Blog: Paard verkopen of toch doorzetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Paard verkopen of toch doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:35

http://paardenlifestyle.com

Afbeelding
Wat als het rijden even niet lekker gaat? Foto: www.focussed.nl

We kennen het allemaal wel. Soms zit er weinig vooruitgang in de training en lijkt het wel alsof je op een dood punt zit. Dat is helemaal niet vreemd, want het leerproces is niet een constant stijgende lijn. Er zijn ups en down en lijkt meer op een achtbaan.

Maar in sommige gevallen duurt de dip wel heel lang. Na verschillende trainingsmethodes geprobeerd te hebben, hulpteugels, een andere instructeur, fysiotherapeuten, oefendressuur, ander voer… niets lijkt te helpen. Het probleem is dat als je continue teleurstellingen te verwerken krijgt, je langzamerhand het plezier in het rijden verliest, je er tegenop gaat zien in plaats van dat je er naar uitkijkt en dat gevoelens van frustratie en wanhoop gaan overheersen. Gaat het ooit nog goed komen?

De vraag die je jezelf kunt gaan afvragen, is of het paard dat je rijdt wel bij je past. Ga je er mee door of zet je je paard te koop? Een moeilijke keuze. We willen liever niet opgeven, maar in sommige gevallen is nu eenmaal de conclusie dat de match niet made in heaven is.

Bijvoorbeeld als je een heel sensibel paard hebt, terwijl je zelf nog veel moet leren en je je lichaam nog niet goed onder controle hebt. Of dat flegmatieke paard die snel de handdoek in de ring gooit als het even wat zwaarder wordt, terwijl jij subtopambities hebt.

“Maar…” hoor ik je zeggen “als.. als het even goed gaat, dan geeft hij echt een fantastisch gevoel!” En dat fijne gevoel, waar we soms maar heel even van kunnen proeven, geeft net weer die motivatie om door te zetten als we weer de zoveelste teleurstelling moeten verwerken.

Maar wanneer is het nu tijd om te stoppen en wanneer loont het om door te zetten? Er zijn verschillende redenen vanuit de psychologie en gedragseconomie waarom we geneigd zijn om langer door te gaan met ons paard dan misschien wel verstandig zou zijn. We geven je een overzicht van vijf factoren die mee kunnen spelen.

Deze kun je hier lezen

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:37

interessant, even doorlezen :D

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:39

Interessant artikel :j . Heb ruim 1.5 jaar geleden zelf de knoop doorgehakt. Had een prachtige Haflinger, echt een paradepaardje. Maar hij vond de dressuur niet wat en ik wil verder komen in (of richting de (hogere) dressuursport. Ik heb nu een paard wat zich voor 200 procent geeft en veel plezier in het werken beleeft. De Haflinger rijdt recreatief met af en toe een wedstrijdje. Was een heel moeilijke beslissing maar uiteindelijk heeft het voor beiden het beste uitgepakt :j

Mallootje

Re: Blog: Paard verkopen of toch doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:54

Interessant stukje alweer!

Ik heb 3 jaar geleden een paard verkocht waarmee het maar niet wilde lukken. Veel te sensibel en op den duur was het een vicieuze cirkel.. Toen een paard gekocht met een heel ander karakter. We hebben ook nog wel eens dipjes en hij is zeker niet 'het perfecte paard' maar ik kan wel met plezier rijden en rustig op wedstrijd gaan. Mijn oorspronkelijke ambitie, het Z halen, zal met dit paard misschien niet lukken maar ik schaaf die wensen graag bij zolang ik met plezier kan gaan trainen..

Als het echt niet lukt zeg ik ook 'verkopen', anderzijds moet je dat ook niet te snel doen want perfectie is zeer zeldzaam..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:23

Ik heb doorgezet. Ik heb een superpaard en in de weken dat ik hem net had kon ik me geen beter paard wensen. Hij was nog hengst en net ingereden. Twee weken nadat ik hem gekocht had en heb laten castreren reed ik al alleen buiten met hem. Alleen dressuur wilde maar niet lukken ik kwam vaak met minder dan 160 punten thuis. Ik kreeg hem gewoon niet naar beneden. En moest naar beneden het gaf al rugproblemen. Vele instructeurs gehad, maar nageven, vergeet het maar. Totdat ik meedeed aan een clinic van Johan Hamminga. Met hele simpele tips lukt het. We zijn M1 met 8 winstpunten uiteindelijk geworden en vaak met een prijs thuis gekomen. Nu staan hij stil met een peesblessure. De dressuursport heb ik nu achter me gelaten. Ik heb een bijrijpaard die ik aan het omscholen ben dat vind ik een leukere uitdaging.

