[HE] Annemarie van der Toorn over fouten maken en stilstaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

[HE] Annemarie van der Toorn over fouten maken en stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 08:28

* Www.bokt.nl
Tekst: Claudia de With Fotografie: Sandra ter Stal

Wanneer er op vrijdagmiddag een roundpen wordt opgebouwd weet iedereen hoe laat het is: Annemarie van der Toorn zal aan de slag gaan met een nieuw “onhandelbaar” paard. Dit jaar is dat Exmoorpony Mascotte geworden, beter bekend als Mas.

De gemaakte foto’s zijn allemaal van zaterdag, maar geven wel een goede indruk van de opbouw van een clinic.

Wilde pony
De Exmoor is een ponyras dat bij veel mensen bekend staat als “van die pony’s die natuurgebieden begrazen”. En dat is waar ze in Nederland ook het vaakst te vinden zijn. Soms worden ze verkocht aan particulieren. Zo begint Mas zijn verhaal ook. Via Bokt.nl kwam een reddingsactie op touw om 8 jonge Exmoors afkomstig uit een natuurgebied te kopen die anders zouden worden geslacht. Het lot van Mas sloeg Stephanie om het hart, en ze besloot een van de paarden te kopen.

Oude bekende
Als je een paard uit het wild haalt weet je dat hij niet gewend is aan mensen en waarschijnlijk moeilijk te beleren zal zijn. Mas bleek wel een erg sterke persoonlijkheid te hebben. Na een ongeval besloot Stephanie om Annemarie weer in te schakelen voor het beleren van Mas. Annemarie haar ervaring met Natural Horsemanship is bijzonder geschikt voor paarden die weinig ervaring met mensen hebben.

Annemarie is al jaren vast klant op Horse Event, en gaat daar drie dagen met één paard aan het werk om haar manier van werken te demonstreren. Een paard moet niet te onhandelbaar zijn, maar wel een uitdaging vormen, er moet immers drie dagen mee gewerkt worden en resultaat worden geboekt. Mas bleek een geschikte kandidaat.

Afbeelding
Er is veel belangstelling bij het publiek

Vrijdag: overweldigd
Op vrijdag betreed Mas voor het eerst de Bit piste, samen met Annemarie en Suzan. Beleren doe je met z’n tweeën, en veiligheid staat voorop, daarom heeft Annemarie een van haar vaste medewerkers meegenomen, tijdens de clinics dit weekeind zijn er bijna altijd twee personen in de roundpen.

Afbeelding
Annemarie werkt Mas los, met je lichaam kun je een paard veel vertellen

Vandaag staat in het teken van Mas leren wennen aan de omgeving en hem te leren dat hij niet bang hoeft te zijn voor vreemde voorwerpen. Dit doen ze met behulp van een zeil. Eerst testen ze hoe Mas reageert op hun en de omgeving, en ze staan zelf op het zeil. Omdat Mas hier waarschijnlijk het minst graag naar toe wil staan ze hier voor hun eigen veiligheid.Langzaamaan laten Annemarie en haar team Mas aan het zeil wennen tot hij er uiteindelijk overheen durft te lopen. Dit gaat eigenlijk boven verwachting, en daarom besluit ze verder te gaan met het dekje.

Ze loopt schuin op Mas af, dit is voor paarden het minst aanvallend en dus voor wildere paarden uiterst belangrijk. Mas mag het dekje eerst eens goed bekijken en aanraken. Wanneer hij hier mee klaar is raakt ze hem er rustig mee aan. Het rustig uitbouwen van het zeil komt hier ook weer terug. Annemarie neemt kleine stapjes met het dekje, ookal lijkt een dekje zo simpel, voor een paard kan het best spannend zijn. Wanneer het dekje er een paar keer op heeft gelegen, is het genoeg voor vrijdag, en mag hij even los.

Zaterdag: brutaal
Op de tweede dag begint Annemarie weer met het los longeren van Mas. Ze laat hem rondjes draven en stuurt hem soms een andere kant op. Zodra hij ontspant laat ze hem stoppen en keert hem de rug toe en loopt weg. Mas loopt naar haar en toont zo Annemarie dat hij haar wil volgen en meewerken.

