Geen waarschuwing voor Ben Maher na val met paard [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Geen waarschuwing voor Ben Maher na val met paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 20:11

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Ben Maher heeft geen officiële waarschuwing gekregen nadat hij samen met zijn paard viel bij de Horse of the Year Show, ondanks de kritiek van vele fans.

De ruiter kreeg veel kritiek over zich heen nadat een video van zijn rit online kwam op YouTube. Op de video is te zien hoe zijn paard Wings Sublieme weigert op een sprong en vervolgens achteruit loopt en valt. "Ik ben nog steeds in shock om de reactie van Ben Maher nadat zijn paard weigerde." aldus een boze forumgebruiker. "Het was teleurstellend om te zien. Hij zou zich moeten schamen." voegt een ander toe.

De FEI heeft de zaak onderzocht en besloten geen officiële waarschuwing te geven. Ben Maher reageert als volgt op de zaak: "Het incident met mijn paard was hoogst ongelukkig. Echter de opmerkingen dat mijn gedrag verwerpelijk was en berispt zou moeten worden is niet gelijk aan de mening van de FEI. Het welzijn van mijn paarden staat altijd bovenaan en ik hoop dat ik het duidelijk kan maken dat ik zeer veel respect heb voor mijn paarden, de eigenaren, de sport en de grondjury bij de HOYS."

Een video van het incident. De val is te zien vanaf 40 seconden.

itsmi

Re: Geen waarschuwing voor Ben Maher na val met paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:13

Oeh, dat is een nare val zeg!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:13

Wat is er gebeurd? Trok hij hem achterover ofzo? Het filmpje is zo ontzettend klein dat ik niet echt wat kan zien.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:18

... is dat alles?

Al zal ik nu wel heel bokt over mij heen krijgen...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:20

Is gewoon een ongelukkig moment wat iedereen eens kan over komen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:25

Tja.. Zoveel mensen straffen hun paard als ie weigert en hier komt het net ongelukkig uit, zou oneerlijk zijn om dan een waarschuwing te geven. Denk dat de ruiter hier wel van geleerd heeft.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:28

Inderdaad, hij deed niets verkeerd... Als hij het paard niet gestopt had was het door de andere hindernis gegaan en waren ze zo gevallen. Gewoon een ongeluk, kan gebeuren.. Waarom moeten mensen daar altijd zo'n drama rond maken..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:28

Het lijkt alsof hij met zijn volle gewicht een enorme ruk aan de teugels geeft terwijl hij de sporen in zijn zij steekt, om te straffen := Lastig te zien natuurlijk.. maar als dat echt zo is, en dan ook nog durven zeggen dat hij respect heeft voor zijn paarden.. :n
Jammer dat het filmpje zo klein is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:29

Wat heeft hij dan gedaan? Volgensmij is hij niet door blijven trekken toen het paard achteruit ging.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:32

Ik zie nou niet waar de ophef vandaan moet komen.
Ongelukje, meer niet.

Nog een keer gekeken....hij geeft het paard met twee handen na dat ie stopt een soort ruk naar achteren.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:38

De weigering verdient geen schoonheidsprijs, maar ik zie ook niet waar die ophef nu vandaan komt. Het paardje reageert gewoon heftig op zijn 'straf'. Kan de besten overkomen, lijkt me...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:39

Tja, ik zie ook van ver af niks anders dan een weigering die gecorrigeerd word door ruiter waarbij evenwicht verloren word en achterover gevallen. Kan niet zeggen dat dit een officiële waarschuwing moet worden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:43

Ik heb ook het gevoel dat hij hem voor de andere sprong weg trekt, en dat het paard daar wat te gevoelig op reageert. Is een klein filmpje, maar ik zie niet schokkends...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:04

8nnemiek schreef:
Het lijkt alsof hij met zijn volle gewicht een enorme ruk aan de teugels geeft terwijl hij de sporen in zijn zij steekt, om te straffen := Lastig te zien natuurlijk.. maar als dat echt zo is, en dan ook nog durven zeggen dat hij respect heeft voor zijn paarden.. :n

Ik zie amper wat ie met z'n handen doet, hoe zie jij in vredesnaam wat ie met z'n benen doet?
Lijkt me meer een gevalletje "bruusk stiltrekken" om te voorkomen dat ie tussen die hindernissen door zou vliegen (daar loopt ook nog iemand vrij snel "weg", wellicht deze reactie omdat ie vreesde dat paard die persoon zou raken als ie er tussen door ging?) en een paard dat beeeeeetje beledigd reageert. :=
Wát ik er van zie (da's nie veel) gaan die handen trouwens gewoon naar voren op het moment dat paard sneller achteruit gaat dan z'n benen kunnen volgen.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:55

Er stond ook een steward toevallig daar, als hij hem niet stil 'getrokken' had waren de over de steward heen geknald.

Word enorm veel ophef over gemaakt iig. Heb veel erger gezien, dit was een ongeluk.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:03

8nnemiek schreef:

Moet ik wel een beetje om lachen, Ben Maher weegt nog geen ons :Y)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:52

Ik snap ook de hele ophef niet eerlijk gezegd, ongelukje, kan gebeuren.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 02:19

Lijkt mij ook een ongelukkig moment.
Maar wat had ie dan moeten doen?
Paard over de steward heen laten gaan? :\
Kan gebeuren en de kwaliteit van t filmpje is zo slecht dat je er niet veel meer uit op kan halen dan dat Ben probeerde het paard niet over die man te laten lopen.
Tsja de reactie van t paard is idd heftig, maar denk dat Ben die ook niet aan zag komen voordat t gebeurde.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 06:16

Het is misschien een ongelukkig moment maar ik vind een waarschuwing wel op z'n plek. Dergelijke grove correctie moet je ,in de sport, niet willen. Het feit dat zo veel mensen dit normaal vinden zegt al genoeg. Het wordt tijd dat de FEI en knhs zich eens duidelijk durven uitspreken over dit soort zaken. Het wordt altijd van tafel geveegd over de rug van het paard.

En misschien had de steward ergens anders moeten gaan staan of aan de kant moeten springen. Die ziet niet voor het eerst van zijn leven een parcours en snapt dat ze er niet allemaal over heen springen. De ruiter moet niet ook nog eens om de steward hoeven denken. Die moet gewoon zorgen dat hij niet in de weg loopt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:09

Niets bijzonders, hij probeert het paard bij die steward weg te houden en als gevolg daarvan struikelt het paard als het ware over z'n eigen benen. Dit kan altijd gebeuren. Ik zie geen hele grove correctie. Ik zie wel een ruiter die aan de teugels trekt, maar anders was dat paard mogelijk over de steward gegaan. Dus de reactie is volkomen logisch en terecht.

dolfie2133

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:07

Jennyj01 schreef:
Het is misschien een ongelukkig moment maar ik vind een waarschuwing wel op z'n plek. Dergelijke grove correctie moet je ,in de sport, niet willen. Het feit dat zo veel mensen dit normaal vinden zegt al genoeg. Het wordt tijd dat de FEI en knhs zich eens duidelijk durven uitspreken over dit soort zaken. Het wordt altijd van tafel geveegd over de rug van het paard.

En misschien had de steward ergens anders moeten gaan staan of aan de kant moeten springen. Die ziet niet voor het eerst van zijn leven een parcours en snapt dat ze er niet allemaal over heen springen. De ruiter moet niet ook nog eens om de steward hoeven denken. Die moet gewoon zorgen dat hij niet in de weg loopt.

Ik zou bij jou geen steward willen zijn. :(

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:16

paard moest even op de ho-houder om niet over de steward heen te walsen. Dat pakte een beetje ongelukkig uit, behalve voor de steward. En ja, misschien stond de steward op de verkeerde plek, is dat een reden om hem ongelukkig te rijden omdat je anders misschien je ongehoorzame paard moet corrigeren?
Lijkt me niet....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:16

Jennyj01 schreef:

In een ideale wereld lopen de paardjes vrij op de prairie met alleen leeuwen en wolven om zich druk om te maken..

In de echte wereld moeten ze denken aan sprongen, oefeningen en mensen en maken mensen wel eens inschattingsfouten (ook stwards die al genoeg parcoursen gezien hebben) en komt het wel eens voor dat een ruiter ook nog naar andere dingen moet kijken dan naar zijn parcours. En indien de keuze is: hem iets bruter stil trekken dan gewenst is (zo extreem is het niet eens, ik zie ruiters om minder reden veel harder trekken. :+) of iemand overhoop rijden, dan zou die keuze ook bij mij snel gemaakt zijn ja.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:17

Amaranth7 schreef:
Inderdaad, hij deed niets verkeerd... Als hij het paard niet gestopt had was het door de andere hindernis gegaan en waren ze zo gevallen. Gewoon een ongeluk, kan gebeuren.. Waarom moeten mensen daar altijd zo'n drama rond maken..

Dit ja

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:54

Ayasha schreef:
Jennyj01 schreef:

In een ideale wereld lopen de paardjes vrij op de prairie met alleen leeuwen en wolven om zich druk om te maken..

In de echte wereld moeten ze denken aan sprongen, oefeningen en mensen en maken mensen wel eens inschattingsfouten (ook stwards die al genoeg parcoursen gezien hebben) en komt het wel eens voor dat een ruiter ook nog naar andere dingen moet kijken dan naar zijn parcours. En indien de keuze is: hem iets bruter stil trekken dan gewenst is (zo extreem is het niet eens, ik zie ruiters om minder reden veel harder trekken. :+) of iemand overhoop rijden, dan zou die keuze ook bij mij snel gemaakt zijn ja.

Maar omdat een ander het erger doet maakt dit het nog niet oké. Ik vind dat de paarden in de sport te weinig worden beschermd door de knhs en de FEI.