Man neemt deel aan NK Dameszadel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Man neemt deel aan NK Dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 07:54

http://rtvdrenthe.nl/nieuws/tevreden-de ... dameszadel
Ingestuurd door bokker JPitty

Tientallen dames en zelfs één heer deden zondag mee aan het nationaal kampioenschap paardrijden met een dameszadel. Er werden dressuurproeven gereden en er werden parcoursen gesprongen.

De opvallendste naam op de deelnemerslijst was die van Erik Oosterhof, die als enige man in actie kwam. Zelf vindt de ruiter uit Meppel het niet vreemd om mee te doen. "Ik probeer graag nieuwe takken van de paardensport. Zo heb ik ook aan horseball gedaan, een mix van rugby en basketbal te paard. Sinds vier jaar zijn er op de manege in Stuifzand lessen in dameszadel en het is erg leuk om te doen."

Bij het rijden in een dameszadel bevinden de beide benen van de ruiter zich aan de linkerkant van het paard. Dat maakt het moeilijker om de hogere oefeningen te kunnen uitvoeren. Het dameszadel kent in Drenthe veel fans, aldus voorzitter Annet van der Kolk van de Nederlandse vereniging Het Dameszadel

Caira

Re: Man neemt deel aan NK Dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:07

Is dit het niveau op een NK? ik vind het niet fijn om naar te kijken...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:08

Wel stoer van die man :j En waarom ook niet, ik weet dat de stal ruiter van beatrix destijds haar paard ook soms trainde in dames zadel :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:17

Held :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:17

dacht dat hij verkleed was haha maar dat is een vrouw op t filmpje :D :o

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:21

pipo schreef:

Goh! dacht al dat ik de enigste was... }:0

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:25

Hahaha, dat is mijn oom :D

Maar echt netjes vind ik het er ook niet uit zien, om eerlijk te zijn.
Laatst bijgewerkt door winnie70 op 23-06-14 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:27

Caira schreef:

Echt blij wordt ik er ook niet van, wat een onrustige, slecht lopende en beroerd rijdende ruiters in het filmpje. Hopelijk was de rest beter.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:28

Ik dacht het ook!

Zou het ook wel eens willen proberen

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:32

"Hij is lekker rustig" :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:47

Pearlx schreef:
"Hij is lekker rustig" :')

En dan half wegschieten naar voren, echt geniaal :D
Maar god.... Ik weet het niet hoor,maar als dit een kampioenschap was...... Ik zie er welgeteld 1 in het gehele filmpje ( meisje in zwarte rok op volledig bruin paardje) die haar paard niet flink in de weg zit en waarvan het dier nog min of meer een beetje lijkt te lopen.
Is het niveau zo extreem laag in nederland bij de dameszadels? Of gewoon pech dat net de verkeerde mensen op het filmpje staan?

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:48

ElCid schreef:
Caira schreef:

Echt blij wordt ik er ook niet van, wat een onrustige, slecht lopende en beroerd rijdende ruiters in het filmpje. Hopelijk was de rest beter.

Ik had er eerlijk gezegd ook meer van verwacht… -O-
Ken een GP amazone die het af en toe doet op evenementen en dat gaat toch een stuk fijner!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:08

Zo te zijn aan het labeltje op het hoofdstel van het paard van die man zouden het eventueel ook manegepaarden kunnen zijn?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:09

Vind het er ook niet fijn uitzien... Hoewel het me leuk lijkt om eens x in een dameszadel te rijden, vraag ik me ook af in hoeverre het paard niet enorm scheef belast wordt en dit consequenties heeft voor het paard. Want volgens mij kun je nooit gelijke belasting aan beide zijdes hebben met een dameszadel...met een normaal zadel is dat al lastig...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:10

Klopt, er wordt ook gereden op manegepaarden. Je kunt vast ook meedoen met een eigen paard, maar er lopen iig ook manegepaarden mee.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:41

Idd veel manege paarden maar eigenaresse van mijn verzorgpaard deed ook mee en dat zag er gelukkig een stuk fijner uit, binnekort ikzelf ook beginnen in het dameszadel :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:45

ElCid schreef:
Caira schreef:

Helemaal mee eens. Geen fijn beeld om naar te kijken..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:58

darkadia schreef:
Vind het er ook niet fijn uitzien... Hoewel het me leuk lijkt om eens x in een dameszadel te rijden, vraag ik me ook af in hoeverre het paard niet enorm scheef belast wordt en dit consequenties heeft voor het paard. Want volgens mij kun je nooit gelijke belasting aan beide zijdes hebben met een dameszadel...met een normaal zadel is dat al lastig...

Precies wat ik ook dacht.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:54

Je moet het NK dameszadel niet zien als een wedstrijd tussen de besten van de besten, maar als een vriendschappelijke competitie tussen iedereen die in dameszadel rijdt en mee wil doen. Het is een laagdrempelige wedstrijd waarvoor iedereen zich in wezen op kan geven, ook met manegepaarden. Alle niveaus rijden dus mee. Zoveel mensen zijn er niet in Nederland die dameszadel rijden, dus het niveau is ook zodanig verspreid :)

darkadia schreef:

