Manege in Assendelft opnieuw in opspraak door ponyverloting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Manege in Assendelft opnieuw in opspraak door ponyverloting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 13:31

http://www.dichtbij.nl / http://www.bokt.nl

De Partij voor de Dieren Zaanstreek is ontstemd over de ponyverloting bij manege Hippisch Centrum ‘De Delft’ in Assendelft. Op 7 september organiseert de manege een loterij, waarbij via een constructie met lootjes en een cheque, opnieuw een “Bingo”pony als prijs is uitgeloofd. Het is in Nederland verboden om dieren als prijs weg te geven, maar op deze manier probeert de manege de wet te omzeilen. Er is nu geen sprake van een bewuste keuze voor de aanschaf van een dier, waardoor de Partij voor de Dieren ernstig betwijfelt of de nieuwe eigenaar de pony de juiste verzorging kan geven.

De Partij voor de Dieren reageert: "Omdat de manege al eerder in opspraak is geweest vanwege hun jaarlijkse ponyverloting, proberen zij de mazen in de wet te ontdekken door telkens een andere constructie te verzinnen. Dit jaar noemt de manege het “verkoop per opbod”. Men trekt een lootje met bedragen tussen 0,01 en 10 euro. Diegene die het lot van 10 euro trekt is de hoogste bieder en krijgt als winnaar de waardecheque voor de pony. Dit is geen verkoop per opbod maar gewoon een verloting.

In antwoord op Kamervragen van de Partij voor de Dieren heeft de toenmalige staatssecretaris Bleker al in 2011 bevestigd dat de actie in strijd is met de Gezondheid- en welzijnswet voor dieren. In zijn antwoord liet hij weten dat het
houden van dieren een bewuste keuze vereist en dat het daarom niet wenselijk is dat door omstandigheden, zoals door het winnen van een prijs, wordt bepaald bij welke persoon de zorg van een dier komt te liggen. Dat de prijs in de vorm van een waardebon is gegoten, die desgewenst kan worden ingewisseld voor een pony, doet naar zijn mening niet af aan het verbod."

bliver

Re: Manege in Assendelft opnieuw in opspraak door ponyverloting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:38

Er moet even bij vermeld worden dat de pony verplicht tenminste een jaar daar op die stal moet blijven staan zodat de verzorging begeleid word. Je kan er ook voor kiezen om de waardebon uit te laten keren in geld ipv die pony

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:39

Tja, wat is een 'weloverwogen beslissing'? Er worden zoveel dieren in een opwelling gekocht en misschien trekken de mensen hier wél heel bewust een lootje. Dat kun je niet volledig aflezen aan de manier waarop het dier aangeboden wordt wmb.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:40

bliver schreef:
Er moet even bij vermeld worden dat de pony verplicht tenminste een jaar daar op die stal moet blijven staan zodat de verzorging begeleid word. Je kan er ook voor kiezen om de waardebon uit te laten keren in geld ipv die pony

nou als dat zo is dan klopt het nieuwsartikel niet echt en is het een totaal ander verhaal.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:43

Nessah schreef:
bliver schreef:

nou als dat zo is dan klopt het nieuwsartikel niet echt en is het een totaal ander verhaal.

Het staat hier in de media zo geschreven, maar ik weet toevallig dat dit dus niet het hele verhaal is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:02

bliver schreef:

Waarom laten ze de pony dan niet gewoon helemaal achterwege?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:04

bliver schreef:

wat is dat eigelijk slim. eerst loten laten trekken (weet niet of hier voor word betaald, maar er zal op een een of andere manier wel winst op worden gemaakt) dan de minst leuke manege pony weggeven om vervolgens van de 'gelukkige winnaar' stalgeld te vragen. om daarna te concluderen dat er niet goed genoeg voor word gezorgd en dan nemen ze hem weer terug.
ik ga niet zeggen dat ik het niet heel vreemd en mischien dieronvriendelijk vind, maar slim is het wel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:07

_San87_ schreef:
bliver schreef:

omdat mensen graag een pony winnen?
het is een stukje marketing van die manege..

ongeacht of je nu meedoet aan die actie, iedereen kent die manege nu.

