Bronzen paardenbeeldje moet 1,5 miljoen opbrengen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Bronzen paardenbeeldje moet 1,5 miljoen opbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:56

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Een bronzen beeldje van een wax model gemaakt door Edgar Degas gaat naar verwachting meer dan $1.500.000,- opbrengen. Het beeldje wordt volgende maand in New York geveild.

Het artikel, genaamd Cheval au galop sur le pied droit, zal bij Christie's Impressionist and Modern Evening Sale worden aangeboden op vijf november. Het beeldje is 35 centimeter hoog en 46,4 centimeter lang.
Het originele wax model is gemaakt door Degas tussen 1865 en 1881. Het werk wordt ter veiling aangeboden door een privéverzamelaar.

Neon

Re: Bronzen paardenbeeldje moet 1,5 miljoen opbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:05

Tis maar net wat je er voor over hebt :P

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:57

Top kunstenaar die Degas, snap best dat je voor éen van zijn schilderijen een miljoen neerlegt, vind dit beeldje ook erg mooi, maar als ik t' op een rommelmarkt tegenkwam (zonder te weten dat het van Degas is natuurlijk) zou ik er nog geen 50 euro voor geven denk ik :P

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:11

Voor 1,5 miljoen verwacht ik een uitermate gedetailleerd beeldje. Hier vind ik de oren niet mooi en ook de staart lijkt te zijn afgekapt, de buik is te lang net als de onderbenen van de achterbenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:15

Akhal_Teke schreef:
Voor 1,5 miljoen verwacht ik een uitermate gedetailleerd beeldje. Hier vind ik de oren niet mooi en ook de staart lijkt te zijn afgekapt, de buik is te lang net als de onderbenen van de achterbenen.

:')

Het is een Edgar Degas....

Dit is net zo iets als zeggen dat je de Venus de Milo niet wil hebben omdat ze geen armen heeft.....

Geeft niet,...maar ik vind hem wel grappig. :')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:50

Ik heb (niet deze) wel een aantal van dit soort beelden en beeldjes in het echt gezien, en pas dan zie je hoe mooi ze zijn...Ook ik zou met 1,5 mln dollar iets anders doen, maar ach, als je 't over hebt is het leuk voor 'er bij'.

DjayDjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:42

Ik vind het echt prachtig, ik zit een beetje in de kunst/design handel, en ik zou het er wel uitpikken op een rommelmarkt.

Ik vind 15 000 000 wel een aanzienlijk bedrag, maar verzamelaars hebben er echt ALLES voor over om zo iets te mogen bezitten.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:50

Tja, als je het geld ervoor over hebt is het een goede investering. Het werk zal alleen maar in waarde toenemen. Degas is een bekende naam in de kunstwereld namelijk.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:57

DjayDjay schreef:
Ik vind 15 000 000 wel een aanzienlijk bedrag, maar verzamelaars hebben er echt ALLES voor over om zo iets te mogen bezitten.

vind 1,5 miljoen al veel, maar 15 miljoen al helemaal! :')
ag het is wat een gek ervoor geeft!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:08

xxrossiexx schreef:
DjayDjay schreef:

vind 1,5 miljoen al veel, maar 15 miljoen al helemaal! :')
ag het is wat een gek ervoor geeft!

Bij 15 miljoen moet ik meteen aan Totilas denken....dan is deze 1,5 miljoen denk ik toch beter besteed is.

Totilas is een wonderpaard maar dat zal hem niet er van weerhouden om vroeg of laat dood te gaan...

Dan is deze 1,5 miljoen toch net iets waardevaster...

Tenzij iemand besluit om het om te smelten natuurlijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:15

Kuch....mijn hemel wat een geld. Mag dan wel Degas op staan maar ik ken andere artiesten die realistische sculpturen maken, waar Degas nog niet aan kan tippen....

En ja, ik weet dat een Degas = kunst.

Maar klakkeloos geld neertellen voor iets wat kunst genoemd wordt (en dan weer, wat is kunst) puur om een naam, daar heb ik zo mijn eigen ideeen over.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:29

Ik ga ook maar eens even wat kneden. Dit moet ik ook kunnen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:34

mavantos schreef:

Helaas moet je eerst dood zijn voordat het dat bedrag op gaat leveren. Dus heb je er alsnog niets aan :D

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:52

Cassidy schreef:
Kuch....mijn hemel wat een geld. Mag dan wel Degas op staan maar ik ken andere artiesten die realistische sculpturen maken, waar Degas nog niet aan kan tippen....

En ja, ik weet dat een Degas = kunst.

Maar klakkeloos geld neertellen voor iets wat kunst genoemd wordt (en dan weer, wat is kunst) puur om een naam, daar heb ik zo mijn eigen ideeen over.

