Mechanisme wondhelende eigenschappen honing ontdekt [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Mechanisme wondhelende eigenschappen honing ontdekt [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 15:22

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Dertien melkzuurbacteriën die door bijen bij zich gedragen worden blijken achter de wondhelende eigenschappen van rauwe honing te zitten, zegt Zweeds onderzoek.

Honing wordt al langere tijd aangeprezen als middel om wonden mee te behandelen, maar over het mechanisme achter de wondhelende werking was nog weinig bekend. Nu blijkt het dat de melkzuurbacteriën die zich in de maag van de bij bevinden het werkzame bestanddeel zijn in de honing. Deze bacteriën produceren een aantal actieve antimicrobiële stoffen. Deze stoffen doden een groot aantal soorten bacteriën, waaronder zelfs de multiresistente MRSA bacterie.

De effecten van de antimicrobiële stoffen waren tot nu toe slechts in een laboratorium onderzocht. Het Zweedse onderzoek bestudeerde de effecten van de melkzuurbacteriëen wanneer deze direct op hardnekkige wonden bij paarden werden aangebracht.De bacteriën werden gemixt met honing en dit mengsel werd vervolgens aangebracht bij tien paarden, waarvan de eigenaren al meerdere onsuccesvolle wondbehandelingen hadden geprobeerd, waaronder antibiotica, chloorhexidine, corticosteroïden en gewone honing uit de winkel. Alle wonden genazen na behandeling met de met bacteriën verrijkte honing. De onderzoekers geloven dat het geheim achter de sterke resultaten ligt in de breedspectrum antimicrobiële stoffen die de melkzuurbacteriën produceren.

De onderzoekers suggereren dat de melkzuurbacteriën mogelijk een alternatief zijn voor antibiotica. "Wanneer de bacteriën leven, produceren zij de juiste antimicrobiële stoffen, afhankelijk van de bedreiging van andere organismen. Honing die men in de winkel koopt bevat echter geen levende melkzuurbacteriën en zal dus niet de unieke eigenschappen hebben als rauwe honing." aldus een van de onderzoekers.

Bekijk hier een video over het onderzoek

hyppolyte

Re: Mechanisme wondhelende eigenschappen honing ontdekt [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:33

Leuk dat ze er nu achter zijn wat nu daadwerkelijk de werkzame stof is. Het werkt wel echt als een trein die honing, ik haal het tegenwoordig ook echt alleen nog maar bij de imker :j.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:26

Koop je bij de imker wel rauwe honing? Hopelijk nooit nodig, maar altijd goed om te weten!

Idd fijn dat nu bewezen is! :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:31

Vind rauw altijd een beetje een vreemde term, maar daar koop je indd onbewerkte honing :j. Ik ben ook echt al 1,5 jaar niet meer ziek geweest (sinds ik dus regelmatig die honing neem), bij een beginnende keelpijn een dagje of 2 aan de honing en het is klaar :j.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:41

Toch een langs de imker dan binnenkort, niet dat ik vaak ziek ben, maar alle beetjes helpen :D Bedankt voor de tip!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:48

Hier ook maar eens opzoek naar een imker in de buurt. Niet alleen voor paard lief (mocht er wat gebeuren) maar ook voor mezelf handig aangezien ik snel littekens krijg.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:13

Kan je het verder nergens anders kopen dan? Bijv de tuinen ofzo?

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:36

En biologische honing? Zou die bewerkt zijn?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:41

Mijn schoonvader wordt al jaren met honingpleisters behandeld.
Die heeft diabetes en open wonden helen zo een stuk sneller.
Niks nieuws onder de zon dus. ;)

BabethJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:44

Ik gebruik het al jaren. Geen betere wondzalf dan rauwe honing :)
Manuka honing gebruik ik altijd. Duur, maar zeer goed.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:19

Na aanleiding van de laatste reacties; ik geloof niet dat dit artikel op de helende eigenschappen van honing wijst als iets nieuws. Het gaat hier over daadwerkelijk wetenschappelijk bewijs en dus de wetenschappelijke verklaring voor de helende eigenschappen, het 'hoe en waarom'. En dat is zover ik kan lezen wel 'iets nieuws onder de zon'.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:21

En euh hoeveel kost zo een potje van de imker? :o
Waarvoor helpt dat precies?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:22

Fijn dat dit nu eindelijk zwart op wit staat.

