Twee jonge paarden dodelijk getroffen door bliksem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Twee jonge paarden dodelijk getroffen door bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 21:00

www.alblasserdamsnieuws.nl
Ingezonden door Bokker safina

Een paard en een pony zijn vorige week getroffen door de bliksem. Dat werd gisteren bekend.
Beide dieren waren op slag dood. De paarden stonden in een weiland langs de Schoonenburgweg in Nieuw-Lekkerland. De onweersbui trok rond zes uur over de polder en begon met een flinke regenval. Niet veel later volgde een bliksemschicht die beide dieren dodelijk trof. Mensen in de directe omgeving bleven ongedeerd.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:03

Jeetje, wat erg... Daarom ben ik dus als de dood voor onweer, en zet ik ze indien mogelijk altijd op stal.

Sterkte voor de eigenaren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:07

@ pinto_1 Ook in de stal kan het inslaan. En dan krijg je ze er nooit op tijd meer uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:08

Was de 13e.. Werd toen inderdaad 's avonds rond uur of 6 hier zwart in de lucht, kwam net thuis van wedstrijd.
Hebben de bui (hoosbui met onweer) toen op stal afgewacht, hadden net paard uitgeladen.
De anderen stonden in de gewoon in de wei.
Was overigens wel flink onweer, maar ook niet heel erg heftig onweer (is wel eens veel erger) maar ja, 1 verkeerde bliksem....

Sterkte aan de eigenaren van de paarden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:12

FriesWytske schreef:
@ pinto_1 Ook in de stal kan het inslaan. En dan krijg je ze er nooit op tijd meer uit.

Tja, je moet ergens een overweging maken. Heb inloopstallen, die ik met onweer dicht doe. En ja, ook dat kan mis gaan, maar wat is dan de beste optie? ;)

Enne.. ben al als de dood voor onweer, maak het nou niet nog erger. :o

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:12

FriesWytske schreef:

Precies... Liever op slag dood in de wei dan levend verbranden op stal...
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 20-07-14 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:13

mijn paard staat aan de overkant van die boerderij
het was zomaar 1 flits en donder.

het is een zorgboerderij en de paarden gebruikte ze voor de zorgkinderen

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:17

Oud weidegenootje heeft een ijslander die ook is getroffen door de bliksem, overleefd maar wel getraumatiseerd, paardje is er gelukkig weer helemaal bovenop gekomen.
Sterkte voor de eigenaren! Helaas kan het niet altijd goef aflopen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:20

Jeetje Ramona, dat maakt het toch wel extra triest vind ik. Bij ons op stal zijn nogal grote stukken open weiland en we mogen dus het land niet in als het onweert. Staan ze buiten, blijven ze buiten, staan ze binnen, blijven ze binnen.
Het is bij ons op stal nooit ingeslagen, ook niet bij de vorige eigenaren ( ouders van één van de huidige eigenaren). Niet dat dat alles zegt, maar je hoort wel vaak dat als het eenmaal ergens is ingeslagen, dat het daarna wel weer gebeurt.
Sterkte voor de eigenaren van deze twee zorgpaarden!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:26

FriesWytske schreef:

Ja, en dat vind ik nog veel erger, met veel angst en pijn mogelijk levend verbrand te worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:28

Zit stuk verderop Oud Alblas, maar daar was het blijkbaar slechter dan bij jullie.
Hoosbui vooral, maar inderdaad maar paar slagen onweer, vandaar dat ik ook al zei, was niet heel erg.
Maar 1 verkeerde klap is voldoende.

Hier staan ze overigens ook gewoon altijd buiten. (of er moet echt apocalypse worden voorspeld, heb ook maar 1 echte stal voor 3 paarden, de andere 2 uitloop container met stukje beton, tja.. dan is de wei niet zo goed)

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:33

Sjolvir schreef:
Zit stuk verderop Oud Alblas, maar daar was het blijkbaar slechter dan bij jullie.
Hoosbui vooral, maar inderdaad maar paar slagen onweer, vandaar dat ik ook al zei, was niet heel erg.
Maar 1 verkeerde klap is voldoende.

