Reclamebord met dood paard wordt niet gewaardeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Reclamebord met dood paard wordt niet gewaardeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:00

http://www.bokt.nl

In Melbourne, Australië is er grote consternatie ontstaan over een 22 meter breed reclamebord. Op het bord, dat vlakbij de Victoria Racebaan staat is een liggend dood paard te zien met de tekst erbij: 'Is het festijn het echt waard?'. Binnenkort vindt daar de Melbourne's Spring Racing Carnival plaats. Het bord is geplaatst door de dierenwelzijnsorganisatie The Coalision for the Protection of Racehorses (CPR). De organisatie zit ook achter de website horseracingkills.com.

Met het reclamebord wil CPR aandacht vragen voor: "De paarden die doodgaan in de springraces en voor de paarden die geslacht worden, omdat er niet meer aan verdiend kan worden. Zij worden eindeloos geslagen en moeten als nog niet volledig ontwikkelde tweejarigen racen. Klinkt dat als een feest? De meeste Australiërs zouden zeggen dat dit mishandeling is.", aldus hun eigen verklaring.

CPR zegt zich specifiek in voor het welzijn van voormalige racepaarden. De foto prijkt ook op hun Facebookpagina. Daar melden zij het volgende: "Hier is een foto van ons 22 meter breed reclamebord. Zoals je ziet is het strategisch geplaatst. We hebben zeker voor wat controversie gezorgd. We willen met het bord de aandacht vragen voor het slachten van voormalige racepaarden, alsmede paarden die net niet goed genoeg zijn. We zijn sedert actief sinds 2008. We willen al onze nieuwe en oude volgers bedanken voor de steun. En vergeet niet jezelf af te vragen: Is het festijn het waard?"

De organisatie van de Racebaan heeft een persverklaring op hun website gezet. Daarin staat onder andere: "Om een dood dier, of dit nu een paard, hond of kat is, op een reclamebord te zetten is ernstig onsmakelijk en ongepast. Het bord schoffeert de 70.000 deelnemers in de Victoriaanse paardenwereld. Zij houden van hun paarden en zorgen voor hen. Ook voor de bredere gemeenschap die het bord passeert is het een onsmakelijk beeld. De gezondheid en welzijn van onze paarden is de basis van onze industrie. De wijze en het niveau waarop wij voor onze paarden zorgen is vrijwel ongeëvenaard binnen de andere dierenorganisaties. Trainers, eigenaren en fokkers zorgen uitstekend voor hun paarden. Jaarlijks spenderen de mensen in Victoria ruim 300 miljoen dollar voor de training, zorg en welzijn van hun renpaarden. Veel trainers en fokkers hebben hun eigen dierenarts om de welzijn te monitoren. Op onze racedagen huren wij zestig dierenartsen in om voor de dieren te zorgen."

"Het idee dat de racepaardenwereld hun paarden dood is misleidend en kwetsend voor de vele mensen die werkzaam zijn in die wereld. Het beste deel van hun leven spenderen zij aan de zorg van de dieren. Het aantal fatale ongelukken is in Victoria het laagst van de wereld. Wij zijn hard bezig om het nog meer te reduceren. Er komen strengere medicatiecontroles en we investeren in de racebaan en trainingsfaciliteiten."

"Het overgrote deel van onze deelnemers laten hun renpaarden op een fatsoenlijke manier met pensioen gaan en mede dankzij initiatieven als het Off the Track Program proberen we er voor te zorgen dat elk gezond paard een vruchtbaar leven na zijn racecarrière kan hebben."

De reacties op het bord zijn gemixt. Op de Facebookpagina vindt de een het geweldig. De ander vraagt zich af of de organisatie met de vele donaties zich niet meer in kan zetten in het opvangen en herplaatsen van voormalige racepaarden. De organisatie zet zich echter wel mondjesmaat in voor de opvang en herplaatsing van voormalige racepaarden, maar dit is voor de organisatie niet het primaire doel.

Inmiddels is er een Facebookpagina geopend met als titel 'Stop the Coalition for the Protection of Racehorses.' De mensen achter deze pagina zijn het zat dat de CPR met misleidende informatie komt.

Foto van het reclamebord

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Reclamebord met dood paard wordt niet gewaardeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:02

Ik heb nog nooit een dood paard zien staan, eigenlijk.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:03

Ik kan hier stiekem wel om lachen.

Er staat toch ook geen bord naast de kalkoenen bij een grote supermarkt in Amerika tijdens Thanksgiving :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:04

Ik vind het een onsmakelijke manier van aandacht trekken. Het is zo makkelijk om even lekker tegen heilige huisjes aan te schoppen, maar daar help je de paarden niet mee. Ga eens constructief ervoor zorgen dat dieren herplaatst worden als ze niet snel genoeg zijn voor de renbaan. Dan pas ben je goed bezig....

