Merries totaal ontspannen tijdens bevalling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Merries totaal ontspannen tijdens bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 08:44

* www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Afbeelding
Foto: Snakeyes

Merries zijn blijkbaar helemaal ontspannen als ze bevallen. Dat zeggen Oostenrijkse onderzoekers, die de geboorte van 17 veulens van dichtbij gevolgd hebben. Pasgeboren veulens wegen twintig keer zoveel als pasgeboren kinderen, maar dat betekent niet dat merries dezelfde pijn en stress ervaren als vrouwen die moeten bevallen. Onderzoekster Christina Nagel en haar collega's zeggen dat merries het tegengestelde van een stressreactie ervaren en helemaal ontspannen leken te zijn.

De geboorte van een veulen verloopt extreem snel. De bevallingsarbeid en de effectieve bevalling duren tien tot twintig minuten. Veel korter dus dan bij mensen of koeien. Nagel en haar collega's volgden de geboorte van 17 veulens in de Brandenburg staatsstoeterij in Neustadt, Duitsland. Ze maakten ook elektrocardiogrammen voor, tijdens en na de geboorte. De onderzoekers namen ook speeksel- en bloedstalen af en analyseerden de gehaltes aan stresshormonen, zoals cortisol en epinefrine (adrenaline).

"Een gewone geboorte levert het tegengestelde van een stressreactie op," zegt Nagel. Verrassend genoeg stijgt de hartslag van de merrie niet tijdens de bevalling. Integendeel, het hart van de merrie slaat soms een paar slagen over, door een vertraagde prikkelgeleiding in het hart. Men spreekt dan van een atrioventriculair blok (AV-blok). Bij een AV-blok houdt de AV-knoop de elektrische prikkel van de sinusknoop langer vast of geeft deze helemaal niet door. Hierdoor vertraagt het hartritme. Tijdens fysieke activiteit, bijvoorbeeld wanneer het paard gereden wordt, wordt de hartslag regelmatiger en gaat de frequentie van de hartslag omhoog. Het feit dat er tijdens de bevalling AV-blokken vast te stellen zijn, suggereert dat merries sterk beïnvloed worden door het parasympatische zenuwstelsel (het deel van het autonoom zenuwstelsel dat de organen zodanig beïnvloedt dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen). Dat deel van het zenuwstelsel zorgt gewoonlijk voor rust en ontspanning in het lichaam.

De tegenhanger, het sympatische zenuwstelsel, bereidt het lichaam voor op een stressreactie, maar lijkt niet actief te zijn wanneer de dieren bevallen. Het stresshormoongehalte blijft laag bij bevallende merries en de onderzoekers zagen op geen enkel moment een adrenalinepiek. De drang om voor het pasgeboren veulen te zorgen bleek ook niet stresserend te zijn: het contact tussen de merrie en het veulen zorgde ook voor een verdere staat van rust en ontspanning. Paarden ervaren een bevalling dus compleet anders dan vrouwen. Ze hebben een veilige omgeving nodig: alle veulens die tijdens de studie geboren werden, kwamen 's nachts ter wereld, toen het stil was op stal.

Het hoofd van de onderzoeksgroep, Christine Aurich, legt uit: "Een veulen op de wereld zetten vraagt ontspanning bij de merrie. Dat is een voordeel voor wilde paarden, omdat merries hun bevalling kunnen uitstellen tot ze de omgeving kalm en veilig vinden. Vanaf het moment dat dat zo is, zal de bevalling snel volgen."

De volledige studie kan je hier lezen.

Rambogirl

Re: Merries totaal ontspannen tijdens bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:48

Wauw dit vind ik nu eens interessant om te lezen

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:52

Wat interessant!

