Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:06

www.bokt.nl

Per 1 juli is er een nieuwe wetgeving ingetreden die duidelijkere richtlijnen geeft over het houden van dieren en wat wel en niet mag. De wet gaat over alle gehouden dieren, dus over vee en over huisdieren.

Als we kijken naar de regelgeving op het paardengebied dan hebben de inspecteurs van de dierenbescherming vaak te maken met paarden die op drassige weilanden, zeg maar gerust in modderpoelen staan. Ze konden niet optreden, want als de eigenaar een minuscuul plekje regelde waar de dieren droog konden staan en liggen, dan kon men niet optreden. Vanaf deze maand kunnen de inspecteurs wel ingrijpen, want nu is bepaald dat een weiland simpelweg geschikt en dus niet drassig mag zijn. Letterlijk staat er in de wet dat 'het weiden van een dier op niet beweidbaar land of, anders dan voor korte duur, weiden op slecht beweidbaar land' een 'verboden gedraging ten aanzien van dieren' is.

Meer weten. Lees dan hier verder.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:10

Goed dat er opgetreden kan worden tegen eigenaren die hun dieren in modderpoelen laten staan. Ook een beetje een 'enge' wet, want wat als ze om op een (groot genoeg) droog stuk te kunnen staan een stuk modder doormoeten? Of een deel van de wei modderig is?
Ik hoop niet dat dit doorslaat...

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:12

Goed begin , nu hopen dat de gemeentes is makkelijker worden in het plaatsen van schuilstallen of afdak

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:14

Succes wens ik diereneigenaren in NL waar het bekend is dat we in het kleine land vaak met kleine oppervlaktes wei, paddocks etc. moeten doen. Vind het een goede maatregel, zolang niet doorgeschoten wordt, maar het zal ook een moeilijke worden want daar waar de hectaren wei niet voor het oprapen liggen komen modderpoelen in de plaats.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:16

grrr schreef:
Goed dat er opgetreden kan worden tegen eigenaren die hun dieren in modderpoelen laten staan. Ook een beetje een 'enge' wet, want wat als ze om op een (groot genoeg) droog stuk te kunnen staan een stuk modder doormoeten? Of een deel van de wei modderig is?
Ik hoop niet dat dit doorslaat...

Vraag ik me dus ook af.

Als ik afgelopen winter op me heen heb gekeken en met al die zeik regen die we gehad hebben , was er weinig land compleet droog..

Ik vraag me dus echt af waar de grens ligt...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:18

Nou, dan kan ik de paarden wel ophokken in de winter.
Arme paarden...

Edit. Gelukkig valt t wel wat mee hier, maar vieze voeten hebben ze wel.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:20

En waar trekken ze de lijn? Als er flink regen valt, is er vaak wel een stuk modderig. Wanneer is er teveel modder en wanneer niet?
Wanneer is het van korte duur en wanneer niet?

Allemaal weer erg vaag en betuttelend..

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:20

En waar ligt dan de grens?
Voor mij is er nog wel een aardig verschil tussen een 'modderpoel' en een 'drassig weiland'.
Dat wordt in het stuk totaal niet nader omschreven.

En tja, ik heb in de met slecht weer (& dus vaak drassig weiland) nog véél liever dat mijn paarden lekker buiten staan, dan dat ze de hele dag in hun hok staan te koekeloeren. En ik weet 100% zeker dat dat voor mijn paarden ook geldt.
Nu hebben ze hier een ruim weiland tot hun beschikking & wanneer er in het najaar of winter weinig gras staat worden ze bijgevoerd. Maar ook het modderige weiland stuiven ze met veel plezier in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:23

Ik vind dat een lastige... Natuurlijk vind ik het niet goed wanneer een dier 24/7 tot zijn knieën in de modder staat, maar tussen dat en 24/7 zit nog wel een heel groot grijs gebied. Voorheen moest het paard een droge plek hebben om op te staan en te kunnen liggen. Hoe groot moet de droge ruimte nu zijn? Minimaal de afmetingen van een stal, aangezien een paard op stal niet verboden is? :?

max66

ik voel de discussie al weer aankomen: wat is "slecht beweidbaar land" en wat is "van korte duur" ? Hier kun je nogal van mening verschillen.

