KWPN hengst Concorde overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

KWPN hengst Concorde overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:32

* http://www.bokt.nl
Getipt door Bokker Rampshellie, FloortjeM en Newt

Afbeelding
Concorde, enkele weken geleden. Foto: Timo Martis Fotografie

De bruine KWPN hengst Concorde (Voltaire x Marco Polo) is gisteren overleden. Dat maakte Linn Kvernes via Facebook bekend.

De preferente Concorde werd in 1987 goedgekeurd voor het KWPN. Later werd hij ook goedgekeurd in Duitsland. Hij stamt af van de preferente Voltaire (v. Furioso II). Voltaire stond zelf ook bekend als internationale springpaardenleverancier. De moeder is Flyer (v. Marco Polo) en moeder van zes (inter)nationale springpaarden.

Concorde wist onder Jos Lansink zelf ook op het hoogte niveau te presteren. Hij won onder andere de Grote Prijs van Nordrhein-Westfalen in Aken, werd tweede in Amsterdam, Dramstadt, Lanaken, Helsinki en Götenburg. In 1994 werd hij Nederlands Kampioen.

In 2003 waren van Concorde vier nakomelingen gekwalificeerd voor de Wereldbekerfinale in Las Vegas. Dit waren Jikke, Conquest, Viktor en Marius Claudius. Deze paarden wisten alle vier in de voorrondes een Wereldbekerwedstrijd te winnen. Concorde staat internationaal bekend als springpaarden, toch zijn er ook diverse nakomelingen van hem in de dressuur op het hoogste niveau succesvol.

Concorde heeft ruim dertig goedgekeurde zonen. In Nederland zijn onder andere Holland, Jumbo Jet, Cassini, Namelus R, Pierrot en Laroche goedgekeurd. Concorde was de destijds de jongste hengst die het preferentschap mocht ontvangen. In 2004 werd Concorde gekozen tot KWPN Paard van het Jaar. Concorde is opgenomen in het boek stempelhengsten van het KWPN.

Concorde is 30 jaar oud geworden.

Recente foto van concorde

heidy_wilco

Re: KWPN hengst Concorde overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:35

Wat een prachtige leeftijd. En wat ik uit de tekst opmaak is hij zelf overleden.

Sterkte voor de eigenaren Y;(

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:41

Hij is gefokt op de manege waar ik altijd kwam. Cupido heette hij in eerste instantie. Schat van een paard, super karakter. Zijn moeder flyer stond daar ook. Kleine merrie, ik schat 1.59 ofzo. Die gaf super nakomelingen. Uiteraard zelf ook nog een zoon van deze geweldige hengst gehad.
Prachtige leeftijd, hij zal gemist worden.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:45

Schrik hier wel even van, heb lang gereden op de manege waar hij gefokt is...Kan me nog zo herinneren dat we een naam moesten hebben voor de studenten rijerverenigng die we gingen oprichten. Met Sonniushof als thuisbasis kon de naamgever natuurlijk alleen maar concorde zijn!

Mooie leeftijd, bijzondere hengst!!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:52

Mooie leeftijd! Concorde zit ook in de lijn van mijn paard. Het was een prachtig dier om te zien.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:22

Verlies van een geweldige hengst, erg jammer maar een zeer respectabele leeftijd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:24

Mooie leeftijd heeft Concorde behaald.
Ik heb zelf veel nakomelingen van hem gereden, was er altijd wel gek van.
Hij was nog op de show bij Kees vd Oetelaar, hij leek daar ook wel echt oud en op. Hij scheen ook al een hele tijd niet meer te kunnen dekken.
Een icoon is heengegaan, hij heeft veel moois nagelaten.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:26

Wat een prachtige leeftijd heeft hij mogen halen!

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:28

Wat een top leeftijd.
We gaan ons icoon missen.

Ik rij nog steeds actief op de manege waar hij is geboren.
Hier staan tot vandaag vele nakomelingen van hem, waar wij altijd van kunnen genieten!
En natuurlijk niet te missen dat onze studentenrijvereniging zijn naam draagt!

