Dronten APV: "Paardenpoep direct opruimen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dronten APV: "Paardenpoep direct opruimen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 10:18

http://www.omroepflevoland.nl/

De gemeente Dronten heeft er in haar APV een bepaling over opgenomen. Het is een eenvoudige en duidelijke regel: "Degene die zich met een paard op een openbare plaats begeeft, is verplicht ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van dat paard onmiddellijk worden verwijderd".

Lastig uitvoerbaar
Maar zo makkelijk als dat de gemeente de regel kan opschrijven, zo lastig is hij uitvoerbaar. Want wat als je met paard en wagen een drukke weg oversteekt en het paard besluit juist op dat moment zijn vijgen te laten vallen? Of wat als je een mooie bosrit maakt en je paard poept onderweg? Moet je dan afstappen, een stoffer en blik uit een rugzak toveren, de poep in een vuilniszak scheppen en het hele boeltje in je rugzak meenemen?

Niet actief gehandhaafd
Burgemeester Aat de Jonge stelt de hippische Drontenaren gerust: de regel wordt niet actief gehandhaafd, er is geen "heksenjacht" op paardenpoep. Maar mocht een wijkagent vinden dat de paardenpoep overlast veroorzaakt, dan kan hij wel van een ruiter of amazone eisen dat hij het opruimt.

audio

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:24

Krijg evil gedachten; druk kruispunt opzoeken, paard laten schijten, dan uitgebreid gaan opruimen en het kruispunt lekker lang blokkeren. Bij voorkeur ergens in de nabije omgeving van het gemeentehuis. }>

Overigens ben ik wel zo'n ruiter die in 99% vd gevallen even afstapt en de mest in de berm schuift, maar het kan niet altijd en overal ivm de situatie. Mijn paarden hebben een voorkeur voor schijten midden op het plein bij de klimduin in schoorl, dan trek ik netjes een zakje of tien uit de hondenpoepzakjes automaat en ruim het op :+

Mijati

Re: Dronten APV: "Paardenpoep direct opruimen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:30

Helaas heb ik ook nooit een vuilniszak bij me als ik buiten rij. Nu rij ik voornamelijk in agrarisch gebied, dat scheelt. Maar ik stap wel altijd af om de ontlasting in de berm te schuiven, dan hebben anderen er hooguit stankoverlast van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:31

een keer een boze vent die schreeuwde dat ik maar een zak om zijn staart moest binden. Terwijl ik net afstapte om de mest opzij te schuiven maar goed.... een zak om de staart *succes* hahaha

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:33

Zelfs de bereden politie ruimde (voor zover ik heb gezien) geen paardenpoep op... en die rijden dan nog meestal twee aan twee, dus in principe kan een collega makkelijk het paard van de collega vasthouden terwijl er opgeruimd wordt...

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:33

Mijn paard was gelukkig heel erg zindelijk en poepte nergens anders dan in haar wei. Ik vind het normaal om de poep van je paard op te ruimen als dit op straat gebeurd. Hier liggen 2 straten er altijd vol mee (paardenverhuurbedrijf) heel erg vies. Vind het zelf niet zo snel vies maar dat is iets te veel poep.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:34

Arabesk schreef:
een keer een boze vent die schreeuwde dat ik maar een zak om zijn staart moest binden. Terwijl ik net afstapte om de mest opzij te schuiven maar goed.... een zak om de staart *succes* hahaha

Is gewoon te koop :D
http://www.agradi.nl/imperial-riding-po ... atcher.htm

Afbeelding

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:35

ow haha er bestaat dus wel zo'n zak. Ik weet niet of Dakota dit zou pikken. Die gaat bokken denk ik haha.
Laatst bijgewerkt door Debbie00 op 17-08-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:35

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:36

Debbie00 schreef:
Als je met paard en wagen rijdt kan je nog zo'n poepzak gebruiken aan de wagen. Onder het zadel gaat dat een beetje lastig ja haha.

Als jemijn vorige bericht ziet, kun je zien dat ze ook gewoon te verkrijgen zijn voor onder het zadel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:36

Brainless schreef:
Arabesk schreef:

Is gewoon te koop :D
http://www.agradi.nl/imperial-riding-po ... atcher.htm

[ Afbeelding ]

ja ik ga niet voor ... rijden zeg 8-)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:38

Brainless schreef:
Debbie00 schreef:
Als je met paard en wagen rijdt kan je nog zo'n poepzak gebruiken aan de wagen. Onder het zadel gaat dat een beetje lastig ja haha.

Als jemijn vorige bericht ziet, kun je zien dat ze ook gewoon te verkrijgen zijn voor onder het zadel.

