Paard slaat op hol in Heerlen, vrouw en baby naar ziekenhuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard slaat op hol in Heerlen, vrouw en baby naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 19:52

http://www.1limburg.nl/ / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker romyloverrr

Een 28-jarige vrouw uit Heerlen raakte woensdagmiddag gewond. Ze viel van een koets toen het paard dat de koets trok, op hol sloeg.

Ook haar negen maanden oude baby viel. Zij werd voor controle naar het ziekenhuis gebracht, maar bleek niks aan de valpartij overgehouden te hebben. De vrouw is met de traumahelikopter afgevoerd. Ze heeft hoofd- en rugletsel.

Door nog onbekende oorzaak sloeg het paard plotseling op hol. Het rende door een weiland en vervolgens via een fietspad door de afrastering van het volgende weiland. Achter een woning aan de Wagenschutsweg kantelde de koets en schoot het paard los.

Het dier raakte lichtgewond. De eigenaar ontfermt zich over het paard.

unihorses

Re: Paard slaat op hol in Heerlen, vrouw en baby naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:53

waaaarom heb je een baby mee op de koets????? gelukkig valt de baby mee, hoop dat het voor de vrouw ook meeevalt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:54

He bah.. Maar waar is de koetsier in dit verhaal? Of was zij de koetsier? Met een kind bij zich..?

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:54

O bah, en dat met zo'n kleintje erbij :(

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:00

vreselijk natuurlijk!
En eerlijk gezegd vind ik het ook onverantwoordelijk om gewoon alleen met je jonge kind van 9 maanden op pad te gaan.
Hopelijk snappen ze snel op!

Er staat ook bij ''deeigenaar ontfermd zich over het paard''
Dus blijkbaar is het ook nog niet eens haar eigen paard!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:04

Of de koetsier raakt niet gewond en zijn vrouw en baby gewond geraakt als passagier. Balen dat het gebeurt, kan altijd een keer maar om met een 9 maanden baby op een kar te gaan zitten. Brrrr.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:41

Hopelijk valt het voor de vrouw ook allemaal mee. Fijn dat de baby ondanks de val in orde was.

Het bericht is inderdaad niet heel duidelijk. Wellicht was het een ervaren koetspaard dat gehuurd was met koetsier?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:49

Ik was vanmiddag nog in heerlen, hopelijk is het niks ernstigs, lijkt mij een enge ervaring om mee te maken.. brr

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:21

unihorses schreef:
waaaarom heb je een baby mee op de koets????? gelukkig valt de baby mee, hoop dat het voor de vrouw ook meeevalt

Waarom heb je een baby in de auto, de kans dat je gewond raakt in een auto is groter, dan dat je gewond raakt op een koets toch.
Laten we dat nu niet zo snel veroordelen!

Net zoals je zegt, gelukkig is de baby ok.
En hopelijk mag ze haar moeder weer snel zien en knuffelen!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:24

Nou ja, in een auto zit de baby in een maxicosi (hoop ik toch). Op een koets niet (doorgaans)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 05:28

Heb ze wel jonger op de kar gehad.. Als je zo gaat denken kun je niets meer, gevaar is overal.

Sterkte voor alle betrokkenen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 06:00

MamaMiesje schreef:
Nou ja, in een auto zit de baby in een maxicosi (hoop ik toch). Op een koets niet (doorgaans)

Wat een conclusies. Er staat helemaal niks over in het bericht. Misschien zat het kind gewoon in een maxicosi. Het lijkt mee eerder sterk van niet namelijk, maar goed.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:06

Als je vol geraakt wordt door een andere auto maakt het ook geen reet uit of een kind wel of niet in maxicosi zit. Ik zie dagelijks op bokt moeders met jonge kinderen, op paard zitten, en dat vinden we allemaal oh zo schattig. Wat veroordelend weer. Je weet de situatie niet maar toch vinden we mama allemaal onverantwoordelijk.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:38

En ook ik zou me kind mee nemen op de koest dus ze is niet de enige hoor.
Zou zelf nog me kind in draagdoek meenemen op het paard als ik me paard vertrouw.

Je kunt ook je kind in je armen neenemen de trap af en uitglijden. Hoop dat je dat dan nog na kan vertellen .

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:50

Als je de baby in de maxi cosi op de koets heb dan gaat het paard er met maxi cosi en al er vandoor. Niet handig dus. Wat maakt het nou uit of ze een baby mee heeft....dit was gewoon pech hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:02

Sonador schreef:
Waarom heb je een baby in de auto, de kans dat je gewond raakt in een auto is groter, dan dat je gewond raakt op een koets toch.

En denk dat dat niet helemaal klopt. Je hoort meer van auto-ongelukken omdat er ontzettend veel mensen met een auto rijden. Maar met mennen heb je met een paard te maken en de kans dat zo'n dier schrikt en er vandoor gaat is niet bepaald denkbeeldig. De kans dat je een ongeluk krijgt met pakweg 200 men-uren naar mijn idee zeker net zo groot als met 200 uur autorijden.
En dan de impact: En een auto staat meteen stil, je zit in een kooi met kreukelzones en een baby zit vast in een zitje. Een rennend paard met een wagen staat niet meteen stil, is onbestuurbaar, de wagen kan omslaan en de opzittenden vallen eraf, komen eronder etc. En vastzetten in een zitje is ook geen optie. Ik heb wel eens een wagen ondersteboven zien liggen achter een rennend paard....wees blij dat daar geen baby in een zitje op vast zit). De meeste menners die ik ken, hebben in hun leven meer menongelukken meegemaakt (paard in de sloot, wagen omgeslagen etc) dan auto-ongelukken.

