Nationale keuring Groninger paarden in Flevomanege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nationale keuring Groninger paarden in Flevomanege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 12:03

persbericht Het Groninger paard / www.bokt.nl

Zaterdag 23 augustus is de Nationale keuring van stamboekvereniging Het Groninger Paard bij de Flevomanege in Dronten. Een keuringscommissie beoordeelt de beste veulens en merries uit het hele land. Gedeputeerde Bert Gijsberts van de provincie Flevoland reikt een prijs uit voor de beste fokmerrie en veulen.

Het Groninger paard is een zeldzaam, maar veelzijdig ras met een braaf karakter. De beste dieren van dit seizoen zijn aanwezig op de nationale keuring. Vanaf 10.00 uur beoordeelt een keuringscommissie welke merries en veulens het meest voldoen aan het fokdoel van de vereniging Het Groninger Paard. Een bijzondere prijs is de penning die Stichting Zeldzame Huisdierrassen beschikbaar stelt voor de combinatie beste fokmerrie en veulen. Gedeputeerde Bert Gijsberts zal deze prijs uitreiken aan één van de fokkers. Rond 15.30 uur wordt de keuring afgesloten met de huldiging van de dagkampioen. De keuring vindt plaats op het weiland achter de Flevomanege. Bij slechte weersomstandigheden gaat het evenement verder in de binnenbak van de manege.

heidy_wilco

Re: Nationale keuring Groninger paarden in Flevomanege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:29

Jammer dat het niet gewoon in Groningen zelf gedaan word... Het is een Gronings ras. Noordelingen moeten alsmaar naar het zuiden vliegen, maar iets in het Noorden kan niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:38

Wel een beetje met jou eens eigenlijk. Ik had het graag willen zien, maar om het halve land ervoor door te reizen (en ik ben dus ook Groninger, het zou mooi zijn als de keuring van het Groninger paard ook in Groningen zou zijn) :)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:39

Ik snap wat jullie bedoelen, maar voor onze Zuid-Limburgse Groningers is het alsnog wel erg ver weg. :D

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:41

Zelfs de hengstenkeuring is niet eens altijd in Groningen, slechts 1x per 5 jaar. :(
Tuurlijk is het verder wanneer je uit Limburg komt, maar ja, de Friezen peinzen er ook niet over hun zwarte hengstenparels in Maastricht te keuren.
Groninger paard: Groningse keuring.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:08

Sorry Nina_rex :P Niet om jullie Limburgers, want jullie moeten over het algemeen ook van ver komen, maar ik vind gewoon dat bij een Nationale keuring een ras gekeurd moet worden in de provincie/streek waar hij vandaan komt (Tenminste als het voor het land van herkomst geldt). De HJC-manege is bijvoorbeeld een prima plek om een keuring te doen. Provinciale keuringen zijn natuurlijk anders, maar de nationale?! :n

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:57

Juist voor de promotie van het Groningerpaard is het juist heel erg goed dat een (meer) centraal gelegen locatie wordt gekozen voor de Nationale keuring. Keuringen in het noorden ga ik ook niet heen, veel te ver rijden.

En ik denk dat het te ver gaat om de Groningers met de Friezen te vergelijken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:08

janderegelaa schreef:
Juist voor de promotie van het Groningerpaard is het juist heel erg goed dat een (meer) centraal gelegen locatie wordt gekozen voor de Nationale keuring. Keuringen in het noorden ga ik ook niet heen, veel te ver rijden.

Hoezo?

En het is wel "ons" ras, onze trots. Daarbij vind ik het frapant dat er meestal evenementen in het zuiden zijn en wij Noordelingen er geen commentaar op moeten hebben, maar zodra iets in het noorden is er geen kip naartoe gaat omdat het te ver weg is. Flevoland is niet zo heel ver van Groningen af hoor. En ja, ik weet waar Dronten ligt en ik ben er wel heen geweest. Waarom moet alles van de Groningers afgepakt worden?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:31

Wel heel zielig hoor, alles afgepakt van de Groningers...Motiveer dan eerst eens alle Groningse paardenfokkers om met Groningers te gaan fokken. Dan ben je ook niet meer afhankelijk van fokkers in Limburg.

