Gewonden door op hol geslagen paard in Utrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Gewonden door op hol geslagen paard in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 17:00

http://www.bokt.nl / http://www.nos.nl
Ingezonden door ninaws

In Utrecht is een paard met koets en al op hol geslagen nadat de aanspanning vanwege wegwerkzaamheden moest omdraaien.

Dit gebeurde bij de kruising van Hogenoord met de Draaiweg. De koets reed tijdens de manoeuvre van een hoge stoep af. Waarschijnlijk is het paard van de klap die dit gaf geschrokken, waarna het op hol sloeg. De open koets met vijf inzittenden kantelde, waarna het paard in paniek de koets nog zo'n tien meter met zich meesleepte. Drie mensen raakten daarbij gewond, meldt de politie, onder wie de koetsier.

Een kind moest per ambulance naar het ziekenhuis. Het is nog niet bekend hoe ernstig de verwondingen zijn. Het paard raakte gewond aan een been.

judithwaaike

Re: Gewonden door op hol geslagen paard in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:59

Wat erg! Het zal je maar gebeuren..... Hopelijk komt het met de mensen en het paard weer goed! Sterkte

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:37

Jeej dat moet schrikken geweest zijn...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:43

Wat triest! Maar als het aangegeven was is het toch echt een stukje eigen schuld. Een wegversperring dient aangegeven te zijn en de koetsier dient de verkeersregels te kennen. Ik ben dus heel nieuwsgierig wat en hoe.
Doet uiteraard niets af aan het feit dat het sneu is voor betrokkenen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:21

Wat gebeuren er toch relatief veel ongelukken met aanspanningen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:31

verhaal is wel ff anders
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3751161/2014/09/19/Op-hol-geslagen-paard-verwondt-inzittenden-koets.dhtml

Op de Hogenoord in Utrecht is vanmiddag een paard met koets op hol geslagen. Daarbij zijn de koetsier en de bijrijder zwaargewond geraakt, ook is een inzittende van de koets gewond geraakt. In de koets zelf zaten vijf gezinsleden uit Utrecht die samen een ritje wilden maken met oma die longkanker heeft.

Omdat de weg openligt, moest de koets over een hobbel rijden, waardoor de wagen kantalde. Het paard schrok daar zo van dat hij op hol sloeg en pas tweehonderd meter later tot stilstand kwam.

Hoe ernstig de gewonden er aan toe zijn is nog niet bekend. Het paard lijkt in orde, hij is nagekeken door een veearts. Het paard heeft alleen een verwonding aan het rechter achterbeen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:52

Een aanspanning die kantelt is meestal een stuurfout. Bij vrachtwagens en andere aanhangers. Zou veel meer aandacht aan geschonken moeten worden bij een opleiding. (Bv bij koetsiersbewijs) laadvermogen, hellingen, veering en wat die doet. Allemaal buiten paardlief om. Ik kan me hun angst maar ook hun eventuele onwetendheid goed voorstellen. Heel sneu dat het zo heeft moeten zijn. Hoop dat iedereen er alsnog vanaf komt en de schade aan mens dier en wagen meevalt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:01

Sterkte voor koetsier, passagiers en paard. Zo te lezen is de koets uit balans geraakt van een hoge stoep en niet tegenhangende passagiers.

Op de foto lijkt het een behoorlijke grote wagen met een klein paardje.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:05

Ik hoorde al een paard door de straat gaan een paar keer. Maar zag geen paard. Zal deze combinatie wel zijn geweest, want zo vaak komt er geen koets door de straat hier.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:29

Speurneusc:
Misschien ff verder lezen?
Aangezien er nog meer bij stond dan alleen jou stukje.

Citaat:
Volgens getuigen, mannen die aan de weg aan het werk waren bij de afzetting, negeerde de koetsier de verkeersregelaar die zei dat hij er niet door kon. Paard en koets moesten daardoor een hoge stoep af.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:35

Als je een hoge stoep af wilt met de koets, heb je wel grooms nodig om tegen te hangen

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:40

Klopt inderdaad...

