Koetspaard zakt ineen in Berlijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Koetspaard zakt ineen in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 21:55

http://www.bokt.nl
ingezonden door Bokker FriesRoosje

In Berlijn, Duitsland in de buurt van de Branderburg Tor is een koetspaard ineen gezakt. Het paard was onderdeel van een tweespan dat in circa 30 graden Celsius stond te wachten op toeristen. Volgens ooggetuigen zakte het paard plots door zijn benen. Diverse omstanders hebben het gebeuren gefilmd.

Voor dierenwelzijnsorganisaties een reden om weer ten strijde te trekken tegen de koetsiers. Diverse organisaties hebben de toeristen al verzocht om geen gebruik te maken van de koetsen.

Het is niet de eerste keer dat er een paard in de omgeving van de Branderburg Tor instort. Volgens PETA gebeurde in 2008 hetzelfde met een merrie. Daarna zijn er diverse regels ingesteld die het welzijn van de paarden moest bevorderen. Maar dat is niet voldoende volgens de welzijnsorganisaties.

Dierenactivist Frank Albrecht zegt tegen de Duitse Berliner Kurier dat de paarden nauwelijks water krijgen en in de volle zon staan te wachten tot de volgende toerist in stapt. Albrecht zegt verder: "Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht pauzes in te lassen. Voor de paarden is dit nog niet verplicht, maar ook zij werken hard."

Een woordvoerder van PETA geeft dat zij de burgemeester gaan vragen de koetsen te verbieden. "Dat staat ook op de agenda in New York, dus dat kan hier ook. Paarden horen niet op de weg."

Hoe het nu met het paard is, is niet bekend.

tassie

Re: Koetspaard zakt ineen in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:58

Koetsier blijft ook gewoon zitten..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:00

Er staat nog een paard voor die koets. Je wil echt niet dat die gaat lopen onder die omstandigheden.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:00

Die menner zit er ook een beetje bij van: ok.. En nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:01

tassie schreef:

Idd, echt walgelijk :n

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:07

Wat jammer dat dit nog voorkomt... Ik was dit weekend toevallig net in Berlijn, slechts een tweetal koetsen gezien, de koetsen zelf daar zagen er groot en zwaar uit, maar de paarden zagen er net zeer goed verzorgd uit, sterk en gezond en nette hoeven, wat vaak niet het geval is in andere toeristische steden...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:08

Ik was ook erg verbaasd toen ik er dit weekend op het warmst van de dag een koets zag staan en later eentje zag rijden. Paarden kregen op dat moment wel water, maar zo'n zwarte vacht, vol in de zon op een druk plein, het verbaasd me niets. Geen enkele vorm van schaduw werd ze geboden, triest.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:13

Kunnen ze niet een soort afdakje maken? Of onder staan

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:20

Er was wel schaduw daar. Maar als je in de schaduw staat, dan sta je grotendeels uit het zicht. En zullen de mensen dus niet snel bij je opstappen. Dus stonden ze midden op het plein, in de brandende zon en uit het kleine zuchtje wind dat er soms was. Maar koetsier en passagiers (van een andere koets) wel onder de parasol...
Zelfs in Spanje vond ik het beter geregeld. Maar misschien omdat die de temperaturen gewend zijn.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:20

Wij zijn vorig weekend in Berlijn geweest.. paarden die daar stonden te wachten zagen er alles behalve gelukkig uit, had er medelijden mee. Wederom gaan de commerciële doeleinden voor het welzijn van de paarden. Jammer..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:46

Joolien schreef:
tassie schreef:

Dat moet ook omdat er nog een paard voor de koets staat.
Dus niet walgelijk.

Wel vreemd dat iedereen z'n oordeel weer klaar heeft. Misschien was er wel iets heel anders aan de hand met het paard dan dat het last had van de hitte.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:55

Joolien schreef:
tassie schreef:

Koetsier gaat van de koets linker paard schrikt rent weg neemt het rechterpaard mee en er gebeurd veel meer.
Wees blij dat hij bleef zitten met de lijnen(stuur-rem) in zijn hand voor er nog meer ongelukken gebeurde

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:56

En jullie hebben de afgelopen dagen allemaal tropenrooster ingesteld op stal? Paarden s'nachts op de wei?

