Fokken van dieren met ernstige afwijkingen voortaan verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Fokken van dieren met ernstige afwijkingen voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 19:57

http://www.bokt.nl / http://www.levendehave.nl
Ingezonden door pipo

Afbeelding
Een pony met dwerggroei. Foto: Wikimedia Commons

Het nieuwe Besluit Houder van Dieren verbiedt het fokken van dieren met een ernstige afwijking. Dit verbod geldt niet alleen voor paarden, maar ook voor andere zoogdieren, vogels, vissen, reptielen en amfibiën.

In het besluit is opgenomen dat dieren met een lethaalfactor uitgesloten moeten worden van de fokkerij. Deze lethaalfactor geeft een hoog percentage op niet levensvatbare nakomelingen. De lethaalfactor komt voor bij verschillende diersoorten, en wordt niet alleen bij kippen en konijnen gezien maar ook bij paarden.

Het besluit is van mening dat dierhouders er voor moeten zorgen dat ernstige afwijkingen of schadelijke raskenmerken niet meer doorgegeven worden aan nakomelingen. Voor de paardenwereld heeft dit ook consequenties. Zo zal het fokken van Friese paarden met ouderdieren met een dwerggen niet meer toegestaan zijn. Bij het kruisen van twee dragers van het gen is er namelijk 25% kans op een lijder, 50% kans op een drager en 25% kans op een dwerggenvrij veulen. Niet alleen het Friese paard kent een lethaalfactor, ook bij de Amerikaanse minipaarden komt dwerggroei voor.

Verder wordt er bij Quarter horses, Pinto, Paint en Engelse volbloed de “lethal white disease” gezien. Bij deze afwijking, die voornamelijk gezien wordt bij witte paarden, zijn de zenuwbanen naar het laatste deel van de darm niet goed ontwikkeld. Omdat het om een dodelijke erfelijke afwijking gaat wordt er vaak voor euthanasie gekozen bij de veulens.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:14

mag hopen dat dmv dit verbod
de dwerg gen test voor de kleine paardjes (o.a amha,nmprs, fallabella, shet) gewoon verplicht worden zodra je je hengst of merrie stamboek opgenomen wil laten worden.
laat staan uberhaupt er mee te willen gaan fokken.

zou zeggen is ie afgekeurd dan grote stempel in t paspoort en geen gefok er mee

ik ben helemaal voor

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:17

Bedoel je LWS? Dat heeft niet zo zeer te maken met witte paarden, maar het syndroom zorgt voor pigment verlies, waardoor de veulens wit geboren worden.

Het lijkt me verder een goede zaak dat er niet meer mee gefokt mag worden. Al ben ik bang dat het in realiteit nog steeds wel gaat gebeuren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:20

Goed zo! :) Geldt dit dan ook voor Chiuauas en dat hondenras waar de honden bijna niet kunnen ademen door hun platte neus?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:22

Wie gaat dat controleren?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:23

De Engelse bull. Ja graag wat mij betreft.Ook kunnen pups bij dit ras alleen ter wereld komen door middel van een keizersnee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:23

Ben heel benieuwd hoe ze dit gaan handhaven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:24

Stephanie schreef:
Bedoel je LWS? Dat heeft niet zo zeer te maken met witte paarden, maar het syndroom zorgt voor pigment verlies, waardoor de veulens wit geboren worden.

Het lijkt me verder een goede zaak dat er niet meer mee gefokt mag worden. Al ben ik bang dat het in realiteit nog steeds wel gaat gebeuren.

Overo Lethal White Syndrom denk ik. Kan gewoon op getest worden, maar gaat inderdaad niet over wit, maar over het vlekkenpatroon (al kan een ongevlekt paard drager zijn).

Mooi dat het er door is, vraag me af hoe het in de praktijk gaat werken.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:35

Stephanie schreef:

tamary schreef:
Overo Lethal White Syndrom denk ik. Kan gewoon op getest worden, maar gaat inderdaad niet over wit, maar over het vlekkenpatroon (al kan een ongevlekt paard drager zijn).

Mooi dat het er door is, vraag me af hoe het in de praktijk gaat werken.

Ah ja de link klopt wel, maar ik ben de O vergeten :) . Ik denk het wel, kom via Google namelijk steeds op OWLS uit als ik op lethal white disease zoek.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:37

NatasjavE schreef:
Ben heel benieuwd hoe ze dit gaan handhaven.

Anders ik wel.

Ben benieuwd of de stamboeken derhalve gaan verplichten om de dwerggentest verplicht te stellen.
Dat doet er natuurlijk niet aan af dat je nog een populatie stamboomloze misloopt, maar het zou een begin zijn.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:47

ik ga uit dat we alleen over genetische afwijkingen praten.
Het is makkelijk om de rekening ergens anders neer te leggen.

ik vraag me af tot hoever in % dit gaat en hoe je dit gaat controleren/handhaven.
begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet tegen, maar handhaving is meestal een slecht geregeld iets.
ik verwijs bv naar het touperen van de staart van trekpaarden.

Ook het verschil in beroepsmatig fokken en de hobbyist maakt handhaving vaak moeilijk.
Als het de overheid ernst is, laat ze dan aanbieden om de sterilisatie/castratie te betalen zodat er financieel geen redenen zijn om het hogere doel, gezonde dieren daadwerkelijk te realiseren.

