Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mijn eigen bevallingen heb ik niet als stressvol ervaren. Ik had het geluk dat alles goed verliep.

Hamont schreef:Bij een normale geboorte bij vrouwen hoort er ook geen stress te zijn. Stress houdt een ontspannen bevalling juist tegen. Door de pijn maak je een stofje aan die de pijn stilt; adrenaline is juist het tegenovergestelde en niet wenselijk tijdens een bevalling, waar juist je spieren moeten verslappen. Ik snap wel dat het bij mensen meer pijn doet, de verhouding opening / hoofd is wel anders dan bij paardenMijn eigen bevallingen heb ik niet als stressvol ervaren. Ik had het geluk dat alles goed verliep.

Bravura schreef:17 geboorten gevolgd....hoe veel veulens hebben die merries daarvoor gehad?
Hier had een merrie bij haar 2e veulen toch echt het hout van de stalwanden geschraapt met haar tanden voor ze ging liggen veulenen. Ze rende zo ongeveer rondjes door de box, zwaar bezweet...en t was s nachts dus rustig op stal.... Geen pijn of stress? Kan t me niet voorstellen. En bij lastige geboorten? Ook geen pijn of stress? 17 merries volgen vind ik veel te weinig om er iets zinnigs over te roepen. Misschien op t moment dat t veulen er uit komt, maar kort er voor....daar heb ik echt vraagtekens bij.
)