Maar ik denk dat er ook heel veel ruiters zijn die zichzelf overschatten en als het niet lukt de schuld bij het paard leggen.
Laatst bijgewerkt door yarrah op 23-06-14 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:24

Emotionele waarde is buitenbeschouwing gelaten. Maar dat vind ik een groot punt om toch door te gaan.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:29

Heel interessant stuk. Ik tob echter met een ander probleem en gooi het hier maar een in de groep. (weet niet of het goed staat, maar dan kan het altijd verwijderd worden).

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:34

Ik heb zelf twee maand geleden de knoop door gehakt. Ik heb er lang over getwijfeld maar toch besloten mijn maatje te verkopen ik had dressuur ambitie en die had hij absoluut niet. Nu staat hij op een manege met tientallen kleine kinderen die hem allemaal aanbidden. En ik hem mijn geluk gevonden in een prachtige Friese merrie die we nu aan het beleren zijn.

Het is voor beide beter uitgepakt.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:10

Als het niet klikt... noch paard, noch ruiter wordt er blij van.... Zoek naar een oplossing . Een andere benadering of paard verkopen....Wat het dichtst bij jouw gevoel en mogelijkheden ligt

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:16

Wow, toeval bestaat niet zeggen sommige wel.
In dit geval, komt dit stukje ook op het juiste moment.
Al een paar keer door gezet, en zeker geen spijt van gehad.
Nu echter door mijn lichamelijke klachten, is toch de tijd gekomen om het op de andere manier door te zetten. namelijk de erkenning dat ik het minder goed kan hebben door mijzelf.
Paard komt dus te koop.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:32

ik heb met mijn vorige paard te lang aangekloot. achteraf gezie3n is de klik er nooit geweest met rijden maar ik wou haar (emotionele reden) niet kwijt.
Ik hield te veel van het dier en had te veel met haar meegemaakt.
Helaas is ze vorig jaar overleden.
Nu heb ik een enterhengst die voor zijn derde word geruind en daarna word beleerd. Maar is daar ook geen klik mee dan verkoop ik hem wel, puur omdat ik heb ervaren met andere paarden hoe het wel kan zijn als je een klik hebt.
Dus ik heb bij mijn eerste paard een verkeerde keuze gemaakt qua rijden

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:16

Interessant stukje met veel herkenbare dingen.
Ik heb 2 jaar terug ook op het punt gestaan om mijn paard weg te doen. Bij alles moest ik het 'gevecht' aangaan met hem en alles werd een verplichting ipv dat ik er plezier uithaalde. Ik reed omdat het 'moest', maar niet omdat ik het zo leuk vond.
Ik ben mijn manier van handelen en rijden toen helemaal anders aan gaan pakken en had met mezelf afgesproken dat dat het laatste was wat ik zou proberen. Werkte het niet dan ging ie weg. Maar wat ben ik achteraf blij dat ik dat gedaan heb... T is nu een super fijn paard (met zo af en toe nog wel zijn streken, maar daar kan ik nu om lachen ipv huilen).

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:23

Heb ooit een paardje gehad die heel braaf was in de omgang. Rijden was alleen leuk als ze hengstig was. Dan had ik haar goed onder het zadel. Na vele dingen geprobeerd te hebben heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ze ging buiten alleen maar harder en gaf niet bij. Ook in de bak botsten we steeds meer met elkaar behalve als ze hengstig was. Ze was voor mij een oaard met te veel power. En om erger en ongelukken te voorkomen heb ik haar na een jaar verkocht. Wilde het zeker een jaar de tijd geven en helaas kwamen we er samen niet uit. Dus heb haar toen verkocht.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:27

Het hangt er allemaal vanaf hoe groot de liefde is... Heb hier al bijna 30 jaar paarden, maar behalve mijn pony indertijd geen enkel paard waar ik qua rijden de "klik" mee had. Geen probleem, dan maar fokken, bij momenten had ik soms 10 paarden staan. De microbe was aan het uitdoven, niet meer verder gefokt, fokproducten verkocht, en lege stallen verhuurd.

Er stond hier ook een pensionpaard, in het begin een schatje, maar niet evident om mee te rijden. Na een tijd werd ze echter hoe langer hoe zuurder en chagrijniger, zowel in rijden als in omgang. Staken, steigeren, aanvallen, bijten... Paard was van 2 tieners van 14 en 11 jaar, en toen die op dezelfde dag aangevallen werden door dat paard, moest ze natuurlijk weg. Eigenaars wilden haar in de springsport laten uitbrengen, maar ik vond dat geen goed idee: paard had met vorige eigenaars ook al 6 pensionstallen gehad (in 1 jaar tijd) en was voordien verwaarloosd en uitgehongerd. Dus heb ik haar - toen veel te duur - gekocht.