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:06

Wat een ophef.. Had een echt dood paard verwacht xD Maar het is gewoon een plaatje. Leven en laten leven.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:07

Ik vind het top .... het gaat helaas over de rug van dit overleden dier maar misschien trekt dit de aandacht van de mensen die totaal geen idee hebben wat er zich allemaal afspeelt om, rond en achter de renbaan .....

Het is hard, keihard om het op deze manier te spelen maar denk dat dit bij veel mensen wel binnenkomt .....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:09

Het trekt in ieder geval wel de aandacht van de paardenwereld en niet alleen in Australie. Dat het op een andere manier kan snap ik maar shockeren is wel de snelste manier om reacties te krijgen en daarna eventueel constructief in overleg te gaan.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:21

Had wel een echt shockerend plaatje verwacht, als je niet beter zou weten zou dit paard ook aan het slapen kunnen zijn (bij vluchtig kijken).
Vind op zich wel goed dat ze mensen bewust maken van hoe het er aan toe gaat, maar zoals Cassidy al zegt, paarden naar een beter huisje brengen helpt de paarden meer.
Maar dit is een goed begin!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:27

Fear appeal slaat toch niet aan. Het levert misschien wat publiciteit op. Maar de beoogde gedragsverandering(?) zal wel uit blijven.

Dat geld wat hierin gestoken is hadden ze beter in andere zaken kunnen stoppen.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:55

Vond het plaatje idd niet heel schokkend.
Dit is net een beetje als al die zielige aapjes (en andere dieren) reclames op tv.
Hoe zielig het ook is, maar die reclames vind ik echt super vervelend om naar te kijken.
Beetje verkeerde manier van aandacht trekken

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:28

Prima aktie!
In Australië gaat veel meer om in de racerij dan in ons kikkerlandje. Meer geld, meer paarden en meer ellende.
Sommige mensen beseffen dat daar gewoon niet dus goed dat er aandacht voor is.

Van mij mag er ook een bord met een plofkip, kistkalf of mestvarken in de supermarkt staan bij het vlees. En 1 van de biologische variant.
Kun je net als bij het omstreden bord bewust kiezen!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:58

Stephanie schreef:
Fear appeal slaat toch niet aan. Het levert misschien wat publiciteit op. Maar de beoogde gedragsverandering(?) zal wel uit blijven.

Dat geld wat hierin gestoken is hadden ze beter in andere zaken kunnen stoppen.

Op zich wel shockeren en angstig maken wel, maar dan moet de boodschap veel shockerender zijn dan deze en moet het voor de ontvangers van de boodschap meteen duidelijk zijn hoe ze daar iets aan kunnen doen... Deze stunt is gewoon ondoordacht en in compleet.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:09

Ik kan er niet aan doen, maar ik ben nog geen enkele dierenactivistenorganisatie tegengekomen waarvoor ik enige sympathie kan opbrengen. Niet omdat het me niet kan schelen, maar omdat ik er niet tegen kan dat ze proberen om op mijn emoties/geweten/gevoelens/whatever in te spelen, en vervolgens onrechtstreeks impliceren dat je een slecht mens bent als je niet spontaan begint te huilen en al je geld doneert. Als je daarbij optelt dat ze heel vaak niet veel meer doen dan de boel blokkeren en heel hard NEE roepen, zonder met een realistisch voorstel te komen van hoe het dan wél kan. Mjah, sorry, ik snap het hele punt niet volgens mij, zien ze dan zelf niet dat ze meer mensen wegjagen dan aantrekken met dat soort gedoe?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:23

Ik denk dat het tijd is dat mensen geconfronteerd worden met de gevolgen van alle activiteiten die met en rond dieren plaatsvinden.
Mensen houden hun ogen graag gesloten voor dit soort bijverschijnselen van hun sport.

shock therapie! :j

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:44

eukje schreef:
Prima aktie!
In Australië gaat veel meer om in de racerij dan in ons kikkerlandje. Meer geld, meer paarden en meer ellende.

Van mij mag er ook een bord met een plofkip, kistkalf of mestvarken in de supermarkt staan bij het vlees. En 1 van de biologische variant.
Kun je net als bij het omstreden bord bewust kiezen!

Dat was mijn gedachte ook,zet bij de supermarkt ook een plaatje erbij,kan je daar uit kiezen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:52

Citaat:
"Om een dood dier, of dit nu een paard, hond of kat is, op een reclamebord te zetten is ernstig onsmakelijk en ongepast."