en als ze gewoon aan kunnen tonen dat de pony daar moet blijven staan en de maandelijkse kosten voor de koper zijn etc.. dan is die negatieve belading er zo af.. mensen die het als super negatief zien, ach die kunnen ze dan wel missen..

ze hebben dit goed 'overdacht' en weten inmiddels dat de aandacht meer positieve als negatieve gevolgen zal hebben..

ze verloten niet persee een pony, vanuit hun oogpunt verloten ze een pensionplek ;) en die pony weegt in prijskosten niet op tegen de inkomsten van het pensiongeld.. makkelijk terugverdiend.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:26

Zoek eens op vorig jaar hetzelfde onderwerp en het jaar ervoor..... Krijgen we nou ieder jaar dezelfde discussie?? Je hoéft die pony niet te nemen...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:27

Indd slimme marketing! Niks meer niks minder. Mishandeling vind ik het totaal niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:27

Netje schreef:
Zoek eens op vorig jaar hetzelfde onderwerp en het jaar ervoor..... Krijgen we nou ieder jaar dezelfde discussie?? Je hoéft die pony niet te nemen...

Je hebt gelijk. Ze doen dit elk jaar en elk jaa is het hetzelfde liedje

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:04

elenaMM77 schreef:
_San87_ schreef:

omdat mensen graag een pony winnen?
het is een stukje marketing van die manege..

ongeacht of je nu meedoet aan die actie, iedereen kent die manege nu.

en als ze gewoon aan kunnen tonen dat de pony daar moet blijven staan en de maandelijkse kosten voor de koper zijn etc.. dan is die negatieve belading er zo af.. mensen die het als super negatief zien, ach die kunnen ze dan wel missen..

ze hebben dit goed 'overdacht' en weten inmiddels dat de aandacht meer positieve als negatieve gevolgen zal hebben..

ze verloten niet persee een pony, vanuit hun oogpunt verloten ze een pensionplek ;) en die pony weegt in prijskosten niet op tegen de inkomsten van het pensiongeld.. makkelijk terugverdiend.

Wat ik mij dan wel afvraag... Hoe kun je verplichten dat de gewonnen pony een jaar op die manege moet blijven. Volgens mij is zo'n clausule nietig. Net als wanneer je je paard verkoopt en opneemt in het contract dat jij recht op eerste koop hebt wanneer het paard weg moet.

Dit is overigens puur uit interesse.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:45

_San87_ schreef:
Wat ik mij dan wel afvraag... Hoe kun je verplichten dat de gewonnen pony een jaar op die manege moet blijven. Volgens mij is zo'n clausule nietig. Net als wanneer je je paard verkoopt en opneemt in het contract dat jij recht op eerste koop hebt wanneer het paard weg moet.

Dit is overigens puur uit interesse.

wellicht is het een vorm van bruikleen clausule, dat het paard pas na dat jaar officieel volledig van jezelf is of iets dergelijks.. anders inderdaad kun je het gewoon verplaatsen als je de eigenaar bent..

maar de vraag is, doe je dat ook, het zal waarschijnlijk iemand zijn die in of in de omgeving van de manege zit die meedoet aan die loting.. wil je dus 'herrie' in je omgeving dan kan het paardenwereldje best wel weer eens heel lastig blijven.. ik denk dat mensen dus graag dat jaar gewoon daar staan en daarna kijken of ze het dier willen verplaatsen. De meerprijs die je betaald in een manege voor pension is natuurlijk weer niets als je het vergelijkt wat je normaal voor een rijpony zou betalen.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:06

Ik heb wel eens meegedaan voor de grap...je kunt dus in een groot bord lootjes prikken...dat kan zijn 1 cent...maar kan ook 10 euro zijn...

Maar stel dat ik hem zou winnen , zou ik hem nooit daar laten staan. ..
En het is geen manege pony , maar een pony die Ron speciaal koopt voor deze lotterij. .
Hij verdient er best wel veel op...Want tel maar al die bedragen op van 1 cent tot 10 euro...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:24

Frozen schreef:
Ik heb wel eens meegedaan voor de grap...je kunt dus in een groot bord lootjes prikken...dat kan zijn 1 cent...maar kan ook 10 euro zijn...

