De 18-jarige Trudy van der Plas, xTrudyx op Bokt.nl, gaat volgende week naar Zwitserland om er met haar negenjarige Quarter Horse Twist N Freckles deel te nemen aan het FEI EK Reining voor junioren. Het EK vindt plaats op de CS-ranch van Michael en Corina Schumacher.

Trudy en Twist op het EK2012
Trudy woont in Heeswijk-Dinther in Noord-Brabant en volgt een sportopleiding. Ze heeft haar paarden aan huis staan en traint ze zelf. Twist is een negenjarige ruin uit Dun It With A Twist en Four Freckles Halo.
Trudy: “Twist en ik rijden zowel nationale als internationale wedstrijden in de reiningsport. In 2009 werden we door de KNHS uitgenodigd om mee te trainen met het Nederlandse team. Sindsdien hebben we hard gewerkt om te voldoen aan de criteria om in het kader te komen. Dat is gelukt en in 2010 kwamen Twist en ik voor het eerst uit voor het Nederlandse team op het EK Reining in Oostenrijk. We wonnen er de bronzen medaille met het team en Twist en ik konden ons er kwalificeren voor de individuele finale.”
Nu nemen Trudy en Twist dus voor de tweede keer deel aan het EK Reining. Met twee andere teamleden vertegenwoordigen ze Nederland in het Zwitserse Givrins. Als Trudy en Twist goed scoren tijdens de teamcompetitie, mogen ze een dag later ook nog individueel deelnemen.
Trudy: “We zijn geselecteerd voor het EK omdat we vooruitgang geboekt hebben en omdat Twist en ik voldoen aan de criteria van het A-kader. Het team eist dat je op minstens twee officiële FEI (CRI***) een A-kaderscore rijdt. Op het CRI in het Engelse Bodiam eindigden we als eerste, met een mooie score van 70,5 punten. Twee weken geleden hebben we ook de zilveren medaille gehaald op het Nederlands kampioenschap in Schijndel.”
Trudy en Twist hebben een heel bijzondere band. Trudy reed Twist voor het eerst toen ze 13 was en samen groeiden ze van onderlinge wedstrijdjes naar topsport. Ze verzorgde Twist samen met haar moeder.
Trudy: “Voor de paarden zorgen en naar wedstrijden gaan was de grootste hobby van mijn moeder en mij. Helaas is mijn moeder een half jaar geleden overleden, ze was ernstig ziek. Als ik me rot voelde, ging ik altijd naar Twist toe. Hij legde dan zijn hoofd op mijn schouder en dat voelde altijd ontzettend fijn. Hoe gek het ook klinkt, ik had de meeste steun aan mijn paard. Toen mijn moeder uiteindelijk overleed, vond ik het erg moeilijk om door te gaan met de sport. Het kostte ontzettend veel energie om naar de wedstrijden en trainingen van het Nederlandse team te gaan, zonder mijn moeder. Het was een rotjaar, maar ik ben toch geselecteerd voor het EK, en daar ben ik ontzettend trots op.”
Trudy heeft alvast erg veel zin in haar deelname aan het EK.
Trudy: “Ik verwacht dat het een leuke en leerzame week wordt in Zwitserland. Tijdens de laatste training kregen we ook mental coaching. Daar hebben we ook besproken wat we als team kunnen realiseren. We hebben besloten om gewoon met een medaille thuis te komen, haha! Als iedereen op zijn hoogste niveau presteert, zit een podiumplaats er zeker in! We hebben er erg veel zin in en we hopen volgende week de bak te verlaten met een big smile en natuurlijk een medaille. Daar hebben we alle vertrouwen in!”
.jpg)