Hondeneigenaar moet helft betalen voor paard te water

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hondeneigenaar moet helft betalen voor paard te water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:42

http://www.at5.nl/ / http://www.bokt.nl

De eigenaar van een hond moet van de rechtbank de helft betalen van de schade, nadat een paard te water raakte in het Vondelpark in 2012. Zijn loslopende hond sprong tegen het been van het paard, dat schrok en in het water belandde.

Politie en brandweer moesten het paard destijds uit het water vissen. De manegehouder waarvan het paard is, eiste van het baasje van de hond een schadevergoeding van 2.000 euro.

De rechter heeft nu bepaald dat de hondeneigenaar de helft moet betalen, omdat hij zijn hond niet onder controle wist te houden. Maar ook de manegehouder moet 1.000 euro betalen. De ruiter van het paard had rekening moeten houden met het feit dat honden los mogen lopen in het park. Ook hij had zijn paard niet voldoende onder controle, aldus het oordeel van de rechter.

Verwant artikel
[ON] Paard te water in Vondelpark

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:44

Goed besluit lijkt mij. Van beide zit er een kern van waarheid in.

Anoniem

Re: Hondeneigenaar moet helft betalen voor paard te water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:45

Idd, de gulden middenweg in dit geval :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:50

Tja... als de hond bijt... dan is het logisch dat je paard in paniek raakt. In hoeverre je dat als ruiter kunt voorkomen / in de hand kan houden is in zo'n situatie maar de vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:51

Ineke2 schreef:
Tja... als de hond bijt... dan is het logisch dat je paard in paniek raakt. In hoeverre je dat als ruiter kunt voorkomen / in de hand kan houden is in zo'n situatie maar de vraag...

Waar staat dat ie beet? :?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:52

Relaxed schreef:
Ineke2 schreef:

Waar staat dat ie beet? :?

In het oorspronkelijke bericht / verwante artikel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:55

Leuk dat je hond daar los mag lopen, maar als hij paarden bijt, dan lijkt me toch dat hij niet in een losloopgebied hoort / dat de eigenaar aansprakelijk is voor alle schade. Je kan je paard nog zo goed onder controle houden, maar really, je paard doodstil laten staan als hij gepakt wordt door een hond :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:05

Ja ik ben het er ook niet mee eens hoor, want wat als die nou een kind in zijn been bijt en die springt van schrik in het water en verzuipt? Word dan ook de schade gedeeld? Lijkt mij toch niet eigenlijk...

Vind die jongen ook echt hartstikke sneu, hoop dat het met het paard allemaal wel weer goed is gekomen.

Wel een "posh" manege trouwens, als die zulke zadels op zijn manege paarden legt...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:13

vind dit geen sprake van rekening houden met honden.
Als hij te water raakt door een passerende of blaffende hond, a la.
Maar zodra een hond echt aan het paard zelf komt (weet niet of hij nou beet of tegen zijn been opsprong?), vind ik de hondeneigenaar wel volledig verantwoordelijk eigenlijk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:13

Het aanverwant bericht is bijna 2 jaar oud, namelijk uit 17-11-12.

Neem dus aan dat dit twee verschillende ongelukken zijn geweest. De hond uit dit bericht heeft dus niet gebeten. Lijkt me dus een terecht compromis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 12:16

Nee hoor. Het kan heel lang duren eer een zaak voor de rechter komt, dus dat dit twee jaar oud is hoeft geen reden te zijn dat dit een ander ongeluk betreft.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:16

Nee hoor dat hoeft niet. Kan best zijn dat de procedure pas na enige tijd aanhangig is gemaakt en dat het een jaar, of soms nog langer, duurt is niet ongewoon.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:20

Ik snap niet echt waar het een schade vergoeding voor is? Het paard mankeert toch niets?

Niet dat ik het onterecht vind dat de eigenaar van de hond wat moet betalen. Als hond niet aangelijnd was, aanvalt en daadwerkelijk bijt (bericht in link, lees hier alleen dat ie er tegenop is gesprongen), tja dan ben je op minst mede verantwoordelijk voor het paard te water.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:23

Er zal ongetwijfeld toch schade zijn. Dat moet worden aangetoond tijdens een procedure.
Ik kan me zo voorstellen dat het paard toch is nagekeken door de dierenarts en wie weet was er toch meer aan de hand dan in eerste instantie gedacht.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:24

Eer dat een rechtzaak is afgehandeld ben je vaak heeeeel veel tijd verder. Zal dus toch wel om hetzelfde ongeval gaan.

Schadevergoeding voor de kosten van brandweer e.d. meen ik te hebben gelezen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:36

Als die hond daadwerkelijk gebeten heeft vind ik de uitspraak echt belachelijk!!