Jij was net iets eerder met posten.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:38

Tsja, als je door een woonwijk rijdt is het wel zo netjes om de mest even op te ruimen / aan de kant te schuiven, zelfs al hoeft dat 'volgens de regels' niet.
Maar op een druk kruispunt of een drukke weg zou ik er niet aan beginnen, veeeel te gevaarlijk en het risico / de moeite die het kost om het op te ruimen lijkt me niet in verhouding staan tot de overlast die mensen ervan hebben als je het laat liggen..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:42

Mest aan de kant schuiven is een kleine moeite. Opruimen is wel een ander verhaal. Wat ik vaak hoor is ja ik kan wel van mijn paard af maar er dan niet meer op dus ik laat het liggen. Zelf stap wel af wanneer er aan de kant schuif mogelijkheid is :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:43

En terecht! Die paarden stront is letterlijk stront irritant! :) Mogen ze van mij overal in voeren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:43

gelukkig mest mijn paard 9 van de 10 x in de berm, plassen idem.
De 10e x mest ie omdat ie stress heeft, dat is dan vaak niet echt de ideale situatie om even af te stappen en het op te gaan ruimen.
Dat valt bij mij in de categorie: shit happens........
Ik rij regelmatig door een chique straat in Blaricum, waar mensen wonen die graag willen dat ie voor hun oprit mest: goed voor de rozen.... maar ja, dat doet ie dus nooit natuurlijk. Ik heb ze al gezegd dat ze het bij mij op stal gratis kunnen komen ophalen, ik heb genoeg!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:44

KimD schreef:
En terecht! Die paarden stront is letterlijk stront irritant! :) Mogen ze van mij overal in voeren.

weet je wat ik pas irritant vind?
Hondenstront, vooral op het ruiterpad, dat krijg ik dan aan mijn vingers als ik bij thuiskomst de hoeven ga uitkrabben *yuk*...... dat ruimen ze ook nooit op, want het ligt op een paardenpad....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:48

Morrie schreef:
KimD schreef:

weet je wat ik pas irritant vind?
Hondenstront, vooral op het ruiterpad, dat krijg ik dan aan mijn vingers als ik bij thuiskomst de hoeven ga uitkrabben *yuk*...... dat ruimen ze ook nooit op, want het ligt op een paardenpad....

En ook daar mogen ze veel strenger op worden.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:09

Een paard poept dan wel meer in een keer, maar ik denk toch dat er meer last is van hondenpoep.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:18

paardenpoep is plantaardig, zeker als het platgereden wordt door auto's is het zo weg als het regent.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:36

Wij moeten op buitenrit door een dorpsstraat en nemen tegenwoordig standaard een plastic tas mee. Nu mest die van mij nooit, maar de anderen wel, stappen dan af, schuiven alles zo goed mogelijk in de tas en dumpen het of in de bosjes of vuilnisbak. Dorpsgenoten waarderen het ook zeker, waar we eerder gezeur kregen als het in de goot werd geschoven. Buitenuit en in het bos laten we het gewoon liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:42

Na de rit even langs met emmertje wel, maar tijdens nooit. Ik wil niet dat pony ergens midden in het verkeer plotseling in de ankers gaat om te mesten. Krijg je ongelukken van.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:47

Mijn paard poept gelukkig niet snel onder het rijden, maar als ik langer dan een uur/anderhalf uur weg ben komt er toch wel een hoop uit, over het algemeen laat ik dat liggen als ik ergens ben waar niemand er last van heeft(tussen de velden of zo), maar als het op de weg ligt stap ik even af en schuif het de berm in.
Plassen doet hij ook vaak als we meer dan 2 uur weg zijn, en helaas is dit meestal op een moment dat het niet erg handig is(en vaak ook nog op de weg als we even kijken waar we heen moeten/de weg kwijt zijn) dus dan klettert dat zo lekker :V
Maarja, daar kan ik niks aan doen en dat droogt toch zo op. Mensen vinden het altijd maar hilarisch als hij midden op de weg staat te plassen :')

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:53

Ik heb nog vrijwel nooit gehad dat mijn paarden schijten onderweg. Meesral zodra ik op stal of in de wei aankom gaan ze schijten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:53

Honden en kattenpoep is smerig, tenzij je een vagetarische hond of kat hebt :+

Maar paardenpoep... een regenbui en het is weg, en zoals iemand al zei een auto eroverheen en het is ook al bijna weg.
Ik snap al die ophef niet.. en dan dat zakje wat je mee kan nemen, ja hoor kun je ook echt met het hedendaagse (dressuur)paard... Ik hoef dat bij mijn wedstrijdpaarden echt niet te doen hoor.
Lespaarden wellicht,maar dan nog is het gevaarlijk om af te stijgen als ik met een grote groep uit rijden ben.
Als er de mogelijkheid is, stap ik even af en schop ik het aan de kant, maar verder vind ik het niet verantwoord.