Drenthe loopt paardentoeristen mis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Drenthe loopt paardentoeristen mis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:48

http://rtvdrenthe.nl/
Ingezonden door Bokker JPitty

Drenthe loopt toeristen mis omdat de ruiterpaden niet op elkaar aansluiten, bovendien zijn de paardrij-routes slecht aangegeven en in kaart gebracht.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau BMC in opdracht van de Provincie Drenthe. Vooral ruiters die de Drentse paden niet kennen verdwalen erg gemakkelijk en het is lastig om een langere route te rijden. Ruiters komen nu ook vaak vast te zitten, omdat ze een route op de kaart hebben uitgestippeld die niet te paard afgelegd kan worden.

De Vereniging Paardentoerisme Drenthe pleit voor een goed aangegeven netwerk van ruiterpaden. Voorzittter Sjoerd Dijkstra ziet eenzelfde soort netwerk voor zich als we nu al kennen van de fietsroutes. Dit zou veel paardentoeristen naar onze provincie moeten lokken.

video + audio

Anoniem

Re: Drenthe loopt paardentoeristen mis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:51

Dan raad ik Les Chevaux aan in Buinen (Drenthe). Hier is een bos op 5 min stapafstand waar de routes goed zijn aangegeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:56

En wie regelt de knaken om die routes aan te leggen en te onderhouden?
Kijk naar de Veluwetrail. In de basis een goed initiatief maar in de praktijk blijkbaar te star en te arbeidsintensief om echt in de lucht te houden en uit te bouwen.
Uiteindelijk is de groep die daadwerkelijk op stap gaat (al dan niet via die routes) gewoon te klein en vaak ook te goed selfsupported om dergelijke initiatieven overeind te houden (lees: te bekostigen).

NikkiTazz schreef:
Dan raad ik Les Chevaux aan in Buinen (Drenthe). Hier is een bos op 5 min stapafstand waar de routes goed zijn aangegeven.

Daar kun je ook geen dagen rondrijden of een "A naar B tocht" uitzetten voor meerdere dagen, daar is dat gebied simpelweg te klein voor. Juist de koppeling met andere rijgebieden is waar het probleem zit.

Niet iets van deze tijd, overigens. Dat wist de NVVR 25 jaar geleden al en heeft toen ook geprobeerd om via "het pieterpad voor paarden" zoals de pers het ging noemen, daar enige verandering in te brengen.
Goed project maar uiteindelijk is dat gestrand op gebrek aan financiële ondersteuning en gebrek aan belangstelling voor de routes.
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-07-14 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:58

Ze doen hier ook zeker trektochten, dus genoeg om een leuke A naar B tocht te maken!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:00

idd Ikke, ik rij al 20 jaar op de Veluwe, zónder die rottige Veluwe Trail.... met een beetje goede VVV kaarten of andere kaarten lukt het prima...en ik ben blij dat ik daar nog niet hoef te betalen om te rijden!
Wanneer alles aanglegd wordt en moet onderhouden moeten we er weer voor betalen en dat willen de mensen niet...
Hier betaal ik voor het GNR ook 45 euro per jaar en de paden zijn ook kut.
Kreeg notabene een brief dat de mountainbikers dit jaar op ALLE paden mogen als test. Dus ruiters betalen als enige.... en fitsers, wandelaars etc mogen ook op de ruiterpaden en betalen niks....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:04

Maar ik vermoed dat ruiters hogere eisen stellen aan hun paden, en intensief gebruik door paarden meer en duurder onderhoud vergt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:09

Nou ik merk het wel.. kan mooi rijden in het Mensingebos bij Roden... en ze hebben nu ook prachtige doorwaad plaats gemaakt naar Lieveren (waar ik met mijn paard sta) maar als ik naar Norg wil moet ik toch echt wel stuk langs de weg (en dat is gewoon niet zo leuk en doe ik dus niet)... en soms staat er weleens een bordje met ruiterroute maar zou ik geen idee hebben waar ze dan willen waar ik heen ga.

Tussen Peize en Eelde hebben ze zogenaamd mooie ruiterroute uitgezet... nou klein stukje is echt prachtig.. maar rest is ook weer grotendeels langs een weg (en alleen geschikt om te stappen) ... en ben in Eelde ook weleens een ruiterpad in gereden... super mooi stuk maar werd na 100 meter toch wel tegengehouden door struikgewas/bramen.

