"Nieuw thuis voor gezelschapspaarden zeer schaars"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

"Nieuw thuis voor gezelschapspaarden zeer schaars"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:30

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding

Dierwelzijnsorganisaties waarschuwen dat het aantal plekken voor gezelschapspaarden zeer schaars zijn in de huidige markt. Het Britse Horses4Homes zegt dat er een kleine markt is voor gezelschapspony's, maar dat de kans op een nieuw thuis voor paarden "ongelofelijk klein" is.

Van de 180 paarden die Horses4Homes vorig jaar van een nieuw thuis voorzag, werden slechts 6% gezelschapspaarden. Van deze 6% was 58% pony. Maar liefst 20% van de paarden op de lijst waren paarden die als weidemaatje werden aangeboden maar waar niet meer op gereden kon worden wegens medische redenen of gedragsproblemen.

Sam Chubbock van World Horse Welfare zegt: "In de huidige markt is het ongelofelijk moeilijk om een goed tehuis te vinden voor "weidemaatjes", zeker wanneer ze bepaalde eigenaardigheden of gezondheidsproblemen hebben."

Manager bij Horses4Homes, Rebecca Evans, zegt: "Wanneer een eigenaar niet langer meer kan of wil betalen voor een paard dat niet gereden kan worden, is inslapen soms de beste optie. Euthanasie is erg moeilijk, maar sommige eigenaren moeten het lef hebben om hun geliefde dier in te laten slapen, in plaats van het dier weer te verhandelen waarbij er het risico bestaat dat het dier niet bij het juiste thuis eindigt." Evans waarschuwt ook voor het aanbieden van gezelschapspaarden via sociale media, zoals Facebook. "Voor paarden waarop gereden kan worden is er vrijwel altijd een nieuw thuis te vinden, maar voor paarden die een lastig karakter hebben of waar niet meer op gereden kan worden is het praktisch onmogelijk."

pipo

Re: "Nieuw thuis voor gezelschapspaarden zeer schaars"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:56

Goh zijn ze daar in Engeland nu ook achter?? Gek he.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:08

pipo schreef:
Goh zijn ze daar in Engeland nu ook achter?? Gek he.

Gezien de vele topics op Bokt zijn ze er in Nederland ook nog niet achter hoor. Fijn dat een paarden welzijnsorganisatie zich eens duidelijk uitspreekt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:23

Dat is toch niks nieuws!
Toch heel fijn dat het hier ook eens neergezet wordt.

Hopelijk gaan er vele ogen geopend worden bij de huidige eigenaars die van oude en of paarden waar wat mee is af willen.

Met alle dikke ellende en dierenleed voor de paarden/ pony's achteraf....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:19

Volgens mij mag om deze reden in Nederland je paard niet laten inslapen.
Een dierenarts gaat hierin niet mee?
Paard gezond tot bepaalde hoogte is alleen oud of kan niet op gereden worden...
Weet niet of dat een geldige reden is als het paard weinig pijn heeft.
Dan zal je jou paard naar de slager moeten brengen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:01

Zo ook in Nederland hoor!
Je kan nergens je paard/pony kwijt aan
stichtingen die daarvoor bedoelt zijn etc.
Er is gewoon geen plek meer...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:07

Waarom zou een dierenarts een paard waar wat aan mankeert niet in mogen laten slapen? Dat staat nergens bij wet vastgesteld hoor.. En dan nog.. Dan breng je hem naar de slager, daar kan je hem ook laten euthanaseren en op laten halen door rendac of het crematorium, als hij niet geschikt is voor consumptie.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:55

Dan breng je je paard idd in Nederland naar de slager.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:53

-sarcasme aan- Goh, wat raar. Maar ja, wat moet je in hemelsnaam met een paard waar je niet op kan rijden? -sarcasme uit-

Ik snap dat echt niet. Mensen die hun paard weg doen of een lieverd niet willen kopen omdat er niet meer gereden kan worden op dat beest. Alsof het allemaal gaat om het rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:58

Tijdje geleden was ik op zoek naar een sociale gezelschapspony. Niet in mijn eigendom, ik wilde een pensioenplek aanbieden tegen alleen de kosten van hooi.