Wat is het alternatief? Paarden vanaf de herfst ophokken tot het voorjaar? Misschien moet de dierenbescherming hier eens wat aan doen!

Geryon

Nou dat gaat moeilijk worden voor vele paardeneigenaren!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:25

Gevolg.. Nog meer paarden, die normaal ten minste nog een paddock hebben, nu ook 's winters op stal..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:27

Het gaat erom dat de dieren (een deel van de dag) een goede plek hebben om te liggen en staan. Een droge stevige plek dus.

Heb jij je paard 24/7 op pure blub, ben je dus fout bezig. Staat die een dagdeel in de pure blub, mag het wel (8/10 uurtjes niet liggen is zo een probleem niet). Staat die op veel blub met een deel droog en ligbaar mag het dus ook.

Kwestie van logisch nadenken toch? Als er genoeg plek is om lekker te staan, scharrelen en liggen maakt niemand een probleem.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:28

Je kan áltijd zorgen voor een droog stukje weiland.Je betegeld gewoon een groot stuk,zodat ze áltijd op een droge plek kunnen staan.Mijn paarden staan 24/7 buiten, ik heb de mzzl dat dit weiland behoorlijk hoog en dus vrij droog ligt.Maar ook ik heb regelmatig een groot gedeelte modder,maar ook een groot stuk droog.
Het hoeft dus helemaal geen probleem te zijn om een stukje van je weiland droog te maken.Ook al heb je een klein weiland,het kan écht wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:28

max66 schreef:
ik voel de discussie al weer aankomen: wat is "slecht beweidbaar land" en wat is "van korte duur" ? Hier kun je nogal van mening verschillen.

Wat is het alternatief? Paarden vanaf de herfst ophokken tot het voorjaar? Misschien moet de dierenbescherming hier eens wat aan doen!

Ja dat is dus inderdaad een probleem waarvan de echte oorzaak ligt in het te weinig land hebben irt teveel paarden. NL is gewoon overbevolkt als het om paarden gaat irt weilanden. Heb je namelijk vele hectare weiland dan lopen de paarden ook niet bij lange tijden ruig weer in de modder. Dan heb je alleen de modder rondom de hooi balen. Dus moeilijk om probleem op te lossen. Je kunt slechts mensen verbieden om paarden te hebben en 24 uur }> in de stal vind ik ook niet bevorderlijk.

Betegelen vind ik een goed idee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-07-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:29

Hoe gaan ze dat doen op de Oostvaardersplassen als we weer eens een maandje volop regen hebben?

Mijn uitloop met schuilstal is deels verhard, ongeveer de helft is kleigrond wat snel modder wordt.
Bij veel regen staan er ook plassen op de bestrating.
Ze kunnen nog wel droog staan en liggen, maar blijkbaar is dat niet meer voldoende?

Dus moet ik ze dan gaan opsluiten?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:30

Ik denk dat de regel eerder bedoeld is voor paarden die er echt drastisch bij staan.
Dat ze dan op grond van die reden wel kunnen optreden i.p.v er niets mee kunnen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:31

xSlvna schreef:
Het gaat erom dat de dieren (een deel van de dag) een goede plek hebben om te liggen en staan. Een droge stevige plek dus.

Heb jij je paard 24/7 op pure blub, ben je dus fout bezig. Staat die een dagdeel in de pure blub, mag het wel (8/10 uurtjes niet liggen is zo een probleem niet). Staat die op veel blub met een deel droog en ligbaar mag het dus ook.

Kwestie van logisch nadenken toch? Als er genoeg plek is om lekker te staan, scharrelen en liggen maakt niemand een probleem.