Ik moet bekennen dat dat voor mij ook een reden is om geen kwetsbare mensen mee te nemen op de wagen. Dus niet mijn 90jarige buurvrouw met haar broze botten en ook geen baby's. Je weet gewoon: als zij letsel oplopen, dan is het enstig en komt het niet meer goed. Met een Jan Plezier met van die oerbrave koele beesten ervoor zal het best gaan (al lees je in de media ook over nare ongelukken daarmee). Maar uiteindelijk: zelfs het braafste paard blijft onberekenbaar.
Wij rijden ook altijd met cap op en wie meegaat moet ook een cap op. Dat is al een probleem met baby's. Als er al caps voor zouden zijn, kunnen hun nekspieren dat niet dragen. Maar stel dat één van mijn pony's een keer schrikt van een knallende uitlaat van een passerende motor, op de loop gaat, de wagen omkiepert en een baby eraf valt en ongelukkig op het hoofd terecht komt. Ik moet er niet aan denken....

Citaat:
Laten we dat nu niet zo snel veroordelen!

En daar ben ik het wel mee eens. Het is al erg genoeg dat dit gebeurd is en niemand zit op een preek te wachten. Het lijkt me niet dat een moeder willens en wetens dit soort situaties opzoekt met haar baby.

Maar wat ik wel hoop is dat mensen hierdoor wat meer stil staan bij het gegeven dat mennen echt geen risicoloze bezigheid is. Dat er in de toekomst geen ergere ongelukken gebeuren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:38

We weten niet eens, of ze meereed, of zelf op de bok zat.

Als mijn dochter mee gaat op de kar, gaat er altijd nog n extra persoon mee, die haar vast kan houden/ er af kan halen, indien nodig. En mn baby blijft thuis.
(Kind in n doek op n paard is helemaal geen goed plan, hoor!) Sta ook versteld, hoe onvoorzichtig sommige mensen zijn wbt kinderen icm paarden.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:40

Moeder was zelf de koetsier en is zelf 20 weken zwanger van een tweede kindje.

Ik zelf zou ook nooit een baby meenemen of een jong kind wat zich niet goed kan vasthouden.
Ik heb zelf in een koets gezeten met een paard wat op hol sloeg en moest enorm veel moeite doen om zelf te kunnen blijven zitten..... Een baby kan dat niet...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:50

Oei!
ik hoop dan echt dat het goed is met het 2e kindje!
Ik ken vrij paardenmensen hier in zuid-limburg.
Weet iemand van welke stal ze kwamen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:22

Punt is idd, dat als er iets mis gaat, je je onmogelijk kunt concentreren/bezighouden met paard en kind. En het dus alleen maar fout kan gaan.

Maar hopelijk houden ze er niets aan over.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:23

bliver schreef:
MamaMiesje schreef:

Wat een conclusies. Er staat helemaal niks over in het bericht. Misschien zat het kind gewoon in een maxicosi. Het lijkt mee eerder sterk van niet namelijk, maar goed.

En dit is geen aanname?
Bovendien was mijn reactie op degene boven mij en niet op het bericht zelf waarin overigens idd niet duidelijk is of ze passagiers waren of zelf de menner.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:28

Tijd voor een helmplicht als je op de kar zit, kan lang niet alles voorkomen maar misschien net een stukje minder kans op ernstig hersenletsel geven, sterkte voor alle betrokkenen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:33

Mee-eens!
Ik heb sinds ik een flink ongeluk heb gehad ook altijd cappie op.
En als ik met een jong paard ga ook een bodyprotector.

Zelf merk ik dat als iemand het goede voorbeeld geeft de rest vanzelf ook volgt.
Bij alle spannen waarmee ik ga deed eerst niemand de cap op.
En sinds ik het doe iedereen! Ook hebben de meeste ondekt dat een kap niet dat vieze, slechtzittende ding meer is maar dat er ook goede ventilerende cappen bestaan.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:10

Kijk dan word het alweer een ander verhaal. Dus ze reed zelf en had dr kindje naast zich?? (ik neem voor het gemak even aan in de maxxicosi). Dan is het indd niet echt slim allemaal van deze moeder, maar denk dat ze dat zelf ook wel weet op dit moment. Hoop voor haar dat ze er goed vanaf komt en dat de zwangerschap geen schade heeft ondervonden

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:56

Het ongeluk is al erg genoeg. Om nu te speculeren over wat ze wel en niet had moeten doen, vind ik gezien de ernst van het ongeluk, buitengewoon lomp en ongepast!! Voegt ook niks toe en helpt hen al helemaal niet in hun gevecht naar volledig herstel.

Ben erg geschrokken. Ze zouden gisteravond mijn koets komen kijken die te koop staat en toen ze laat waren heb ik geprobeerd te bellen. Geen gehoor. I kreeg later een sms met daar in een beknopte uitleg en zijn excuses dat ze daarom niet konden komen. Heb meteen terug ge-smst dat hij zich echt niet hoeft te verontschuldigen en dat ik hen alle beterschap van de wereld toewens en heel veel sterkte.

Heb de rest van de avond een rotgevoel in mijn buik gehad. Ben ook moeder en ik hoop zo ontzettend dat alles goed komt met de mama en haar dochtertje van 9 maanden en haar ongeboren kindje.