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:46

Wat een rot reacties weer.
Wat boeit het nou hoe het is verlopen!!!
Deze meneer ligt nu voor zijn leven te vechten in het ziekenhuis. Erg genoeg denk ik zo!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:50

KarmaWitch schreef:
Speurneusc:
Misschien ff verder lezen?
Aangezien er nog meer bij stond dan alleen jou stukje.

Citaat:
Volgens getuigen, mannen die aan de weg aan het werk waren bij de afzetting, negeerde de koetsier de verkeersregelaar die zei dat hij er niet door kon. Paard en koets moesten daardoor een hoge stoep af.

doet nix af aan het feit dat in de starttopic en titel staat dat paard op hol ging en toen is omgeslagen, of te wel paard was de oorzaak dit is onjuist liet ik zien volgens het verhaal in het ad

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:58

Paard is op hol geslagen omdat het schrok van de klap. Hobbel of hoge stoep boeit niet. Paard schrok daarvan, dus je kan het van 2 kanten zien. Manoeuvrefout van de koetsier waardoor paard schrok.
Klaar discussie gesloten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:10

Ja is heel erg, net als voor de rest die het overkwam en er wel goed af zijn gekomen. Maar het blijft een samenspel van dier en mens en een stukje wiskunde.
Maakt t niet erger of minder erg, maar ik heb geen koetsiersbewijs en ga me dus ook niet aanbieden, daarnaast ken ik mijn paard al zijn leven lang maar wil buiten mijn gezin niemand anders op de kar. Mijn dochter is 11 en mag van mij met haar paard en vrindinnetjes op pad. Waar zou dat aan liggen? Ik kan alleen maar zeggen mensen neem je verantwoording, voor mens en dier! Mennen is gaaf als het verantwoord is. Maar voor die paar luizige rotcenten (niet gezegd dat dat hier speelde dus!)het is t niet waard. daarbij ken je regels

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:32

benangelique schreef:
Wat gebeuren er toch relatief veel ongelukken met aanspanningen

Ik denk dat t vaak gewoon komt soor ondeugdelijk materiaal en weinig tot geen kennis van zaken. Zoveel van die gammele bakkies en zelfbouwrommel waar mensen mee rijden en dan ook nog een tuig dat de kwaliteit van een kartonnen doos heeft. De ongelukken met een wagen zijn vaak zoveel erger als die als ruiter op een paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 07:35

Wat ik begreep is het paard maar 10 meter met en daarna 200 meter zonder op hol geslagen.
Zal wel een braaf dier geweest zijn anders was die nog wel langer doorgegaan. Het is te hopen dat alles met iedereen snel weer goed komt, op de foto's lag toch wat "rotzooi" op de weg..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:49

Off-topic; Het is schrikbarend met wat voor een gammele oude troep wagentjes mensen achter een pony of paard letterlijk vast knopen. Met het argument "ik heb niet meer te besteden". Terwijl een ongeluk met zo iets veel sneller gebeurt dan met een deugdelijke wagen met werkende remmen.

Hopelijk zal iedereen van bovenstaande ritje weer vlot op de been zijn. Sterkte.

BlueRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:38

Oke even voor de duidelijkheid. De koetsier is iemand die ontzettend aardig is en goed met zijn paard omgaat.

Hij had nergens iets gezien over dat de straat was afgezet en moest daarom dus keren. VÓÓR het omkeren heeft hij iedereen van de koets afgehaald behalve het kleine meisje (die mocht erop blijven van de familie leden), de bijrijder en zichzelf. Tijdens het keren schrok het paard van het geluid dat het wiel maakte tegen de stoeprand. De wagen kantelde en de koetsier probeerde toen het kleine meisje in veiligheid te brengen waardoor hij nu zelf in het ziekenhuis ligt en geopereerd wordt.