Op alle stallen hier in de omgeving, overal, stonden de paarden de afgelopen dagen ook gewoon in de volle zon op de wei. Bellen jullie de dierenbescherming even?

Misschien is er niet goed voor de paarden gezorgd, misschien was het ook domme pech...
Dat de koetsier blijft zitten lijkt me heel verstandig, er moet altijd iemand op de bok blijven. Wat als het overgebleven paard aan de kletter gaat door een drukke stad?!?

Je kunt er over speculeren, maar het kan net zo goed domme pech zijn...

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:01

Hij lijkt wel mee te overleggen en aan te wijzen. Niet te snel oordelen. Maar ik vind de meeste koetsen er altijd goed uitzien, die ik tegen kom. Dit kan net een sneu gevalletje van ''pech'' zijn geweest.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:06

Is eerste wat je leert bij mencursus: nooit afstappen als koetsier, maar je groom laten afstappen.
Idd wat als het linkerpaard toch de kuierlatten neemt..
Desalnietteplus vind ik wel dat er beter voor verkoeling of schaduw gezorgd dient te worden

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:15

het valt mij op dat peta met name de laatste jaren er erg goed in wordt om uitzonderingen of ongelukken neer te zetten als 'normale gang van zaken'.

als dit paard instort als gevolg van de hitte, dan wil dat nog niet eens zeggen dat het per definitie aan de eigenaar ligt. Al is de kans al wel groter.. Maar in iedere bedrijfstak heb je klootzakken zitten.. zo ook in de paardenwereld..

voor de koetsiers die in de volle zon parkeren, hoeveel staan er daarvoor in de schaduw? en drenken hun paarden wel? of spannen ze zelfs uit?

Citaat:
Dierenactivist Frank Albrecht zegt tegen de Duitse Berliner Kurier dat de paarden nauwelijks water krijgen en in de volle zon staan te wachten tot de volgende toerist in stapt. Albrecht zegt verder: "Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht pauzes in te lassen. Voor de paarden is dit nog niet verplicht, maar ook zij werken hard."

dit is ook een argument van lik me vestje.. Een vrachtwagen chauffeur is continue aan het werk op de weg.. in zijn verplichte rust kan hij rustig achter het stuur blijven zitten en even zijn ogen dicht doen.. Paarden, ook al staan ze nog ingespannen, lopen niet continue.. Dat zegt deze activist ook zelf.. Ze staan immers in de volle zon te wachten.. ze wachten, werken dus op dat moment niet. daarmee is het vergelijk meteen niet meer steekhoudend.

Als het van een andere bron zou komen zou ik er nog eens extra naar kijken, maar peta maakt zichzelf in mijn ogen een beetje belachelijk de laatste tijd..

volgens hen is het namelijk ook de normaalste zaak dat schaapscheerders in Australië zo ruw omgaan met hun schapen dat velen ernstig verwond raken en zelfs meerderen met een gebroken nek het leven laten.. Dat zijn excessen Peta.. Welke schapenboer, scheert zijn schaap en molt het, dat is economisch onrendabel. zelfs een schaap dat flink gewond is, brengt naast extra kosten voor de verzorging (immers zonder gaat het dood, dood schaap geen wol) ook nog eens minder wol op omdat er veel energie naar heling gaat (plus kijk eens naar jezelf hoe jouw 'vacht' eruit ziet als je veel pijn en/of stress hebt.. dan is jouw haar ook minder gezond).

nee peta doet een beetje af voor mij..

-----------

koetsiers die door nalatigheid op deze manier paarden verliezen, moeten gewoon berecht worden en eventueel een verbod op paarden houden en werken met paarden krijgen.. Ze geven hun tak van sport een slechte naam.