Maar Degas is dan ook een impressionist, waarbij natuurgetrouwheid/correctheid niet op de eerste plaats staat.
Ik ken ook artiesten die super realistisch kunnen beeldhouwen of schilderen, maar die kunnen net zo goed ook niet aan de stijl van Degas tippen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:54

Ik als niet kunst kenner, wat is er zo bijzonder aan deze Degas? ik vind het een mooi beeldje om te zien hoor daar niet voor maar ik begrijp niet wat er zo speciaal aan is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 02:13

Akhal_Teke schreef:

Je zou verwachten dat een paardenliefhebber een jaarling wel herkent.
Het is wel van brons natuurlijk, grootste detail zal dan vast niet mogelijk zijn, daarbij is het kunst en dat hoeft niet zo nodig detail te hebben.
Wat nodig is is er en ik zie al een rennend paard voor me als ik dit zie, meer detail is dus ook niet nodig om het realistisch te maken ;)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 02:27

Dit specifieke beeldje spreekt me wel aan maar ik vind het ook niet gigantisch speciaal. Degas maakt wel echt prachtige schilderijen, met name van danseressen, en ook zijn (zelf)portretten vind ik erg mooi. Zijn beeld van het danseresje van 14 jaar vind ik ook prachtig. Enkele van zijn werken (in linkje want weet niet of ik die zomaar plaatsen mag?):

http://equestrianculture.com/wp-content ... aining.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... as_018.jpg
http://uploads8.wikiart.org/images/edga ... l-1877.jpg
http://uploads1.wikiart.org/images/edga ... t-1856.jpg
http://uploads5.wikiart.org/images/edga ... w-1871.jpg

'T is in het geval van dit beeldje inderdaad ook wel een beetje de naam die de prijs bepaald, en vooral ook dat 'ie al weer een tijdje de pijp uit is, en zijn werken dankzij hun grote populariteit moeilijk te krijgen zijn, zoals bij alle grote schilders wel. Voor een paar vage krabbels van Da Vinci zou ook een gigantisch bedrag worden neer gelegd, omdat het gewoon zo zeldzaam is, en omdat zo'n kunstenaar een grote invloed heeft gehad op de evolutie van kunst.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 07:07

De waarde van kunst zit hem inderdaad in de beleving van de kijker (en de naam van de maker ;) ), niet zozeer in de waarheidsgetrouwheid van de afbeelding. Ik vind het een mooi beeldje, heeft ook meer uitstraling dan de meeste andere die ik wel eens zie maar goed, financiële waarde is weer iets anders.
Heb hier helaas ook geen 1,5 mln in de kast liggen maar als ik het 'over' had zou ik het toch best in de kamer willen zetten. :o

DjayDjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:55

http://www.christies.com/privatesales/t ... the-horse/

Sorry van mijn typefout van 15 miljoen, haha! Ik had het zelf niet gezien.

Hierboven een link naar veilinghuis Christies, hier veilen ze binnenkort een collectie " the art of the horse "

Voor diegene die het interessant vind te bekijken :) deze hele collectie moet meer dan 30 miljoen opbrengen ( geen typefout deze keer ;))

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:59

Cassidy schreef:
mavantos schreef:

Helaas moet je eerst dood zijn voordat het dat bedrag op gaat leveren. Dus heb je er alsnog niets aan :D

Damien Hirst is kicking alive hoor. :D :D

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:51

Degas was ook al bekend toen hij leefde hoor, en vrij succesvol. :D

De waarde van Jeff Koons zijn werk is ook niet mis trouwens, en hij leeft ook nog! :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:03

Ach, al wordt mijn beeldje voor de helft verkocht. Dat is ook prima :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:06

NatasjavE schreef:
Damien Hirst is kicking alive hoor. :D :D

Moest even googlen wie dat in hemelsnaam is, want ik ken hem niet.
Knap dat hij opgezette dieren op formaldehyde als kunst kan verkopen, maar in mijn ogen is dat geen kunst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:24

Kunst is niet alleen maar iets decoratiefs maken. Dat is ook mensen leren(verder te) kijken en na laten denken. (veel van zijn thema's gaan over mortaliteit en vergankelijkheid)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:46

DjayDjay schreef:
http://www.christies.com/privatesales/t ... the-horse/

Sorry van mijn typefout van 15 miljoen, haha! Ik had het zelf niet gezien.

Hierboven een link naar veilinghuis Christies, hier veilen ze binnenkort een collectie " the art of the horse "

Voor diegene die het interessant vind te bekijken :) deze hele collectie moet meer dan 30 miljoen opbrengen ( geen typefout deze keer ;))

Bedankt voor de link! Er zitten hele mooie stukken bij.