Daarna vervolgt Annemarie het werk van gister door samen met collega Suzan het dekje op te leggen. Dit verloopt soepel en al snel volgt het zadel. Dit gaat niet helemaal zonder slag of stoot. Hij heeft geleerd dat hij weg kan draaien voor het aansingelen en het duurt even voor de singel vast zit. Met de singel vast mag hij lekker een paar rondjes rondrennen en -springen om te wennen. Daarna komt hij wel weer bij Annemarie terug.

Afbeelding
Het nemen van kleine stapjes, bijvoorbeeld te aaien bij de singel, maakt het makkelijker voor Mas

Omdat het zadelen zo vlot ging besluit Annemarie ook te beginnen met de dubbele longe. Voorzichtig en beheerst laat ze de tweede lijn over zijn rug naar beneden glijden. Dit lokt een felle reactie uit, Mas rent weg met de lijnen los achter zich aan. Maar dat maakt niet uit, de roundpen vormt een veilige omgeving, en hij mag de nieuwe enge voorwerpen uittesten. Als hij uitgeraasd is begint Annemarie met het sturen via de dubbele longe, door het hek en haar eigen lichaamstaal te gebruiken met de teugelhulp gaat het paard snappen dat hij voor bepaalde druk naar links of rechts moet.

Afbeelding
Mas laat zien dat hij ondanks zijn knuffelpony uiterlijk, behoorlijk wat in huis heeft

Vandaag liet Mas wat meer van zijn karakter zien dan gister, aangezien de nieuwigheid van de piste er af is. Hij heeft vandaag genoeg dingen geleerd en Annemarie stopt er voor vandaag mee. Morgen gaat de les verder.

Zondag: huiswerk
Ook op zondag betreed Mas de Bit piste weer. Na een korte introductie en opwarming gaat Annemarie weer verder met het zadel. Vandaag vind Mas het zadel vandaag wat spannender dan gister, en het opzadelen kost iets meer tijd. Maar dat maakt Annemarie niet uit. Je moet kijken naar wat het paard nodig heeft. En ook al is het misschien minder leuk voor het publiek, en al zou ze van alleen maar bezig zijn met het dekje omdat Mas dat nodig heeft, dan doet ze dat.

Het aansingelen vindt hij erg spannend. Hij rent weg en het zadel valt er af. Annemarie besluit het anders te proberen, door een longeerlijn om zijn buik te doen en die aan rustig te trekken laat ze hem wennen aan de druk van de singel. Hij laat gelijk merken het niet zo leuk te vinden door weg te rennen, maar na een paar keer lijkt hij het te accepteren. Het blijkt te werken, en deze keer lukt het aansingelen wel.

Met het zadel aangesingeld en al er op mag hij weer een paar rondjes rennen. Vandaag wordt hij sneller rustiger dan zaterdag, en begint snel met smakken en likken. Omdat het opzadelen vandaag zo veel spanning opleverde, besluit Annemarie de les vandaag af te sluiten. Mas staat, wat erg belangrijk is, netjes stil bij het afzadelen. Hij mag daarna even loslopen en rollen, en dan is het Horse Event van Mas voorbij.

Afbeelding
Ah, een tijger bij mijn kont!

Nooit uitgeleerd.
Annemarie leert ons tijdens het werken met Mas paar belangrijke lessen over de omgang met paarden. Haar clinics staan in het teken van naar je paard luisteren en kijken, en kleine stappen nemen en rustig blijven, als jij je druk maakt zal een paard dat overnemen en leert hij helemaal niets. Mensen zijn bang om fouten te maken, maar je moet juist fouten maken, daar leer je van. Ook Annemarie geeft toe dat ze fouten maakt, ook tijdens de clinics en legt dan uit hoe ze dit gaat corrigeren.

Afbeelding
Ondanks de felle reacties blijft Mas aandacht hebben voor Annemarie. Het is ook niet zijn schuld dat hij zonder mensen is opgegroeit.

Zowel Mas, Suzan, Stephanie, het publiek en zelfs Annemarie hebben dit weekeind weer veel geleerd. Mas gaat met Annemarie mee naar huis en zal daar de komende maanden verder worden getraind. Volgend jaar zal Annemarie natuurlijk weer aanwezig zijn op Horse Event, maar dan in Ermelo, met een nieuwe leerzame uitdaging

eline_di

Re: [HE] Annemarie van der Toorn over fouten maken en stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:01

Is Mas van iemand op bokt? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verloop van de training.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:12

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:16

Heey wat leuk, een stukje over Mas :D
Hij is van mij inderdaad, soms een uitdaging en soms een enorme knuffel!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:38

Even nieuwsgierig, is zijn training daarna nog verder opgepakt? En hoe doet hij het?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:42

Hier hou ik dus helemaal niet van. Zo'n "wereldvreemde" pony op zo'n event gebruiken. Gewoon in zijn eigen rustige omgeving. Het dier vind mensen al vreemde wezens en geef hem na zulke dagen eens ongelijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:27

Leuk verslag Olympia!