Aansluiting van verschillende stukken bos waar je mooi kan rijden is vaak gewoon langs 80 km weg stappen... en dat is gewoon niet leuk. Pas als je de omgeving beetje kent is het makkelijker om mooie routes te vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:26

NikkiTazz schreef:
Ze doen hier ook zeker trektochten, dus genoeg om een leuke A naar B tocht te maken!

Nope, reizigers stellen echt andere eisen, been there, done that.
Wat Les chevaux doet is aardig voor een bepaalde groep mensen, maar die mensen zullen zelden zelfstandig de kaart pakken en hun routes uitzetten en narijden.

de groep reizigers die echt de kaart pakt en daadwwerkelijk op reis gaat over grotere afstanden, die groep is zo klein, daar kun je geen netwerken voor opzetten en de ruiters die langere daagse en tweedaagse tochten willen rijden, weten de weg.
De groep ruiters die de provincie hier probeert te creëren, die bestaat nauwelijks..............

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:38

Denk dat je wel gelijk hebt, Ikke die groep ruiters die echt lange dagtochten en trektochten maakt is niet zo groot... maar kennelijk wel groot genoeg dat BMC er een onderzoek naar heeft gedaan en er achter is gekomen dat die kennelijk wel problemen ondervinden bij buitenrijden. Of ze daar nou enorme toestroom aan toeristen mislopen? Tja daar heb ik ook mijn twijfels bij. Zou het onderzoek dan wel willen zien... wat ze nou daadwerkelijk hebben onderzocht (of ze bijv. wel gekeken hebben hoe groot het paardentoerisme überhaupt is)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:42

Evelijn schreef:
Denk dat je wel gelijk hebt, Ikke die groep ruiters die echt lange dagtochten en trektochten maakt is niet zo groot... maar kennelijk wel groot genoeg dat BMC er een onderzoek naar heeft gedaan en er achter is gekomen dat die kennelijk wel problemen ondervinden bij buitenrijden. Of ze daar nou enorme toestroom aan toeristen mislopen? Tja daar heb ik ook mijn twijfels bij. Zou het onderzoek dan wel willen zien... wat ze nou daadwerkelijk hebben onderzocht (of ze bijv. wel gekeken hebben hoe groot het paardentoerisme überhaupt is)

Een stukje van die vraag is wel te beantwoorden: heel veel mensen zullen op de vraag of ze langere, meerdaagse tochten willen maken, "ja" antwoorden maar in de praktijk zal maar een kleine groep daarvan ook daadwerkelijk op stap gaan. Iedereen heeft 100.000 uitvluchten waarom het niet kan maar eigenlijk zeggen ze: ik durf niet, ik zie beren op de weg. Dromen is niet zo moeilijk; de stap naar uitvoering zetten is voor heel veel mensen een te grote onderneming.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:46

Hier is het heel gangbaar, onze ruitervereniging organiseert ieder jaar tenminste één meerdaagse tocht over het hoogland. En daar hebben we geen ruiterpaden voor nodig ;) .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:56

Ach, het is bekend dat Drenthe zich graag wil profileren als "de paardenprovncie van Nederland", dat is het eigenlijk ook al een beetje, bijna nergens staan zoveel paarden in ned. als in Drenthe.
Maar inderdaad is de aansluiting van ruiterpaden op elkaar hier knudde.
ALS die paden er al zijn, dan wel onderhouden worden, want zoals met alles is het allemaal een leuk idee, maar er is gewoonweg geen geld voor (en al helemaal niet in de huidige economie).

Het komt in Drenthe neer op veel rijden langs autowegen, over schouwpaden, oversteken maken, en tegenkomen dat de voorheen ruiterpaden in de rijgebieden half (of soms geheel) overwoekerd zijn omdat er een onderhoud meer gepleegd wordt.
In mijn Veenkoloniale omgeving is het helemaal treurig gesteld.
Vaak moet je je eigen weg maar zien te vinden, of maken.
Dat maakt het niet altijd veilig bij bijv. een buitenrit, je deelt wegen en paden met talloze andere weggebruikers (voornamelijk fietsers) maar in het Veenkoloniale gebied word je ook zowat platgewalst door de mega-grote landbouwmachines.

Vrijwel niks sluit ook op mekaar aan, jammer, want ook ik zou wel een langere tocht willen maken (trektocht o.i.d van meerdere dagen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:59

Kuggur schreef:
Hier is het heel gangbaar, onze ruitervereniging organiseert ieder jaar tenminste één meerdaagse tocht over het hoogland. En daar hebben we geen ruiterpaden voor nodig ;) .