De stad/gemeente zou overigens ook een drenkplaats met schaduw kunnen creëren als er koetsiers voor de toeristen actief zijn.. gemeenten/steden zijn in mijn ogen net zo schuldig als paarden bezwijken vanwege het gebrek aan voorzieningen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:30

Vooral dat laatste zinnetje vind ik zwaar overdreven: paarden horen niet op de weg.
Komop, paarden lopen al honderden jaren op de weg. Ze horen ook niet voor een koets, niet onder het zadel, niet met een halster, niet in een omheinde wei...

Water en eten moet om de zoveel tijd voor de paarden voorzien zijn, ze moeten in goede conditie zijn en voldoende rustdagen krijgen en niet te lange uren achter elkaar lopen. Dat zijn de basics. Schaduw en pauze horen daar ook bij.
Maar niet overdrijven, want als ze bovenstaande hebben, kunnen ze prima werken.

Weet niet hoe de vork hier precies aan de steel zit, hoop alvast dat het niet met verwaarlozing te maken heeft en gewoon erg jammer is.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:31

Joolien schreef:
tassie schreef:

net als jouw reactie.

een koetsier hoort, zolang de paarden nog vastzitten aan de koets, ten alle tijde op de bok te blijven zitten .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:52

tassie schreef:

Joolien schreef:

Ania schreef:
net als jouw reactie.een koetsier hoort, zolang de paarden nog vastzitten aan de koets, ten alle tijde op de bok te blijven zitten .

nee joh, een 2span dat in drukke straten zich losrukt en het éne paard wat het andere liggende paard gaat meeslepen, dá's pas een oplossing!

Joolien; indien je ergens de ballen verstand van hebt, oordeel dan ook niet zomaar op zo'n kinderachtige manier.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:20

Tja, het blijft bokt, iedereen weet het altijd beter :+ Maargoed hier valt eigenlijk niet over te oordelen. Wie weet is er wel een andere medische reden dat het dier in elkaar gezakt is. Niet zo snel oordelen :(

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:33

Ah echt zielig! En die menner blijft gewoon zitten! Wat heeft het paard??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:38

Gypsy schreef:
En jullie hebben de afgelopen dagen allemaal tropenrooster ingesteld op stal? Paarden s'nachts op de wei?

Op alle stallen hier in de omgeving, overal, stonden de paarden de afgelopen dagen ook gewoon in de volle zon op de wei. Bellen jullie de dierenbescherming even?

Misschien is er niet goed voor de paarden gezorgd, misschien was het ook domme pech...
Dat de koetsier blijft zitten lijkt me heel verstandig, er moet altijd iemand op de bok blijven. Wat als het overgebleven paard aan de kletter gaat door een drukke stad?!?

Je kunt er over speculeren, maar het kan net zo goed domme pech zijn...

Neen, maar al mijn paarden konden wel of de stal in, of schaduw opzoeken onder de bomen. Geen haar op mijn hoofd die er aan gedacht zou hebben om een paard met het weer van de afgelopen week te verplichten in de volle zon te blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:39

Oh sorry hoor dat ik kinderachtig reageer en niet alle regels weet van het mennen, vergeef mij :+ 8)7

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:53

Koetsier blijft zitten, maar een man die eruit ziet als hulpkoetsier helpt het paard. Is keurig volgens de regels, maar PETA heeft weer gescoord bij mensen die niets van het rijden vanaf de bok weten...

Zullen we iedereen die wel eens flauwvalt op het werk en/of tijdens de pauzes levenslang met pensioen sturen?
Uiteraard is het wel zo dat Berlijn best mag investeren in een schaduwrijke rustplek met drinkwater voor de paarden. En werken met 30 graden ìs over the top... maar dit paard werkte op dat moment niet en stond te wachten... helaas niet in de schaduw.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:59

Aangezien niemand weet waarom dit paard precies is ingezakt en hoe het nu met hem gaat, lijkt de conclusie dat het per direct moet worden afgeschaft daar mij een voorbarige.

Voor hetzelfde geldt is het paard net uit zijn paddock paradise gehaald en is hij 3 minuten na het inspannen ingezakt..? Geen idee, kan van alles gebeurd zijn...

Ik zie overigens twee emmers op de achtergrond staan. Weet niet wat daar in zit maar kan zomaar gewoon water zijn voor de paarden.