Niet te vinden. Want o wat verdacht dat ik een oud/niet meer bruikbaar paard een thuis wilde bieden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:59

Voor sommige mensen nou eenmaal wel. Als je hobby rijden is, waarom zou je dan ontiegelijk veel geld uitgeven terwijl je dat niet eens kan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:01

Koper schreef:
Tijdje geleden was ik op zoek naar een sociale gezelschapspony. Niet in mijn eigendom, ik wilde een pensioenplek aanbieden tegen alleen de kosten van hooi.

Niet te vinden. Want o wat verdacht dat ik een oud/niet meer bruikbaar paard een thuis wilde bieden.

Ja dat krijg je ervan als mensen niet goed controleren waar hun kapotte of oude paard heen gaat, en vervolgens erachter komen dat hun paard is doorverkocht en dan iedereen gaan waarschuwen een oud of kapot paard nooit weg te doen of dan maar naar de slager te doen..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:04

Finliox schreef:
-sarcasme aan- Goh, wat raar. Maar ja, wat moet je in hemelsnaam met een paard waar je niet op kan rijden? -sarcasme uit-

Ik snap dat echt niet. Mensen die hun paard weg doen of een lieverd niet willen kopen omdat er niet meer gereden kan worden op dat beest. Alsof het allemaal gaat om het rijden.

Ik snap dat wel, waarom zou je jezelf zoiets onzekers op de hals halen? Een paard met problemen of een ziekte, jij mag het dan voor een ander opknappen. Bovendien, je moet maar ruimte hebben/het kunnen betalen. Sommige vragen er ook nog een behoorlijke prijs voor, zag vandaag nog een Quarter staan met een erfelijke ziekte, wie neemt dat risico van al dat verdriet nou willens en wetens....

Wat ik niet snap is dat mensen hun paard zo makkelijk kunnen wegdoen als het iets mankeert. Als je al die advertenties ziet, en dan als laatste zinnetje o ja, het paard heeft.... en heeft ... aan medicijnen nodig.
Hup en daarna volgende paard.....

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:14

Margee schreef:
Finliox schreef:

Ik snap dat wel, waarom zou je jezelf zoiets onzekers op de hals halen? Een paard met problemen of een ziekte, jij mag het dan voor een ander opknappen. Bovendien, je moet maar ruimte hebben/het kunnen betalen. Sommige vragen er ook nog een behoorlijke prijs voor, zag vandaag nog een Quarter staan met een erfelijke ziekte, wie neemt dat risico van al dat verdriet nou willens en wetens....

Wat ik niet snap is dat mensen hun paard zo makkelijk kunnen wegdoen als het iets mankeert. Als je al die advertenties ziet, en dan als laatste zinnetje o ja, het paard heeft.... en heeft ... aan medicijnen nodig.
Hup en daarna volgende paard.....

Ik vind paarden met een mentaal of extreem psychisch gebrek ook iets anders dan een paard dat misschien niet zo makkelijk meer loopt of gewoon oud is. Er zijn best veel mensen die een paard als sociaal of wandelmaatje zouden willen hebben. Ik heb zelf een verzorgpony die met een peesblessure nu stilstaat, het duurt al een jaar maar gaat steeds beter, mentaal is hij nog prima in orde en hij heeft geen pijn. Je kan er alleen niet meer zomaar opklimmen en daar baal ik soms wel van maar het is nog steeds een pony van goud en ik wil hem toch niet missen. Mensen die hun paard dumpen omdat hij niet meer bereden kan worden, daar kan ik echt woest om worden als ik het hoor. Van de winter een kennis hier met een bijrijdpaard uitgegleden, paard moest een half jaartje stilstaan en zou dan weer de oude zijn, maar ze hebben het arme dier gewoon ingeslapen. Woest was ik.