@rider, wat fijn dat je nu alsnog weer begeleiding hebt van AvdT, hoe gaat het nu met hem?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:46

Jennyj01 schreef:
Hier hou ik dus helemaal niet van. Zo'n "wereldvreemde" pony op zo'n event gebruiken. Gewoon in zijn eigen rustige omgeving. Het dier vind mensen al vreemde wezens en geef hem na zulke dagen eens ongelijk.

Tsja...
Daar verschillen de meningen over.

Hij word wel gelijk in het diepe gegooid. Annemarie weet heus wel wat ze doet :)
En zij zal n iets ten nadele van het paard doen. :)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:06

hyppolyte schreef:
Leuk verslag Olympia!

@rider, wat fijn dat je nu alsnog weer begeleiding hebt van AvdT, hoe gaat het nu met hem?

Claudia93 heeft het verslag geschreven en Sani de fotos aangeleverd :D

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:28

Jennyj01 schreef:

Deze pony woont al zeker 2 jaar bij zin eigenaresse. En is wel degelijk mensen gewent. De pony heeft 2 jaar geleden ook al in training gestaan bij annemarie. Hij was toen nog te jong om beleert te worden onder het zadel. Dus helemaal wereldvreemd tussen de mensen is hij niet!

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:37

Zou wel leuk zijn om te horen hoe het nu met hem gaat. Wie weet dat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:40

Ik zie een aantal dingen die voor mij nooit mogen gebeuren met beleren eerlijk gezegd.

- zadel valt eraf: sommige paarden vinden dat zo eng dat ze daarna helemaal niet meer in de buurt willen komen.
Mag eigenlijk gewoon niet gebeuren en goed te voorkomen als je dit met iemand samen doet.

-wegrennen met de dubbele longe erachteraan. Ik heb niet veel fantasie nodig om te bedenken wat voor enge dingen daarmee kunnen gebeuren en is niet nodig met een betere voorbereiding, zelfs niet bij paniekhazen!

Ik was er niet bij en mag daarom niet oordelen, maar dit verslag klinkt mij gewoon als gewoon zadelmak maken in snel tempo waarbij ook enkele steken zijn laten vallen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:18

Zolang de dubbele longe geen verbinding in het midden heeft zitten, kan daar niet echt iets mee gebeuren. Hij kan er een keer op gaan staan, maar meer ook niet. En dan wordt hij niet in de mond gezeten.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:19

Sizzle schreef:
Ik zie een aantal dingen die voor mij nooit mogen gebeuren met beleren eerlijk gezegd.

- zadel valt eraf: sommige paarden vinden dat zo eng dat ze daarna helemaal niet meer in de buurt willen komen.
Mag eigenlijk gewoon niet gebeuren en goed te voorkomen als je dit met iemand samen doet.

-wegrennen met de dubbele longe erachteraan. Ik heb niet veel fantasie nodig om te bedenken wat voor enge dingen daarmee kunnen gebeuren en is niet nodig met een betere voorbereiding, zelfs niet bij paniekhazen!

Ik was er niet bij en mag daarom niet oordelen, maar dit verslag klinkt mij gewoon als gewoon zadelmak maken in snel tempo waarbij ook enkele steken zijn laten vallen.

Dat is mijn gevoel ook, er worden een paar belangenrijke zaken overgeslagen.

Zoals in het geval van de singel, waarom begin je niet eerst met een touw (zoals ze nadat er problemen ontstonden gedaan heeft) en dan pas met echt daadwerkelijk aansingelen?
Ik snap dat je in 3 dagen niet veel kan doen/laten zien, maar dit vind ik gen goede reclame voor wat ze doet/staat!