Maar stel dat ik hem zou winnen , zou ik hem nooit daar laten staan. ..
En het is geen manege pony , maar een pony die Ron speciaal koopt voor deze lotterij. .
Hij verdient er best wel veel op...Want tel maar al die bedragen op van 1 cent tot 10 euro...

ik weet niet of de avond een feestavond is (neem aan geen kale bedoening)..
dan is het 5005,00 euro aan opbrengst aan lootjes (10.01 x 500) - aankoop en verzekering pony (moet wel verzekerd zijn, want wat als de prijs zich net kapot trapt voor de avond) - voer tot aan de verloting - kosten feestje en eventueel extra personeel dat er rondloopt..

Het levert grofweg gezegd zo'n 3000 euro voor hem op, los van de extra inkomsten van de bar die avond..

dus slimme marketing zoals ik al zei ;)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:24

heeft ie toch mooi dik 5000,- in zn zakken zitten. Kun je een leuke pony voor kopen.
daarbij de "gratis" reclame van zijn bedrijf!

best een slimme actie dus (zakelijk gezien)

nu maar hopen dat de pony bij de juiste mensen terecht komt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:17

Volgens mij gaat het om een open dag van de manege mrt allerlei shows enz en dus deze loting

judithwaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:24

Ja maar waarom een pony?!?!? Wie weet bij wat voor mensen hij terecht komt. Verloot dan een duur en luxe zadel ofzo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:42

Er wordt echt wel gekeken waar de pony terecht komt, en de winnaar kan ook kiezen voor een geldbedrag ipv de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:20

Elke keer die herrieschoppen om deze 'verloting' snap ik niet zo. Natuurlijk wordt Ron er rijker van, het is een zakenman maar wel eentje die rekening houdt met de pony. Volgens mij is Bingo tot nu toe elk jaar goed terecht gekomen.
Ik vond het altijd superspannend de verloting! Dat was echt het evenement van het jaar daar en volgens mij nog steeds!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:24

Joolien schreef:
Elke keer die herrieschoppen om deze 'verloting' snap ik niet zo. Natuurlijk wordt Ron er rijker van, het is een zakenman maar wel eentje die rekening houdt met de pony. Volgens mij is Bingo tot nu toe elk jaar goed terecht gekomen.
Ik vond het altijd superspannend de verloting! Dat was echt het evenement van het jaar daar en volgens mij nog steeds!

Dit dus, gezemel om niks, als de winnaars voor de pony kiezen zit er een heel pakket aan begeleiding bij, en ook de optie om de pony niet te nemen maar een geldbedrag is er.
Deze loting gaat al jaren zo en idd ken ik geen slechte verhalen over eerder gewonnen pony's, en aangezien slechte verhalen meestal sneller gaan dan goede....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:28

knollentuin schreef:
Deze loting gaat al jaren zo en idd ken ik geen slechte verhalen over eerder gewonnen pony's, en aangezien slechte verhalen meestal sneller gaan dan goede....

Ik ken er ook geen, maar wil aan bovenstaand nog even al gemeen toevoegen dat slechte verhalen langer blijven hangen dan de goede....

Maar anyway, de Partij voor de Dieren zou de Partij van de Dieren niet zijn als ze een dergelijk evenement ieder jaar weer als aanleiding zouden zien om zichzelf weer even op de kaart te zetten.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:42

Nu moet dit verhaal even opgehelderd worden. Afgelopen jaar was het niet zo dat je een pony kon winnen. Wat de manege gedaan heeft, is wel degelijk de pony per opbod verkopen, inc zadel en toebehoren. Daarnaast kan je loten kopen. Dmv lootjes trekken word er een winnaar gekozen, die het geldbedrag wint wat de bingopony gekost heeft. Ze verloten geen pony, ze verloten een geldbedrag wat zij hebben verdient met de veiling van een pony.

Nee, ze weten waarschijnlijk niet waar het paard heengaat, maar dat is bij elke dierenveiling zo.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:01

Inderdaad, de pony wordt geveild en het bedrag dat de pony op brengt is voor degene met het winnende lot.
Ieder jaar weer hetzelfde gezeur, bah.

LIH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:04

de pony word geveild de eigenaar begint bij 1000 en als iemand daarover heen bied is het paard van die gene en de gene met het lootje wint het bedrag ;)