En een straat verder hangt waarschijnlijk een bord met een burger van de mc drek, of een onthoofde, geplukte kalkoen, of een bloederige biefstuk-reclame :=

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:36

Ik vind het prima, hoe schokkender hoe beter! Tijd dat iedereen ziet hoe triest de racewereld echt is. En om hier te zeggen: zorg voor constructieve oplossing in de vorm van herplaatsing als ze niet snel genoeg zijn op de baan, vind ik persoonlijk een extra stimulans voro de fokkers om lekker verder te gaan met hoe ze nu bezig zijn, de zorg voor de minder goede paarden is al geregeld :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:39

Zonde van de centen, de mensen die graag daarheen gaan worden er niet anders van door zo'n bord. 'Roken is dodelijk' op sigaretten pakjes zetten werkt ook niet; diegene die willen roken, steken er toch wel 1 op. De tekst 'roken is dodelijk' is niet echt schokkend, het plaatje van een netjes dood paard evenmin.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:08

Maar het werkt dus wel, en daar gaat het om, al was het alleen maar omdat er nu hier ( aan de andere kant van de wereld ;) ) over gepraat wordt en er weer een paar mensen zijn die zich gaan afvragen of de paardenraces wel zo "paardvriendelijk" zijn : niet dus, als er veel geld in om gaat ( en dat gaat er bij de rensport) gaat het ten koste van de paarden die soms letterlijk kapotgereden worden, onder de pijnstillers de race in gaan en na verloop van tijd, als de blessures echt niet meer te verdoezelen zijn, worden ingeslapen of "opeens" hun benen breken.

Prima actie dus, in dit geval heiligt het doel de middelen. ( Bijna ) Niemand vind het leuk om een plaatje van een dood dier te zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:49

Het werkt niet. Het mist zijn doel volledig. Discussie was er, is er en zal er altijd zijn, ook zonder dergelijke acties.
Maar die discussies raken de rensport niet.
Een liefhebber blijft echt niet weg, een renpaardfokker stopt echt niet fokken, een trainer stopt echt niet met trainen en een jockey geeft ook echt zijn baan niet op, omdat er tegenstanders bestaan.

En eh, dergelijke praktijken komen we in alle takken van paardensport tegen. Maar het is zo fijn om net te doen alsof het niet bestaat in de tak die je dan toevallig zelf beoefend. :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:54

_San87_ schreef:
Ik heb nog nooit een dood paard zien staan, eigenlijk.

:')

Heb me en ga me er verder niet in verdiepen, maar ja als er zo'n ophef over is, heeft het dus wel voor aandacht en discussie gezorgd.

Vind het totaal niet schokkend, als me erbij verteld had dat het paard lag te rollen, zou ik het ook zo geloven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:36

Er is ook zoveel onwetendheid bij activisten. Ik had laatst nog een discussie over het euthaniseren van een paard met gebroken been op de renbaan, omdat, dacht de poster van de foto´s, zo´n eigenaar geen geld over heeft voor herstel.
Ik heb kalm uitgelegd dat euthanasie in de meeste gevallen genadiger is dan maandenlang lijden en alsnog moeten worden afgemaakt omdat de genezing van gebroken benen bij paarden niet zo simpel gaat. Gelukkig was er ook meteen een dierenarts bij die dit bevestigde en er nog dieper op in ging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:34

Lusitana schreef:
Er is ook zoveel onwetendheid bij activisten. Ik had laatst nog een discussie over het euthaniseren van een paard met gebroken been op de renbaan, omdat, dacht de poster van de foto´s, zo´n eigenaar geen geld over heeft voor herstel.
Ik heb kalm uitgelegd dat euthanasie in de meeste gevallen genadiger is dan maandenlang lijden en alsnog moeten worden afgemaakt omdat de genezing van gebroken benen bij paarden niet zo simpel gaat. Gelukkig was er ook meteen een dierenarts bij die dit bevestigde en er nog dieper op in ging.

Dit is wel herkenbaar, ja... Ik had eenzelfde soort discussie over varkenstransport, dat ze zo dicht op elkaar staan. Dat is natuurlijk ook met een reden (te weinig varkens = rondstuiteren in de wagen = verwondingen), deze netjes uitgelegd. Ja... Ja, er zat wel wat in, inderdaad. Maar toch, de eindbestemming was zielig!

Sja, dan kun je lullen als een brugman :').

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:50

Tink89 schreef:
Op zich wel shockeren en angstig maken wel, maar dan moet de boodschap veel shockerender zijn dan deze en moet het voor de ontvangers van de boodschap meteen duidelijk zijn hoe ze daar iets aan kunnen doen... Deze stunt is gewoon ondoordacht en in compleet.

Onderzoek heeft meerdere keren uitgewezen dat fearappeal niet goed werkt. Er zitten nogal wat 'maars' aan het gebruik hiervan. Bovendien zeg je het zelf al er is geen aanleiding om na het zien van dit bord iets te gaan doen. Weg gegooid geld als je het mij vraagt -O- .

Midas123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:31

Heb eens even op de site gekeken...
Niet voor tere zieltjes.