Ik vind het moeilijk om te oordelen, want ik was er niet bij maar dit is mijn mening afgaande het verslag.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:11

Sonador, Mas is niet helemaal groen hoor ;)
Hij heeft wel eerder een touw omgehad, een dekje of met zadel en al aangesingelt, in ontspanning.
Maar dat zijn momenten, er zijn ook momenten dat hij zegt: nee, nee en nog eens nee
Met zijn behendigheid en snelheid is dat een aantal keer fout gegaan, met diverse instructrices.
Het kan niet zo zijn dat hij in het leerproces gaat bepalen wanneer hij iets wel of niet accepteert, het is wel zo dat dingen die bevestigt zijn wel 100% gehoorzaamheid meebrengt, dus een directe reactie op stemhulp of lichaamstaal.

Mas is erg moeilijk te doorgronden, dat is niet iets dat je uit kan leggen maar alleen te begrijpen als je hem zelf meemaakt.
Hij wordt soms zelfs geweigerd door trainers, omdat die na een proefsessie niks met hem kunnen bereiken.
Annemarie (en Esther ook) is een van de weinige mensen die Mas wel begrijpt en zijn gedrag en grenzen ziet zoals ik dat ook herken. Bovendien is Mas snel op zijn gemak bij haar en dat is voor mij heel belangrijk.

Ieder is vrij om zijn eigen trainer te kiezen, toch?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:20

Sonador schreef:
Sizzle schreef:

Ik denk dat je er idd bij moet zijn geweest om iets te kunnen zeggen over deze manier van desensibiliseren. De kalmte en rust die Annemarie uitstraalt en de bijna laconieke houding als er kleine dingen misgaan zijn heel inspirerend. En er gaan idd dingen mis. Ze is geen wonderdokter. Maar ook daar gaat ze zo down-to-earth mee om, en ze legt dan ook uit wat er gebeurde, waaróm het gebeurde (meestal door een foutje van het mens dat met het paard bezig is) en dat het paard altijd gelijk heeft. Ze heeft meer dan voldoende zelfreflectie en is de eerste om toe te geven als ze zelf iets verkeerd doet of beter anders had kunnen doen. Dat bewonder ik erg in haar, terwijl ik verder helemaal niet persé 'fan' van haar ben.

Dat is mijn gevoel ook, er worden een paar belangenrijke zaken overgeslagen.

Zoals in het geval van de singel, waarom begin je niet eerst met een touw (zoals ze nadat er problemen ontstonden gedaan heeft) en dan pas met echt daadwerkelijk aansingelen?
Ik snap dat je in 3 dagen niet veel kan doen/laten zien, maar dit vind ik gen goede reclame voor wat ze doet/staat!

Ik vind het moeilijk om te oordelen, want ik was er niet bij maar dit is mijn mening afgaande het verslag.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:28

Sizzle schreef:

Hier kan ik het mee eens zijn, stel je voor dat het longeer touw om zijn benen slaat, hij valt en loopt artrose in het bekken op, voor t leven verpest. Ik noem maar wat hoor maar naar mijn mening moet je dat risico niet willen nemen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:35

ik vind Annemarie een geweldige vrouw, maar ik blijf vinden dat het beleren van paarden met rust en respect moet gebeuren en niet zo spectaculair mogelijk met een enorm publiek...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:40

Mizora schreef:
Zolang de dubbele longe geen verbinding in het midden heeft zitten, kan daar niet echt iets mee gebeuren. Hij kan er een keer op gaan staan, maar meer ook niet. En dan wordt hij niet in de mond gezeten.

Nog nooit een paard gezien dat zijn achterbeen er in vast slaat of ineens omdraait zodat de lijnen voor de borst zitten?
Ik wel namelijk, gelukkig niet bij mijzelf.

Er zijn echter veiligere methoden om aan de druk op de bil te wennen dan loslaten. En ik kan je verzekeren dat heel veel paarden in het begin een echte rodeo weggeven als ze iets op de kont voelen. Sommigen doen dan bijna de handstand.

Maar ik ken Mas niet en misschien is hij inderdaad een extreem moeilijke pony die niet te hanteren is zodat je niet anders kan dan loslaten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:52

Lijnen voor de borst weleens gezien, geen probleem geweest. Achterbeen in vast slaan heb ik alleen gezien als iemand de lijn vasthield. Daar werd dan ook direct het probleem mee veroorzaakt.

Mijn paard heeft een flinke tijd met 4 meter schrikdraad aan zijn halster gelopen. Dat was ook geen enkel probleem. Het heeft 2 dingen gedaan. Hij heeft meer respect voor het draad gekregen en als hij op zijn touw gaat staan (wanneer dan ook) dan begint hij vakkundig voet voor voet op te tillen om zich vrij te krijgen, en als dat niet lukt loopt hij rustig een stukje achteruit. Uiteindelijk is het schrikdraad gebroken, maar dat heeft wel minimaal 3 weken geduurd. Later is het geheel nog eens toegepast.