Daarnaast, teneinde het ras in stand te kunnen houden (want er worden er niet genoeg gefokt) is het plan toch echt om eicellen te winnen in Limburg, die te laten bevruchten in België, met subsidie uit Den Haag. En daar betalen alle Nederlanders aan mee. Dus in plaats van "alles afpakken" worden jullie juist geholpen.
http://www.innovatieveenkolonien.nl/upl ... erries.pdf

En natuurlijk zijn Friezen en Groningers niet te vergelijken. Alleen in de aantallen al niet.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:53

janderegelaa schreef:
Wel heel zielig hoor, alles afgepakt van de Groningers...Motiveer dan eerst eens alle Groningse paardenfokkers om met Groningers te gaan fokken. Dan ben je ook niet meer afhankelijk van fokkers in Limburg.

Daarnaast, teneinde het ras in stand te kunnen houden (want er worden er niet genoeg gefokt) is het plan toch echt om eicellen te winnen in Limburg, die te laten bevruchten in België, met subsidie uit Den Haag. En daar betalen alle Nederlanders aan mee. Dus in plaats van "alles afpakken" worden jullie juist geholpen.
http://www.innovatieveenkolonien.nl/upl ... erries.pdf

En natuurlijk zijn Friezen en Groningers niet te vergelijken. Alleen in de aantallen al niet.

Maar dat is nog geen reden om bij de ene de Nationale keuring wel in Friesland te houden en bij de ander niet in Groningen.

En ja, heel veel wat wij in Groningen hebben word geen aandacht aan besteed. Groningers zijn samen met vooral Drenten toch een vergeten clubje in Nederland. En daarmee bedoel ik echt niet alleen in de paarden. Maargoed, dat is een andere discussie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:58

Natuurlijk is dat wel een reden. De Friezen hebben zulke grote aantallen en zijn zo bekend dat ze best in het achterland een keuring kunnen organiseren want de fokkers komen toch wel. Van over de hele wereld. Dat is nu niet echt het geval bij de Groningers. Dus een hele verstandige beslissing om alle fokkers uit heel Nederland een beetje pijn van het reizen te geven en voor mensen die gewoon interesse hebben de reistijd zo te verkorten dat ze ook willen komen. Is alleen maar goed voor het Groninger paard. En dat is toch het belangrijkste?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:18

Ik ben benieuwd met hoeveel paarden jullie naar de keuring gaan wanneer t wel in Groningen gehouden gaat worden?

Ik sluit mij bij Janderegelaar aan. Verstandig om het centraal te houden zodat er meer animo is vanuit t gehele land en er meer deelname is

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:23

Wat een grote onzin weer... het stamboek zou juist blij moeten zijn met zoveel mogelijk groninger paarden in Nederland. Niet alleen in Groningen. Het is juist goed dat het centraal is, zo heb je de meeste kans dat er veel mensen kunnen komen. Potentiele fokkers/kopers en geïnteresseerden.
Mensen die uit Limburg komen en de Groningers niet kennen, maar wel interesse hebben zullen niet naar Groningen gaan reizen met een beetje interesse. Dan komt er dus ook geen Groninger paard daar in de wei. Waarschijnlijk reizen ze wel naar het midden van het land en komt die Groninger er in de wei misschien wel bij hen.
Ik ben benieuwd of ze in Noorwegen ook klagen dat wij hier in Nederland ook fjordenkeuringen organiseren...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:45

ik woon dus in dronten, haha , maar weet dat er in en omnabij elburg enorm veel Groningers zitten , qua paarden dan he .. prachtige dieren om te zien trouwens, denk dat ik zeker even ga kijken zaterdag,

snap niet waar mensen moeilijk om moeten doen , de keuringen van het fjordenpaard zijn ook door heel nederland heen , of moeten we dan maar met al onze fjorden naar noorwegen ?

vind het een beetje een rare redenering, en je zegt alles word afgepakt van de Groningers en jullie worden vergeten ? juist daarom zal je blij moeten zijn dat het ook in andere delen van het land onder de aandacht gebracht word! zo leert iedereen het groninger paard kennen ... :)*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 05:56

heidy_wilco schreef:
janderegelaa schreef:

Hoezo?

En het is wel "ons" ras, onze trots. Daarbij vind ik het frapant dat er meestal evenementen in het zuiden zijn en wij Noordelingen er geen commentaar op moeten hebben, maar zodra iets in het noorden is er geen kip naartoe gaat omdat het te ver weg is. Flevoland is niet zo heel ver van Groningen af hoor. En ja, ik weet waar Dronten ligt en ik ben er wel heen geweest. Waarom moet alles van de Groningers afgepakt worden?

