Duitse wetenschappers op zoek naar intelligente paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Duitse wetenschappers op zoek naar intelligente paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 12:20

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Heb jij een paard dat zo slim is als Einstein, zo goed kan uitbreken als Houdini of een talent heeft voor zakkenrollen? Dan zijn de diergedragswetenschappers aan de Universiteit van Nürtingen in Duitsland naar jouw paard op zoek!

Professor Konstanze Krueger en haar team zijn op zoek naar voorbeelden van innovatief gedrag in paarden. Innovatief gedrag is gedrag dat paarden zelf hebben bedacht om een bepaald probleem mee op te kunnen lossen. Innovatief gedrag wordt gezien als een belangrijke factor in het bepalen van intelligentie, en wanneer onderzoek aan kan tonen dan paarden beschikken over innovatief gedrag dan kunnen zij wel eens slimmer zijn dan veel mensen denken.

Enkele voorbeelden zijn al aangemeld, waaronder een Friese merrie die stallen en voertonnen kan openen. Zij gebruikt haar talent voor het vrijlaten van haarzelf en haar stalgenoten en om zichzelf te trakteren op een lekker tussendoortje. Ook is er ruin aangemeld die een stok gebruikt om makkelijker bij het hooi te kunnen komen dat onder de ruif is gevallen.
Dit is gedrag dat de paarden voor zichzelf hebben uitgevonden en dus zonder de training van een mens, aldus de onderzoekers. Het is onduidelijk hoe de paarden de gedragingen hebben bedacht, en daarom geldt het gedrag als innovatief gedrag.

De onderzoekers hopen reacties te krijgen van ieder die een paard bezit of kent dat iets ongewoons doet, zoals het gebruiken van een gereedschap (zoals een stok om bij het hooi te kunnen komen) of een specifieke truc kent om te krijgen wat hij wil. De onderzoekers willen alles weten over doelgeorienteerd gedrag dat niet typisch is voor paarden.

Het team denkt dat paarden zeer waarschijnlijk slimmer zijn dan men in het algemeen denkt, en paardeneigenaren kunnen helpen om dit te bewijzen. Paardeneigenaren met potentiële kandidaten voor het onderzoek kunnen een simpele vragenlijst invullen waarin zij kunnen beschrijven wat het paard doet. Het is ook mogelijk om foto- en videomateriaal mee te sturen.
De vragenlijst kan hier ingevuld worden.

De Friese merrie Mariska met haar talent voor het openen van staldeuren:

damian23

Re: Duitse wetenschappers op zoek naar intelligente paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:35

Wat een geweldig filmpje. Je ziet haar ook echt eerst met haar hoofd in de box van het andere paard gleuren. Net alsof ze vraagt of ze naar buiten willen. Het eerste paard laat ze ook staan. Heel bijzonder.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:47

Fantastisch ! _O-
Fijn om er zo ééntje in je stal te hebben...ze laat de rest 's morgens wel buiten, kan jij lekker in je bed blijven liggen ! :') En ze komen gelijk ook aan hun eten, want die deuren en bakken kan ze ook openmaken....echt geweldig !
Alleen haar directe buuf heb stalarrest blijkbaar ! :P

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:05

Ja die buuf is duidelijk geen vriendin/vriend :+

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:10

haha, kan die van mij ook. Touwen losmaken, slot van de stal, over of onder draden door om bij meer gras te komen xD

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:13

Wat grappig :D
Maar reken maar dat dit ook door de eigenaar gestimuleerd is hoor. Ik ken genoeg paarden die deuren kunnen openen, maar als je de onderste schuif dicht doet dan heeft het openen van de bovenste schuif geen positief leer moment en gaan ze er dus niet me door.
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik een relatief slim paard heb, maar haar stal en weide is zo ingericht dat ze niets kapot kan maken of open kan maken. Dan 'leren' ze het dus ook niet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:14

Een van onze pony's is een meester in het losbreken als hij aan de hand loopt -O- Zou dat ook meetellen?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:17

Haha ik had een shet die met zo'n gietijzeren hek die je sluit door een houtblok in een gleuf te steken, weet dat ie dat blok er uit moet tillen en dan het hek open duwt. Of met z'n bovenlip grendels open maakt :=

Op Facebook zag ik er laatst een voorbij komen waar een paard het plastic handvat van een stroomdraad vastpakte om zo voor zichzelf het draad open te maken.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:20

Mijn merrie krijgt het slot van het voederkot open, weet welke ton van haar is met eten (ook al verplaats je hem) en kan deze er tussenuit trekken en de deksel eraf halen. Ligt de voederschep in de weg haalt ze die er ook uit.
Slim genoeg ? :) Nu kan ze het niet want heb een musketon op het slot gedaan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:21

Hahaha...die dikke van mij controleert met neusharen of er stroom op het draad staat, zo niet gaat ze er onderdoor, ze kan ook de greepjes van de stroomdraden losmaken en de schuif van haar paddock, daar zit nu ook een extra touw omheen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:55

Hallo!! Kom je buiten spelen?