Zoals ik al zei, er zullen best mensen zijn met geld die een paard gewoona als maatje willen hebben, die geen tijd hebben om intensief te rijden. Dan is een oud paard of een paard die een blessure heeft toch wel de uitkomst. Zadels zijn ook erg duur, maar die heb je in dat geval niet nodig. Dus daar spaar je al gauw wat centen op uit. Ze zullen misschien meer dierenarts zorg nodig hebben, maar je spaart op dingen toch ook al wel gauw uit als je niet kan rijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:20

Ik bekijk het even van de andere kant.
Ik heb hier ook twee paarden staan die van alles mankeren en ook niet echt verkoopbaar meer zijn.
Voor mij zijn ze echt goud waard.
Maar stel nu dat ik door wat voor reden dan ook niet meer voor ze kan zorgen. Financieel niet en/of lichamelijk niet. Wat dan?

Das een vraag wat me toch vaak bezig houdt. Ik heb geen familie of vrienden die ze op kunnen vangen. Dan zou alleen de slager over blijven?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:23

felicity schreef:
Ik heb hier ook twee paarden staan die van alles mankeren en ook niet echt verkoopbaar meer zijn.
Maar stel nu dat ik door wat voor reden dan ook niet meer voor ze kan zorgen. Financieel niet en/of lichamelijk niet. Wat dan?

Das een vraag wat me toch vaak bezig houdt. Ik heb geen familie of vrienden die ze op kunnen vangen. Dan zou alleen de slager over blijven?

Dat vind ik ook weer iets anders dan een paard wegdoen om het niet meer kunnen rijden, zelfs al zou je dat financieel en lichaamelijk nog prima kunnen doen. Er zijn ook mensen die denken "oh, paard kapotgereden. Nou, dan maar een nieuwe kopen. Zit niets anders op." Nee, zo vervang je een pen als hij leeg is, maar niet een paard als hij leeg is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:24

felicity schreef:

Nee hoor. Als jouw paarden geen fortuin kosten aan onderhoud (medicijnen etc.) kosten, zijn daar ook vast wel mensen voor. Niet veel, maar ze zijn er wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:27

DianneM schreef:
Waarom zou een dierenarts een paard waar wat aan mankeert niet in mogen laten slapen? Dat staat nergens bij wet vastgesteld hoor.. En dan nog.. Dan breng je hem naar de slager, daar kan je hem ook laten euthanaseren en op laten halen door rendac of het crematorium, als hij niet geschikt is voor consumptie.

Het staat niet vast, maar zie maar eens een dierenarts te vinden die een paard wil laten inslapen dat niet 'echt' ingeslapen hoeft te worden :n

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:31

Dat zou ik ook echt niet kunnen zomaar inruilen.

Ik vraag me echt af of er mensen zijn die wat in mijn paarden zien.
Ik heb een 11 jarige merrie heeft stofallergie kan absoluut niet op stal en heeft gestoomd/nat hooi nodig.
En heeft ze nu een bandenbelssure en een peesblessure gehad aan het zelfde been.

Dan heb ik nog een 3 jarige onbeleerde D pony hengst die ook nog eens blind aan een oog is.

Als ik die van mij op marktplaats zou zien staan zou ik er gewoon overheen scrollen.

En ik zou het ook doodeng vinden om ze aan de eerste de beste mee te geven ook al bieden ze nog zo'n goed tehuis. Heb te veel enge verhalen gelezen.

