Dressuurruiter Jody Haswell uit West Sussex heeft achttien maanden paardgereden met een gebroken nek. Dit heeft de ruiter recent gehoord van zijn arts.
Jody viel een tijd geleden van een jong paard, maar is nooit naar een dokter gegaan met zijn klachten. “Ik ben direct weer gaan rijden, en overtuigde mezelf ervan dat ik niks ernstigs had. Toch voelde ik mij de twee weken daarna alsof ik er niet helemaal bij was”, vertelt de ruiter. Hij negeerde zijn klachten en ging gewoon door met rijden, ondanks de aanhoudende migraine.
Uiteindelijk besloot Jody, achttien maanden na het ongeluk, toch naar de dokter te gaan omdat zijn hoofdpijn aanhield. Daar vertelde de arts hem dat hij waarschijnlijk zijn nek had gebroken door de val van het paard. Jody heeft zijn lesje wel geleerd en vertelt nu aan iedereen dat ze bij een val naar de eerste hulp moeten, zeker als ze zich niet helemaal goed voelen. “Wees niet zo gek als ik”, zegt de dressuurruiter.
De Britse ruiter viel van een jong paard toen hij aan het trainen was in de rijbak. Het paard maakte een sprong waarbij Jody uit het zadel werd geworpen. Tijdens de val maakte het paard weer een sprong waardoor Jody zijn hoofd hard stootte aan het zadel. Hij droeg gelukkig een cap en beseft zelf ook dat dit ergere verwondingen heeft voorkomen. “Mensen zouden te allen tijde een cap moeten dragen tijdens het rijden, zeker nu ze tegenwoordig zo modieus zijn.”
Jody heeft samen met zijn vrouw Hannah een drieling van bijna twee jaar en dit was één van de redenen waarom hij niet naar het ziekenhuis is gegaan na zijn val. “Ze kunnen net lopen en praten en dat is veeleisend. Ik ben altijd bezig en vond dat ik geen tijd had om mezelf te laten checken”, vertelt de ruiter, die gemiddeld zes tot tien paarden per dag traint.
Zeker een stabiele breuk kan goed genezen.