Gogo Coco.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:30

Schoentje schreef:
Mooie leeftijd heeft Concorde behaald.
Ik heb zelf veel nakomelingen van hem gereden, was er altijd wel gek van.
Hij was nog op de show bij Kees vd Oetelaar, hij leek daar ook wel echt oud en op. Hij scheen ook al een hele tijd niet meer te kunnen dekken.
Een icoon is heengegaan, hij heeft veel moois nagelaten.

Dit dus, fantastische hengst en mooie leeftijd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:24

Een geweldig paard, mooie leeftijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:42

Met recht een stempelhengst. Heeft veel betekend voor het KWPN en de fokkerij in het algemeen.
Mooie leeftijd ook. Toch gaat hier weer een legende heen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:50

een hengst die echt zijn stempel gedrukt heeft op de springpaarden fokkerij in NL.
Jammer, maar hij heeft een mooi leven gehad!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:10

Zou hij een beeld in brons krijgen? Serieuze leeftijd heeft hij weten te bereiken..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:20

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:04

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:09

Wat een mooie leeftijd heeft concorde behaald.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:26

Mooie leeftijd heeft hij gehaald. Vond het altijd een geweldig mooi paard om te zien. Paar keer in het echt mogen bewonderen en aaien. Lieve indruk gaf hij altijd :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:35

Mooi stukje, fijn dat ze hem tijdens zijn 30e verjaardag nog eens goed hebben kunnen eren, wat een respectabele leeftijd. Mooie foto hierboven, al vind ik de foto die op de manege in de kantine hangt, met 2 bovenstaande meiden toen ze jonger waren, op de rug van Concorde in de stallen echt prachtig!

Misschien heeft/kan iemand die hier plaatsen? Dat geeft wel weer denk ik hoe Concorde was....

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:01

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:10

Een van mijn vorige paarden zat ook Concorde in. Samen met Ramiro een fantastische combinatie. Allebei wereldpaarden die (meestal, je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk) puntgave nakomelingen gaven met super karakters.
Mooi dat er zoveel zonen van hem zijn goedgekeurd.
En sterkte voor de eigenaren, maar een paard dat zo gezond 30 jaar wordt, tja, daar kun je toch alleen van dromen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:26

Prachtige leeftijd voor een belangrijk paard !

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:45

RIP Concorde, bijzonder paard!

maikeltje schreef:
Hij is gefokt op de manege waar ik altijd kwam. Cupido heette hij in eerste instantie. Schat van een paard, super karakter. Zijn moeder flyer stond daar ook. Kleine merrie, ik schat 1.59 ofzo. Die gaf super nakomelingen. Uiteraard zelf ook nog een zoon van deze geweldige hengst gehad.

Ik heb ooit héél lang geleden nog even een zoon van Flyer gehad, was er 1 van een tweeling, v. Armstrong. Een kleine opdonder, maar weet nog heel goed dat ik op de echt hoge omheining van een rijbaan zat waar hij los liep, en dat ie zo langs me heen kwam vliegen en ik zo ongeveer tegen zijn buik aankeek :D . Hij was toen 3 denk ik.
Maar dat is meer dan 20 jaar geleden. Heb je die tweeling ook meegemaakt indertijd?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:40

Karina schreef:
RIP Concorde, bijzonder paard!

maikeltje schreef:

Ik heb ooit héél lang geleden nog even een zoon van Flyer gehad, was er 1 van een tweeling, v. Armstrong. Een kleine opdonder, maar weet nog heel goed dat ik op de echt hoge omheining van een rijbaan zat waar hij los liep, en dat ie zo langs me heen kwam vliegen en ik zo ongeveer tegen zijn buik aankeek :D . Hij was toen 3 denk ik.
Maar dat is meer dan 20 jaar geleden. Heb je die tweeling ook meegemaakt indertijd?

Ja daar heb ik zelfs nog een krantenknipsel van...ergens :D
Falona en Falone.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:01

RIP Concorde, je was of bent dat nog steeds een bijzonder paard! Ik was altijd zo weg van hem, vooral zijn bouw maar ook zijn nakomelingen die precies zo' n perfecte bouw van hem mee kregen wow.

Mooie leeftijd waar ie aan overleden is, maar tis voor mij en voor zovelen een groot gemis.