Ik hoop dan ook echt dat ze hier kunnen blijven tot ze oud en niet meer kunnen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:41

Het is altijd lastig... Toen mijn ex-wedstrijdpaard geslacht zou worden omwille van een peesblessure, artrose en insuline-resistentie besloot ik mijn gezonde dieren te verkopen om hem nog een fijn pensioen te kunnen geven en zijn DA-rekeningen te kunnen betalen. Let wel; Ik had reeds 8 jaar geschiedenis met dit paard, dat maakt zo'n keus natuurlijk velen malen gemakkelijker. Ik heb genoten van elke minuut!

@felicity: Ik zie in dergelijke paarden dus juist een uitdaging. Mitsdien het dier een aansprekende foto's of video heeft, zou ik ze er niet voor wegklikken maar wellicht juist intrigeert zijn door het verhaal. Maar ik weet helaas als geen ander dat dit voor de meeste een stuk lastiger ligt ja.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:44

Dit "probleem" bestaat niet hier op IJsland. Mensen hebben een wat realistischer instelling tav paarden die om wat voor reden dan ook niet meer gebruikt kunnen worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 01:10

Ik heb mijn paarden gelukkig niet om te "gebruiken", maar als huisdier. :) En ze blijven dan ook bij mij tot hun dood. (en dat is hopelijk pas als ze heel oud zijn!!) :)

Ik vind het realistisch als je er van te voren over nadenkt wat je kan doen als je paard niet meer bereden kan worden, wat gaat mankeren of gewoon weg bejaard wordt. Je gaat i.m.o. een bepaalde zorgplicht aan bij elk levend wezen en het is aan jou om dan ook goed voor het dier te zorgen of te zorgen dat het na jou door iemand anders goed verzorgd wordt. Kun je dat niet meer garanderen (ik snap dat je dat sowieso niet echt kan als je verkoopt) dan is in sommige gevallen wellicht de slager of inslapen door een dierenarts een humanere oplossing.

Ik vind het altijd erg sneu als er (hoog) bejaarde of paarden met een lichamelijk of geestelijk probleem weer van eigenaar moeten verwisselen. Als ik het geld zou hebben om wat van zulke paarden op te kunnen vangen zou ik daar zeker voor open staan.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 06:21

Blijft een lastig verhaal.

Wij hebben al zooooveel weide maatjes aan geboden gekregen, maar aan allemaal mankeerde wel wat!

We hebben ze ook alle afgeslagen, ik wil straks niet met de ellende (lees DA kosten ) van een ander zitten.

Ik snap het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:08

Ik snap ook wel dat mensen geen zin hebben in een kapot paard.

Zelf heb ik ook een weide maatje staan. Kan zo'n 2 a 3 keer per week gereden worden. Maar door zijn verleden moet je wel weten wat wel en niet kan met hem. En zodra ik er zelf niet meer voor kan zorgen gaat hij naar de eeuwige weides. Ik doe het hem niet aan de handel in te gaan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:39

Ik ben knettergek op mijn paard. Hij is ontzettend lief en sociaal, maar hij is ook snel angstig en paniekerig en kan dan voor een ander echt moeilijk te handelen zijn (op het gevaarlijke af). Dit is een paard dat ik echt nooit maar dan ook nooit de handel in wil hebben. Voor hemzelf niet, maar ook voor de medemens niet.

Hij staat zo'n 14 uur per dag buiten. Toch moet hij echt werken. Doet hij dat niet, dan wordt hij steeds onzekerder, loopt hij allerlei wondjes op en is hij echt heel lastig in de hand te houden.

Hij is nu 10 jaar oud en mocht hij een blijvende blessure krijgen,dan laat ik m inslapen. Het zou mn hart breken, maar ik vind dat ik die verantwoordelijk moet nemen.

Mocht hij op echt oudere leeftijd gewoon een relaxed oudje worden die tevreden met pensioen kan gaan, dan krijgt hij die met alle liefde.

Een paard is geen klein knuffeldier en is een flinke verantwoordelijkheid en kostenpost. Zolang iedereen op een nette en eerlijke manier naar het dier handelt, heb ik geen moeite met welke keuze dan ook....