Het is jullie ras niet het is een type.(er worden rassen en types van buiten het stamboek gebruikt om een Groninger te fokken en dan is het dus geen ras)

En werd"vroegah" een tijd lang in heel Noord-Nederland gefoktt. Heel Nederland zelfs maar het meest in de Noordelijke provincies. (er waren toen meerdere stamboeken)

De Gelderse Paarden worden in Gelderland gefokt,...en weet je welke discussie we daar hebben???

'Waarom toch steeds in Didam'? Dat is voor mensen uit Zeeland en Groningen zo ver rijden!

Bij de hengsten hebben we zelfs dat de laatste ronden atijd in Noord-Brabant is.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 06:04

Ik ben er bij! Zelf organiseer ik nu de keuring voor het groninger paard in zeeland en mag mijn dagkampioen komen laten zien op de nationale. Voor mij is dit enkele reis dik drie uur rijden vanuit zeeland dus ik vind het prima dat de keuring op een centraler gelegen punt wordt gehouden.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:47

Poeh, ik heb even het programmaboekje bekeken. Maar waar gaan we heen met de fokkerij? Van de 15 veulen hebben er 8 Gerlinus in hun aderen. Wordt er niet wat te eenzijdig gefokt? Let wel, dit is de nieuwe generatie.
Ik vind het wel zorgwekkend.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:23

Het is aan het stamboek om de inteelt te verminderen anders raken ze op termijn de goedkeuring kwijt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:58

Maar als het stamboek maar hengsten goedkeurt met Gerlinus in hun bloed? maar ja het aanbod van nieuwe hengsten is ook niet groot.
Moeten de fokkers ook niet wat alerter zijn? Als ik een Gerlinus merrie heb dan zou ik niet weten waar ik mee zou willen fokken. Een mooie hengst uit bewezen lijnen zonder bloed van de huidige hengstenlijst en die mij aanstaat (het oog wil ook wat) is er niet...... of ik moet de grens over. En dan denk ik dat veel fokkers/liefhebbers het voor gezien houden. Een ding is zeker nog een keer fokken met een gerlinus merrie heeft geen zin (denk ik) fokken doe je ook voor het verbeteren van het ras. Fokken met een gerlinus merrie geeft alleen maar gebruikspaarden voor een liefhebber die verder met de fokkerij niet veel te doen heeft. Maar daar fok je toch niet voor? Dan ben je eigenlijk een vermeerderaar geen verbeteraar (wat een hondenfokker me eens mooi vertelde). Als fokker kijk je ook naar de toekomst (lijkt me) als je merrie geen verbetering meer kan geven. Dan houd het op.
Ik ben niet is staat om te fokken (al volg ik het wel) over een paar jaar komt een tweede groninger toch om de hoek kijken. Het liefst een veulen zonder gerlinus bloed, nou dat wordt zoeken :-), nu al.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:02

Ik heb 10 jaar bewust zonder Gerlinus bloed gefokt. Momenteel geen merrie's meer staan maar wel een hengst zonder Gerlinus bloed die hopelijk goed genoeg is voor de HK. Hij was iig veulenkampioen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:17

fliam schreef:
Ik ben er bij! Zelf organiseer ik nu de keuring voor het groninger paard in zeeland en mag mijn dagkampioen komen laten zien op de nationale. Voor mij is dit enkele reis dik drie uur rijden vanuit zeeland dus ik vind het prima dat de keuring op een centraler gelegen punt wordt gehouden.

ik ben echt helemaal niet thuis in het ras , juist daarom vind het erg leuk om eens te kijken, en het is dichtbij 2 minuten fietsen haha .
tot zaterdag!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:18

Ja, geef mij eens tips als ik onze Orbaldo II x Brandt merrie zou willen laten dekken door een groninger hengst zonder Gerlinus bloed? Merrie kan geweldig draven maar ook goed galopperen al zeg ik het zelf. :o

En de keuring centraler in het land? Alleen maar goed. Voor alle partijen. (Uitzonderingen hou je altijd.)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:45

Heb je er al een ruiter voor Coloured:D ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:11

Je hebt een PB Nimber. :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:00

heidy_wilco schreef:
Jammer dat het niet gewoon in Groningen zelf gedaan word... Het is een Gronings ras. Noordelingen moeten alsmaar naar het zuiden vliegen, maar iets in het Noorden kan niet.
waar maak je je in godsnaam druk om, je hebt er niet eens een. Gevalletje zeuren om het zeuren, is dat iets gronings?