Bloesem2

Re: Fokken van dieren met ernstige afwijkingen voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:15

Goeie actie
Ben alleen bang dat niet handhaven is waardoor uiteindelijk weer op een gedoog beleid uit komt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:18

BMHP. Sterke post maar ook geniale typo. :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:19

Mbt olws mag ik hopen dat ze bedoelen dat je niet meer twee frame overo's mag combineren (25%lethaal en volkomen onzinnig om te doen) en niet dat je geen frame overo meer als ouderdier mag gebruiken (geen lethaal wel 50% kans op drager, en die zijn zeer gewenst vaak).

En ach, zolang onze overheid niet eens het coupeerverbod bij trekpaarden goed kan handhaven heb ik er een hard hoofd in dat dit gaat lukken bij de echte genetische problemen zoals dwerggroei en kortsnuiten bij honden. Ik zie het echt nog niet gebeuren dat de raad van beheer alle (bijv) engelse bulldoggen gaat verbieden..

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:59

Iris82 schreef:
BMHP. Sterke post maar ook geniale typo. :+

hey ik zat dichtbij :7 :7 :7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:27

tja...wat verstaat men onder ernstige afwijkingen?Alle dieren die er enigzins afwijkend uitzien zijn daar juist op gefokt...op die afwijking.
Bulldoggen,chi's...paarden met krullen,vissen met uitpuilende ogen,of een rare kleur.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:33

Mooi, geen merle bordercollies meer.
Ik zie het echter nog niet gebeuren, ik kan me de storm van verontwaardiging uit de rassenverengingen levendig voorstellen...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:17

Het grootste gedeelte van de hondenrassen is niet gezond. Vaak zijn de werkrassen gezonder dan de show rassen.

Echt triest tegenwokrdig maar ben benieuwd hoe ze erop gaan controleren er worden zoveel pretnestjes gefokt.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:24

was dat niet verboden dan? wie wil er nou fokken met n dier met ernstige afwijkijkingen, n verstandig mens doet dat toch niet :n

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:26

geerke schreef:
tja...wat verstaat men onder ernstige afwijkingen?Alle dieren die er enigzins afwijkend uitzien zijn daar juist op gefokt...op die afwijking.
Bulldoggen,chi's...paarden met krullen,vissen met uitpuilende ogen,of een rare kleur.

ik heb pas vernomen dat men juist weer terug wil naar de oorspronkelijke rassen ipv achterlijk platte neusjes etc

ja sommige hondenrassen zijn ook erg veel veranderd in de loop der jaren

kuggur merle valt dat onder afwijking dan? zo ja waaaom?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:27

Een verstandig mens niet nee.Maar een mens dat weet dat met de gewenste uiterlijke eigenschappen een hoop geld valt te verdienen...
Helaas...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:40

Crypto schreef:
kuggur merle valt dat onder afwijking dan? zo ja waaaom?

De kleur op zich niet zozeer, maar als dit (dominante) gen in een individu homozygoot is dan veroorzaakt het gehoor- en oogstoornissen.
Mijn mening is dat je dit gen uit de populatie zou moeten selecteren (heel gemakkelijk, omdat het een dominante eigenschap is; nooit verborgen), maar nee, het is zo´n coole kleur :roll:

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:42

Lous schreef:
Een verstandig mens niet nee.Maar een mens dat weet dat met de gewenste uiterlijke eigenschappen een hoop geld valt te verdienen...
Helaas...

Tja dat is waar maar dat vindt ik sowieso n hekel punt dat men vaak wanneer ze bij n fokker zelf mogen kiezen afgaan op uiterlijk ipv of het karakter matchts m goede fokker let daar trouwens op

want vergis je niet veel gaat fout omdat karakters baas en dier niet passen
edit ik heb t hier uiteraard over honden ..

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:54

Kuggur schreef:
De kleur op zich niet zozeer, maar als dit (dominante) gen in een individu homozygoot is dan veroorzaakt het gehoor- en oogstoornissen.
Mijn mening is dat je dit gen uit de populatie zou moeten selecteren (heel gemakkelijk, omdat het een dominante eigenschap is; nooit verborgen), maar nee, het is zo´n coole kleur :roll:

dank voor je uitleg ik dacht dat enkel wanneer je met 2 merles dus mama en papa meer kans had op afwijkingen
ik vindt de kleur namelijk ook erg leuk, echter zou t echt kans op afwijkingen etc geven zou ik er dus geen een aanschaffen (in de toekomst ik heb nu nog 2 honden en n derde hoef ik niet 2 is genoeg :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:59

Merle is dominant, dus je hoeft nooit bewust een homozygote merle te fokken, kwestie van nooit merle x merle doen.
Dus Crypto, als je een merle wenst, zoek dan een pup uit een merle x niet merle ouder ;)

Het gaat in dit verhaal uit de OP vooral om recessieve genen, oftewel, ze kunnen worden gedragen zonder dat ouderdier het toont. Zodra er een test beschikbaar is die uitvoeren en dan kan je prima selecteren.
Als we bijvoorbeeld merle bij honden willen 'verwijderen' uit de populatie, zou je dit ook met Roan moeten doen bij de paarden.