Oordeel alsjeblieft niet op dingen voordat je het hele verhaal kent...

Ik wens het kleine meisje, de bijrijder, het paard en natuurlijk de koetsier heel veel sterkte en hoop dat het weer goed gaat komen met hun allemaal!

bananenbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:52

hier even de bijrijder..

ik had het meisje op schoot, zij is en heeft alleen schrammen en is geschrokken, de koetsier is gewond maar niks dat niet goed komt en ik ook. De pony is goed opgevangen, in de gaten gehouden, heeft alleen schaafwonden en is alweer thuis.

alle verhalen van hoe het gebeuren kloppen niet helemaal. het paard schrok niet van de klap, de koetsier is zeer ervaren en capabel en zeker ook verantwoordelijk. de pony is ontzettend goed getraind en heeft ook onwijs goed gereageerd. de koets viel tegen hem aan en hij sprong alleen naar voren, een logische reactie. omstanders schrokken erg en hebben ons ook goed geholpen,

het is absoluut een ongeluk geweest en we hebben met zijn allen een inschattingsfout gemaakt van milimeters en hebben dit goed gevoeld. ik zou het fijn vinden als jullie verder stoppen met de discussie uberhaupt over wat er is gebeurt, de nieuwsberichten hebben het behoorlijk verkeerd verslagen (wat ook nog voor veel verwarring heeft gezorgd) we waren allemaal ervaren genoeg, getraind genoeg en wisten wat we deden. ik vertrouw de koetsier blind, evenals zijn pony en ik heb ook genoeg ervaring om hier over te kunnen oordelen, ongelukken kunnen gebeuren.

en afgezien van de inschattingsfout is het ook zo dat we klem stonden en geen kant op konden behalve de stoep af. iedereen heeft ons goed opgevangen en we zijn allemaal ok.

en echt jongens, ik vind het heel naar om jullie ongezouten oordelen te lezen over een persoon, een pony en een situatie waar jullie niet goed over geinformeerd zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:26

Fijn te lezen dat het redelijk goed met jullie en het paard gaat, dat is het allerbelangrijkste,
Ik duim dat jullie allemaal snel beter zijn en dat het lukt om de pony weer opnieuw met vertrouwen in te spannen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:59

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:25

Wat ik mij vaak afvraag is hoe simpel journalisten iets verslaan. Het is me al vaak opgevallen dat ze dingen erger maken dan het is of maar de helft vermelden van wat er nu echt gebeurt is. Dan hoeven dit soort misverstanden niet meer gebeuren.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:42

petraaken schreef:
Wat ik mij vaak afvraag is hoe simpel journalisten iets verslaan. Het is me al vaak opgevallen dat ze dingen erger maken dan het is of maar de helft vermelden van wat er nu echt gebeurt is. Dan hoeven dit soort misverstanden niet meer gebeuren.

Het nieuws moet altijd bovenaan is de regel met nieuwsberichten, dus in dit geval staat dus dat de kar omsloeg en er gewonden waren. Pas later in de tekst zal men meer details toe voegen over hoe en wat. Ook zijn journalisten bijna altijd gelimiteerd aan het aantal woorden, dus moeten er keuzes gemaakt worden in wat je wel verteld en wat niet. Als het dan ook nog eens een beetje smeuïg kan opgeschreven worden levert dat vaak online meer views/kliks op. (hoe meer bekeken hoe beter)

Als je dat dan combineerd met een journalist die geen paardenkennis heeft, ja dan worden er al heel snel fouten gemaakt en de verkeerde details weg gelaten. Wat ik denk dat hier dus ook gebeurt is en heeft geleid tot 'afwijkende' berichtgevingen.

Erg jammer, maar dit maakt weer eens zo duidelijk dat je met de media echt niet alles voor zoete koek moet aannemen. Weest altijd kritisch!