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:55

Bij een normale geboorte bij vrouwen hoort er ook geen stress te zijn. Stress houdt een ontspannen bevalling juist tegen. Door de pijn maak je een stofje aan die de pijn stilt; adrenaline is juist het tegenovergestelde en niet wenselijk tijdens een bevalling, waar juist je spieren moeten verslappen. Ik snap wel dat het bij mensen meer pijn doet, de verhouding opening / hoofd is wel anders dan bij paarden :D Mijn eigen bevallingen heb ik niet als stressvol ervaren. Ik had het geluk dat alles goed verliep.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:11

Heel interessant!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:17

Doordat de mens rechtop is gaan lopen zijn de bekken anders geworden waardoor de bevalling lastiger is qua uitdrijving.

Paarden en mensen kun je echt niet vergelijken

Maar twee keer zonder pijnbestrijding bevallen en ja het deed zeer maar verder ontspannen geweest en kijk er heel fijn op terug

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:55

nou hier ook bevallen, ze hebben me half invalide geduwd ( letterlijk )
ik kijk hier toch enigszinds met gemengde gevoelens aan terug!, ja puur natuur maar ik had toch graag die keizersnedegehad -:(-

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:11

Geloof ik meteen. Bij onze merrie was duidelijk te zien hoe snel en ontspannen het allemaal ging maar ook hoe ze het kunnen ophouden tot een veilig moment.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:59

Interessant zeg! Maar als ik het gehele artikel wil lezen moet ik er voor betalen ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:07

Eigenlijk is het heel logisch, hoe ontspannener de moeder hoe gemakkelijker de bevalling.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:06

Geweldig interessant artikel! Dit is nu echt een geweldige service van bokt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:09

Ik vind het ook een erg interessant artikel! :j
Maar idd, je moet betalen als je het helemaal wilt lezen :=

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:20

Geldt voor mensen ook. Als je je kan blijven ontspannen tijdens de weeen gaat de geboorte veel sneller en pijnlozer. Daarom ben ik de tweede en derde keer lekker in een warm bad gaan zitten wachten tot de verloskundige en de persweeen er waren. Wat kan je tochveel van paarden leren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:28

Hamont schreef:
Bij een normale geboorte bij vrouwen hoort er ook geen stress te zijn. Stress houdt een ontspannen bevalling juist tegen. Door de pijn maak je een stofje aan die de pijn stilt; adrenaline is juist het tegenovergestelde en niet wenselijk tijdens een bevalling, waar juist je spieren moeten verslappen. Ik snap wel dat het bij mensen meer pijn doet, de verhouding opening / hoofd is wel anders dan bij paarden :D Mijn eigen bevallingen heb ik niet als stressvol ervaren. Ik had het geluk dat alles goed verliep.

Dat is ook wat ik dacht, stress is helemaal niet wenselijk en dat er geen stress is wil niet zeggen dat het geen pijn doet natuurlijk.
Een paard werkt natuurlijk nog meer vanuit instinct dan wij mensen omdat wij alles willen beredeneren, paard accepteert gewoon wat er gebeurd en denkt er niet over na.
Dat terzijde vraag ik me wel af of ze ook maiden merrie's bestudeerd hebben, denk dat de uitkomst dan wel anders zou zijn.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:31

Paarden maken elkaar ook niet bang met enge bevallingsverhalen :')
Ik heb nog nooit zoveel ongevraagde verhalen voor m'n kiezen gekregen :7

Daarnaast is verhouding hoofd/ bekken niet te vergelijken van mensen en paarden, maar ontspannen is wel een key issue iets wat je als as. moeder soms best lastig gemaakt wordt :j

Wel een interessante studie! Je zou toch verwachten dat de hartslag omhoog gaat door de te leveren inspanning :j

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:26

Dat een bevalling zonder stress en met verlaagde hartslag plaats vindt is een teken van ontspanning, maar volgens mij wil dat niet zeggen dat de merrie een bevalling niet zwaar kan vinden.

Het onrustige rondjes lopen voor de bevalling, happen naar de buik, drijfnat van het zweet zijn vind ik toch wel tekenen van in ieder geval pijn.
Het kreunen tijdens een bevalling vind ik ook tekenen van zwaarte van de te leveren prestatie.