Als je de OP leest, gaat die vlieger dus niet helemaal op

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:31

Hier staan de paarden in de paddock met voldoende zand. Is een investering maar de paddock is zelden nat. Hieraan vast zit een betegelde schuilstal van 4x5 m. Geen modderpoten dus.
Dus een paard "ophokken" in de winter vind ik raar gezegd....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:32

Kaula schreef:
Ik denk dat de regel eerder bedoeld is voor paarden die er echt drastisch bij staan.
Dat ze dan op grond van die reden wel kunnen optreden i.p.v er niets mee kunnen.

Ik vrees dus voor die ene overijverige inspecteur die alleen de paarden van z'n dochter op een dressuurstal kent.
Dan is harig, modderig en vooral blij paardenspul wat buiten staat een complete cultuurshock.

annelot

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:34

Ik denk dat het er meer over gaat dat als paarden constant in de modder staan ze het gewoonweg hardstikke koud krijgen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:34

Hoe willen ze dit in vredesnaam gaan naleven :+ Lekker vaag omschreven en niet-controleerbaar zo. Het initiatief is prima, maar de uitvoering mag nog wel even goed over nagedacht worden.

En daarbij: eerst komt er de regel "moet minimaal 4u per dag vrij bewegen" en nu de regel "mag niet in modder". Je moet zo'n beetje ervoor gestudeerd hebben wil je beiden naleven met al die regen in dit land B-)

Ik zal mijn varkentje straks maar eens gaan vertellen dat ze niet meer in de modder mag van de overheid, en dat ze haar favoriete huidmasker (= een dikke laag heerlijke plakkerige vieze zwarte drek, hoe dieper de modderpoel waarin het te vinden is hoe geweldiger madame het vindt om erin te duiken) voortaan dus ook kan vergeten. Zal ze vast héél blij van worden :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:35

CarinaR schreef:
xSlvna schreef:

Als je de OP leest, gaat die vlieger dus niet helemaal op

Dit is wat de dierenbescherming letterlijk te zeggen heeft erover:

"Zo hebben onze inspecteurs vaak te maken met paarden die op drassige weilanden, zeg maar gerust in modderpoelen staan. We konden niet optreden, want als de eigenaar een minuscuul plekje regelde waar de arme dieren droog konden staan en liggen, dan was het helaas weer voor elkaar, lees: dan kwam hij ermee weg. Niemand die het begreep, maar zo was het geregeld. Vanaf deze maand kunnen onze inspecteurs wel ingrijpen, want nu is bepaald dat een weiland simpelweg geschikt en dus niet drassig mag zijn. Letterlijk staat er in de wet dat 'het weiden van een dier op niet beweidbaar land of, anders dan voor korte duur, weiden op slecht beweidbaar land' een 'verboden gedraging ten aanzien van dieren' is.

Vuurwerk gooien naar een dier? Strafbaar! Schoppen van een dier? Strafbaar! Was dat dan niet zo? Nee, jammer genoeg niet. Iedere keer moest worden aangetoond dat een dier pijn of letsel had. Dat bleek in de praktijk vaak onmogelijk en dus kwamen daders er mee weg. Wij zijn blij met deze aanscherpingen!"

Het gaat er dus om dat het land goed genoeg moet zijn om een paard te kunnen huisvesten. Modder ontstaat altijd waar er veel word gelopen omdat het water er naartoe zakt. Maar er moeten permanente drogen plekken zijn, omdat dat dan een 'goede wei' is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:36

Kaula schreef:

Precies dit. Er gaan echt geen problemen gemaakt over paarden die een dagdeel op blub staan of in veel blub staan maar genoeg droog hebben.

DB is niet achterlijk, weten ook dat wat blub niey erg is en weten ook wel dat de eisen realistisch moeten blijven. Dit is enkel zodat ze kunnen optreden tegen eigenaren die hun paarden constant op een volledig blubweiland hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:36

annelot schreef:
Ik denk dat het er meer over gaat dat als paarden constant in de modder staan ze het gewoonweg hardstikke koud krijgen!

Dat zegt mijn gezond verstand ook en die situatie zal hier ook niet voorkomen.

Maar als je dus een inspecteur treft die heel goed op de hoogte is van de regels en wat minder van de praktijk, heb je dus wel een probleem.

En er zijn helaas wel wat inspecteurs die in die categorie vallen.