En die jongen.. Sneu hoor.. Hij is zich rot geschrokken!!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:48

Ben ook wel benieuwd naar de schade-eis.. Vergoeding politie/brandweer? Schade aan park? etc?

Ik vind het wel redelijk lomp hoe iedereen in het begin aan het filmpje in het paard zijn mond zit te trekken. Met een beetje verstand weet je toch ook dat het paard daar nooit eigenhandig uit kan geraken..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:52

WildWings schreef:
Leuk dat je hond daar los mag lopen, maar als hij paarden bijt, dan lijkt me toch dat hij niet in een losloopgebied hoort / dat de eigenaar aansprakelijk is voor alle schade. Je kan je paard nog zo goed onder controle houden, maar really, je paard doodstil laten staan als hij gepakt wordt door een hond :?

Dat is toch niet het enige enige wat de rechter zei? Ook over dat je weet dat je een rijd in een honden los loop gebied. En niet elke hond is gewend aan een groot dier als een paard... Dan gebeuren dit soort dingen toch wel snel..

Niemand heeft hier 100% schuld aan dus een goede uitspraak.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:59

ohjajoh6 schreef:
Wel een "posh" manege trouwens, als die zulke zadels op zijn manege paarden legt...

Dat een manegehouder eigenaar is, betekent niet per definitie dat het paard voor manegewerk gebruikt wordt. Beide kinderen van deze manegehouder hebben paarden waar zij o.a. Eventing mee rijden.

Bauwina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:02

Dit lijkt mij toch een passend besluit. Voor beide partijen valt iets te zeggen natuurlijk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:10

Dat dit soort zaken via de rechter moet worden uitgevochten vind ik onbegrijpelijk. Twee jaar lang dus hebben mensen zich hier druk om lopen maken. Hoeveel tijd hebben mensen nodig om tot het besef te komen dat het die paar rotcenten niet waard is? Op het eerste gezicht lijkt het misschien veel geld, maar het is een fooi vergeleken met wat dit juridische circus gekost heeft en dan heb ik het nog niet eens over alle negatieve energie die betrokkenen ongetwijfeld hebben opgebouwd. Iedereen wil winnen met als gevolg dat iedereen verliest. Hopelijk hebben ze er iets van geleerd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:33

Wat moet er dan betaald worden? De ruiter, de brandweer, de dierenarts? Beetje wazig bericht. Overigens nog nooit gehoord dat men voor een paard te water de brandweer moet betalen voor de reddingsactie. Iemand meer bekend hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:35

Bravura schreef:
Wat moet er dan betaald worden? De ruiter, de brandweer, de dierenarts? Beetje wazig bericht. Overigens nog nooit gehoord dat men voor een paard te water de brandweer moet betalen voor de reddingsactie. Iemand meer bekend hiermee?

Wie denk jij dan dat de brandweer betaald? Ze doen dit niet gratis..

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:49

jorretje schreef:
Ik snap niet echt waar het een schade vergoeding voor is? Het paard mankeert toch niets?

Niet dat ik het onterecht vind dat de eigenaar van de hond wat moet betalen. Als hond niet aangelijnd was, aanvalt en daadwerkelijk bijt (bericht in link, lees hier alleen dat ie er tegenop is gesprongen), tja dan ben je op minst mede verantwoordelijk voor het paard te water.

Wat denk je van het zadel dat op z'n rug ligt? En dat hoofdstel wat helemaal uit elkaar wordt getrokken door de hulpdiensten? Dat is waarschijnlijk ook schade lijkt me..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:57

Relaxed schreef:
Wie denk jij dan dat de brandweer betaald? Ze doen dit niet gratis..

Nee, natuurlijk doen ze t niet gratis.... Men betaalt via oa gemeentelijke lasten de brandweer. De gemeente zelf dus betaald de brandweer voor zover ik weet. De brandweer heeft overigens een wettelijke taak. Dat wordt zelden op de persoon afgerekend. Mits de gemeente door declareerd voor bv meerdere loze meldingen lijkt mij. Een kat uit de boom halen of een koe uit de sloot vissen wordt ook niet rechtstreeks via de brandweer aan de eigenaar doorberekend. Denk dus niet dat t kosten zullen zijn van de brandweer, maar idd eerder kosten van vernieling vd sloot, dierenarts ed. Maar nu staat het zo wazig in het bericht dat je er alle kanten mee uit kunt. Ben er dus wel benieuwd naar of er daadwerkelijk brandweerkosten mee gemoeid zijn. Zou nieuw zijn....voor mij.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 20-08-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt