Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
piffgek schreef:ik begrijp ook niet helemaal hoe 1 gen het bezitten van extra gangen kan bepalen..

Citaat:Locomotion in mammals relies on a central pattern-generating circuitry of spinal interneurons established during development that coordinates limb movement1. These networks produce left–right alternation of limbs as well as coordinated activation of flexor and extensor muscles2. Here we show that a premature stop codon in the DMRT3 gene has a major effect on the pattern of locomotion in horses. The mutation is permissive for the ability to perform alternate gaits and has a favourable effect on harness racing performance. Examination of wild-type and Dmrt3-null mice demonstrates that Dmrt3 is expressed in the dI6 subdivision of spinal cord neurons, takes part in neuronal specification within this subdivision, and is critical for the normal development of a coordinated locomotor network controlling limb movements. Our discovery positions Dmrt3 in a pivotal role for configuring the spinal circuits controlling stride in vertebrates. The DMRT3 mutation has had a major effect on the diversification of the domestic horse, as the altered gait characteristics of a number of breeds apparently require this mutation.
MayDayParade schreef:Kuggur schreef:
-Loopt naar buiten om Máni een troostende aai over z´n bol te geven-
Geef er ook maar een namens mij hoorIk heb er ook een paar gehad die flink moeilijk in te tölten waren:P
Kuggur schreef:Ja we hebben het tölten opgegeven met hem (we hebben het ook niet erg fanatiek geprobeerd; als een paard het zo niet aanbiedt waarom dan verder kwellen?).
Dat neemt niet weg dat hij bepaald niet de worst ingaat.
Voor het schapen halen, waar we nu ieder weekend mee bezig zijn kun je je geen beter paard wensen. Zeker, betrouwbaar, moedig, duikt door iedere rivier, draait zijn hoefje niet om voor steile hellingen op- en af etc.
En, heel belangrijk, hij heeft er duidelijk lol in achter schapen aan te jagen.
Maar geen ijslander zou hem willen hebben, een draver en bepaald niet vlak...
MayDayParade schreef:Er zitten inderdaad gewoon af en toe IJslanders tussen die het gewoon niet kunnen. Vraag me af of ze dat gen dan ook echt niet bezitten of dat het gewoon niet naar voren komt.
8nnemiek schreef:Zoiets vind ik altijd wel interessant![]()
Wel jammer dat er geen jaartallen bij staan, maar dat zou dus betekenen dat die oermens al echt heel bewust bezig was met fokken en niet zomaar wat kuddes paarden had rondlopen.
Sammyoo schreef:Sammie schreef:Er wordt beweerd dat de (extra, red.) gangen van de Paso Fino zo licht en soepel zijn dat je met een glas wijn op het paard kunt zitten zonder een druppel te morsen.”, aldus Andersson.
Mijn volgende paard wordt vast een Paso Vino!
haha 

Thesserd schreef:Misschien een onnozele vraag maar is dit vergelijkbaar met bijv. een hond die vrijwel niet kan blaffen (basenji) en er eigenlijk met deze 'fout' verder gefokt wordt waar uit een ras ontstaat? Kan ik die asymmetrische gang zien als zo'n 'fout' waar blij gebruik van wordt gemaakt?
Best wel interessant dit
MayDayParade schreef:Er zitten inderdaad gewoon af en toe IJslanders tussen die het gewoon niet kunnen. Vraag me af of ze dat gen dan ook echt niet bezitten of dat het gewoon niet naar voren komt.
Kuggur schreef:Thesserd schreef:Misschien een onnozele vraag maar is dit vergelijkbaar met bijv. een hond die vrijwel niet kan blaffen (basenji) en er eigenlijk met deze 'fout' verder gefokt wordt waar uit een ras ontstaat? Kan ik die asymmetrische gang zien als zo'n 'fout' waar blij gebruik van wordt gemaakt?
Best wel interessant dit
Goede vraag, en er is een antwoord op; Er zijn fossielen gevonden van loopsporen in versteende modder van oerpaarden die tölten.
Het is waarschijnlijker dat moderne paarden deze eigenschap door veranderde bouw, en selectie op de basisgangen deze gang verloren zijjn. "Primitievere" paardenrassen tolten/telgangen vaak.
ruitje schreef:Boeiende stelling maar eigenlijk is alleen het IJslandse paard primitief toch? Alle andere toltende rassen die ik mij kan voorstellen zijn niet primitief?