Daar stonden we dan: ik die al 15 jaar niet meer reed, zelfs schrik op een brave manegeknol, dus ik zag er eerder een grasmaaier/fokmerrie in (heb eigen hengst). Ik heb heel veel problemen gehad om haar vertrouwen te winnen. Dankzij mijn NH-lesgeefster had ik haar redelijk snel veilig in de omgang, al hadden we wel es een terugval. Maar zelfs als ze me weer es bont en blauw gebeten had, voelde ik geen woede. Wel verdriet, medelijden, en vooral een onvoorwaardelijke liefde, bijna zoals een moeder met haar kind.

Nu zijn we zo'n 4 jaar later, en haar gedragsproblemen bleken te komen van rugklachten. Ze is enkele jaren fijn soepel geweest, maar het vertrouwen herstellen was moeilijker, heeft toch een tweetal jaar geduurd denk ik. Nu heeft ze af en toe fysiek weer een terugval, maar waar ze vroeger erg chagrijnig reageerde, vertrouwt ze me nu als ik op een pijnlijke plek druk.

Ook in het rijden heb ik alle vertrouwen. Ik ben nooit een wandelruiter geweest, was ik te bang voor, en zij durfde wel steigeren en terugkeren naar huis en zo, maar nu ga ik zelfs bitloos op straat met haar. Vroeger werd ze met pessoabit gereden, nu bitloos of op simpel trensje, ik droom zelfs van haar ooit op halsring te rijden, alleen is ze hiervoor nog niet stuurbaar genoeg door haar scheefheid.

Als ik naar haar kijk, voel ik nog altijd diezelfde liefde als toen, maar in plaats van een paard met de oren in de nek, zie ik nu twee fier gepunte oortjes in mijn richting, een vrolijke hinnik, en een lieve zachte blik in de ogen, een paard dat me los volgt langs een vijandig paard, omdat ze weet dat ik haar bescherm. Ze was alles wat ik niet aankon, maar ze heeft me opgetild naar een hoger niveau, en de trots en voldoening zijn niet te beschrijven. "She's under my skin", zoals ze in het Engels zeggen, en haar pijn is ook mijn pijn, is emotioneel heel zwaar voor mij als ze weer ergens pijn heeft, het blijft een levenslange emotional rollercoaster. Maar door haar is de passie weer opgelaaid, binnenkort leg ik mijn examen sportmassage af, zal ik weer pensionstal beginnen, hoop ik hier clinics te organiseren voor het fysiek en mentaal welzijn van paarden, terwijl anders de paardenpassie een stille dood zou gestorven zijn.

Phoeh, lang verhaal geworden, hopelijk vindt iemand de moed om het helemaal te lezen.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:53

Ik heb ook doorgezet... Na 6 lange jaren van vechten had ze nu haar laatste kans gekregen. Haar laatste maand ging in bij mij, ze ging naar een vriend van mij en indien dit geen beterschap met zich meebracht ging ze echt weg. 6 lange jaren voor elkaar gevochten, met veel vallen en opstaan, maar meer vallen, blijven liggen en niet meer opstaan. 6 jaar met aan het einde veel angst.
Na 6 lange jaren is er nu uiteindelijk het vertrouwen en springen we terug zoals in het begin parcours en starten we terug wedstrijden deze zomer.

Ik heb heel veel energie in haar gestoken, maar ze was het dubbel en dik waard en heb er geen seconde spijt van gehad!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:07

Ik ben al 15 jaar bezig om door te zetten. Rij technisch is het een heel moeilijk paard waar maar weinig mensen mee weg kunnen rijden. Maar aan de andere kant erg lief, grappig, super bomproof buitenrijpaard en net wat hwn zegt. Het is ook maar net hoe groot de liefde is en ik vind jou drang om wedstrijden te rijden. Mijn paard gaat nooit weg en heb me erbij neergelegd dat ik het niet voor niks krijg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:12

ik heb nooit wedstrijdambities gehad...dus dan gaat het lang goed :+ Wat komt dat blijft....het woord ''geen klik'' ken ik niet.Ik pas mij aan aan het paard,naar zijn kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:13