Ehm, iets met bevolkingsdichtheden en factoren verschil.....?

En dan nog; mijn instructrice heeft meerdermalen tochten door delen van NL ondernomen, met mogelijkheden tot meerijden; minimaal interesse en dan ook nog voornamelijk haar eigen kennissenkring.......

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:08

ikke schreef:
Kuggur schreef:

Ehm, iets met bevolkingsdichtheden en factoren verschil.....?

En dan nog; mijn instructrice heeft meerdermalen tochten door delen van NL ondernomen, met mogelijkheden tot meerijden; minimaal interesse en dan ook nog voornamelijk haar eigen kennissenkring.......

Tsk tsk niet zo opgewonden, het was maar ter illustratie, ik ben me best bewust van de verschillen, waarom denk je dat ik hier woon...?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:09

ikke schreef:
Kijk naar de Veluwetrail. In de basis een goed initiatief maar in de praktijk blijkbaar te star en te arbeidsintensief om echt in de lucht te houden en uit te bouwen.

Hoe kom je erbij dat de Veluwe Trail niet bijgehouden wordt Gery? Je weet heel goed dat het een initiatief is van Stichting Hippisch Toerisme Nederland (http://www.hippisch-toerisme.nl/website/?docid=81&provincie=6) waarvoor zelfs een vaste vrijwilliger is aangesteld om bijvoorbeeld herstelwerkzaamheden te verrichten. Moeten de problemen wel gemeld worden... Uitbouwen van de route is inderdaad niet aan de orde, vooral wegens gebrek aan funding, medewerking van terreineigenaren en vrijwilligers die de handen (langdurig) uit de mouwen willen steken. Ik vind het bijzonder jammer dat je SHTN, waarmee de NVVR zegt nauw samen te werken, zo afvalt op een openbaar forum. Het had je gesierd als je een ander voorbeeld had gekozen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:28

Dorien66 schreef:
ikke schreef:

Hoe kom je erbij dat de Veluwe Trail niet bijgehouden wordt Gery? Je weet heel goed dat het een initiatief is van Stichting Hippisch Toerisme Nederland (http://www.hippisch-toerisme.nl/website/?docid=81&provincie=6) waarvoor zelfs een vaste vrijwilliger is aangesteld om bijvoorbeeld herstelwerkzaamheden te verrichten. Moeten de problemen wel gemeld worden... Uitbouwen van de route is inderdaad niet aan de orde, vooral wegens gebrek aan funding, medewerking van terreineigenaren en vrijwilligers die de handen (langdurig) uit de mouwen willen steken. Ik vind het bijzonder jammer dat je SHTN, waarmee de NVVR zegt nauw samen te werken, zo afvalt op een openbaar forum. Het had je gesierd als je een ander voorbeeld had gekozen.

Ho, wacht even; nu pleeg je geschiedvervalsing!!
De Veluwetrail is oorspronkelijk een particulier initiatief (ik ken de administratief medewerker van die tijd persoonlijk) o.a. met subsidies van verschillende instanties. Later is het overgenomen door de Stichting Hippisch Toerisme; juist omdat het niet bleek te werken als particulier initiatief. Er zijn simpelweg niet genoeg mensen die inkomsten genereerden om die stichting in de lucht te houden.
Ook de stichting hippisch toerisme kan de veluwetrail niet in de lucht houden op de wijze zoals die ooit bedacht is. Simpelweg omdat daar geen financieel draagvlak voor bestaat binnen de Nederlandse recreatieruiters.

Daarmee is het HET voorbeeld voor de provincie Drenthe hoe het dus niet moet, maar ik vrees dat ook zij er niet van willen leren. Het is de verzuchting van medewerkers van de stichting zelf........

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:37

Lijkt me heerlijk om heel drenthe door te rijden! Maar ik denk niet dat t heel reeel is.

@nikki, bij lc kun je via dat bos doorrijden naar westerbork/hooghalen / schoonloo en dat is het wel zo'n beetje.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:26

Hier in het Drents Friese woud en bij de Maatschappij van weldadigheid (rondom Vledder) is het wel goed geregeld hoor. Veel goed aangegeven route's die goed aansluiten. Onlangs nog een mooie zwemplas erbij. Je kunt zo lang rijden als je wilt En dat is toch ook Drenthe Kijk als je heel Drenthe wilt doorkruisen kun je niet op alleen ruiter route's rijden, maar ik denk ook niet dat dat haalbaar is. Drenthe bestaat nu eenmaal niet helemaal uit bos en zandpaden