Ook ik verbaas me keer op keer hoe snel het allemaal gaat als alles goed gaat.
:j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:05

Heel interessant! Ben er wel zeker van dat ontspanning zorgt voor een goede/betere bevalling. Hier drie keer bevallen, en vond dat vrijwel pijnloos. Was ook erg ontspannen. Maar ik denk dat een merrie ook niet voor niks een rustig moment afwacht, dan kun je je ook beter blijven ontspannen. Als je ernaast zou gaan staan roepen: " hup, je kan het!' of mensen 'helpen' het veulen eruit trekken, vermoed ik niet dat de merrie nog steeds zo kan ontspannen?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:16

Nee, ik vind dit artikel erg generaliseren, mijn merrie was absoluut niet ontspannen, sterker nog, ze wist gewoon niet wat haar overkwam.
Is ook staand bevallen en was daarna in shock, zelfs zo erg dat we met rustig praten haar terug moesten halen en haar veulen moesten laten zien die al een tijdje naar haar lag te hinniken maar waar ze in eerste instantie niet op reageerde.
En nee, het was niet druk op stal !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:16

Een maiden merrie vermoed ik dan?
Zo heb ik ze ook al meerdere keren gezien.
Daarom vraag ik me dus ook af hoeveel veulens de merrie's al hebben gehad die ze geobserveerd hebben.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:11

Inderdaad een eerste veulen !

gerda75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:16

Leuk om te lezen, bedankt!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:34

17 geboorten gevolgd....hoe veel veulens hebben die merries daarvoor gehad?
Hier had een merrie bij haar 2e veulen toch echt het hout van de stalwanden geschraapt met haar tanden voor ze ging liggen veulenen. Ze rende zo ongeveer rondjes door de box, zwaar bezweet...en t was s nachts dus rustig op stal.... Geen pijn of stress? Kan t me niet voorstellen. En bij lastige geboorten? Ook geen pijn of stress? 17 merries volgen vind ik veel te weinig om er iets zinnigs over te roepen. Misschien op t moment dat t veulen er uit komt, maar kort er voor....daar heb ik echt vraagtekens bij.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:04

Ook bij Luna was het ontspannend en snel.

Ik ben 6 keer bevallen, maar toch nooit zo waarvan 4 keer zonder pijnbestrijding.
Overigens komt er wel adrenaline vrij, hier boven werdt ergens gezegd van niet.
Maar dit is pas bij het persen.
Daarom trillen heel veel vrouwen na de bevalling.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:15

Bravura schreef:
17 geboorten gevolgd....hoe veel veulens hebben die merries daarvoor gehad?
Hier had een merrie bij haar 2e veulen toch echt het hout van de stalwanden geschraapt met haar tanden voor ze ging liggen veulenen. Ze rende zo ongeveer rondjes door de box, zwaar bezweet...en t was s nachts dus rustig op stal.... Geen pijn of stress? Kan t me niet voorstellen. En bij lastige geboorten? Ook geen pijn of stress? 17 merries volgen vind ik veel te weinig om er iets zinnigs over te roepen. Misschien op t moment dat t veulen er uit komt, maar kort er voor....daar heb ik echt vraagtekens bij.

Ik zet er ook vraagtekens bij... bij een makkelijk verlopende bevalling is het logisch dat er nauwelijks stress is, maar verloopt de bevalling moeilijk dan komt er toch echt wel stress aan te pas... kan ook bij een eerste veulen gebeuren.

En dan die hevig zwetende merries, daarvan kan ik me niet voorstellen dat het allemaal zo stressvrij verloopt.

Doet me er trouwens aan denken: ik stond er ooit bij toen mijn cavia voor het eerst een nestje kreeg... ze liep kreunend rond en het was net of ze dacht: "wat moet ik doen, wat moet ik doen?" toen ging ze zitten en kwam het eerste jonkie... Dat is bij merries net zo, heb ik de indruk (behalve dat die niet gaan zitten natuurlijk. :+ )

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:15

wauww wat interessant!!
heeft de merrie dan ook geen 'last' bij de weeën?