Het stukje eindigt met: "we hebben het hier niet over de emotionele waarde, maar slechts over de waarde als sportpaard". En daar zit dus precies het mankement van dit overigens verder interessant stuk. Een paard is voor veel mensen geen fiets hé maar daar zit emotionele waarden aan, of maakt deel uit van het gezin.
Dus zoals in ons geval hebben wij onze ambities aangepast aan het paard, zijn er meer mee gaan mennen hetgeen paardje fantastisch vond en toen hij dressuur onder de man M2 mocht starten zijn we gestopt want meer zat er niet in. Maar verkopen? Nee, dat is nooit in ons opgekomen. Daarvoor houden we teveel van ons flegmatiek paardje dat liever lui dan moe is maar voor de wagen er helemaal voor ging en waar we op vakantie met het hele gezin veel van hebben genoten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:20

geerke schreef:
ik heb nooit wedstrijdambities gehad...dus dan gaat het lang goed :+ Wat komt dat blijft....het woord ''geen klik'' ken ik niet.Ik pas mij aan aan het paard,naar zijn kunnen.

Juist Geerke, zo is het hier ook, ook al had mijn dochter wel wedstrijd ambitie, maar het paard is ook als recreatief paard gekocht.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:23

Mooi hwn!

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:24

Als ik niet had doorgezet en mijn paard niet de kans had gegeven zich te ontplooien tot de mooie meid wie ze is (en stiekem altijd al was) dan was er voor haar maar één ander alternatief geweest... en dat was niet een verkoop :( En ja dat is ondanks alle bloed, zweet en heel veel tranen toch ook wel een drijfveer geweest.. en nu? tja :+:

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:36

hmmpf.. weet niet zo goed wat ik van het artikel moet vinden.
Ik denk dat alle 5 factoren idd meespelen maar dat dat helemaal zo slecht niet is. In mijn omgeving zie ik vaak dat problemen waar je met het ene paard tegen aan loopt (bang zijn, niet veel ervaring hebben, niet zoveel tijd hebben) ook gewoon terug komen bij een volgend paard.

Daarnaast vind ik dat je een emotionele band met een dier zou moeten opbouwen, zelfs al wil je graag de sport in omdat een emotionele samenwerking anders niet mogelijk is (ik vind zelfs mezelf zweverig nu maar toch). Dus ja, dan wissel je ook niet snel je paardje in en dat is prima toch. Het voelt naar om een dier alleen als middel te gebruiken en niet als doel an sich. Naar mijn mening :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:20

Zolang het maar veilig blijft. Te lang aanklooien omdat verkopen zielig is en er vervolgens zelf een gebroken rug van oplopen kan nooit de bedoeling zijn.
Sommige combinaties zijn levensgevaarlijk dan moet je niet nog een jaar willen 'proberen'.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:23

Ik heb dit jaar ook de keuze gemaakt om mijn pony te verkopen.. Liep er al twee jaar mee rond en achteraf gezien hebben we nooit de ultieme klik gehad.
Hij had een wedstrijdmentaliteit en ik niet.. Ook dat botst! Inde omgang waren we vrienden, maar onder het zadel liepen de frustraties zo hoog op dat het huilen me nader stond als het lachen.. Buitenrijden ging ook niet omdat ik hem na een aantal akkefietjes niet meer vertrouwde.. Springen vond hij erg leuk maar ook daar speelde onze frustraties ons parten..

Ik heb hem nu verkocht aan een superleuke meid die er wedstrijden mee gaat rijden.
Ze is er al alleen mee naar buiten geweest en hij loopt bij haar de sterren van de hemel.

Ik geloofde ook nooit in 'het ontbreken van de klik' maar ben daar echt op terug gekomen. Ik zie nu een gelukkige pony en ik ben ook gelukkig met mijn keuze en heb nu weer de rust om met een ander paard verder te gaan.. Eentje waar ik wel een klik mee heb ;)

Soms moet je het gevoel even opzij zetten en luisteren naar je verstand..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:22

Met mijn vorige paard heb ik de keuze tot verkoop gemaakt. Hij was dressuurmatig niet te rijden, en ook op andere vlakken konden we elkaar niet vinden. Naar buiten was alleen onmogelijk, springen ging ook niet, kortom: het rijden werd niets. De verzorging werd ook steeds minder leuk, en rijden deden we al lang niet meer. Hoewel we leuke momenten hadden gehad, waren we uit elkaar gegroeit. Hij is toen naar een plekje gegaan waar ze recreatief wilden hobbelen. Helaas ben ik hem kort daarna uit het oog verloren, wat ik nog altijd erg jammer vind.

Mijn huidige paard past veel beter bij me. We hebben downs, maar veel meer ups. Het is iedere dag genieten :)