Hier staan ze overigens ook gewoon altijd buiten. (of er moet echt apocalypse worden voorspeld, heb ook maar 1 echte stal voor 3 paarden, de andere 2 uitloop container met stukje beton, tja.. dan is de wei niet zo goed)

dan zit je niet zo gek ver weg
1 verkeerde klap is helaas voldoende.

hier blijven ze ook gewoon buiten staan, tenzij ze echt slecht weer voorspellen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:34

Ragdollcat schreef:
FriesWytske schreef:

Ja, en dat vind ik nog veel erger, met veel angst en pijn mogelijk levend verbrand te worden.

Tja, blijft de vraag, wat is de beste optie??

Edit, bedoel dus de minste risico, niet de ergste manier van dood gaan door de bliksem....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:35

hier kan ik ook niet alles binnen zetten.. de stalpaarden proberen we wel op tijd binnen te zetten maar wat lang en verder weg staat heb je nooit op tijd binnen.. en in een hoosbui komen ze ook niet meer maar gaan met de kont in de regen staan.

hier nog nooit gehad maar collega heeft wel eens paar dood in het land gevonden door bliksem.

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:36

Het was best aan het hard ik heb ze na,pas binnen gehaald woon een stukje verder op ,maar ok ben best wel blij dat die van mijn naast een schuur en bomen staan

Ramo waar staat die dan van u

Die van mijn staan naast de veerweg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:37

Vanmorgen thuis rolwolken, regen en een donderklap.
Hebben op stal de paarden pas na 9en op de wei gezet. Eerst 3 verschillende websites geraadpleegd.
Meestal is deus kant van de Lek buienvrij.

xRamonax

Re: Twee jonge paarden dodelijk getroffen door bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:40

mijn paard staat er tegen over, op de schoonenburgweg

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:41

xRamonax schreef:
mijn paard staat er tegen over, op de schoonenburgweg

O daar

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:52

Wat sneu ....
Ook zielig voor de kinderen van de zorgboerderij; zomaar ineens overleden zonder afscheid.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:54

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:20

Is die kooi van Faraday niet alleen met metaal zoals een auto of een camper heeft? Mijn trailer is van hout met een polyester kap. Ik kan me gewoon slecht voorstellen dat dat als kooi van Faraday werkt.

En inderdaad, aan die zorgmensen moest ik ook al denken. Zomaar twee paarden weg zonder dat ze gedag hebben kunnen zeggen, moeilijk hoor!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:43

War sneu voor de eigenaren

Mijn oom heeft het in Engeland ooit gehad ik denk 50 jaar geleden.... :-)

Reed in het veld toen er onweer aankwam.
Zomaar vanuit het niets.

In het veld stond 1 boom en hij dacht ik ga daar niet onder staan en is dus afgestapt met zijn paard aan de hand in het veld gaan staan.
Bliksem is ingeslagen in het paard dat overleden was en aangezien mijn oom hem vast had via zijn arm eruit geslagen.
Hij was half verbrand, zo hebben ze hem gevonden naast zijn paard.

Hij heeft het wel overleefd maar heeft wel altijd de littekens mee gedragen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:46

Springs schreef:
In de trailer zetten is het beste :j
Die functioneert namelijk als een zgn kooi van Faraday. Hetzelfde geld voor een auto, wel de deuren dicht. Als de bliksem dan inslaat zit je veilig.
Was een tijd geleden nog een artikel over; http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1784433&p=89510562&hilit=faraday#p89510562

ehmm, word lastig met meerdere paarden en 1 trailer ;).

hier staan ze ook dag en nacht buiten met keuze binnen of buiten, opsluiten doe ik juist niet met onweer, ik zal ze niet op de open wei laten staan met onweer.
Het blijft altijd spannend, " gelukkig" is de kans om niet geraakt te worden, vele malen groter.
Hier staan ook bomen in de buurt, de kans dat daar ingeslagen word, is een stuk groter indien het onweer erg dichtbij is hier.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:50

Dit is gewoon niet te voorkomen, waar je je paard ook neer zet.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:56

in de woonkamer :)
Maar heel sneu dat jonge paarden zo aan hun einde moeten komen :(