Hij heeft wel eens de longeerlijn om zijn achterbeen gewikkeld en om zijn voorbeen. Doordat de lijn vast zat (hij stond er tijdelijk mee vast omdat iemand alle weidedraad verwijderd had en ik de weide dus opnieuw moest opzetten) ging het fout. Maar zodra hij om ging en ik het touw los kon maken van de boom was het probleem ook direct verholpen want toen kreeg hij hem zelf weer los en uit de knoop. (en ik heb ervan geleerd, niet meer zo vastgezet).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:56

Hoezo laat je een paard met een flink stuk schrikdraad rondlopen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:25

Omdat als hij dan probeert over het draad te springen hij alsnog een tik krijgt van het draad (en vaak wel 2). De omheining stond al op 1.65, dus hoger kon hij niet. Hij was er gewoon niet van onder de indruk omdat hij hem meestal niet raakte. Nu raakte hij hem al als hij met zijn hoofd ging afmeten hoe hoog het stond of als hij eroverheen ging als hij het draad niet raakte maar het stuk schrikdraad aan zijn halster wel. Vaste omheining gaat hij ook overheen of zelfs gewoon doorheen, dus dat is ook geen optie.

Uiteindelijk was de boer het zat en heeft hij (zonder mijn medeweten) een keer een handvat aan geknoopt en hem zo aan het schrikdraad gehangen. Sindsdien heeft het paard heilig respect voor schrikdraad, maar door er regelmatig een stuk schrikdraad aan te knopen was het eerder al goed in de hand te houden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:29

Sorry maar hier heb ik echt geen woorden voor. Dit vind ik echt niet kunnen. Het doel heiligt niet altijd de middelen.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:31

Rider01 schreef:
Sonador, Mas is niet helemaal groen hoor ;)
Hij heeft wel eerder een touw omgehad, een dekje of met zadel en al aangesingelt, in ontspanning.
Maar dat zijn momenten, er zijn ook momenten dat hij zegt: nee, nee en nog eens nee
Met zijn behendigheid en snelheid is dat een aantal keer fout gegaan, met diverse instructrices.
Het kan niet zo zijn dat hij in het leerproces gaat bepalen wanneer hij iets wel of niet accepteert, het is wel zo dat dingen die bevestigt zijn wel 100% gehoorzaamheid meebrengt, dus een directe reactie op stemhulp of lichaamstaal.

Mas is erg moeilijk te doorgronden, dat is niet iets dat je uit kan leggen maar alleen te begrijpen als je hem zelf meemaakt.
Hij wordt soms zelfs geweigerd door trainers, omdat die na een proefsessie niks met hem kunnen bereiken.
Annemarie (en Esther ook) is een van de weinige mensen die Mas wel begrijpt en zijn gedrag en grenzen ziet zoals ik dat ook herken. Bovendien is Mas snel op zijn gemak bij haar en dat is voor mij heel belangrijk.

Ieder is vrij om zijn eigen trainer te kiezen, toch?

Dit maakt het alweer wat duidelijker.
Mijn mening was gebaseerd op het verslag, en daar blijf ik wel bij.
Ik begrijp dan ook niet, met de kennis die jullie beide hebben over hem, dat jullie juist hem gebruiken voor een demo met veel druk erbij.

Natuurlijk is iedereen vrij om een trainer te kiezen, ik veroordeel je ook niet.
Maar ik vind het een beetje jammer, en slechte reclame voor iemand die anderzijds zo veel goed werk verricht!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:34

Ok duidelijk zijn er verschillende wijzen van tam maken.
Ik doe het liever zo dat het niet nodig is om meters koort achter een angstig paard te hebben slepen.
Laten we het er op houden dat ik geleerd heb dat je ook geen zadel op een paard legt voordat hij de singel aan een los lijntje accepteerd.

Ik kom in mijn werk genoeg paarden tegen die bijna niet te zadelen zijn omdat het zadel er een keer afgeklapt is. Dat zou niet nodig moeten zijn toch?

Hoe dan ook wens ik de eigenaar een zadelmakke pony toe waar ze nog lang plezier van gaat hebben.