaad te betrappen was dan had dat nummer nu al niet meer nodig geweest.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:30

xPabloBokt schreef:
Omdat 144 niet alleen voor mishandeling is. Ik denk dan dat dat nummer ook overbezet wordt. Het is de laatste tijd zo vaak raak dat je er waarschijnlijk echt beter een apart nummer voor kunt inzetten.

Ja oke, maar dan kan je voor elke poep en scheet wel een apart nummer maken. Kunnen ze beter ervoor zorgen dat er voldoende mankracht is bij 144 en dat de telefoonlijnen beter werken lijkt me?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:33

Als je iemand op dat moment betrapt op mishandeling mag je daar gewoon 112 voor bellen.
Anders lijkt 144 me voldoende. Het gaat namelijk niet alleen om een telefoonnummer om te bellen maar ook om alles wat daarachter zit, mensen en diensten die de melding in behandeling kunnen nemen. En meldingen van mishandeling komen via 144 rechtstreeks bij de (dieren)politie in de juiste regio terecht.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:36

Lijkt me echt een geweldige stichting :n

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:53

Alsof 144 geweldig is.
Ik ga er verder niet over uitwijden. Maar ik heb een keer gebeld, maar zover we kunnen zien is er nog niemand heen geweest en heb dus ook nog niet gehoord of ze er zijn geweest.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:54

Heb je daar wel grotere kans bij dat er adequater gereageerd wordt bij dat nieuwe nummer dan?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:02

Wordt er dan daadwerkelijk ingegrepen of nog steeds niet zoals nu?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:05

Ik heb 144 van de zomer gebeld, ik zou op de hoogte gehouden worden van de vorderingen. Nadat ik 5 weken later nog eens langs de ponys reed en ik zag dat de gene die nog "goed" Was nu ook mager begon te worden, heb ik nogmaals gebeld. Nu heb ik nogsteeds niks gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:07

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... 144-bellen

Mishandelde dieren
Bent u getuige geweest van dierenmishandeling? Bel dan 144. Er is sprake van dierenmishandeling wanneer een dader opzettelijk en zonder reden een dier pijn doet of verwondt. Bij mishandeling van dieren is de verklaring van 1 of meer ooggetuigen vaak nodig om de dader(s) te kunnen aanspreken of te vervolgen.

Ik snap dan niet helemaal waarom er inderdaad voor iedere zucht en scheet een nieuw nummer moet komen, nog los van de discussie of "144 red een dier" nu wel of niet briljant werk doet (ben er ook nou niet bepaald kapot van :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:07

Naranga schreef:
Als je iemand op dat moment betrapt op mishandeling mag je daar gewoon 112 voor bellen.
Anders lijkt 144 me voldoende. Het gaat namelijk niet alleen om een telefoonnummer om te bellen maar ook om alles wat daarachter zit, mensen en diensten die de melding in behandeling kunnen nemen. En meldingen van mishandeling komen via 144 rechtstreeks bij de (dieren)politie in de juiste regio terecht.

Als ik iemand op heterdaad betrap doe ik eerst iets anders voordat ik 112 bel, ben ik bang. }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:10

Het is een geld kwestie. Je moet je aansluiten om een melding te ontvangen en om je aan te sluiten moet je betalen. De enige die hier beter van wordt is de stichting.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:18

Ik heb juist een hele goede ervaring gehad met 144..Ik heb op zondag gebeld en ze zijn direkt gaan kijken..De volgende dag zijn ze met een DA geweest en hebben alles rond gemaakt..Een paar weken later ben ik gebeld hoe en wat..Super toch!?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:21

je hebt dus al 144, de dierenbescherming, de dierenambulance. waarom niet gewoon de krachten bundelen. Dit word verwarrend

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:31

Als ik de naam Ten Napel lees krijg ik al koude rillingen. Die man vertrouw ik voor geen cent en zou ik niet in de buurt van mijn paard, of ander dier, willen zien.
Absurd idee dit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:55

harbourlight schreef:
Als ik de naam Ten Napel lees krijg ik al koude rillingen. Die man vertrouw ik voor geen cent en zou ik niet in de buurt van mijn paard, of ander dier, willen zien.
Absurd idee dit weer.

Gelukkig! Ben ik dus toch niet de enige.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:06

Het zegt mij niets. Mag ik evt een pb over wat er met die man is dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:17

CarinaR schreef:
Het zegt mij niets. Mag ik evt een pb over wat er met die man is dan.

Gewoon een gevoel. Ken de man niet persoonlijk dus wellicht zit ik er helemaal naast.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:37

Hoe weet Ten Napel dat de politie het werk niet aan kan? Ik weet helaas uit ervaring dat ze volop met de zaak bezig zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:43

Ik moet zeggen dat ik rillingen krijg als ik die man op de foto zie..Zou er niet graag mee te maken hebben denk ik..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:43

Naranga schreef:

Amen!!