Op een goed opgeleid (en uitgegroeid!) paard zal er vrijwel geen sprake zijn van eenzijdige belasting. Dameszadels zijn ontworpen om de druk net zo te verdelen als een 'normaal' zadel en de amazone zit stevig op beide zitbeenknobbels waardoor het gewicht (in theorie uiteraard) op dezelfde manier verdeeld wordt als in een herenzadel.
Wat uiteraard lastig blijft, is dat sommige amazones onbewust meer gewicht op een kant brengen. Ook een minder goed passend zadel kan dat veroorzaken. Maar dat is eigenlijk precies hetzelfde verhaal als bij een herenzadel. Het enige dat anders is, is dat het lastiger is je paard te buigen rondom de cane, die je been moet vervangen. Daarom wordt aangeraden niet alleen maar met een dameszadel te rijden, maar gewoon af te wisselen.
Dus gewoon een keer proberen hoor Darkadia, het is zo ontzettend gaaf! De Nederlandse Vereniging het Dameszadel heeft zadels die je kunt gebruiken tijdens lessen (op een eigen paard of op een manegepaard). Echt een aanrader om af en toe eens te doen :j

Edit: ik was even voor je op zoek naar een tekening om de positie van de amazone in het dameszadel uit te leggen, maar die kan ik helaas niet vinden. Wel deze foto, waarop je goed kunt zien hoe recht je in een dameszadel zit, hoop dat dat het iets duidelijker maakt :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 23-06-14 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:58

Hahaha! dat moet je niet willen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:42

is voor een man geen makkelijke houding lijkt mij?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:47

Ik was hier gister, en deed mee.
Op het filmpje ben ik te zien in de binnenbak op de achtergrond.
Niet zo goed, maar e ziet af en toe een zwart paard voorbij komen.
In het filmje zie je verder alleen manege paarden, maar er doen zeker mensen mee met een eigen paard zoals ik.
Er zijn hier op bokt voldoende foto's van mij te vinden (topic van gister komt waarschijnlijk morgen heb nog niet alle foto's)

En de uitleg hierboven is juist.
Een paard wordt er echt niet scheef van zolang deze op de juiste manier gereden wordt.

Meer uitleg over hoe en wat is in door mij eerdere geplaatste topic's wel te vinden.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:51

Dit is op mijn manege en ik wil even wat uitleg geven. Het zijn inderdaad manegepaarden, zowel degene die wegschiet als het schimmeltje wat je ziet. Degene die wegschiet (Luuk) is blind aan 1 oog, waardoor hij bij spannende dingen weleens wegschiet. Bij het wijken moet hij wijken voor een zweep, dit gevoel kent hij niet, waardoor hij dus weggaat. Andere kant op wijken is wel rustig zoals jullie kunnen zien. Ik schoot ook in de lach toen ze net dat stukje dat hij wegschoot lieten zien met het commentaar 'Hij is lekker rustig vandaag'. Ik heb eigenlijk de hele dag gekeken en vond zowel bij de manegeruiters als bij de eigen paarden een aantal ruiters onrustig rijden (veel zweepgebruik, gepluk in de mond enzovoort). Het meisje met de zwarte rok op de bruine pony was in mijn ogen te groot voor die pony. En ik weet dat dit meer is gezegd. Het ziet er netjes uit op de film, ze reed hem vriendelijk, maar ik had daar graag een iets kleiner meisje op zien rijden.

Ik heb foto's gemaakt en zou ook wel een fototopic willen maken als daar behoefte aan is? Sowieso komen de foto's op den duur op mijn eigen site terecht :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:52

Saar88 schreef:
Je moet het NK dameszadel niet zien als een wedstrijd tussen de besten van de besten, maar als een vriendschappelijke competitie tussen iedereen die in dameszadel rijdt en mee wil doen. Het is een laagdrempelige wedstrijd waarvoor iedereen zich in wezen op kan geven, ook met manegepaarden. Alle niveaus rijden dus mee. Zoveel mensen zijn er niet in Nederland die dameszadel rijden, dus het niveau is ook zodanig verspreid :)

darkadia schreef:

Op een goed opgeleid (en uitgegroeid!) paard zal er vrijwel geen sprake zijn van eenzijdige belasting. Dameszadels zijn ontworpen om de druk net zo te verdelen als een 'normaal' zadel en de amazone zit stevig op beide zitbeenknobbels waardoor het gewicht (in theorie uiteraard) op dezelfde manier verdeeld wordt als in een herenzadel.
Wat uiteraard lastig blijft, is dat sommige amazones onbewust meer gewicht op een kant brengen. Ook een minder goed passend zadel kan dat veroorzaken. Maar dat is eigenlijk precies hetzelfde verhaal als bij een herenzadel. Het enige dat anders is, is dat het lastiger is je paard te buigen rondom de cane, die je been moet vervangen. Daarom wordt aangeraden niet alleen maar met een dameszadel te rijden, maar gewoon af te wisselen.
Dus gewoon een keer proberen hoor Darkadia, het is zo ontzettend gaaf! De Nederlandse Vereniging het Dameszadel heeft zadels die je kunt gebruiken tijdens lessen (op een eigen paard of op een manegepaard). Echt een aanrader om af en toe eens te doen :j

Edit: ik was even voor je op zoek naar een tekening om de positie van de amazone in het dameszadel uit te leggen, maar die kan ik helaas niet vinden. Wel deze foto, waarop je goed kunt zien hoe recht je in een dameszadel zit, hoop dat dat het iets duidelijker maakt :)
[ Afbeelding ]

Heldere uitleg en foto, leuk! Deze amazone zit idd heel recht, had zelf ook even gegoogled, maar zag daar toch veel scheef zittende ruiters. Wat ik ook wel weer snap, want volgens mij is het veel moeilijker recht te zitten op beide zitbeenknobbels, doordat je rechterbeen iets omhoog ligt en natuurlijk ook nog eens naar links :)
WIe weet ga ik wel een keer bij een manege ofzo zoiets doen op een braaf paard ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:54

Fantast schreef:
pipo schreef:

+1

haha ik ook