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:32

Blijft een feit dat de Veluwe Trail wel degelijk wordt onderhouden Ikke. En nee, de vrijwilliger rijdt niet hele dagen rond en ziet dus niet ieder detail, daarom schreef ik ook dat problemen wel gemeld moeten worden, anders kan het wel even duren voor het opgelost wordt.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 31-07-14 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam aangepast op verzoek

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:10

Twaalf jaar geleden heb ik een vakantie te paard gemaakt door Groningen en Drenthe. Van een bepaald natuurgebied in Drenthe (weet niet meer waar dat was) hadden we een nieuwe gedetaileerde kaart met ruiterpaden. Het was een groot gebied, we zijn er 's ochtends in gereden. Halverwege de middag ging het ruiterpad over in water.... Het pad stond onder water zo ver we konden zien, we konden niet verder. Omdat we toch verder moesten, zijn we over fietspaden gaan rijden in de hoop dat we het ruiterpad weer zouden vinden. Dat is niet gelukt en aan de andere kant van het natuurgebied kwamen we bij een veerooster met ernaast een hek met een slot. We zijn aan de andere kant van het hek gekomen. Maar niet zoals het hoort.....

Maar goed, dat was 12 jaar geleden. Ik heb geen recente ervaringen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:27

Dorien66 schreef:
Blijft een feit dat de Veluwe Trail wel degelijk wordt onderhouden Ikke. En nee, de vrijwilliger rijdt niet hele dagen rond en ziet dus niet ieder detail, daarom schreef ik ook dat problemen wel gemeld moeten worden, anders kan het wel even duren voor het opgelost wordt.

Maar als er een goede pot met geld was, zou de route wel tot in de puntjes onderhouden worden. DAAR zit simpelweg het probleem. Allerlei instanties hebben allerlei leuke ideeën, maar als er dan geld op tafel moet komen om het uit te voeren en vooral: in stand houden; dan haken de financiers een voor een af......

Daar heeft de stichting hippisch toerisme evengoed last van en dat merk je dus ook terug in de mogelijkheden die de stichting heeft om deze infrastructuur in stand te houden. Vrijwilligers hebben ook een eindige hoeveelheid tijd en energie om hun ding te doen.

Dat is uiteindelijk ook het enige doel van deze "jammerkreet": geld los krijgen om bepaalde zaken van de grond te krijgen. Het verleden heeft echter geleerd dat dat zelden stand houdt. De gebieden regelen het best wel goed voor hun eigen gebied (of niet) maar aansluiting met andere gebieden is altijd en overal een punt, niet alleen in Drenthe........

Ik hoop van harte dat dit een betere financiering krijgt dan projecten uit het verleden. In de achterhoek liggen nog wel wat voorbeelden waar de provincie Drenthe wat van kan leren (vooral hoe het ook niet moet)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 31-07-14 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam aangepast op verzoek

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:51

ikke schreef:
Maar als er een goede pot met geld was, zou de route wel tot in de puntjes onderhouden worden. DAAR zit simpelweg het probleem. Allerlei instanties hebben allerlei leuke ideeën, maar als er dan geld op tafel moet komen om het uit te voeren en vooral: in stand houden; dan haken de financiers een voor een af......

Zoals je zelf aangaf, zijn er nauwelijks ruiters die van dergelijke grootschalige voorzieningen gebruik zouden maken, en nog minder die bereid zijn er zelf voor te dokken. Weinig reden voor financiers hier geld in te steken lijkt me zo...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:17

Waarom worden mijn berichten aangepast? Wat is er nou zo erg aan alleen je voornaam? Er zijn meer hondjes die fikkie heten hoor. Alsof de hele wereld meteen wert wie jij bent als ik je voornaam noem...
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 31-07-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:23

Maar terug on topic; onderhoud van routes hoeft niet duur te zijn, zeker voor reeds bestaande routes. Vrijwilligers vinden die blijvend de handen uit de mouwen steken, is vele malen lastiger.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:27

Over de paden hoor je mij in principe niet klagen. Wat ik wel jammer vind, en idd werkt dat in het DFW wel, is dat er niet veel routes echt aangegeven staan. Mijn orientatie is niet echt super, en ik rijd nu daarom vaak het ene bekende rondje.
Als er bijv in verschillende gebieden routes van 15 of 20 kilometer zouden zijn, zou ik die absoluut gaan rijden!
En als dat in het DFW kan, waarom dan niet in andere gebieden? Kosten kunnen dan toch geen argument zijn.