Ruim 20 jaar geleden had mijn oma haar onderarm ernstig verbrand, wou niet naar de dokter, mijn ouders zijn imker en hebben toen voorgesteld om de wond in te smeren met honing. Wonderbaarlijk genoeg is het uiteindelijk helemaal genezen.

Potje honing bij de imker kost €5

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:29

Super dat ze het uitgevogeld hebben, nu hopen dat ze een hoop mensen daarmee kunnen helpen door het daadwerkelijk in de zorg te gaan gebruiken tot zover dat niet was.

Mijn vriend heeft eens een hele nare wond gehad die echt niet genas, elke dag wondzorg en het schoot helemaal niet op, zero vooruitgang.
Toen mesitran honingzalf er op los gelaten wat ik mee had genomen uit nederland en vanaf die dag is het enorm snel gegaan. Verwachting was dat het op het tempo zoals het ging 8 maanden ging duren voor het dicht was, nu was het met ik meen twee maanden dicht. :D
Hij mocht ook na de eerste controle nadat de zalf er op ging direct over op eens per 3 dagen verbandwissel. :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:35

Honing is serieus een wondermiddel maar er wordt altijd wat lacherig over gedaan, komt ook omdat honing uit de supermarkt ook helemaal kapotbewerkt is. Dus het feit dat er nu wetenschappelijk bewijs is en dat ook duidelijk wat nou de werkzame stoffen zijn is wel degelijk nieuws. Daarnaast is het een goede ontwikkeling, honing is een stuk beter dan als die medicijnenrotzooi die je krijgt. Dus het is een stapje dichterbij het serieus nemen van honing als geneesmiddel.

Ik denk dat biologische honing niet ook per definitie onbewerkt is, biologisch heeft meer te maken met de manier van houden (onbespoten plantjes etc.), je hebt volgens mij evengoed biologische fabriekshoning. Maar gelukkig heb je in heel nederland best een hoop imkers zitten, volgens mij zijn ze ook via internet wel aardig te vinden, even googlen dus :j.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:51

Mooi om te zien dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar de geneeskrachtige werking van natuurlijke producten, waaronder honing.
Ik heb zelf al vele mooie genezingen gezien door middel van natuurlijke producten en hoop dat door deze onderzoeken de natuurgeneeskunde ook steeds meer aanhangers zal krijgen. Ze heeft prachtige middelen die niet belastend zijn voor het lichaam zoals alle chemische rotzooi die we voorgeschreven krijgen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:28

Erg interssant. Wij hebben ook al eens de kracht van honingzalf ondervonden. Wonderbaarlijk hoe goed het werkt.

Je kan gewoon Dermiel zalf of spray bij de dierenarts kopen, dit is een honingzalf. Rauwe honing gebruiken wij niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:25

werkt gewone honing zoveel minder?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:37

Manuka honey gebruiken wij altijd werkt super!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:48

Honing uit de supermarkt is in de imkers ogen chemische gemanipuleerde suikerbrij :+

Vaak moet je ook honing gebruiken uit je eigen omgeving, heeft nog meer invloed!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:05

oke, maar dan gebruik je dus honing als een soort zalf?
Heeft het geen werking als je het gewoon op eet?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:43

Als zalf, maar ook als je het op eet heeft het daadwerkelijk wel werking :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:12

bliver schreef:
werkt gewone honing zoveel minder?

Heb je t artikel wel gelezen? Juist omdat honing uit de winkel bewerkt is zijn die melkzuurbacteriën dood en werkt het dus niet..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:31

We hebben hier waar ik in Oostenrijk woon heel erg veel Imkers.
Sinds ik elke dag deze honing in mijn yoghurt doe heb ik aanzienlijk minder last van mijn psoriassis.

Wat wel heel bizar is: Er is tegenwoorig afgezien van de Afrikaanse Bij (die gevaarlijke agressieve) geen bijensoort meer die zonder antibiotica overleven kan. En wij gebruiken dan HUN honing voor antibacteriele werking en geven de bijen suikerwater.......mmmmm.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:50

Ik geef mijn hond elke dag al een theelepel koud geslingerde (onbewerkte) honing, dit koop ik bij de kruitvat. Zelf doe ik het ook in mijn thee :D