Is dit iets waar Friezen goed in zijn? De mijne maakt ook deuren open, haalt deksel van de ton, haalt dekkleden van apparaten af om te bekijken wat er onder zit..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:10

Dott schreef:
haha, kan die van mij ook. Touwen losmaken, slot van de stal, over of onder draden door om bij meer gras te komen xD

Dat doet mijn fjord dus ook altijd. kan hem met meerdere touwen vastzetten maar hij weet steeds los te komen. Als veulen rolde hij onder de draad door, daarna met zijn manen de draad omhoog duwen zodat hij geen stroom kreeg. Gelukkig is de wei nu goed beveiligd }> ook tonnen, poetskisten ect. zijn niet veilig

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:12

Kom maar halen, mijn houdini kan nu niet meer ontsnappen maar op zijn vorige stal had hij vrij geregeld een avondje buurten :')

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:52

haha leuk filmpje!
Ik denk ook zeker wel dat paarden slimmer zijn dan dat de meeste denken :j
Mijn paard doet de moeite niet om hekken te openen, die springt er gewoon overheen en gaat dan bij de andere paarden buurten :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:27

Ik heb ook een hele slimme staan...kan ook staldeuren openen en ook de hekken waar je door heen kan in het bos duwt ie open.
Ook mijn elastiekje kan hij uit mijn haar halen..en als hij niet lekker is dan weet hij dat ook precies duidelijk te maken door op een bepaalde manier kabaal te maken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:47

Dit heeft Jones zichzelf geleerd toen hij een paar weken oud was!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:50

Mijn haflinger is goed in voertonnen openmaken. We hebben een voerton met een draaideksel, en ze kan tegenwoordig het deksel van de ton afdraaien. Ze duwt dan net zo lang de goede kant op tot ze het deksel van de ton af kan wippen. Verder is het volgens mij best een domme haflinger, maar zodra er eten in het spel is... :D

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:52

Telt een shet die kranen open kan draaien ook? :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:53

Hier ook zo'n slimmerik. Paarden zijn zeker intelligenter dan we soms denken. Maar dan moet het wel iets zijn dat ZIJ belangrijk vinden. :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:09

Mijn Fjordenmerrie draait kraantjes open en maakt zelf het hek van de bak open na het rijden. :D Ook ritsen kan ze open maken.
Maar ze blijft overigens ook wel heel braaf achter een draadje zonder stroom staan!

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:12

Ik weet wel dat die van mij in het compliment gaat (aangeleerd met vrijheidsdressuur) om het gras onder het hel door te kunnen eten. Ook poetskoffers met van die "klepjes" open maken is geen probleem, voertonnen met draaideksels zijn ook niet meer veilig en stallen met een koeien slot ook niet, daarom heeft meneer een nieuwe deur :+
Moet ik ook maar aanmelden of hebben ze aan een zo'n pony al genoeg? :P

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:22

- stroomdraad pak je vast bij de handgreep, als het schrikdraad apparaat net tikt dan kun je gewoon overal doorheen lopen :j
- deuren openen ook naar binnen, bovendien doe je dat heel beheerst zodat de deur niet tegen je aankomt als hij terugzwaait
- grendel openen van de stal is kinderspel ook als baasje vanalles verzint met kettingkjes en karabijn haken uit pure wanhoop(na 4x verhuisd te zijn ben ik hier op voorbereid en heb ik nu vingersloten met nachtgrendels) de deuren van de andere paarden openen is soms ook leuk- wild west op het erf!
- als baasje op een ander paard aan het rijden is dan kun je op de mesthoop klimmen en zo in de bak springen ! dan kun je toch nog etterbakken!
- als het regent ga je de stal in en doe je ook de deur achter je dicht ( dit heb ik zelf niet gezien, maar mijn vader heeft het er nog steeds over na 15 jaar- is totaal geen paardenmens of zelfs dierenmens)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:40

Mist schreef:
- stroomdraad pak je vast bij de handgreep, als het schrikdraad apparaat net tikt dan kun je gewoon overal doorheen lopen :j
- deuren openen ook naar binnen, bovendien doe je dat heel beheerst zodat de deur niet tegen je aankomt als hij terugzwaait
- grendel openen van de stal is kinderspel ook als baasje vanalles verzint met kettingkjes en karabijn haken uit pure wanhoop(na 4x verhuisd te zijn ben ik hier op voorbereid en heb ik nu vingersloten met nachtgrendels) de deuren van de andere paarden openen is soms ook leuk- wild west op het erf!
- als baasje op een ander paard aan het rijden is dan kun je op de mesthoop klimmen en zo in de bak springen ! dan kun je toch nog etterbakken!
- als het regent ga je de stal in en doe je ook de deur achter je dicht ( dit heb ik zelf niet gezien, maar mijn vader heeft het er nog steeds over na 15 jaar- is totaal geen paardenmens of zelfs dierenmens)

Wat een monster! :oo

Nou ben ik wel benieuwd wat voor ras het is. :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:06

gewoon de huis-tuin en keuken variateit kwpnertje van 1.84, ongeveer half gelders half frans gefokt (de laatste generatie van Duc de Normandie-utopia stam) nu 26 en nog niet dementerende...integendeel, haar trucjes, welke ik de helft nog vergeten ben, worden steeds verfijnder :D

originele alfa merrie, voor de duivel niet bang. Ik heb eens op 50m afstand met haar naar een landende luchtballon staan kijken

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:17

Heerlijk topic, ik wil filmpjes!!!